Budowa opony
- Struś
- pisarz
- Posty: 242
- Rejestracja: wt 02 paź 2007, 00:00
- Imię: Sławek
- województwo: pomorskie
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Gdańsk
Budowa opony
Mam banalne pytanie, ale na takie chyba najtrudniej sie odpowiada ale po kolei. W sumie to zastanawiam się nad tym co to znaczy opona kierunkowa ? (to nie było jeszcze to pytanie). Odpowiem sam. Z tego co wiem to producent oznacza strzałką kierunek obrotu i tak je trzeba montować. OK. Wszystko jasne jeśli patrzę na pojazd z oponami kierunkowymi (najczęściej kształt bieżnika przypomina w jakiś sposób jodełkę). Wzór układa się tak, że jadąc zostawiamy ślady jakby ktoś wchodził pod górkę na nartach (przenośnia dosyć obrazowa). Przykładem może być traktor. Wszystko narazie jest jasne, bo jak opona się szybko obraca to woda odpływa na zewnątrz i nie powstaje efekt aquaplaningu (b. trudne słowo). No ale teraz zbliżamy się do mojego pytania. Spójrzcie na swoje przednie opony w moto i co widzicie ? Ja widzę strzałkę kierunkową a bieżnik (jodełka) jest odwrócony jakby nielogicznie w drugą stronę niż w oponie z tyłu. Czyli cała fizyka i teoria wypisana powyżej jest o kant ... rozbić. Nie chwytam tego za bardzo. Czy ktoś się kiedyś nad tym zastanawiał ? Czemu bieżnik z przodu jest odwrotnie nacięty niż z tyłu ? (to było to pytanie).
Życie to nie czas kiedy oddychasz tylko te chwile, kiedy zapiera Ci dech w piersiach...
- musieli
- pisarz
- Posty: 309
- Rejestracja: pt 11 maja 2007, 15:37
- Imię: Dariusz
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Wawa zone
Chodzi o specyfikę przenoszonych sił. Na tylnej oponie największe siły oddziałują przy przyspiedzaniu, na przedniej - przy hamowaniu. Dlatego masz odwrotny bieżnik.
Ekskluzywne akcesoria motocyklowe marki RIZOMA
- Struś
- pisarz
- Posty: 242
- Rejestracja: wt 02 paź 2007, 00:00
- Imię: Sławek
- województwo: pomorskie
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Gdańsk
Hmmm... Jakoś mnie to nie przekonuje. Bieżnik przecież służy do odprowadzania wody, a siły podczas ruchu motocykla to co innego. Opona może być twardsza lub mięciuchna i mieć odpowiednią nośność uzależnioną od tego, że ktoś kiedyś pomyślał jakie tam siły będzie musiała przenosić. Więc po co kombinować z tym bieżnikiem ?
Życie to nie czas kiedy oddychasz tylko te chwile, kiedy zapiera Ci dech w piersiach...
- Arturo
- klepacz
- Posty: 982
- Rejestracja: ndz 11 lut 2007, 19:45
- województwo: pomorskie
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: 3Miasto / Rumia
- Kontakt:
Szanowny Strusiu, rowniez wtrace co mi wiadomo na ten tematStruś pisze:Bieżnik przecież służy do odprowadzania wody

Bieznik opony poza odprowadzaniem wody, chcac nie chcac musi przenosic obciazenia i w zwiazku z tym odksztalca sie co pozniej moze spowodowac niestabilne zachowanie opony (motocykla). Rzezba bieznika musi byc wiec tak dobrana aby przenoszona przez nia sila jak najmniej wplywala na jej odksztalcenie...
Wyobraz sobie ze rzezba bieznika na obydwoch oponach to idealnie proste poprzeczne naciecia...I teraz pytanie za 100pkt. Jak sie odksztacki bieznik przedniej podczas hamowania??? Srodkowa czesc opony zostanie przepchnieta troche w tyl w zwiazku z czym bieznik zacznie zmieniac sie w "jodelke" skierowana szpicem w kierunku obroru kola-czyz nie tak? A teraz do bierznika tylniej opony przyloz sobie wektor sily jaka dziala w trakcie przyspieszania motocykla...
Czyli podsumowujac, rzezba bierznika jest tak dobrana aby jak najmniej sie odksztic w trakcie przenoszenia poszczegolnych sil... W zasadzie jest "fabrycznie odksztacona" poprzez nalozenie odpowiedniej rzezby...
"Ludzie kpią z nas zanim nas zdążą poznać
Biorą nas za przestępców bo nie widzą w nas dobra"
Biorą nas za przestępców bo nie widzą w nas dobra"
-
- klepacz
- Posty: 563
- Rejestracja: śr 20 wrz 2006, 22:28
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Piotrków
- Kontakt:
Ja też się kiedyś zastanawiałem, tym bardziej, że nie wszystkie opony robione są w ten sposób, czyli z tak samo ukierunkowaną "jodełką". Pytałem kolegi Staśka (niektórzy go poznali we Wdzydzach), który ma zakład opniarski, zadałem mu to samo pytanie, dlaczego strzałka wjedną a jodełka w drugą? Powiedział: 1- nie tacy jak ja już nad tym myśleli
2- chodzi o wyrzucanie wody za siebie, dokładnie do tyłu.
Nie wydaje mi się, że jodełka pod wpływem sił hamowania aż tak by się odkształciła, żeby wygiąć się w drugą stronę(wydaje mi się) ale na logikę to czemu tak nie ma z tyłu? ciekawe Kolego Morsie możesz wtrącić?

Nie wydaje mi się, że jodełka pod wpływem sił hamowania aż tak by się odkształciła, żeby wygiąć się w drugą stronę(wydaje mi się) ale na logikę to czemu tak nie ma z tyłu? ciekawe Kolego Morsie możesz wtrącić?

GaBBaS
- musieli
- pisarz
- Posty: 309
- Rejestracja: pt 11 maja 2007, 15:37
- Imię: Dariusz
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Wawa zone
Tak na "wydaje lub nie wydaje mi się" to się nie opieramyGaBaS pisze:Nie wydaje mi się, że jodełka pod wpływem sił hamowania aż tak by się odkształciła, żeby wygiąć się w drugą stronę(wydaje mi się) ale na logikę to czemu tak nie ma z tyłu? ciekawe Kolego Morsie możesz wtrącić?

Poszukaj, poszperaj itd. Trzeba trochę fachowej prasy poczytać, może wtedy się przekonasz.
Ekskluzywne akcesoria motocyklowe marki RIZOMA
- musieli
- pisarz
- Posty: 309
- Rejestracja: pt 11 maja 2007, 15:37
- Imię: Dariusz
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Wawa zone
Tak, "jodełka" przede wszystkim służy do odprowadzania wody (zapobiega powstawaniu zjawiska hydroplaningu/aquaplaningu). Kształt (i kierunek) bierznika to już kwestia zarówno koncepcji jak i posiadanych patentów każdego z wiodących producentów opon.
Dla przykładu Dunlop twierdzi, że odwrotny kierunek bierznika zapewnia stabilność jazdy (poprzez liniowość przyczepności) motocykla w zakrętach - przód na wiejściu w zakręt (i często dohamowywaniu), tył na wyjściu z zakrętu (gdzie zazwyczaj już mocno odkręcamy).
I tyle.
PEACE
Dla przykładu Dunlop twierdzi, że odwrotny kierunek bierznika zapewnia stabilność jazdy (poprzez liniowość przyczepności) motocykla w zakrętach - przód na wiejściu w zakręt (i często dohamowywaniu), tył na wyjściu z zakrętu (gdzie zazwyczaj już mocno odkręcamy).
I tyle.
PEACE
Ekskluzywne akcesoria motocyklowe marki RIZOMA
- Struś
- pisarz
- Posty: 242
- Rejestracja: wt 02 paź 2007, 00:00
- Imię: Sławek
- województwo: pomorskie
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Gdańsk
Widzę, że dyskusja drgnęła
Bez kitu tak mnie to gryzie, że wystosuję oficjalne zapytanie do Michelin Polska żeby mnie oświecili, bo zgodnie z tym co powiedział Arturo opona się odkształca przy hamowaniu, ale imho nie aż tak żeby zmieniała geometrię bieżnika jak F-14 po starcie w Top Gun. Z tego co ja sobę wyobrażam to kształt tylnej opony podczas obrotu wygarnia wodę na zewnątrz bieżnika (siła odśrodkowa i kształt rowków temu sprzyja) podczas gdy przednia zgodnie z kształtem odwrotnych nacięć zgarniałaby wodę do środka opony (tylko po co? Moto to nie wodolot). Dlatego wogóle chodziło mi to zagadnienie po głowie, no ale ja się na motocyklach nie znam...

Życie to nie czas kiedy oddychasz tylko te chwile, kiedy zapiera Ci dech w piersiach...
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość