Wymiana oleju w teleskopach
- kargulo
- pisarz
- Posty: 249
- Rejestracja: ndz 06 maja 2012, 08:12
- Imię: Piotr
- województwo: mazowieckie
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Warszawa
Wymiana oleju w teleskopach
Może komuś się przyda, starałem się jak mogłem
Zabieram się za demontaż teleskopów w VFR-ce po to aby wymienic uszczelniacze i nalać świeżego oleju do zawieszenia.
Pierwsze co to musimy odkręcic przednie koło ↑ , żeby to zrobic musimy poluzować śruby ustalające i zabezpieczające (1) oś w jednym teleskopie. Zazwyczaj jest to ta strona po której wystepuje śruba na osi koła (2). A więc luzujemyśruby (1) na prawym teleskopie, następnie śrubę osi koła (2) i w dalszej kolejności śruby ustalajace i zabezpieczające na drugim (prawym) teleskopie.
Przed wybiciem osi koła odkrecamy zaciski hamulcowe, ↑ które są przykręcone to teleskopów. Dopiero wtedy wybijamy oś z koła drewnianym lub gumowym młotkiem.
Luzujemy śruby trzymajace rączki kierownicy ↑ ( nie odkręcamy aby nie pogubic śrub , wystarczy poluzować) .
Korzystając że teleskopy sa jeszcze przykręcone na półce, luzujemy sześcokatne śruby na samej górze teleskopów. Po co? Żeby się później nie męczyć z ich odkręceniem kiedy wymontujemy teleskopy z motocykla.
Luzujemy śruby na górnej półce ↑ ( nie odkręcamy aby nie pogubic śrub , wystarczy poluzować) kluczem ampułowym . Jeżeli górną półkę mamy juz poluzowaną, luzujemy teraz dolna półkę. W zależności od rodzaju motocykla dostęp do śrób na dolnej półce jest bardziej lub mnie utrudniony ze wzgledu na przeszkadzajace przewody hamulcowe. W VFR najpierw odkręcamy przewody hamulcowe (4) , które przykręcone są przy klaksonie ↓ . Jak możemy zobaczyć na zdjęciu poniżej, śruby (3) które chcemy odkręcić nie widać, dlatego niezbędne jest odkręcenie przewodów hamulcowych.
Nastepna czynność to odkręcenie przewodów hamucowych od teleskopów ↓ .
Odkręcone przewody hamulcowe na prawym teleskopie ↑ .
Odkręcone przewody hamulcowe na lewym teleskopie ↑ .
Teleskopy przygotowane do demontażu. Lecz pozostała nam jeszcze jedna czynność, wysunąć kilka centymetrów teleskopy ponad kierownice aby usunąć zabezpieczenie, które znajduje się prawie na samym szczycie teleskopa. Zabezpieczenie to wyglada jak drut owinięty na niecałej srednicy lagi w wyfrezowanym rowku. Teleskopy wysuwamy w kierunku do dołu.
Zdemontowane teleskopy ↓ .
Zwisajace przewody z zaciskami hamulcowymi podwieszamy na drucie aby nie dyndały nam bezwładnie.
Kierownica z wyciągnietymi teleskopami ↓ .
Ostrożnie demontujemy zabezpieczenie gumowe, jeżeli nie jest zniszczone i nie mamy nowego możemy je użyć ponownie. Demontujemy delikatnie podważając małym śrubokrętem ↓ .
Od spodu teleskopa znajdziemy jeszcze jedna śrubę z podkładką w kolorze złotym, odkręcamy ją aby wylać zużyty olej .
Czarna plastikowa osłona na aluminiowej części teleskopa jest tam wciścięta, więc lekkimi uderzeniami gumowego młotka zbijamy ją ↑ .
Napotykamy na kolejne zabezpieczenie, wyciągamy je małym chwytakiem lub śrubokrętem ↓ .
Po usunieciu zabezpieczenia, odkręcamy poluzowaną wcześniej śrube na szczycie teleskopa i wyjmujemycałą zawartość ze środka. Należy zwrócić uwagę na podkładke w górnej części wyciagniętego elementu, podkładka ta może wypaść i się poprostu zgubić.
Po usunieciu oleju z wewnątrz, chwytamy jedną ręką za aluminiową częśća druga ręką za polerowaną część i wystarczająco mocno szarpiemy próbujemy rozłączyć obie części. Nastepnie myjemy i dokładnie czyścimy obie części ( aluminiową i polerowaną ). Wymieniamy uszczelniacze na nowe. Po wyschnieciu zaczynamy składać dokładnie w odwrotnej kolejności jak przy rozbieraniu z tym ze wlewamy świeży olej do naszych teleskopów.
Przy składaniu zdjęć już nie robiłem bo i ręce troche brudniejsze były i nie za bardzo robić samemu zdjęcia mi się chciało. Jak na pierwszy raz troche pracy było, ale moto poskładane , przetestowane i banan na gebie.
Pozdrawiam wszystkich, którzy dotrwali do końca tego poradnika ( jeżeli można go tak nazwać ).
Zabieram się za demontaż teleskopów w VFR-ce po to aby wymienic uszczelniacze i nalać świeżego oleju do zawieszenia.
Pierwsze co to musimy odkręcic przednie koło ↑ , żeby to zrobic musimy poluzować śruby ustalające i zabezpieczające (1) oś w jednym teleskopie. Zazwyczaj jest to ta strona po której wystepuje śruba na osi koła (2). A więc luzujemyśruby (1) na prawym teleskopie, następnie śrubę osi koła (2) i w dalszej kolejności śruby ustalajace i zabezpieczające na drugim (prawym) teleskopie.
Przed wybiciem osi koła odkrecamy zaciski hamulcowe, ↑ które są przykręcone to teleskopów. Dopiero wtedy wybijamy oś z koła drewnianym lub gumowym młotkiem.
Luzujemy śruby trzymajace rączki kierownicy ↑ ( nie odkręcamy aby nie pogubic śrub , wystarczy poluzować) .
Korzystając że teleskopy sa jeszcze przykręcone na półce, luzujemy sześcokatne śruby na samej górze teleskopów. Po co? Żeby się później nie męczyć z ich odkręceniem kiedy wymontujemy teleskopy z motocykla.
Luzujemy śruby na górnej półce ↑ ( nie odkręcamy aby nie pogubic śrub , wystarczy poluzować) kluczem ampułowym . Jeżeli górną półkę mamy juz poluzowaną, luzujemy teraz dolna półkę. W zależności od rodzaju motocykla dostęp do śrób na dolnej półce jest bardziej lub mnie utrudniony ze wzgledu na przeszkadzajace przewody hamulcowe. W VFR najpierw odkręcamy przewody hamulcowe (4) , które przykręcone są przy klaksonie ↓ . Jak możemy zobaczyć na zdjęciu poniżej, śruby (3) które chcemy odkręcić nie widać, dlatego niezbędne jest odkręcenie przewodów hamulcowych.
Nastepna czynność to odkręcenie przewodów hamucowych od teleskopów ↓ .
Odkręcone przewody hamulcowe na prawym teleskopie ↑ .
Odkręcone przewody hamulcowe na lewym teleskopie ↑ .
Teleskopy przygotowane do demontażu. Lecz pozostała nam jeszcze jedna czynność, wysunąć kilka centymetrów teleskopy ponad kierownice aby usunąć zabezpieczenie, które znajduje się prawie na samym szczycie teleskopa. Zabezpieczenie to wyglada jak drut owinięty na niecałej srednicy lagi w wyfrezowanym rowku. Teleskopy wysuwamy w kierunku do dołu.
Zdemontowane teleskopy ↓ .
Zwisajace przewody z zaciskami hamulcowymi podwieszamy na drucie aby nie dyndały nam bezwładnie.
Kierownica z wyciągnietymi teleskopami ↓ .
Ostrożnie demontujemy zabezpieczenie gumowe, jeżeli nie jest zniszczone i nie mamy nowego możemy je użyć ponownie. Demontujemy delikatnie podważając małym śrubokrętem ↓ .
Od spodu teleskopa znajdziemy jeszcze jedna śrubę z podkładką w kolorze złotym, odkręcamy ją aby wylać zużyty olej .
Czarna plastikowa osłona na aluminiowej części teleskopa jest tam wciścięta, więc lekkimi uderzeniami gumowego młotka zbijamy ją ↑ .
Napotykamy na kolejne zabezpieczenie, wyciągamy je małym chwytakiem lub śrubokrętem ↓ .
Po usunieciu zabezpieczenia, odkręcamy poluzowaną wcześniej śrube na szczycie teleskopa i wyjmujemycałą zawartość ze środka. Należy zwrócić uwagę na podkładke w górnej części wyciagniętego elementu, podkładka ta może wypaść i się poprostu zgubić.
Po usunieciu oleju z wewnątrz, chwytamy jedną ręką za aluminiową częśća druga ręką za polerowaną część i wystarczająco mocno szarpiemy próbujemy rozłączyć obie części. Nastepnie myjemy i dokładnie czyścimy obie części ( aluminiową i polerowaną ). Wymieniamy uszczelniacze na nowe. Po wyschnieciu zaczynamy składać dokładnie w odwrotnej kolejności jak przy rozbieraniu z tym ze wlewamy świeży olej do naszych teleskopów.
Przy składaniu zdjęć już nie robiłem bo i ręce troche brudniejsze były i nie za bardzo robić samemu zdjęcia mi się chciało. Jak na pierwszy raz troche pracy było, ale moto poskładane , przetestowane i banan na gebie.
Pozdrawiam wszystkich, którzy dotrwali do końca tego poradnika ( jeżeli można go tak nazwać ).
- ZioLek-82-
- klepacz
- Posty: 574
- Rejestracja: ndz 16 mar 2014, 11:17
- Imię: Marcin
- województwo: mazowieckie
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Łochów
Re: Wymiana oleju w teleskopach
Noszę się z zamiarem wymiany oleju w lagach. Posiłkował się będę owym opisem.
Pytanie: ile oleju się leje w poszczególne lagi? Lałeś na "oko" czy wartości wziąłeś z instrukcji?
Pytanie: ile oleju się leje w poszczególne lagi? Lałeś na "oko" czy wartości wziąłeś z instrukcji?
nie wiemy co nas może jeszcze spotkać, nie wiemy kiedy może nas coś dopaść ..
Była:YAMAHA XJ 900 Diversion 95 /Są: HONDA CX 650 EURO 83r / HONDA VFR 800 FI 01r /
Była:YAMAHA XJ 900 Diversion 95 /Są: HONDA CX 650 EURO 83r / HONDA VFR 800 FI 01r /
- kargulo
- pisarz
- Posty: 249
- Rejestracja: ndz 06 maja 2012, 08:12
- Imię: Piotr
- województwo: mazowieckie
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Wymiana oleju w teleskopach
co do ilości ilości w lagach to bij zabij nie pamietam , było coś 400lm lub 420ml +- 0.2 czy cos takiego ale w serwisówce powinno być
- ZioLek-82-
- klepacz
- Posty: 574
- Rejestracja: ndz 16 mar 2014, 11:17
- Imię: Marcin
- województwo: mazowieckie
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Łochów
Re: Wymiana oleju w teleskopach
rozumiem że w obie taka sama ilość ?
nie wiemy co nas może jeszcze spotkać, nie wiemy kiedy może nas coś dopaść ..
Była:YAMAHA XJ 900 Diversion 95 /Są: HONDA CX 650 EURO 83r / HONDA VFR 800 FI 01r /
Była:YAMAHA XJ 900 Diversion 95 /Są: HONDA CX 650 EURO 83r / HONDA VFR 800 FI 01r /
- KolczyK
- stary wyjadacz
- Posty: 4199
- Rejestracja: pt 02 mar 2007, 23:20
- Imię: Przemysław
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Trójmiasto, Rumia
- Kontakt:
Re: Wymiana oleju w teleskopach
jasna sprawa,że idealnie równo musi być. ma dole jak widać, lejemy 457ml
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
VFR800FI '99 - była ze mną 35tyś km
VFR800FI '02 - obecna kochanka
UBEZPIECZENIA << www.kolczynscy.pl >>>
VFR800FI '02 - obecna kochanka
UBEZPIECZENIA << www.kolczynscy.pl >>>
- Fakir
- klepacz
- Posty: 1105
- Rejestracja: śr 02 lut 2011, 18:51
- Imię: Krzysztof
- województwo: wielkopolskie
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Poznań
Re: Wymiana oleju w teleskopach
Obyś nie miał tego problemu co ja przy wymianie uszczelniaczy w 800fi, czyli obracający się imbus od spodu lagi - bez efektu
po prostu element w który jest wkręcony imbus się obraca w tłoczysku i ni jak można go zblokować, pozostaje rozwiercić tą śrubę.
Dzieje się tak, gdy ktoś nadgorliwy wkręci imbusa na za mocny klej do gwintów, nawet pneumat nie pomaga ...
po prostu element w który jest wkręcony imbus się obraca w tłoczysku i ni jak można go zblokować, pozostaje rozwiercić tą śrubę.
Dzieje się tak, gdy ktoś nadgorliwy wkręci imbusa na za mocny klej do gwintów, nawet pneumat nie pomaga ...
Yamaha XJ600N
Honda VFR750
Yamaha XT600z Ténéré
Honda VFR750
Yamaha XT600z Ténéré
- Vermilion
- klepacz
- Posty: 814
- Rejestracja: ndz 09 sie 2009, 19:33
- Imię: Adam
- województwo: wielkopolskie
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Wałcz/Piła
Re: Wymiana oleju w teleskopach
Kolczyk, koledze pewnie chodzi o to, że nie we wszystkich motocyklach tego oleju lejemu równo w lagi Niektóre motocykle, zwłaszcza starsze (o nowszych nie słyszałem) mają dwie lagi trochę innej konstrukcji (każda spełnia odrobinę inną funkcję) i do każdej lagi lejemy inne ilości oleju dla utrzymania tego samego poziomu
Honda NSR 125 JC22A > Honda CB 500 > Honda VFR 750 RC36I > Yamaha TDM 850 4TX > Honda VFR 800Fi 99' SF > Honda VFR 800Fi 98' !!
SPEED UP - CENTRUM MOTOCYKLISTY
https://www.facebook.com/SpeedUP.Pila
SPEED UP - CENTRUM MOTOCYKLISTY
https://www.facebook.com/SpeedUP.Pila
- firemanek1972
- zadomowiony
- Posty: 66
- Rejestracja: pn 15 sie 2011, 17:56
- województwo: warmińsko-mazurskie
- Płeć: Mężczyzna
Re: Wymiana oleju w teleskopach
Ciekawe to...podaj przykład takiego motocykla.Vermilion pisze:Kolczyk, koledze pewnie chodzi o to, że nie we wszystkich motocyklach tego oleju lejemu równo w lagi Niektóre motocykle, zwłaszcza starsze (o nowszych nie słyszałem) mają dwie lagi trochę innej konstrukcji (każda spełnia odrobinę inną funkcję) i do każdej lagi lejemy inne ilości oleju dla utrzymania tego samego poziomu
"To są pańskie prywatne koncepcje!"
- ZioLek-82-
- klepacz
- Posty: 574
- Rejestracja: ndz 16 mar 2014, 11:17
- Imię: Marcin
- województwo: mazowieckie
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Łochów
Re: Wymiana oleju w teleskopach
Tak istnieją. Ale to temat rzeka :firemanek1972 pisze:Ciekawe to...podaj przykład takiego motocykla.Vermilion pisze:Kolczyk, koledze pewnie chodzi o to, że nie we wszystkich motocyklach tego oleju lejemu równo w lagi Niektóre motocykle, zwłaszcza starsze (o nowszych nie słyszałem) mają dwie lagi trochę innej konstrukcji (każda spełnia odrobinę inną funkcję) i do każdej lagi lejemy inne ilości oleju dla utrzymania tego samego poziomu
W niektórych motocyklach jest system antynurkujący z zasady w lewej goleni i on wymaga większej ilości oleju.
W motocyklach włoskich i nie tylko w jednej goleni jest sprężyna a w drugiej amortyzator hydrauliczny i też lejemy różne ilości oleju.
Niektóre motocykle miały w jednej goleni tłumienie dobicia a w drugiej odbicia i też wymagają różnych ilości oleju.
W mojej Hondzie CX650E 1983r. jest taki system
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
nie wiemy co nas może jeszcze spotkać, nie wiemy kiedy może nas coś dopaść ..
Była:YAMAHA XJ 900 Diversion 95 /Są: HONDA CX 650 EURO 83r / HONDA VFR 800 FI 01r /
Była:YAMAHA XJ 900 Diversion 95 /Są: HONDA CX 650 EURO 83r / HONDA VFR 800 FI 01r /
-
- klepacz
- Posty: 705
- Rejestracja: pn 12 maja 2014, 18:04
- Imię: Krzysztof
- województwo: małopolskie
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Nowy Sącz
Re: Wymiana oleju w teleskopach
Jestem u siebie w trakcie wymiany oleju, wszystko ładnie już rozebrane i wymyte, teraz schnie i pojawiają mi się dwa pytania:
1. Na części polerowanej są bardzo delikatne pionowe ryski zrobione przez np drobinkę piasku z drogi w uszczelniaczu pyłowym, czym to najlepiej spolerować żeby było gładkie? Pasta lekko ścierna?
2. Jaki macie sposób aby nabić teleskopy ? rozłączenie jest łatwe a jak nabić żeby nic nie zepsuć ?
1. Na części polerowanej są bardzo delikatne pionowe ryski zrobione przez np drobinkę piasku z drogi w uszczelniaczu pyłowym, czym to najlepiej spolerować żeby było gładkie? Pasta lekko ścierna?
2. Jaki macie sposób aby nabić teleskopy ? rozłączenie jest łatwe a jak nabić żeby nic nie zepsuć ?
-
- pisarz
- Posty: 253
- Rejestracja: pt 25 sty 2008, 21:52
- Imię: Jarosław
- województwo: dolnośląskie
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Strzelin
- Kontakt:
Re: Wymiana oleju w teleskopach
Do tego opisu dodałbym ilość oleju do lag dla każdego modelu RC36 i rocznika, oraz ewentualne problemy na jakie możemy napotkać. Na moim przykładzie, (na co naprowadził mnie Peter), przy demontażu rury z goleni zakleszczyła się panewka dolna która weszła pod górną, zblokowało to rurę, pomogło podgrzanie goleni w miejscu górnej panewki i przy szarpnięciu rura wyszła. Podgrzanie nie uszkadza goleni ani jej powłoki.
Przy montażu rury do goleni nie napotkałem problemów, wchodzi swobodnie, nie ma potrzeby nabijania.
Przy montażu rury do goleni nie napotkałem problemów, wchodzi swobodnie, nie ma potrzeby nabijania.
-
- pisarz
- Posty: 232
- Rejestracja: wt 27 sty 2009, 19:51
- Imię: Jerry
- województwo: zachodniopomorskie
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Szczecin
Re: Wymiana oleju w teleskopach
Jeżeli masz na myśli ten pierścień ślizgowy, który jest tuż pod uszczelniaczem to najtaniej będzie do wbić rurą kanalizacyjną fi50 z PCV pukając przez podkładkę(która jest pod uszczelniaczem. Z wyczuciem; dużej siły nie trzeba.
-
- klepacz
- Posty: 705
- Rejestracja: pn 12 maja 2014, 18:04
- Imię: Krzysztof
- województwo: małopolskie
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Nowy Sącz
Re: Wymiana oleju w teleskopach
Z tym nabijaniem to chodzi mi po prostu o wsadzenie części polerowanej to tej niepolerowanej, rozłączyć pociągając łatwo a jak włożyć ?
a jeśli chodzi o rysy to po dokładnych oględzinach rysy są takie że czuć je pod paznokciem, lagi nie ciekły, co radzicie składać i będzie ok ?
czy szukać kogoś kto to spoleruje - z tego co Arnold mi wspomniał to pewnie na tokarce.
a jeśli chodzi o rysy to po dokładnych oględzinach rysy są takie że czuć je pod paznokciem, lagi nie ciekły, co radzicie składać i będzie ok ?
czy szukać kogoś kto to spoleruje - z tego co Arnold mi wspomniał to pewnie na tokarce.
- Arnold
- ostry klepacz
- Posty: 2421
- Rejestracja: pt 29 sty 2010, 21:56
- Imię: Arnold
- województwo: opolskie
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Opole
- Kontakt:
Re: Wymiana oleju w teleskopach
Samej lagi się nie wbija. Jak masz rozłożone wszystko to najpierw zakładasz panewkę na lagę, smarujesz olejem i wkładasz do goleni. Później się wbija górną panewkę do goleni, zakłada podkładkę i wbija uszczelniacz olejowy, zakłada zabezpieczenie i wbija uszczelniacz kurzowy. Z zewnątrz to tyle.
-
- zadomowiony
- Posty: 79
- Rejestracja: ndz 09 kwie 2023, 20:04
- Imię: Piotr
- województwo: mazowieckie
- Płeć: Mężczyzna
Re: Wymiana oleju w teleskopach
Hej Wszystkim,
Czy da się coś zrobić, aby pojawiły się znowu zdjecia w pierwszym poscie?
Z góry dziękuje i pozdrawiam.
EasyPeter
Czy da się coś zrobić, aby pojawiły się znowu zdjecia w pierwszym poscie?
Z góry dziękuje i pozdrawiam.
EasyPeter
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości