Podniesienie mocy VFR - praca inżynierska

Wymyśiłeś coś fajnego do Swojej VFR? To możesz się podzielić.
dav!dov
Posty: 15
Rejestracja: ndz 03 lip 2011, 13:30
województwo: dolnośląskie
Płeć: Mężczyzna

Podniesienie mocy VFR - praca inżynierska

Post autor: dav!dov » pt 07 lut 2014, 20:49

Witam Wszystkich Gorąco!
Jestem studentem III roku ZIiP.
Zbliza sie termin wyboru pracy dyplomowej wiec po konsultacjach z moim promotorem doszedlem do jednoznacznego wniosku - chce w czesci praktycznej swojej pracy podniesc moc mojej VFR.
W planach jest:
- analiza parametrow na hamowni przed modyfikacjami;
- analiza p. po montazu sportowego filtra powietrza < zalozenie teoretyczne, ze moc wogole ulegnie zmianie na +. Pytanie: jaki filtr, cena nie gra roli.
- chip tuning < http://allegro.pl/chip-tuning-honda-cbr ... 38932.html# ktokolwiek slyszal ? ktokolwiek wie ? Prosze serdecznie o jakies namiary do firm ktore moga PROFESJONALNIE pomoc.
- analiza na hamowni;
Moje pytanie: W jaki sposob moge poniesc jeszcze moc ? Oczywiscie wszystko chce zrobic bez szkody dla silnika. Prosze Was serdecznie o liniki do jakis artykulow, publikacji, ksiazek ktore moga pomoc mi w pracy.
Jesli temat mnie nie przerosnie to bede informowac Was na bierzaco o wynikach testow lecz niezbedna jest Wasza pomoc ;)
pozdrawiam Dawid. :bye

Awatar użytkownika
Koobsky
pisarz
pisarz
Posty: 399
Rejestracja: pt 09 lis 2012, 22:03
Imię: Kuba
województwo: poza granicą Polski
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Bristol, UK

Re: Podniesienie mocy VFR - praca inżynierska

Post autor: Koobsky » pt 07 lut 2014, 20:57

Polecam - http://www.powercommander.com/powercomm ... 0III%20USB

To jest najpopularniejsze chyba na świecie tego typu urządzenie.
Mapy możesz sobie modyfikować i wgrywać sam.
Zawsze możesz to ustrojstwo sprzedać później i odzyskać kasę.
http://www.goriders.net
Zapraszam do polajkowania mojego fanpage'a na facebook'u. :)
https://www.facebook.com/www.goriders.net

Moja VFR'a...
VFR 800 V-Tec

Awatar użytkownika
Arnold
ostry klepacz
ostry klepacz
Posty: 2424
Rejestracja: pt 29 sty 2010, 21:56
Imię: Arnold
województwo: opolskie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Opole
Kontakt:

Re: Podniesienie mocy VFR - praca inżynierska

Post autor: Arnold » pt 07 lut 2014, 22:41

Zaczynasz właśnie od PowerCommandera. Do tego sportowy filtr (polecam Pipercrossa) i przelotowy tłumik. Idąc dalej. Powiększenie i wypolerowanie kanałów dolotowych i wylotowych. Zmiana wałków rozrządu na "dłużej i bardziej otwarte". Zwiększenie stopnia kompresji. Wyważenie wszystkich elementów ruchomych (wał, korby, tłoki). Rozwiert cylindrów na większe. To wszystko jest na tak zwane Naturally Aspirated czyli wolnossąco. Ew. turbo, chyba najłatwiejsza droga na podniesienie mocy albo sprężarka. Jak masz chęci i pojęcie to możesz sobie policzyć układy dolotowy i wydechowy.
Ogólnie wzmacnianie motocyklowych silników to droga zabawa. Już jako seria jest wysoko postawiona poprzeczka w porównaniu do samochodów.
Obrazek

Jak głupio pieprzę, to wybaczcie mi, ale jestem po kilku głębszych. :szczerbaty

rafal223
zadomowiony
zadomowiony
Posty: 95
Rejestracja: ndz 01 wrz 2013, 10:55
Imię: Rafał
województwo: dolnośląskie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Dolnośląskie

Re: Podniesienie mocy VFR - praca inżynierska

Post autor: rafal223 » sob 08 lut 2014, 11:16

A o co chodzi z wyważaniem tych elementów? Fabrycznie nie jest to wyważone? Czy po modyfikacjach?

W grę wchodzi zmiana wtrysków po rozwiercie na większą pojemność? Czy da rade wycisnąc większą dawke z tych fabrycznych?

Awatar użytkownika
Arnold
ostry klepacz
ostry klepacz
Posty: 2424
Rejestracja: pt 29 sty 2010, 21:56
Imię: Arnold
województwo: opolskie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Opole
Kontakt:

Re: Podniesienie mocy VFR - praca inżynierska

Post autor: Arnold » sob 08 lut 2014, 13:32

Fabrycznie nie jest idealnie. W sportowych silnikach każdy element się waży i dąży do tego żeby wszystkie tłoki czy korby miały tą samą wagę. W takim hardcorowym tuningu, wał wyważa się z nakręconymi na czopy odpowiednikami wagowymi korb z tłokami. Wyważenie ma na celu eliminowanie drgań i nierównych obciążeń na wał i panewki.

Można pokombinować z innymi wtryskami, ale do tego może być potrzebna też wydajniejsza pompa. Ew. można by podnieść ciśnienie na wejściu wtrysków ale w wyniku tego trzeba by policzyć albo zmierzyć ich nową wydajność. No i af kors nowe mapy wtryskowe.
Obrazek

Jak głupio pieprzę, to wybaczcie mi, ale jestem po kilku głębszych. :szczerbaty

Awatar użytkownika
magik
klepacz
klepacz
Posty: 501
Rejestracja: wt 13 kwie 2010, 17:55
Imię: Mathias
województwo: śląskie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: SG

Re: Podniesienie mocy VFR - praca inżynierska

Post autor: magik » sob 08 lut 2014, 15:40

Od nad na zipie takie rzeczy na dyplom?
Masz jeszcze magnetyzery.... prowadziłem kiedyś na nich badania, wyniki.... Nic nie dają, ani nakładane, ani przepływowe.
Możesz też odchudzić tłoki i korbowód i zwiększyć prędkość obrotową. Kolejny moze iść pod modyfikacje układ przeniesienia napędu. Tam są największe straty... Czyli sprzęgło przede wszystkim. Łożyska wałka zdawczego, zębatki, łańcuch. Na koniec skrzynia biegów od łożysk począwszy po zmianę wałków i przełożeń. Bardziej efektywny układ przeniesienia więcej mocy na koło.

Po za tym do modyfikacji wziąłbym gaźnikowca, łatwiej i taniej niż wydajniejsza pompa.
Co do konkretnych publikacji to poczytaj prace dyplomowe z PolSl z kerunku mechaniki z ciekawszych to była właśnie o magnetyzerach, o gxr750 i podniesieniu mocy skończyło się spaleniem motocykla, była także o silniku moto w maluchu, i cały szereg prac opartych o silnik fiata 1.2 o silnik MI2

Awatar użytkownika
Arnold
ostry klepacz
ostry klepacz
Posty: 2424
Rejestracja: pt 29 sty 2010, 21:56
Imię: Arnold
województwo: opolskie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Opole
Kontakt:

Re: Podniesienie mocy VFR - praca inżynierska

Post autor: Arnold » sob 08 lut 2014, 16:21

magik pisze:Możesz też odchudzić tłoki i korbowód i zwiększyć prędkość obrotową.
Tutaj radziłbym ostrożnie. Można przegiąć z zebraniem materiału i korba powie nam "Dzień dobry" z boku silnika. Nie jest to niewykonalne ale trzeba to robić ostrożnie.
magik pisze:Kolejny moze iść pod modyfikacje układ przeniesienia napędu.
Hamownia mierzy te straty i pokazuje oba wykresy, czyli moc na silniku i moc na kole. Większość osób jednak "chwali" się mocą silnika.
Obrazek

Jak głupio pieprzę, to wybaczcie mi, ale jestem po kilku głębszych. :szczerbaty

Awatar użytkownika
magik
klepacz
klepacz
Posty: 501
Rejestracja: wt 13 kwie 2010, 17:55
Imię: Mathias
województwo: śląskie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: SG

Re: Podniesienie mocy VFR - praca inżynierska

Post autor: magik » sob 08 lut 2014, 18:35

Taa mierzy.... Chyba wiesz jaki to jest pomiar.... Bez hamowni silnikowej i bez dostęu bezpośredniego do silnika ciężko pomierzyć to są tylko szacunkowe wyliczenia na podstawie pomiarów na kole. Jedynie na walku zdawczym, można pomierzyć jako na wyprowadzeniu mocy z silnika, ale tu już jest ona mniejsza o straty na sprzęgle i skrzyni. Jest to łatwiejszy pomiar niż samego silnika. Jednak większość i tak nie mierzy tak, tylko na kole i stosuje przeliczenia a jak wiadomo nawet opona ma znaczenie przy pomiarze na hamowni podwoziowej

Awatar użytkownika
Koobsky
pisarz
pisarz
Posty: 399
Rejestracja: pt 09 lis 2012, 22:03
Imię: Kuba
województwo: poza granicą Polski
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Bristol, UK

Re: Podniesienie mocy VFR - praca inżynierska

Post autor: Koobsky » sob 08 lut 2014, 18:50

Zgadzam się z przedmówcą ale w sumie koledze zależy na polepszonych wynikach wiec jak zmierzy motocykl w serii i po modyfikacjach to będzie mógł określić procentowy przyrost mocy po każdej zmianie. To chyba w jego przypadku powinno wystarczyć.
http://www.goriders.net
Zapraszam do polajkowania mojego fanpage'a na facebook'u. :)
https://www.facebook.com/www.goriders.net

Moja VFR'a...
VFR 800 V-Tec

Awatar użytkownika
firemanek1972
zadomowiony
zadomowiony
Posty: 66
Rejestracja: pn 15 sie 2011, 17:56
województwo: warmińsko-mazurskie
Płeć: Mężczyzna

Re: Podniesienie mocy VFR - praca inżynierska

Post autor: firemanek1972 » sob 08 lut 2014, 18:52

Arnold pisze:Zaczynasz właśnie od PowerCommandera. Do tego sportowy filtr (polecam Pipercrossa) i przelotowy tłumik. Idąc dalej. Powiększenie i wypolerowanie kanałów dolotowych i wylotowych. Zmiana wałków rozrządu na "dłużej i bardziej otwarte". Zwiększenie stopnia kompresji. Wyważenie wszystkich elementów ruchomych (wał, korby, tłoki). Rozwiert cylindrów na większe. To wszystko jest na tak zwane Naturally Aspirated czyli wolnossąco. Ew. turbo, chyba najłatwiejsza droga na podniesienie mocy albo sprężarka. Jak masz chęci i pojęcie to możesz sobie policzyć układy dolotowy i wydechowy.
Ogólnie wzmacnianie motocyklowych silników to droga zabawa. Już jako seria jest wysoko postawiona poprzeczka w porównaniu do samochodów.
Kolega próbował coś modzić z rozwiercaniem w VTR i z tego co słyszałem ceramiki nie można rozwiercać, sprowadzał ze stanów gotowe zestawy.
"To są pańskie prywatne koncepcje!"

Awatar użytkownika
kiki
ostry klepacz
ostry klepacz
Posty: 2508
Rejestracja: pt 13 sty 2006, 12:53
Imię: Piotr
województwo: mazowieckie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Węgrów
Kontakt:

Re: Podniesienie mocy VFR - praca inżynierska

Post autor: kiki » sob 08 lut 2014, 21:01

jak już to tylko i wyłącznie zakucie silnika i turbo albo kompresor. Inaczej to taka sztuka dla sztuki

Awatar użytkownika
firemanek1972
zadomowiony
zadomowiony
Posty: 66
Rejestracja: pn 15 sie 2011, 17:56
województwo: warmińsko-mazurskie
Płeć: Mężczyzna

Re: Podniesienie mocy VFR - praca inżynierska

Post autor: firemanek1972 » sob 08 lut 2014, 21:43

kiki pisze:jak już to tylko i wyłącznie zakucie silnika i turbo albo kompresor. Inaczej to taka sztuka dla sztuki
Nie wiem w jakim kierunku kolega chce podążać z modyfikacjami, podniesienie mocy przez turbo lub kompresor wydaje się oczywiste. Może wybrać rozwiązanie bardziej finezyjne? :wink: Czyli zmiany map wtrysku, dolot, wydech,układzie zasilania, zmiany w rozrządzie itp. Niech kolega rozkmini ten temat i wtedy będzie łatwiej zapodawać informacje o przeróbkach :D
"To są pańskie prywatne koncepcje!"

Awatar użytkownika
Roadrunner
pisarz
pisarz
Posty: 463
Rejestracja: ndz 09 sie 2009, 23:55
Imię: Pawelec
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: 60 sekund przed Tobą

Re: Podniesienie mocy VFR - praca inżynierska

Post autor: Roadrunner » sob 08 lut 2014, 22:58

A że tak zapytam autora tematu - część praktyczną funduje uczelnia, czy wszystko we własnym zakresie? Bo jak wiadomo są to nie małe pieniądze a tym bardziej przy poważnych modach silnika... chyba że chcesz się ograniczyć do tego co już sam napisałeś - w zasadzie mały mod w postaci innego filtra, może wydechu i analiza na hamowni, z tymże wyważasz już wyważone drzwi. Wielu przerabiało podobne rzeczy.

Napisz co byś chciał zrobić innowacyjnego w tym temacie, bo w końcu na tym ma polegać praca inżynierska drogi kolego :bye

Awatar użytkownika
magik
klepacz
klepacz
Posty: 501
Rejestracja: wt 13 kwie 2010, 17:55
Imię: Mathias
województwo: śląskie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: SG

Re: Podniesienie mocy VFR - praca inżynierska

Post autor: magik » sob 08 lut 2014, 23:41

Kolego praca inżynierska to właśnie wyważanie otwartych dzwi mówiące o tym, ze facet który ja robi umie wykorzystać wiedzę, która ktoś wcześniej zdobył. Natomiast innowacyjne rozwiązania odkrywcze to doktorat.

Awatar użytkownika
Arnold
ostry klepacz
ostry klepacz
Posty: 2424
Rejestracja: pt 29 sty 2010, 21:56
Imię: Arnold
województwo: opolskie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Opole
Kontakt:

Re: Podniesienie mocy VFR - praca inżynierska

Post autor: Arnold » ndz 09 lut 2014, 01:24

firemanek1972 pisze:Kolega próbował coś modzić z rozwiercaniem w VTR i z tego co słyszałem ceramiki nie można rozwiercać, sprowadzał ze stanów gotowe zestawy.
W VFR cylindry można rozwiercać klasycznymi metodami przy zachowaniu odpowiednich temperatur przy obróbce. Dowód: viewtopic.php?f=19&t=13406&start=15
Obrazek

Jak głupio pieprzę, to wybaczcie mi, ale jestem po kilku głębszych. :szczerbaty

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 5 gości