Chciałem zaproponowac utworzenie nowego działu pt. Do It Yourself - DYI
No i zarzucić od razu pierwszy temat:
Sprawdzanie działania układu podciśnienia w airboxie w VFR 800 Fi.
Tłumaczenie własne na podstawie Manuala Haynes'a.
Rzecz dotyczy rocznika 98-99, ale bankowo tyczy się też modeli HISS. Co do Vitka - musicie sprawdzić u siebie.
Haynes jest wydany dla modeli moto na UK, USA, Kanadę, więc proszę tez sprawdźcie czy macie elementy tego układu u siebie w moto z DE, Włoch czy innych Belgii.
Co sprawdzamy:
Sprawdzamy czy działają czujniki i zaworki odpowiedzialne za wytworzenie i utrzymanie właściwego podciśnienia w komorze airboxu.
Układ ma wpływ na powietrze podawane do komory spalania, a co za tym idzie płynność pracy, przebieg krzywej mocy / momentu, czy spalanie.
Co się składa na układ: (vide foto)
- "grzybek" na airboxie - czyli zawór membranowy (variable air intake diaphragm) połączony z klapką na wlocie powietrza do airboxu.
- variable air intake solenoid valve - zaworek regulujący podciśnienie - znajduje się pod airboxem - prawa, przednia strona
- zaworek jednostronny - one way valve - po prawej stronie airboxa
- komora próżniowa - vacuum chamber - zasobnik podciśnienia dla układu - z przodu airboxa przy główce ramy.
Przygotowanie:
1. Stawiamy moto na centralce, ale tak, żeby tylne koło miało możliwośc swobodnego obracania, i jakis zapas bezpieczeństwa, bo będziemy zapinać bieg na centralce. Ewentalnie zapewnić pomoc osoby trzeciej

2. Cały system nie działa na "luzie" więc jeżeli nie mamy możliwości bezpiecznego postawienia moto, musimy odpiąć czujnik biegu jałowego. Ten znajduje się po prawej stronie moto, jest widoczny z zewnątrz bez zdejmowania owiweki, jest w skrzyni korbowej jakby "pomiędzy" tylnymi cylindrami a skrzynią biegów. Klucz OIDP 12, czujnik z wychodzącym kabelkiem.
3. Odkręcamy 2 górne śruby mocujące bak (chyba klucz 8-mka), i podnosimy bak, ewentualnie odpinamy wężyki przelewu i odpowietrzenia baku (u mnie są krótkie więc trzeba), podpieramy czymś podniesiony bak.
Sprawdzenie:
Oglądamy wlot powietrza pod "grzybkiem". Klapka powinna być na dole = otwarta = pełny przelot powietrza.
Odpalamy motur - tworzy sie podciśnienie i klapka szybkim ruchem wędruje do góry i zamyka dopływ powietrza. Powietrze do airboxu jest zasysane tylko przez drugi otwór w obudowie airboxa ten z gumą.
Podkręcamy obroty do około 5000 - 5500 obrotów i w tym momencie klapka powinna zdecydowanym ruchem opaść na dól, powodując otwarcie kanału do pełnego przepływu powietrza. Czyli na obrotach 5000 i wyższych powietrze do moto dochodzi w maksymalnej objętości.
Obniżenie obrotów poniżej 5000 powoduje podniesienie klapki, zamknięcie dopływu powietrza i pobieranie powietrza przez airbox tylko jednym wlotem.
Ocena:
Jeżeli "grzybek" działa u Was właśnie w ten sposób to otwieracie browara, przepijacie zdrowie Radara i wiecie że ten element maszyny działa OK.
Jeżeli nie działa tak jak jest napisane - wiecie że macie problem i że któryś z elemetów tego układu nie działa.
Problem może być dwojaki:
- w wężykach, które łączą cały układ - może są przetarte, przepalone i stąd podciśnienie jest złe. Temat łatwy do zdiagnozowania.
- w zaworkach - te trzeba sprawdzić multimetrem, albo też metodą usta - usta


Ciąg dalszy nastąpi - bo niestety nie noszę manuala do pracy

Napisze jak sprawdzac poprawne działanie zaworków.
Pozdrav!
Prosze adminów może o zmajstrowanie nowego działu DYI? Albo podpięcie tego pod Mechanikę czy gdzie uważacie. THX!