Wymiana oleju w teleskopach

Moderatorzy: Gienio, Jacko, kiki, KolczyK, PETER, Falcon

Awatar użytkownika
kargulo
pisarz
pisarz
Posty: 247
Rejestracja: ndz 06 maja 2012, 08:12
Model VFR: Varadero XL1000
Imię: Piotr
województwo: mazowieckie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Wymiana oleju w teleskopach

Post autor: kargulo » pn 19 maja 2014, 20:30

Może komuś się przyda, starałem się jak mogłem :)

Zabieram się za demontaż teleskopów w VFR-ce po to aby wymienic uszczelniacze i nalać świeżego oleju do zawieszenia.

Obrazek



Pierwsze co to musimy odkręcic przednie koło ↑ , żeby to zrobic musimy poluzować śruby ustalające i zabezpieczające (1) oś w jednym teleskopie. Zazwyczaj jest to ta strona po której wystepuje śruba na osi koła (2). A więc luzujemyśruby (1) na prawym teleskopie, następnie śrubę osi koła (2) i w dalszej kolejności śruby ustalajace i zabezpieczające na drugim (prawym) teleskopie.

Obrazek

Przed wybiciem osi koła odkrecamy zaciski hamulcowe, ↑ które są przykręcone to teleskopów. Dopiero wtedy wybijamy oś z koła drewnianym lub gumowym młotkiem.

Obrazek

Luzujemy śruby trzymajace rączki kierownicy ↑ ( nie odkręcamy aby nie pogubic śrub :) , wystarczy poluzować) .

Korzystając że teleskopy sa jeszcze przykręcone na półce, luzujemy sześcokatne śruby na samej górze teleskopów. Po co? Żeby się później nie męczyć z ich odkręceniem kiedy wymontujemy teleskopy z motocykla. :)

Obrazek

Luzujemy śruby na górnej półce ↑ ( nie odkręcamy aby nie pogubic śrub :) , wystarczy poluzować) kluczem ampułowym . Jeżeli górną półkę mamy juz poluzowaną, luzujemy teraz dolna półkę. W zależności od rodzaju motocykla dostęp do śrób na dolnej półce jest bardziej lub mnie utrudniony ze wzgledu na przeszkadzajace przewody hamulcowe. W VFR najpierw odkręcamy przewody hamulcowe (4) , które przykręcone są przy klaksonie ↓ . Jak możemy zobaczyć na zdjęciu poniżej, śruby (3) które chcemy odkręcić nie widać, dlatego niezbędne jest odkręcenie przewodów hamulcowych.

Obrazek

Nastepna czynność to odkręcenie przewodów hamucowych od teleskopów ↓ .

Obrazek

Odkręcone przewody hamulcowe na prawym teleskopie ↑ .

Obrazek

Odkręcone przewody hamulcowe na lewym teleskopie ↑ .

Obrazek

Teleskopy przygotowane do demontażu. Lecz pozostała nam jeszcze jedna czynność, wysunąć kilka centymetrów teleskopy ponad kierownice aby usunąć zabezpieczenie, które znajduje się prawie na samym szczycie teleskopa. Zabezpieczenie to wyglada jak drut owinięty na niecałej srednicy lagi w wyfrezowanym rowku. Teleskopy wysuwamy w kierunku do dołu.

Obrazek

Zdemontowane teleskopy ↓ .

Obrazek

Zwisajace przewody z zaciskami hamulcowymi podwieszamy na drucie aby nie dyndały nam bezwładnie.

Obrazek

Kierownica z wyciągnietymi teleskopami ↓ .

Obrazek

Ostrożnie demontujemy zabezpieczenie gumowe, jeżeli nie jest zniszczone i nie mamy nowego możemy je użyć ponownie. Demontujemy delikatnie podważając małym śrubokrętem ↓ .

Od spodu teleskopa znajdziemy jeszcze jedna śrubę z podkładką w kolorze złotym, odkręcamy ją aby wylać zużyty olej .

Obrazek

Czarna plastikowa osłona na aluminiowej części teleskopa jest tam wciścięta, więc lekkimi uderzeniami gumowego młotka zbijamy ją ↑ .

Napotykamy na kolejne zabezpieczenie, wyciągamy je małym chwytakiem lub śrubokrętem ↓ .

Obrazek

Po usunieciu zabezpieczenia, odkręcamy poluzowaną wcześniej śrube na szczycie teleskopa i wyjmujemycałą zawartość ze środka. Należy zwrócić uwagę na podkładke w górnej części wyciagniętego elementu, podkładka ta może wypaść i się poprostu zgubić.

Obrazek

Po usunieciu oleju z wewnątrz, chwytamy jedną ręką za aluminiową częśća druga ręką za polerowaną część i wystarczająco mocno szarpiemy próbujemy rozłączyć obie części. Nastepnie myjemy i dokładnie czyścimy obie części ( aluminiową i polerowaną ). Wymieniamy uszczelniacze na nowe. Po wyschnieciu zaczynamy składać dokładnie w odwrotnej kolejności jak przy rozbieraniu z tym ze wlewamy świeży olej do naszych teleskopów.

Przy składaniu zdjęć już nie robiłem bo i ręce troche brudniejsze były i nie za bardzo robić samemu zdjęcia mi się chciało. Jak na pierwszy raz troche pracy było, ale moto poskładane , przetestowane i banan na gebie.

Pozdrawiam wszystkich, którzy dotrwali do końca tego poradnika ( jeżeli można go tak nazwać ).

Awatar użytkownika
ZioLek-82-
pisarz
pisarz
Posty: 374
Rejestracja: ndz 16 mar 2014, 11:17
Model VFR: RC46 01 + RC12CX650E
Imię: Marcin
województwo: mazowieckie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Łochów

Re: Wymiana oleju w teleskopach

Post autor: ZioLek-82- » pn 26 maja 2014, 19:44

Noszę się z zamiarem wymiany oleju w lagach. Posiłkował się będę owym opisem.
Pytanie: ile oleju się leje w poszczególne lagi? Lałeś na "oko" czy wartości wziąłeś z instrukcji?
nie wiemy co nas może jeszcze spotkać, nie wiemy kiedy może nas coś dopaść ..

Była:YAMAHA XJ 900 Diversion 95 /Są: HONDA CX 650 EURO 83r / HONDA VFR 800 FI 01r /

Awatar użytkownika
kargulo
pisarz
pisarz
Posty: 247
Rejestracja: ndz 06 maja 2012, 08:12
Model VFR: Varadero XL1000
Imię: Piotr
województwo: mazowieckie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Wymiana oleju w teleskopach

Post autor: kargulo » pn 26 maja 2014, 19:57

co do ilości ilości w lagach to bij zabij nie pamietam , było coś 400lm lub 420ml +- 0.2 czy cos takiego :) ale w serwisówce powinno być

Awatar użytkownika
ZioLek-82-
pisarz
pisarz
Posty: 374
Rejestracja: ndz 16 mar 2014, 11:17
Model VFR: RC46 01 + RC12CX650E
Imię: Marcin
województwo: mazowieckie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Łochów

Re: Wymiana oleju w teleskopach

Post autor: ZioLek-82- » pn 26 maja 2014, 20:20

rozumiem że w obie taka sama ilość ?
nie wiemy co nas może jeszcze spotkać, nie wiemy kiedy może nas coś dopaść ..

Była:YAMAHA XJ 900 Diversion 95 /Są: HONDA CX 650 EURO 83r / HONDA VFR 800 FI 01r /

Awatar użytkownika
KolczyK
stary wyjadacz
stary wyjadacz
Posty: 4200
Rejestracja: pt 02 mar 2007, 23:20
Model VFR: 800FI rc46 '02
Imię: Przemysław
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Trójmiasto, Rumia
Kontakt:

Re: Wymiana oleju w teleskopach

Post autor: KolczyK » pn 26 maja 2014, 22:59

jasna sprawa,że idealnie równo musi być. ma dole jak widać, lejemy 457ml
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
VFR800FI '99 - była ze mną 35tyś km
VFR800FI '02 - obecna kochanka

UBEZPIECZENIA << www.kolczynscy.pl >>>

Awatar użytkownika
Fakir
klepacz
klepacz
Posty: 1103
Rejestracja: śr 02 lut 2011, 18:51
Model VFR: VFR750 & XT600
Imię: Krzysztof
województwo: wielkopolskie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Poznań

Re: Wymiana oleju w teleskopach

Post autor: Fakir » pn 26 maja 2014, 23:51

Obyś nie miał tego problemu co ja przy wymianie uszczelniaczy w 800fi, czyli obracający się imbus od spodu lagi - bez efektu :roll:
po prostu element w który jest wkręcony imbus się obraca w tłoczysku i ni jak można go zblokować, pozostaje rozwiercić tą śrubę.
Dzieje się tak, gdy ktoś nadgorliwy wkręci imbusa na za mocny klej do gwintów, nawet pneumat nie pomaga ...
Yamaha XJ600N
Honda VFR750
Yamaha XT600z Ténéré

Awatar użytkownika
Vermilion
klepacz
klepacz
Posty: 814
Rejestracja: ndz 09 sie 2009, 19:33
Imię: Adam
województwo: wielkopolskie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Wałcz/Piła

Re: Wymiana oleju w teleskopach

Post autor: Vermilion » pn 26 maja 2014, 23:59

Kolczyk, koledze pewnie chodzi o to, że nie we wszystkich motocyklach tego oleju lejemu równo w lagi :) Niektóre motocykle, zwłaszcza starsze (o nowszych nie słyszałem) mają dwie lagi trochę innej konstrukcji (każda spełnia odrobinę inną funkcję) i do każdej lagi lejemy inne ilości oleju dla utrzymania tego samego poziomu ;)
Honda NSR 125 JC22A > Honda CB 500 > Honda VFR 750 RC36I > Yamaha TDM 850 4TX > Honda VFR 800Fi 99' SF > Honda VFR 800Fi 98' !!
SPEED UP - CENTRUM MOTOCYKLISTY
https://www.facebook.com/SpeedUP.Pila

Awatar użytkownika
firemanek1972
zadomowiony
zadomowiony
Posty: 66
Rejestracja: pn 15 sie 2011, 17:56
Model VFR: RC36II,SC33 RC46
województwo: warmińsko-mazurskie
Płeć: Mężczyzna

Re: Wymiana oleju w teleskopach

Post autor: firemanek1972 » wt 27 maja 2014, 08:28

Vermilion pisze:Kolczyk, koledze pewnie chodzi o to, że nie we wszystkich motocyklach tego oleju lejemu równo w lagi :) Niektóre motocykle, zwłaszcza starsze (o nowszych nie słyszałem) mają dwie lagi trochę innej konstrukcji (każda spełnia odrobinę inną funkcję) i do każdej lagi lejemy inne ilości oleju dla utrzymania tego samego poziomu ;)
Ciekawe to...podaj przykład takiego motocykla.
"To są pańskie prywatne koncepcje!"

Awatar użytkownika
ZioLek-82-
pisarz
pisarz
Posty: 374
Rejestracja: ndz 16 mar 2014, 11:17
Model VFR: RC46 01 + RC12CX650E
Imię: Marcin
województwo: mazowieckie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Łochów

Re: Wymiana oleju w teleskopach

Post autor: ZioLek-82- » wt 27 maja 2014, 13:29

firemanek1972 pisze:
Vermilion pisze:Kolczyk, koledze pewnie chodzi o to, że nie we wszystkich motocyklach tego oleju lejemu równo w lagi :) Niektóre motocykle, zwłaszcza starsze (o nowszych nie słyszałem) mają dwie lagi trochę innej konstrukcji (każda spełnia odrobinę inną funkcję) i do każdej lagi lejemy inne ilości oleju dla utrzymania tego samego poziomu ;)
Ciekawe to...podaj przykład takiego motocykla.
Tak istnieją. Ale to temat rzeka :
W niektórych motocyklach jest system antynurkujący z zasady w lewej goleni i on wymaga większej ilości oleju.
W motocyklach włoskich i nie tylko w jednej goleni jest sprężyna a w drugiej amortyzator hydrauliczny i też lejemy różne ilości oleju.
Niektóre motocykle miały w jednej goleni tłumienie dobicia a w drugiej odbicia i też wymagają różnych ilości oleju.

W mojej Hondzie CX650E 1983r. jest taki system
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
nie wiemy co nas może jeszcze spotkać, nie wiemy kiedy może nas coś dopaść ..

Była:YAMAHA XJ 900 Diversion 95 /Są: HONDA CX 650 EURO 83r / HONDA VFR 800 FI 01r /

Zaper
klepacz
klepacz
Posty: 705
Rejestracja: pn 12 maja 2014, 18:04
Model VFR: DL 1000 Vstrom K2
Imię: Krzysztof
województwo: małopolskie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Nowy Sącz
Kontakt:

Re: Wymiana oleju w teleskopach

Post autor: Zaper » ndz 19 kwie 2015, 11:50

Jestem u siebie w trakcie wymiany oleju, wszystko ładnie już rozebrane i wymyte, teraz schnie i pojawiają mi się dwa pytania:
1. Na części polerowanej są bardzo delikatne pionowe ryski zrobione przez np drobinkę piasku z drogi w uszczelniaczu pyłowym, czym to najlepiej spolerować żeby było gładkie? Pasta lekko ścierna?
2. Jaki macie sposób aby nabić teleskopy ? rozłączenie jest łatwe a jak nabić żeby nic nie zepsuć ?

jareckiz
pisarz
pisarz
Posty: 215
Rejestracja: pt 25 sty 2008, 21:52
Model VFR: RC36I, Gs400 racing
Imię: Jarecki
województwo: dolnośląskie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Strzelin

Re: Wymiana oleju w teleskopach

Post autor: jareckiz » ndz 19 kwie 2015, 12:12

Do tego opisu dodałbym ilość oleju do lag dla każdego modelu RC36 i rocznika, oraz ewentualne problemy na jakie możemy napotkać. Na moim przykładzie, (na co naprowadził mnie Peter), przy demontażu rury z goleni zakleszczyła się panewka dolna która weszła pod górną, zblokowało to rurę, pomogło podgrzanie goleni w miejscu górnej panewki i przy szarpnięciu rura wyszła. Podgrzanie nie uszkadza goleni ani jej powłoki.
Przy montażu rury do goleni nie napotkałem problemów, wchodzi swobodnie, nie ma potrzeby nabijania.

jaroslawp
pisarz
pisarz
Posty: 232
Rejestracja: wt 27 sty 2009, 19:51
Model VFR: VFR 800 '05
Imię: Jerry
województwo: zachodniopomorskie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Szczecin

Re: Wymiana oleju w teleskopach

Post autor: jaroslawp » pn 20 kwie 2015, 21:39

Jeżeli masz na myśli ten pierścień ślizgowy, który jest tuż pod uszczelniaczem to najtaniej będzie do wbić rurą kanalizacyjną fi50 z PCV pukając przez podkładkę(która jest pod uszczelniaczem. Z wyczuciem; dużej siły nie trzeba.

Zaper
klepacz
klepacz
Posty: 705
Rejestracja: pn 12 maja 2014, 18:04
Model VFR: DL 1000 Vstrom K2
Imię: Krzysztof
województwo: małopolskie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Nowy Sącz
Kontakt:

Re: Wymiana oleju w teleskopach

Post autor: Zaper » wt 21 kwie 2015, 10:07

Z tym nabijaniem to chodzi mi po prostu o wsadzenie części polerowanej to tej niepolerowanej, rozłączyć pociągając łatwo a jak włożyć ?
a jeśli chodzi o rysy to po dokładnych oględzinach rysy są takie że czuć je pod paznokciem, lagi nie ciekły, co radzicie składać i będzie ok ?
czy szukać kogoś kto to spoleruje - z tego co Arnold mi wspomniał to pewnie na tokarce.

Awatar użytkownika
Arnold
ostry klepacz
ostry klepacz
Posty: 2247
Rejestracja: pt 29 sty 2010, 21:56
Model VFR: 800 FI '01
Imię: Arnold
województwo: opolskie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Opole
Kontakt:

Re: Wymiana oleju w teleskopach

Post autor: Arnold » wt 21 kwie 2015, 12:18

Samej lagi się nie wbija. Jak masz rozłożone wszystko to najpierw zakładasz panewkę na lagę, smarujesz olejem i wkładasz do goleni. Później się wbija górną panewkę do goleni, zakłada podkładkę i wbija uszczelniacz olejowy, zakłada zabezpieczenie i wbija uszczelniacz kurzowy. Z zewnątrz to tyle.
Obrazek ECU z polifta, sondy lambda, katalizator, filtr K&N, tłumik MIG, zębatka przód 16z.

Jak głupio pieprzę, to wybaczcie mi, ale jestem po kilku głębszych. :szczerbaty

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości