Problem z kontrolką FI (F1)

Macie problem z elektryką VFR? Zapraszam tutaj
cyborg
Posty: 9
Rejestracja: wt 13 maja 2008, 22:25
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Kraków

Problem z kontrolką FI (F1)

Post autor: cyborg » czw 24 cze 2010, 13:38

Witam,
Kilka dni temu pojawił się w mojej VFRce dziwny problem.

Kontrolka błędu FI zaczęła się dziwnie zachowywać.

Podczas jazdy przy stałej prędkości ok. 90 Km/h przy ok. 5000 obr nagle zaczęła się podświetlać FI. Podkreślam – nie świecić, a delikatnie podświetlać jakby było gdzieś przebicie na instalacji lub brak masy.

Problem nasilał się lub zanikał podczas włączania lub wyłączania świateł (długie/krótkie) lub przy naciskaniu hamulca i włączeniu migaczy. Przy wyłączonych światłach problem znikał całkowicie.

Przy pełnym obciążeniu instalacji elektrycznej i zwiększaniu obrotów silnika w trakcie gdy kontrolka zaczynała się podświetlać – jasność podświetlania się zwiększała. Naciśnięcie hamulca lub przełączenie świateł (Hi/Lo) powodowało że kontrolka gasła by za chwilę znów się podświetlić.

Komputer po prowadzeniu w tryb diagnostyczny nie wyrzucił żadnego błędu.

Naprawę rozpocząłem od tyły motocykla.
Pomiar ładowania, sprawdzenie styków regulatora napięcia, centralnego punktu masy na ramie.

Wszystko OK. Zero śladów korozji. Brak objawów działania wysokiej temp. na przewodach.
Przy okazji wszystkie rozłączalne elementy na wszelki wypadek wyczyściłem i poskładałem na wazelinie technicznej.

Przód motocykla, oględziny zegarów i wtyków – także wszystko OK.

Problem jednak nadal występował.

Analizując schemat instalacji elektrycznej odkryłem, że problem może leżeć jeszcze w dwóch miejscach do których nie zaglądałem, a wydawały się najmniej prawdopodobne na wystąpienie usterek : blok masy na wiązce elektrycznej i wtyki ECU.

Blok masy który znajduje się pod izolacją mniej więcej na wysokości regulatora napięcia zaizolowany wraz z główną wiązką elektryczną (taki pomarańczowo/czerwony element) – był czysty.

Okazało się, że prawdopodobnie dzięki ostatnim deszczom woda dostała się w okolice ECU powodując brak pełnego kontaktu na PIN’ie B10 w ECU. Pin był delikatnie żółtawy co oznaczało że musiała tam działać wysoka temperatura. Na wtykach ECU były też ślady wody.

Po wyczyszczeniu wszystkich złącz ECU – wtyku i gniazda oraz ich wysuszeniu i zakonserwowaniu wazeliną techniczną – problem FI zniknął.

Pozdrawiam,
Jakub /cyborg/

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości