Regulacja zaworów RC46 - szatańska instrukcja

Awatar użytkownika
szatan
klepacz
klepacz
Posty: 979
Rejestracja: pn 18 wrz 2006, 20:02
Model VFR: RC46 '98
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Amsterdam/Rzeszów
Kontakt:

Regulacja zaworów RC46 - szatańska instrukcja

Post autor: szatan » czw 13 sie 2009, 21:41

Dzień dobryyy wieczór, kciałem przedstawic jak to regulowałem sobie zaworki w swojej 800. Mysle ze komus sie to przyda , wielu z Was bedzie chciało to zrobic w zimie , Jednoczesnie taka mała sugestia do moderatorów , moze by tak do mechaniki dodac jeszcze jeden mały dzialik typu zrob to sam gdzoie byłoby np. odpowietrzanie duala , patent z wiatrakiem na regulatorze , wymiana uszczelniaczy w zawieszeniu ,odpowietrzanie układu chłodzenia , synchro gaznikow czy wtrysków itp. wiem ze forum sie rozrosło ale moze jeszce by tak jeszce jeden

OK Na poczatku chciałem obalić mit ktory mowi iż regulacja zaworów w VFR jest trudna , Nie widze zadnych powodow do takich stwierdzeń a nawet odwaze sie powiedziec
ze jest łatwiejsza od innych moto , dlaczego ? ano dlatego ze w łancuchowcach trzeba sie jeb...ć z wałkami i łancuchem rozrzadu a w VFR tylko trzeba zdjac wałki (mowie o regulacji płytkowej). jedyne co denerwuje do kiepski dostep do przednich cylindrów ale jak sie kocha sie wybacza. oczywiscie vtec z mojego opisiku juz odpada bo wypadły mu ząbki , no coz jest narazie najmłodszy z rodziny i ma mleczaki (czyt ,łancuszki)

Wiec zaczynamy
Demontaz , sciagamy boczne owiewki i bak, opisywac tego chyba nie trzeba , ja dodatkowo zdjąłem obydwie chłodnice i termostat bo nie lubie jak mi cos wisi i przeszkadza w pracy , mozna nie sciagac jesli ktos jest odwazny ale dostep potem jest marny i ciezko wepchac łapska, demontujemy cewki zapłonowe w tylnich cylindrach bo inaczej nie wyjmiemy pokrywy zaworów, Demontujemy pokrywy zaworów i widzimy słynne miałczące ząbki


Ulepiamy sobie na stole 4 kartki z bloku technicznego , 1 kartka to 1 cylinder , podpiesujemy je oznaczajac numerem cylindra na kazdej kartce malujemy sobie np 4 kołeczka (kołeczko to zawor) i podpisujemy ssące i wydechowe przystepujemy do mierzenia sczelin pomiedzy szklanką a krzywką wałka.potzrebujemy do tego szczelinomierz o dokładnosci co 0,02 mm, te samochodowe sa co 0.05 i sie nie nadaja. w zebatych vfr800FI szczelina powinna być 0.16mm dla zaworów ssących i 0,30mm dla zaworów wydechowych z tolerancją o.o3mm (dla 750 nie wiem , trzeba sobie looknąc w manual)

Odkrecamy dużą nakretke w deklu sprzegła , tam mamy znaki dla kazdego cylindra. ustawiamy przykładowo na kropce dla 3 cylindra ,

Obrazek

Nie zawsze ustawienie bedzie ok , trzeba spojrzec czy krzywki wałkow są skierowane ku gorze ,

Obrazek

jesli nie są obracamy wałem o 360 stopni znow na 3 cylinder i jesli krzywki sa na gorze mierzymy sczeline .
Cylindry tylne to 1 i 3
Cylindry przednie to 2 i 4

Pomiar zaworu ssącego
Obrazek

Pomiar zaworu wydechowego zewnetrzego
Obrazek
pomiar zaworu wydechowego wewnetrznego
Obrazek

a tu zdjecia z pomiaru cylindra przedniego nr 2 oczywiscie przy ustawionych znakach na wale
Wydechowy zewnetrzny
Obrazek
wydechowy wewnetrzny
Obrazek
Ssacy zewnetrzny
Obrazek
ssacy wewnetrzny
Obrazek

Kiedy mamy na wale ustawiony znak na cylinder 3 mierzymy szczeline na cylindrze 3 prawda ? czyli tylny prawy .mierzymy szczeliny na kazdym zaworze i notujemy na wczesniej spreparowanej kartce pomiar dla kazdego z 4 zaworów.
oczywscie ssace są od stony wtrysków lub gazników a wydechowe od strony kolektorów wydechowych Po zanotowaniu obracamy wałem na inny cylinder , analogicznie mierzymy i notujemy .

Mierzenie na przykładzie zaworu ssacego .
Luz powienien byc 0.16 , wybieramy na szcelinomierzu listek 0.15 i pakujemy gada pod krzywke , jesli wszedł i mozna nim poruszac bez oporu dokładamy listek na wymiar 0.17 , taki mały tip lepiej złozyc wymiar 0.17 z dwoch grubszych listkow np z 0.07 i 0.10 niz z 0.15 i 0.02 bo listek 0.02 jest bardzo delikatny i sie czasami wygina i nie wchodzi tam gdzie trzeba , wtedy pomiar moze byc błedny
NO dobra , dalej pakujemy listek 0.17 jesli wlazł i mozna poruszac dokładamy kolejny np na 0.19 , jesli natomiast nie wlazłdo znaczy ze zmierzona szczelina wynosi 0.16 nie ma potrzeby regulacji tego zaworu

Po zanotowaniu kazdego cylinderka , przystepujemy do demontazu wałkow i wyjmowania szklanek .Nalezy wyczycic sobie zęby wałkow z oleju i koniecznie namalowac markerem znaki na zębach najlepiej w kilku miejscach aby potem prawidłowo załozyc wałki .
Obrazek
Przed odkreceniem czegokolwiek wkładamy nie strzepiącą sie szmatke w dziure ktorą spływa olej zeby nam nie wpadła tam
srubka lub płytka zaworowa. wpadniecie czegokolwiej w tą dziure oznacza istne piekło :D
Obrazek
Odkrecamy mostek trzymający wałki , sruby odkrecamy na krzyż
Obrazek
i kładzemy na podpisanych kartkach , kazda srubka ma
wrocic na swoje miejsce nie wolno ich mieszac. Sciągamy mostek i wyjmujemy wałki rowniez kładac je bez mieszania ,tą samą czynnosc powtarzamy dla kolejnych dwoch cylindrow.

Teraz wyjmujemy szklanki , uzywamy do tego kwadratowego magnesu oblepionego tasmą malarską aby nie porysowac szklanek.
Obrazek
UWAGA !!! płytka zaworowa prawdopodobnie bedzie przyklejona na oleju w wewnątrz szklanki, czasmi zostanie na trzonku zaworu .
Obrazek
kładziemy szklanke i płytke obok 1 z czterech kołeczek namalowanych wczesniej na kartce z zanotowanym pomiarem.
wyjmujemy 16 szklanek i płytek , kładziemy je w odpowiednich miejscach na kartkach .

Tak wyglada cała klawiatura na karteczkach
Obrazek

Teraz obliczamy jaką płytke potzrebujemy
Przykładowo zmierzylismy szczeline na zaworze ssącym 0.12mm czyli za mała
a powinna być 0.16 czyli potrzebujemy płytke MNIEJSZĄ od tej ktora była o tę roznice czyli o 0.04mm
Teraz mierzymy lub odczytujemy ile ma stara płytka ,
jesli przykładowo stara płytka ma 1,80mm to potrzebujemy nową płytke o 0.04 mniejszą czyli 1,76 , jesli takiej płytki nie mozna kupic kupujemy płytke 1,75 bo i tak zmiescimy sie w tolerancji

Jesli zmierzona szczelina jest zbyt duza np 0.20 to robimy odwrotnie , potrzebujemy płytke wiekszą o te 0.04 mm czyli kupujemy płytke 1.85

Jest tez jedna rzecz , robi troszke banie ale dzieki temu mozna zaosczedzic troszke pieniązka , mianowicie zamieniamy płytki miejscami , byc moze w cylindrze 1 na zaworze sscaym mielismy luz za mały o 0.05 a na cylindrze 3 luz za duzy o 0.05 mm
zamieniamy płytki miejscami i zaoszczedzamy 20 zeta :)
Ja zaniedbałem u siebie regulacje i miałem do regulacji az 12 zaworów , a dzieki takim zamianom kupiłem tylko 4 płytki.

Montaz to nic innego jak powkładanie kazdej czesci tak jak była :biggrin , warto posmarowac wałki szklanki olejem na paluszku zeby po odpalenie nie pracowały na sucho.
nalezy zwrocic szczegolna uwage na znaki na zebatkach wałkow , niby wkłada sie je rowno ale po docisnieciu znaki sie przesuwaja i trzeba przesunac jeden wałek o ząbek w gore lub doł, po załozeniu wałków i mostka , (kluczem o momencie 12 NM dociskamy na krzyż) skreceniu wszystkiego krecimy wałem i dla pewnosci mierzymy szczeliny jeszcze raz zeby miec spokojna głowe ze wszyscho jest ok .

Dla mnie koszt takiej regulacji wyniósł 40 PLN , a swiadomosc ze mam to zrobione gut jest bezcenna, zdarzaja sie mechanicy ktorzy twierdza ze zrobili a nie zrobili
Jesli o czyms zapomniłem prosze o upomniecie , dopisze
Ostatnio zmieniony pn 23 lis 2009, 20:20 przez szatan, łącznie zmieniany 1 raz.
Życie bez motocykla powoduje raka i choroby serca
Manual Honda VFR800 98-2001
http://rapidshare.com/files/236685669/Manual98-01.pdf

Miernik ładowania http://www.youtube.com/watch?v=IYjGraAk4es

Awatar użytkownika
Damo 88
klepacz
klepacz
Posty: 1101
Rejestracja: sob 11 kwie 2009, 01:05
Model VFR: VFR VTec
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Wrocek

Post autor: Damo 88 » czw 13 sie 2009, 23:19

Świetny post ( Fotki ) Zapewne przyda się i to nie jednemu z nas .

Browarek za dobrą robotę :bye

Awatar użytkownika
elco
klepacz
klepacz
Posty: 911
Rejestracja: sob 07 mar 2009, 21:49
Model VFR: 800 FI 2000
Imię: Tomek
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Wałbrzych/Wrocław
Kontakt:

Post autor: elco » pt 14 sie 2009, 10:36

swietna robota szatan
teraz na pewno na zime zabiore sie samemu za regulacje.
"Wystarczy by dobry człowiek nie robił nic a zło zatriumfuje" E.Burke.

Awatar użytkownika
Hefajstos
klepacz
klepacz
Posty: 612
Rejestracja: pt 06 lut 2009, 08:31
Model VFR: RC 46 '98
Imię: Maciej
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Pniewy

Post autor: Hefajstos » pt 14 sie 2009, 11:37

Widzę tu kawał dobrej roboty!!!!
Ja też w zimie się pobawie i zrobię regulacje.

Awatar użytkownika
Damo 88
klepacz
klepacz
Posty: 1101
Rejestracja: sob 11 kwie 2009, 01:05
Model VFR: VFR VTec
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Wrocek

Post autor: Damo 88 » pn 02 lis 2009, 23:41

Podpinam :arrow:


Zimowe porządki czas zacząć po ściągnięciu układu wydechowego dopatrzyłem się dziwnego nalotu na zaworze odprowadzającym spaliny czy jest to normalne a może mieszanka ( sondy )

lub zaworki do regulacji :???:

Obrazek

Obrazek

Awatar użytkownika
kiki
ostry klepacz
ostry klepacz
Posty: 2502
Rejestracja: pt 13 sty 2006, 12:53
Model VFR: 800FI '98
Imię: Piotr
województwo: mazowieckie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Węgrów
Kontakt:

Post autor: kiki » wt 03 lis 2009, 09:55

no to teraz szczerze jak na spowiedzi powiedz- ile ma przebiegu twój sprzęt i ile oleju pobiera ? :?:

Awatar użytkownika
Damo 88
klepacz
klepacz
Posty: 1101
Rejestracja: sob 11 kwie 2009, 01:05
Model VFR: VFR VTec
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Wrocek

Post autor: Damo 88 » wt 03 lis 2009, 14:57

03 r. 30000km oleju nie bierze zrobiłem ok 6000km i nic nie ubyło , choć przy zakupie wymieniłem olej i po paru km zmienił kolor na czarny choć mogło to być wynikiem zmieszania ze starym olejem .

Dodam że przy uruchamianiu motka na zimny widać minimalny dumek nawet w lato po krótkiej chwili ustaje dalej przy wkręcaniu na obroty nie kopci ( woda skroplona w tłumiku :idea: )

a jak uważacie ile może mieć najechane :???: i co jest do roboty

Awatar użytkownika
Damo 88
klepacz
klepacz
Posty: 1101
Rejestracja: sob 11 kwie 2009, 01:05
Model VFR: VFR VTec
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Wrocek

Post autor: Damo 88 » wt 03 lis 2009, 15:30

A może to przez olej nie wiem jaki był zalany ja zalałem 300v Syntetyk podwójny Ester i wypłukało syf :???:

Awatar użytkownika
kiki
ostry klepacz
ostry klepacz
Posty: 2502
Rejestracja: pt 13 sty 2006, 12:53
Model VFR: 800FI '98
Imię: Piotr
województwo: mazowieckie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Węgrów
Kontakt:

Post autor: kiki » wt 03 lis 2009, 19:41

Żadnego syfu w tym silniku nie było- to nie żuk który jeździł na selektorze :)
a jak uważacie ile może mieć najechane i co jest do roboty
Wyreguluj zawory (o ile trzeba), zmień olej, uszczelnij kolektory przy głowicy i śmigaj 8) - żadnej naprawy nie trzeba robić :)

Awatar użytkownika
marmot
pisarz
pisarz
Posty: 346
Rejestracja: pt 04 lip 2008, 13:21
Model VFR: RC 46
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Racibórz

Post autor: marmot » wt 03 lis 2009, 20:42

szatan pisze:jesli przykładowo stara płytka ma 1,80mm to potrzebujemy nową płytke o 0.04 mniejszą czyli 1,76 , jesli takiej płytki nie mozna kupic kupujemy płytke 1,75 bo i tak zmiescimy sie w tolerancji
Szacunek za opis !
Szatan jak ja szukałem płytek co 0,01 mm ,a takie są na pewno (przynajmniej oryginalne) to w sklepach były tylko co 0,05 mm .Dla informacji Bahco robi szczelinomierze co 0,01 mm od 0,03 mm do 0,1 a potem co 0,05 mm.

Awatar użytkownika
Damo 88
klepacz
klepacz
Posty: 1101
Rejestracja: sob 11 kwie 2009, 01:05
Model VFR: VFR VTec
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Wrocek

Post autor: Damo 88 » wt 03 lis 2009, 22:05

Dzięki Kiki :grin:

Szerokości :arrow:

MARCO
klepacz
klepacz
Posty: 1029
Rejestracja: pt 23 cze 2006, 18:54
Płeć: Mężczyzna

Post autor: MARCO » wt 03 lis 2009, 22:28

Szatan dobra robota

Awatar użytkownika
Rychu
pisarz
pisarz
Posty: 464
Rejestracja: czw 19 lis 2009, 07:28
Model VFR: VFR 800 FI - 98
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Gryfino ( okolice Szczecina)

Post autor: Rychu » czw 19 lis 2009, 20:00

ordzinalne plytki mozna szlifnac , bo sa z dobrego materialu , natomiast akcesoryjnych nie polecam szlifowac . W mojej bylej KLR ce , szlifowane ordzinalne plytki byly bez skazy po kilkukrotnym szlifowaniu , a akcesoryjne haidemann dostaly straszne wzery i ogolnie wygladal jak by kto je kto flexem traktowal , malo walka nie zjadlo na krzywce .

Awatar użytkownika
RALF
klepacz
klepacz
Posty: 678
Rejestracja: pn 03 lis 2008, 23:27
Model VFR: VFR 800fi ,Gl 1200
Imię: Rafał
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Warszawa/Marki

Post autor: RALF » czw 19 lis 2009, 22:22

dobra robota Szatan :biggrin narobiłeś się trochę
Radio Kolor 103 FM
K&N - Exhaust Delkewic - White Lamp - White Indicators - Polished wheel rims -Carbon Mudguard - Bagster

Awatar użytkownika
Mike
zadomowiony
zadomowiony
Posty: 61
Rejestracja: czw 30 kwie 2009, 09:03
Model VFR: RC46 98
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Łódź

Post autor: Mike » pt 20 lis 2009, 19:33

Zegarmistrzowska robota :-), świetny opis!

Samemu można z pewnością pomierzyć, ale bałbym się sam to ustrojstwo rozbierać, nieuwaga może być kosztowna....

Co ile w VFR trzeba kontrolować luzy?
VFR 800I

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 7 gości