Wymiana płynu chłodniczego VFR 800 FI
- kiki
- ostry klepacz
- Posty: 2502
- Rejestracja: pt 13 sty 2006, 12:53
- Imię: Piotr
- województwo: mazowieckie
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Węgrów
- Kontakt:
Wymiana płynu chłodniczego VFR 800 FI
Tym razem zajmiemy się wymianą płynu chłodzącego. Jest to prosta czynność, którą każdy może wykonać sam w domu.
Zaopatrzyć należny się w dwie podkładki miedziane fi6 oraz 3 litry płynu chłodniczego (prestone, dynagel 2000 itp)
Zaczynamy od postawienia motka na centralnej stopce i zdjęciu owiewek bocznych - lewej i prawej.
Na dole po lewej stronie znajduje się pompa wody, za pomocą której możemy opróżnić układ ze starego płynu chłodzącego.
Krok 1:
odkręcamy śrubę spuszczania płynu (klucz 10) i przygotowujemy sobie jakieś naczynko na płyn. Spokojnie można odkręcić całkowicie śrubą i płyn nie pocieknie ponieważ korek chłodnicy trzyma układ zassany.
krok 2:
Podstawiamy naczynko i odkręcamy z prawej strony korek chłodnicy- tutaj trzeba uważać bo po odkręceniu korka płyn będzie sikał z pompy strumieniem na odległość około 40- 50 cm
Jak płyn ścieknie, odkręcamy zbiorniczek wyrównawczy i wylewamy z niego płyn
krok 3
Ten krok jest dla chętnych- ja go zawsze pomijam ponieważ w tym kroku powinniśmy odkręcić śrubę spustową z bloku silnika a znajduje się ona pod kolektorem 2 cylindra, nad filtrem oleju i jest wkręcona pionowo do góry. Czemu proponuje ten krok pominąć? A bo ponieważ po odkręceniu tej śrubki z układu spłynie max dwie setki płynu a dostęp do niej jest trochę kiepskawy.
Krok 4
Jak już płyn wyciekł to zestawiamy motka z centralki na stopkę boczną i w tym momencie jeszcze trochę płynu ucieknie.
Krok 5
Teraz wkręcamy śruby spustowe (do pompy i do bloku) pamiętając aby dać świeże podkładki miedziane.
Zalewamy powoli chłodnicę płynem na maksa i powolutku ściskamy wszystkie gumowe węże chłodnicy aby pozbyć się bąbli z układu chłodzenia (zalewamy układ na stopce bocznej bo wtedy wlew do chłodnicy jest w najwyższym punkcie i łatwiej wydostaje się wtedy powietrze).
Po kilku minutach ugniatania gumowych węży dolewamy do chłodnicy płynu do maksymalnego poziomu, zakręcamy chłodnicę i dolewamy do maksymalnego poziomu w zbiorniczku wyrównawczym. Odpalamy sprzęta i czekamy aż powoli będzie się nagrzewał obserwując czy nie cieknie nam płyn z pod śrubek które wykręcaliśmy.
Poczekajmy aż sprzęt się nagrzej i wyłączamy silnik. Czekamy aż motek ostygnie (!!!) i dopiero odkręcamy ponownie korek chłodnicy aby zrobić ewentualną dolewkę płynu.
Pamiętajcie, jeśli po wymianie płynu nie chce Wam się włączyć wentylator to na 100% jest gdzieś powietrze w układzie- nie ma co na siłę grzać motka tylko przy około 104-106* zgasić silnik i odczekać aż do ostygnięcia. Jak ostygnie odkręcić korek i dolać płynu, lub ewentualnie odpalić silnik z odkręconym korkiem chłodnicy i niech pochodzi na wolnych obrotach z minutę (chociaż nie polecam tego robić bo zdarzają się fanatycy grzejący motka bez korka i jak złapie temperaturę to większość płynu wywali na zewnątrz...)
pozdr
kiki
Zaopatrzyć należny się w dwie podkładki miedziane fi6 oraz 3 litry płynu chłodniczego (prestone, dynagel 2000 itp)
Zaczynamy od postawienia motka na centralnej stopce i zdjęciu owiewek bocznych - lewej i prawej.
Na dole po lewej stronie znajduje się pompa wody, za pomocą której możemy opróżnić układ ze starego płynu chłodzącego.
Krok 1:
odkręcamy śrubę spuszczania płynu (klucz 10) i przygotowujemy sobie jakieś naczynko na płyn. Spokojnie można odkręcić całkowicie śrubą i płyn nie pocieknie ponieważ korek chłodnicy trzyma układ zassany.
krok 2:
Podstawiamy naczynko i odkręcamy z prawej strony korek chłodnicy- tutaj trzeba uważać bo po odkręceniu korka płyn będzie sikał z pompy strumieniem na odległość około 40- 50 cm
Jak płyn ścieknie, odkręcamy zbiorniczek wyrównawczy i wylewamy z niego płyn
krok 3
Ten krok jest dla chętnych- ja go zawsze pomijam ponieważ w tym kroku powinniśmy odkręcić śrubę spustową z bloku silnika a znajduje się ona pod kolektorem 2 cylindra, nad filtrem oleju i jest wkręcona pionowo do góry. Czemu proponuje ten krok pominąć? A bo ponieważ po odkręceniu tej śrubki z układu spłynie max dwie setki płynu a dostęp do niej jest trochę kiepskawy.
Krok 4
Jak już płyn wyciekł to zestawiamy motka z centralki na stopkę boczną i w tym momencie jeszcze trochę płynu ucieknie.
Krok 5
Teraz wkręcamy śruby spustowe (do pompy i do bloku) pamiętając aby dać świeże podkładki miedziane.
Zalewamy powoli chłodnicę płynem na maksa i powolutku ściskamy wszystkie gumowe węże chłodnicy aby pozbyć się bąbli z układu chłodzenia (zalewamy układ na stopce bocznej bo wtedy wlew do chłodnicy jest w najwyższym punkcie i łatwiej wydostaje się wtedy powietrze).
Po kilku minutach ugniatania gumowych węży dolewamy do chłodnicy płynu do maksymalnego poziomu, zakręcamy chłodnicę i dolewamy do maksymalnego poziomu w zbiorniczku wyrównawczym. Odpalamy sprzęta i czekamy aż powoli będzie się nagrzewał obserwując czy nie cieknie nam płyn z pod śrubek które wykręcaliśmy.
Poczekajmy aż sprzęt się nagrzej i wyłączamy silnik. Czekamy aż motek ostygnie (!!!) i dopiero odkręcamy ponownie korek chłodnicy aby zrobić ewentualną dolewkę płynu.
Pamiętajcie, jeśli po wymianie płynu nie chce Wam się włączyć wentylator to na 100% jest gdzieś powietrze w układzie- nie ma co na siłę grzać motka tylko przy około 104-106* zgasić silnik i odczekać aż do ostygnięcia. Jak ostygnie odkręcić korek i dolać płynu, lub ewentualnie odpalić silnik z odkręconym korkiem chłodnicy i niech pochodzi na wolnych obrotach z minutę (chociaż nie polecam tego robić bo zdarzają się fanatycy grzejący motka bez korka i jak złapie temperaturę to większość płynu wywali na zewnątrz...)
pozdr
kiki
- Hubu
- klepacz
- Posty: 847
- Rejestracja: pt 06 mar 2009, 10:29
- Imię: Hubert
- województwo: mazowieckie
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Legionowo
Re: Wymiana płynu chłodniczego VFR 800 FI
Taka sobie ta recenzja!
Brak zdjęć z ugniatania węży!!!
Brak zdjęć z ugniatania węży!!!
- kiki
- ostry klepacz
- Posty: 2502
- Rejestracja: pt 13 sty 2006, 12:53
- Imię: Piotr
- województwo: mazowieckie
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Węgrów
- Kontakt:
Re: Wymiana płynu chłodniczego VFR 800 FI
Ufff... szkoda, że tylko takie zastrzeżenia - myślałem, że się doczepisz do brudnych rak
- kubatron2
- klepacz
- Posty: 1164
- Rejestracja: czw 23 gru 2010, 17:40
- Imię: jakub
- województwo: małopolskie
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: rajsko/oświęcim
Re: Wymiana płynu chłodniczego VFR 800 FI
naprawde fajny post nich wiele takich powstaje na tym forum .
- Robert De
- zadomowiony
- Posty: 85
- Rejestracja: czw 19 lut 2015, 12:44
- Imię: Robert
- województwo: dolnośląskie
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Wrocław
Re: Wymiana płynu chłodniczego VFR 800 FI
A powiedzcie mi jedną rzecz. W serwisówce nie jest napisane jakim momentem dokręcić śrubę spustową, a ja jestem pedantem trochę i chciałbym to zrobić poprawnie. Gdzieś na początku serwisówki jest napisane, że śruby 6mm z łbem na klucz 10mm, dokręca się momentem 12Nm. Tego się trzymać?
- Arnold
- ostry klepacz
- Posty: 2421
- Rejestracja: pt 29 sty 2010, 21:56
- Imię: Arnold
- województwo: opolskie
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Opole
- Kontakt:
Re: Wymiana płynu chłodniczego VFR 800 FI
Tak jest.Robert De pisze:Gdzieś na początku serwisówki jest napisane, że śruby 6mm z łbem na klucz 10mm, dokręca się momentem 12Nm. Tego się trzymać?
-
- bywalec
- Posty: 32
- Rejestracja: pn 11 sty 2016, 20:09
- Imię: Dariusz
- województwo: śląskie
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Kroczyce
Re: Wymiana płynu chłodniczego VFR 800 FI
Fajny i dokładny opis + zdjęcia super.
Przy wymianie na wiosnę napewno się przyda ,nie bedzie trzeba się głowić ,rewelacja post.
Przy wymianie na wiosnę napewno się przyda ,nie bedzie trzeba się głowić ,rewelacja post.
- KolczyK
- stary wyjadacz
- Posty: 4199
- Rejestracja: pt 02 mar 2007, 23:20
- Imię: Przemysław
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Trójmiasto, Rumia
- Kontakt:
Re: Wymiana płynu chłodniczego VFR 800 FI
Dobre jest to, żę Vfr odpowietrzy się sama. po zagotowaniu się płynu i nawet po nie włączeniu wentylatora, gdy moto zgasimy nagle zacznie bulgotać w układzie, zacznie się ukłądać Dolewka i jest si Jak będzie czuła potrzebę to wypluje nadmiar wyrównawczym
VFR800FI '99 - była ze mną 35tyś km
VFR800FI '02 - obecna kochanka
UBEZPIECZENIA << www.kolczynscy.pl >>>
VFR800FI '02 - obecna kochanka
UBEZPIECZENIA << www.kolczynscy.pl >>>
-
- bywalec
- Posty: 21
- Rejestracja: wt 01 wrz 2015, 10:05
- Imię: Arek
- województwo: kujawsko-pomorskie
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Toruń
Re: Wymiana płynu chłodniczego VFR 800 FI
Pytanko mam odnośnie wymiany płynu ponieważ będę robić to pierwszy raz, a mianowicie musimy ściągnąć prawą owiewkę do spuszczenia reszty płynu z drugiego zbiorniczka ??
Until you fight, you're a winner !
- ADHD VFR
- pisarz
- Posty: 409
- Rejestracja: ndz 06 kwie 2014, 20:11
- Imię: Michał
- województwo: wielkopolskie
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Konin
Re: Wymiana płynu chłodniczego VFR 800 FI
Masz na myśli chyba lewą owiewkę ? Jeśli Ci chodzi o ten zbiorniczek plastikowy z miarka ? a dokładniej o ten zbiorniczek po którego to stronie znajduje sie nóżka boczna tak? Jeśli o to pytasz to nie jestem pewien w 100% ale wydaje mi się ze tak będziesz musiał ściągnąć
-
- klepacz
- Posty: 705
- Rejestracja: pn 12 maja 2014, 18:04
- Imię: Krzysztof
- województwo: małopolskie
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Nowy Sącz
Re: Wymiana płynu chłodniczego VFR 800 FI
Przeczytaj dokładnie krok po kroku tekst z instrukcji wyżej. Obie owiewki tak jak jest tam napisane i pokazane musisz ściągnąćDerkos pisze:Pytanko mam odnośnie wymiany płynu ponieważ będę robić to pierwszy raz, a mianowicie musimy ściągnąć prawą owiewkę do spuszczenia reszty płynu z drugiego zbiorniczka ??
- eltroc
- zadomowiony
- Posty: 90
- Rejestracja: czw 08 wrz 2016, 10:46
- Imię: Wojciech
- województwo: mazowieckie
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Grójec
Re: Wymiana płynu chłodniczego VFR 800 FI
Panowie gdzie jest ta druga śruba spustowa nie mogę namierzyć ,po stronie zbiorniczka wyrównawczego od spodu silnika ?
- kiki
- ostry klepacz
- Posty: 2502
- Rejestracja: pt 13 sty 2006, 12:53
- Imię: Piotr
- województwo: mazowieckie
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Węgrów
- Kontakt:
Re: Wymiana płynu chłodniczego VFR 800 FI
Jedna na pompie wody (tuż pod zębatką) a druga pod kolektorami przednimi (na froncie silnika) - ale tej drugiej nie trzeba ruszać- wyleci Ci góra ze 2-3 setki płynu.
- eltroc
- zadomowiony
- Posty: 90
- Rejestracja: czw 08 wrz 2016, 10:46
- Imię: Wojciech
- województwo: mazowieckie
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Grójec
Re: Wymiana płynu chłodniczego VFR 800 FI
Kiki dzięki za informację.
Dziś wymiana zrobiona zgodnie z instrukcją,nawet tą drugą śrubę odkręciłem ale faktycznie szkoda zachodu,może 100 ml zleciało.
Wentylator załączył się przy 104 ,to wszystko chyba oki.
Bardzo pomocna i dobra instrukcja
Dziś wymiana zrobiona zgodnie z instrukcją,nawet tą drugą śrubę odkręciłem ale faktycznie szkoda zachodu,może 100 ml zleciało.
Wentylator załączył się przy 104 ,to wszystko chyba oki.
Bardzo pomocna i dobra instrukcja
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości