Strona 1 z 1

RC36II_Wymiana oleju w przednim zawieszeniu.

: ndz 29 maja 2011, 18:12
autor: figaro
Wymiana oleju w przednim zawieszeniu, bez jego demontażu w RC 36 II

Niejako przy okazji wymiany opon, pokusiłem się również o wymianę oleju w przednim zawieszeniu. 8)
Powodów było kilka, a mianowicie:
- zbyt twarde /oczywiście jak na doskonały stan naszych dróg/ zawieszenie;
- problemy przy prowadzeniu moto z małymi prędkościami na owych nawierzchniach;
- obawa przed połamaniem /klejonych już raz/ mocowania zegarów do stelaża;
- pojawiające się drobne pęknięcia na mocowaniach owiewek
- sprawdzenie, jak wygląda olej w lagach po ok. 2 latach eksploatacji i przebiegu ok. 16000 km :shock:

Przed rozpoczęciem pracy, kompletujemy potrzebne materiały i narzędzia:
- klucz oczkowy lub nasadowy nr 12
- klucz /jw./ nr 22
- klucz /jw./ nr 24
- 2 klucze płaskie nr 14
- klucz imbusowy nr 6
- pojemnik z podziałką do odmierzenia ilości oleju
- szmaty oraz pojemnik na zużyty olej
- olej do zawieszeń /opakowanie 1 l = 49 PLN/
- wydrukowana serwisówka lub wypisane dane dotyczące dokręcania śrub i nakrętek.

Motocykl stawiamy na centralce, pod silnik podkładamy klocki lub lewarek aby przednie koło znalazło się w powietrzu.
Uwaga moto ze względów bezpieczeństwa ma stać stabilnie.

Teraz kluczem nr 12 wykręcamy śruby trzymające oś koła przedniego /na dole goleni/;

Obrazek

Tym samym kluczem odkręcamy śruby mocujące przednie zaciski hamulcowe do goleni;

Obrazek
Obrazek

Zdejmujemy ostrożnie zaciski z tarcz hamulcowych.

Kluczem nr 22 odkręcamy śrubę mocującą oś koła do prawej goleni.

Obrazek

Wybijamy i delikatnie wyjmujemy oś koła;

Obrazek

Zwolnione koło wysuwamy pod przednim błotnikiem w kierunku jazdy.
Teraz kluczem imbusowym nr 6 luzujemy śrubę wkręconą od spodu lagi w jej osi.

Obrazek
Obrazek

Kluczem nr 24 odkręcamy górne śruby mocujące pokrywę widelca.

Obrazek
Obrazek
Obrazek

Pod lagę podstawiamy pojemnik na zużyty olej i odkręcamy do końca śrubę na spodzie lagi.

Obrazek

Zużyty olej spływa nam do zbiornika.

Obrazek

Po wszystkim wycieramy szmatą koniec lagi do sucha i wkręcamy śrubę.

Obrazek

Uwaga na podkładkę miedzianą. Zgodnie z instrukcją powinniśmy wymienić ja na nową a samą śrubę dokręcić momentem 20 Nm. W taki sam sposób postępujemy z drugą lagą.
Do wyraźnie oznaczonego czystego naczynia wlewamy świeżą porcję oleju w ilości podanej w instrukcji /w tym wypadku jest to 412 ml na lagę/.

Obrazek
Obrazek

W celu ułatwienia napełniania goleni olejem odkręcamy dwoma kluczami nr 14nakrętkę tłoczyska od śruby mocującej pokrywę widelca.
/części 2 i 4/.

Obrazek Obrazek Obrazek

Do zalewania oleju możemy delikatnie zdjąć podkładke podtrzymującą tłoczysko nad sprężyną /uwaga aby tłoczysko się nie zsunęło, bo będzie problem z jego wyciągnięciem/.

Obrazek
Obrazek

Teraz ostrożnie zalewamy świeży olej od góry.

Obrazek

W przypadku drugiej goleni postępujemy analogicznie jak w przypadku pierwszej.
Pamiętać należy aby w trakcie montażu dokręcać wszystkie śruby i nakrętki właściwym momentem.
Montaż dokonujemy w kolejności odwrotnej.
Podczas montażu przedniego koła pamiętać o właściwym włożeniu tulejek /nr 6 i 7 na rys./ ustalających położenie koła względem goleni.

Obrazek

Różnicę w kolorze /oraz składzie i zawartości/ oleju starego /po lewej/ i świeżego /po prawej/ nie trzeba chyba specjalnie tłumaczyć. Niech za przykład posłuży zdjęcie poniżej:

Obrazek

Podsumowanie: :cool
1. Koszt oleju = 49 zł;
2. Robocizna = 0zł;
3. Czas poświęcony to ok.1 godziny spokojnej pracy;
4. Doświadczenie nabyte podczas pracy pozostaje bezcenne;
5. Skłaniam się do stwierdzenia, że olej w zawieszeniu powinno wymieniać się tak, jak płyn hamulcowy /co 2 lata/.

Pozdrowienia dla majsterkujących, oraz do zobaczenia już niedługo w kolejnej części samouczka dla amatora. :bye

Re: RC36II_Wymiana oleju w przednim zawieszeniu.

: wt 28 maja 2013, 15:05
autor: BartoszBB
Chciałbym wymienić olej w swojej RC46 czy wymiana jest taka sama jak w RC36?Chodzi mi głównie o miejsce z nakrętką tłoczyska i pokrywę widelca...

Re: RC36II_Wymiana oleju w przednim zawieszeniu.

: wt 28 maja 2013, 20:46
autor: Fakir
BartoszBB pisze:Chciałbym wymienić olej w swojej RC46 czy wymiana jest taka sama jak w RC36?Chodzi mi głównie o miejsce z nakrętką tłoczyska i pokrywę widelca...
to samo :wink:

Re: RC36II_Wymiana oleju w przednim zawieszeniu.

: pn 12 maja 2014, 11:08
autor: topol
Pytanie: czy w vfr 800fi też są tuleje z obu stron czy tylko od strony śruby? ostatnio wymontowywałem felgę do malowania i albo tulei z przeciwnej strony nie było albo jej nie zauważyłem i została w oringu. Wczoraj chciałem spowrotem załozyc koło ale tarcza od lewej strony (siedząc na motocyklu) leżała mi na amorku, nie wiem czy nie z powodu braku tej tulei

Re: RC36II_Wymiana oleju w przednim zawieszeniu.

: pn 12 maja 2014, 11:10
autor: Arnold
Tulejki są z obu stron. Jedna dłuższa a druga krótsza. Musiała, tak jak piszesz, zostać Ci jedna w uszczelniaczu i poszła w świat.

Re: RC36II_Wymiana oleju w przednim zawieszeniu.

: wt 13 maja 2014, 08:48
autor: topol
Arnold pisze:Tulejki są z obu stron. Jedna dłuższa a druga krótsza. Musiała, tak jak piszesz, zostać Ci jedna w uszczelniaczu i poszła w świat.
ok, dzięki, będę musiał gdzieś to dokupić

Re: RC36II_Wymiana oleju w przednim zawieszeniu.

: wt 13 maja 2014, 09:21
autor: Biker
Znakomity manual.Kawał dobrej roboty. :pwned :pwned

Re: RC36II_Wymiana oleju w przednim zawieszeniu.

: wt 27 maja 2014, 14:44
autor: ZioLek-82-
No ładnie i składnie :cool
Miałem wyciągać lagi ale skoro w RC46 jest tak samo to sieknę zgodnie z instruktarzem wyżej.

Pozdro

Re: RC36II_Wymiana oleju w przednim zawieszeniu.

: pt 30 maja 2014, 09:04
autor: ZioLek-82-
Jednak wyjąłem lagi a to coś z nich wypłynęło :shock:
Chyba kilka lat niewymieniany olej ??

Uszczelniaczy nie wymieniam , nie ciekły. Zobaczymy...

Re: RC36II_Wymiana oleju w przednim zawieszeniu.

: pt 30 maja 2014, 12:23
autor: Fakir
U mnie po dwóch sezonach też była czarna zupa. A sprezynki na uszczelniaczach były zardzewiale.
Uszczelniacze warto zawsze wymienić kiedy zmieniasz olej w lagach, kosztują nie cale 30 ziko za parę , jak zaczną cieknąć to masz znów tą samą robotę i się nie potrzebnie wkur.... A teraz to już po ptokach :biggrin

Re: RC36II_Wymiana oleju w przednim zawieszeniu.

: czw 09 paź 2014, 19:25
autor: tomcat
Ten manual to takie trochę pójście na łatwiznę i to z kiepskim skutkiem. Olej nigdy cały nie spłynie a w tłumikach pozostaje go sporo, kto rozbierał lagi dobrze ile tam jeszcze go zostaje. Osobiście rozbieram lagi na najdrobniejsze elementy, dokładnie myję używając ropownicy, czyszczę, osuszam i dopiero składam. Wtedy dopiero można zalać lagę odpowiednią ilością oleju zgodnie z serwisówką.

Re: RC36II_Wymiana oleju w przednim zawieszeniu.

: czw 09 paź 2014, 19:32
autor: ADHD VFR
tomcat pisze:Ten manual to takie trochę pójście na łatwiznę i to z kiepskim skutkiem. Olej nigdy cały nie spłynie a w tłumikach pozostaje go sporo, kto rozbierał lagi dobrze ile tam jeszcze go zostaje. Osobiście rozbieram lagi na najdrobniejsze elementy, dokładnie myję używając ropownicy, czyszczę, osuszam i dopiero składam. Wtedy dopiero można zalać lagę odpowiednią ilością oleju zgodnie z serwisówką.
Popieram kolegę wyżej

Re: RC36II_Wymiana oleju w przednim zawieszeniu.

: śr 12 paź 2016, 18:33
autor: mictom
ADHD VFR pisze:
tomcat pisze:Ten manual to takie trochę pójście na łatwiznę i to z kiepskim skutkiem. Olej nigdy cały nie spłynie a w tłumikach pozostaje go sporo, kto rozbierał lagi dobrze ile tam jeszcze go zostaje. Osobiście rozbieram lagi na najdrobniejsze elementy, dokładnie myję używając ropownicy, czyszczę, osuszam i dopiero składam. Wtedy dopiero można zalać lagę odpowiednią ilością oleju zgodnie z serwisówką.
Popieram kolegę wyżej

To tak jakby przy zmianie oleju w silniku rozbierać go na części pierwsze, myc i osuszać " bo wszystko nie spłynie i zostanie syf" :biggrin
Przejechać motkiem z 10km po nierównościach, żeby olej się troszkę zagrzał, przyjechać- odkręcić korki i zostawić na godzinkę, poruszać teleskopami i ma wylecieć, przepłukać, zakręcić i zalać świeży. :P
Jeśli ktoś nie czuje wewnętrznej potrzeby lub nie czuje się na siłach do rozbierania całej zawiechy, to wystarczy zrobić krok po kroku to co w poradniku.

Tak zrobiłem i ja, bo nie mam w zwyczaju rozdzierać czegoś, co dobrze pracuje.

Re: RC36II_Wymiana oleju w przednim zawieszeniu.

: śr 12 paź 2016, 19:50
autor: Demus
Ja też chciałem ambitnie rozebrać i wyczyścić. Skończyło się na wymianie całej lagi. Pojawił się problem z oddzieleniem goleni od rury nośnej i w ostateczności szlifierka poszła w ruch. Jeżeli uszczelniacze nie ciekną i nie ma dużego luzu na pierścieniach ślizgowych darowałbym sobie rozbieranie całości na części. Ewentualnie jak ktoś chce uspokoić sumienie można wymienić olej drugi raz po przejażdżce naszymi pięknymi, dziurawymi drogami.