RC36II_Wymiana oleju w przednim zawieszeniu.
: ndz 29 maja 2011, 18:12
Wymiana oleju w przednim zawieszeniu, bez jego demontażu w RC 36 II
Niejako przy okazji wymiany opon, pokusiłem się również o wymianę oleju w przednim zawieszeniu.
Powodów było kilka, a mianowicie:
- zbyt twarde /oczywiście jak na doskonały stan naszych dróg/ zawieszenie;
- problemy przy prowadzeniu moto z małymi prędkościami na owych nawierzchniach;
- obawa przed połamaniem /klejonych już raz/ mocowania zegarów do stelaża;
- pojawiające się drobne pęknięcia na mocowaniach owiewek
- sprawdzenie, jak wygląda olej w lagach po ok. 2 latach eksploatacji i przebiegu ok. 16000 km
Przed rozpoczęciem pracy, kompletujemy potrzebne materiały i narzędzia:
- klucz oczkowy lub nasadowy nr 12
- klucz /jw./ nr 22
- klucz /jw./ nr 24
- 2 klucze płaskie nr 14
- klucz imbusowy nr 6
- pojemnik z podziałką do odmierzenia ilości oleju
- szmaty oraz pojemnik na zużyty olej
- olej do zawieszeń /opakowanie 1 l = 49 PLN/
- wydrukowana serwisówka lub wypisane dane dotyczące dokręcania śrub i nakrętek.
Motocykl stawiamy na centralce, pod silnik podkładamy klocki lub lewarek aby przednie koło znalazło się w powietrzu.
Uwaga moto ze względów bezpieczeństwa ma stać stabilnie.
Teraz kluczem nr 12 wykręcamy śruby trzymające oś koła przedniego /na dole goleni/;
Tym samym kluczem odkręcamy śruby mocujące przednie zaciski hamulcowe do goleni;
Zdejmujemy ostrożnie zaciski z tarcz hamulcowych.
Kluczem nr 22 odkręcamy śrubę mocującą oś koła do prawej goleni.
Wybijamy i delikatnie wyjmujemy oś koła;
Zwolnione koło wysuwamy pod przednim błotnikiem w kierunku jazdy.
Teraz kluczem imbusowym nr 6 luzujemy śrubę wkręconą od spodu lagi w jej osi.
Kluczem nr 24 odkręcamy górne śruby mocujące pokrywę widelca.
Pod lagę podstawiamy pojemnik na zużyty olej i odkręcamy do końca śrubę na spodzie lagi.
Zużyty olej spływa nam do zbiornika.
Po wszystkim wycieramy szmatą koniec lagi do sucha i wkręcamy śrubę.
Uwaga na podkładkę miedzianą. Zgodnie z instrukcją powinniśmy wymienić ja na nową a samą śrubę dokręcić momentem 20 Nm. W taki sam sposób postępujemy z drugą lagą.
Do wyraźnie oznaczonego czystego naczynia wlewamy świeżą porcję oleju w ilości podanej w instrukcji /w tym wypadku jest to 412 ml na lagę/.
W celu ułatwienia napełniania goleni olejem odkręcamy dwoma kluczami nr 14nakrętkę tłoczyska od śruby mocującej pokrywę widelca.
/części 2 i 4/.
Do zalewania oleju możemy delikatnie zdjąć podkładke podtrzymującą tłoczysko nad sprężyną /uwaga aby tłoczysko się nie zsunęło, bo będzie problem z jego wyciągnięciem/.
Teraz ostrożnie zalewamy świeży olej od góry.
W przypadku drugiej goleni postępujemy analogicznie jak w przypadku pierwszej.
Pamiętać należy aby w trakcie montażu dokręcać wszystkie śruby i nakrętki właściwym momentem.
Montaż dokonujemy w kolejności odwrotnej.
Podczas montażu przedniego koła pamiętać o właściwym włożeniu tulejek /nr 6 i 7 na rys./ ustalających położenie koła względem goleni.
Różnicę w kolorze /oraz składzie i zawartości/ oleju starego /po lewej/ i świeżego /po prawej/ nie trzeba chyba specjalnie tłumaczyć. Niech za przykład posłuży zdjęcie poniżej:
Podsumowanie:
1. Koszt oleju = 49 zł;
2. Robocizna = 0zł;
3. Czas poświęcony to ok.1 godziny spokojnej pracy;
4. Doświadczenie nabyte podczas pracy pozostaje bezcenne;
5. Skłaniam się do stwierdzenia, że olej w zawieszeniu powinno wymieniać się tak, jak płyn hamulcowy /co 2 lata/.
Pozdrowienia dla majsterkujących, oraz do zobaczenia już niedługo w kolejnej części samouczka dla amatora.
Niejako przy okazji wymiany opon, pokusiłem się również o wymianę oleju w przednim zawieszeniu.
Powodów było kilka, a mianowicie:
- zbyt twarde /oczywiście jak na doskonały stan naszych dróg/ zawieszenie;
- problemy przy prowadzeniu moto z małymi prędkościami na owych nawierzchniach;
- obawa przed połamaniem /klejonych już raz/ mocowania zegarów do stelaża;
- pojawiające się drobne pęknięcia na mocowaniach owiewek
- sprawdzenie, jak wygląda olej w lagach po ok. 2 latach eksploatacji i przebiegu ok. 16000 km
Przed rozpoczęciem pracy, kompletujemy potrzebne materiały i narzędzia:
- klucz oczkowy lub nasadowy nr 12
- klucz /jw./ nr 22
- klucz /jw./ nr 24
- 2 klucze płaskie nr 14
- klucz imbusowy nr 6
- pojemnik z podziałką do odmierzenia ilości oleju
- szmaty oraz pojemnik na zużyty olej
- olej do zawieszeń /opakowanie 1 l = 49 PLN/
- wydrukowana serwisówka lub wypisane dane dotyczące dokręcania śrub i nakrętek.
Motocykl stawiamy na centralce, pod silnik podkładamy klocki lub lewarek aby przednie koło znalazło się w powietrzu.
Uwaga moto ze względów bezpieczeństwa ma stać stabilnie.
Teraz kluczem nr 12 wykręcamy śruby trzymające oś koła przedniego /na dole goleni/;
Tym samym kluczem odkręcamy śruby mocujące przednie zaciski hamulcowe do goleni;
Zdejmujemy ostrożnie zaciski z tarcz hamulcowych.
Kluczem nr 22 odkręcamy śrubę mocującą oś koła do prawej goleni.
Wybijamy i delikatnie wyjmujemy oś koła;
Zwolnione koło wysuwamy pod przednim błotnikiem w kierunku jazdy.
Teraz kluczem imbusowym nr 6 luzujemy śrubę wkręconą od spodu lagi w jej osi.
Kluczem nr 24 odkręcamy górne śruby mocujące pokrywę widelca.
Pod lagę podstawiamy pojemnik na zużyty olej i odkręcamy do końca śrubę na spodzie lagi.
Zużyty olej spływa nam do zbiornika.
Po wszystkim wycieramy szmatą koniec lagi do sucha i wkręcamy śrubę.
Uwaga na podkładkę miedzianą. Zgodnie z instrukcją powinniśmy wymienić ja na nową a samą śrubę dokręcić momentem 20 Nm. W taki sam sposób postępujemy z drugą lagą.
Do wyraźnie oznaczonego czystego naczynia wlewamy świeżą porcję oleju w ilości podanej w instrukcji /w tym wypadku jest to 412 ml na lagę/.
W celu ułatwienia napełniania goleni olejem odkręcamy dwoma kluczami nr 14nakrętkę tłoczyska od śruby mocującej pokrywę widelca.
/części 2 i 4/.
Do zalewania oleju możemy delikatnie zdjąć podkładke podtrzymującą tłoczysko nad sprężyną /uwaga aby tłoczysko się nie zsunęło, bo będzie problem z jego wyciągnięciem/.
Teraz ostrożnie zalewamy świeży olej od góry.
W przypadku drugiej goleni postępujemy analogicznie jak w przypadku pierwszej.
Pamiętać należy aby w trakcie montażu dokręcać wszystkie śruby i nakrętki właściwym momentem.
Montaż dokonujemy w kolejności odwrotnej.
Podczas montażu przedniego koła pamiętać o właściwym włożeniu tulejek /nr 6 i 7 na rys./ ustalających położenie koła względem goleni.
Różnicę w kolorze /oraz składzie i zawartości/ oleju starego /po lewej/ i świeżego /po prawej/ nie trzeba chyba specjalnie tłumaczyć. Niech za przykład posłuży zdjęcie poniżej:
Podsumowanie:
1. Koszt oleju = 49 zł;
2. Robocizna = 0zł;
3. Czas poświęcony to ok.1 godziny spokojnej pracy;
4. Doświadczenie nabyte podczas pracy pozostaje bezcenne;
5. Skłaniam się do stwierdzenia, że olej w zawieszeniu powinno wymieniać się tak, jak płyn hamulcowy /co 2 lata/.
Pozdrowienia dla majsterkujących, oraz do zobaczenia już niedługo w kolejnej części samouczka dla amatora.