Technika Jazdy Motocyklem

Miałeś jakaś niezłą akcję i chcesz sie podzielić? Chcesz opowiedzieć o swojej wyprawie? Dawaj dawaj.
Awatar użytkownika
KolczyK
stary wyjadacz
stary wyjadacz
Posty: 4199
Rejestracja: pt 02 mar 2007, 23:20
Model VFR: 800FI rc46 '02
Imię: Przemysław
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Trójmiasto, Rumia
Kontakt:

Technika Jazdy Motocyklem

Post autor: KolczyK » sob 22 mar 2008, 18:49

[ Dodano: 2008-07-02, 15:52 ]
MOI DORDZY zabrzmiało jakbym conajmniej wykładał na Uniwerku :lol:


Coraz częściej jeździmy w większych grupach, gdzieś chyba na forum była ta strona podana , ale postanowiłem to wrzucić do tego tematu bo go dotyczy i PROSZĘ każdego o poczytanie, obejrzene strony podanej przezemnie, przedstawione są tam ilustracje, jak mamy zachowywać się w mieście grupą i w trasie, na winklach itp itd.

mieliśmy okazję pośmigać razem i w mieście niestety, ale mamy wiele do nadrobienia

mam tu na myśli chociażby kontrolowanie tyłu przez kierowcę, jak kto zginie to czeka na skrzyżowaniu itp itd.

miłej lektury.


---------->>>>>>>>> http://www.sunsethog.com/groupRiding.html

.
.
.
.
.
Przyklejam ten temat dla "zielonych" w jeździe na 2oo - życzę miłej lektury, jeśli ktoś posiada oczytane wnioski z jazdy, tudzież porady na temat techniki jazdy proszę o wklejanie postów do tego tematu by niezaśmiecać foruma :biggrin (info dla cross' owców
ale jakże przydatne na PL drogach )

100 rad od profesjonalistów

Choć większa część tych porad dotyczy crossu to mimo wszystko warto o tym wiedzieć, bo polskie drogi bywają bardziej ekstremalne od niejednego toru... Przyjemnej lektury!

( Źródło: www.transworldmotocross.com
Tłumaczenie: Mariusz Kręgiel vel. Mario77
http://motox.com.pl )

1. PATRZ PRZED SIEBIE
“Nie gap się w ziemię tuż przed swoim przednim błotnikiem. Próbuj zawsze patrzeć w przód kiedy jedziesz, pozwoli Ci to przewidywać zbliżające się przeszkody.” - Ryan Hughes

2. PRZEDE WSZYSTKIM TECHNIKA
Jeśli jesteś początkujący, skoncentuj się na rozwijaniu dobrego, prawidłowego stylu jazdy. Przyglądaj się profesjonalistom i rób to co oni robią. Jeśli za przykład będziesz miał dobry styl jazdy, prędkość przyjdzie łatwiej.” - Josh Hansen

3. PŁYNNIE NA PIACHU
“Kiedy jeżdzisz na piaszczystych trasach, kluczem do bycia szybkim jest płynne pokonywanie zakrętów i podstępnych fragmentów trasy. Piach wciąga przód motocykla, dlatego używanie stylu “dodawanie i odpuszczanie gazu” poprostu nie skutkuje.” - John Dowd

4. SZEROKO W ZAKRĘTY
“Suniesz po łukach szeroko, jak tylko możesz, ponieważ, kiedy będziesz ciasno wchodził w zakręt jest większe prawdopodobieństwo utraty trakcji jednym lub oboma kołami. Cierpliwość i kontrola nad manetką gazu są ważniejsze od nieokiełznanej prędkości.” - Branden Jesseman

5. PRZYGOTUJ POLE STARTOWE
“Kiedy wybierzesz swoje pole startowe, poświęć trochę czasu na przygotowanie go. Usuń z niego wszelkie zabrudzenia, kamienie, piach etc. Upewnij się, że pod spodem twojego błotnika nie ma zaschniętego błota, które będzie opadać kiedy ruszysz z miejsca. Jeśli pole startowe jest brudne, trudniej Ci będzie wystartować w luźnym żwirze, koło będzie buksować.” - Ernesto Fonseca

6. NIE TYLKO ŚLADEM RYWALA
“Zasada numer jeden: nigdy nie jedź dokładnie za kimś. Musisz wcześniej zaplanować swoją trasę i staraj się jechać innym torem. Jeśli gość, którego ścigasz tnie do środka, jedź szeroko i spróbuj przejechać przed nim. Jeśli on jedzie po zewnętrznej, próbuj ściąć i wejść pod niego. Nigdy nie przejdziesz rywala, jeśli będziesz robił dokładnie to co on.” - Kevin Windham

7. SZYBCIEJ NA KOŃIEC TRENINGU
“Zakończ swój dzień trening ostro i szybko, na pełnej wyścigowej prędkości. To pozwoli Ci opuścić tor z tymi samymi odczuciami, z którymi na niego powrócisz następnym razem. Ćwiczenie ostatnich okrążeń nie powinno być spokojną wycieczką.” - Ricky Johnson

8. PRZYGOTUJ SIĘ DZIEŃ PRZED ZAWODAMI
“Dzień przed wyścigiem upewnij się, że cały ekwipunek jest w porządku. Jeśli będziesz się pakował rankiem tuż przed wyścigiem, zapomnisz o czymś. Jeśli możesz zapakuj samochód wieczorem i zaparkuj w garażu, w ten sposób nie zapomnisz kanistra lub stojaka pod motor.” - Nick Wey

9. BĄDŹ WYLUZOWANY
“Bądź wyluzowany i zrelaksowany, pozwoli to Twojemu ciału lepiej reagować na różne zachowania motocykla, np. przeniesienie ciężaru ciała do zyskania lepszej trakcji lub korekty toru lotu w powietrzu. To wszystko przyjdzie łatwiej, jeśli będziesz rozluźniony.” – Sebastien Tortelli

10. UWAGA NA NOGI W KOLEINACH
“Kiedy musisz jechać przez głębokie koleiny, ważne żeby Twoje stopy miały skierowane palce ku górze i do wewnątrz, wtedy nie zachaczysz o ścianę koleiny.” - Kevin Windham

12. NIE BÓJ SIĘ KOLEIN
“Wielu jeźdźców, kiedy zobaczy koleiny natychmiast je omija, myśląc, że tak jest szybciej. Błąd! Atakuj koleinę! Odciąż przód motocykla dodając mocno gazu i pochyl się do tyłu. Patrz za koleinę (na jej koniec) i nie zagap w nią, ponieważ możesz zdławić motocykl i przeciąć koleinę.” - Scott Sheak

13. PRACUJ TYŁKIEM
“Kiedy wychodzisz z zakrętu wciśnij tyłek w siedzenie, ale nie za blisko zewnętrznej strony zakrętu. Pozwoli to motocyklowi złapać przyczepność i ruszyć naprzód. W przeciwnym razie łatwij powodujesz poślizg tylnego koła”. - Sean Hamblin

14. ZAKRĘTY
"Żeby przejść płynnie zakręt najlepiej kiedy wykonasz kilka czynności jednocześnie: puść hamulce, usiądź i pochyl się nad motocyklem. Kiedy usiądziesz zawieszenie spręży się co pozwoli w zakręcie motocyklowi łatwiej przechylić się.” - Ryan Hughes

15. POZNAJ NOWY TOR
“W dzień wyścigu na nowym torze, skoncentruj się najpierw na niebezpiecznych przeszkodach, dopiero potem martw się jak być szybkim. Znajdź swoje tempo, skoncentruj się na znalezieniu alternatywnych torów jazdy, żebyś mógł wyprzedzać, wtedy trenuj dopiero szybki przejazd tymi torami.” - Ricky Johnson

16. ŁOKIEĆ W GÓRZE
“Kiedy wchodzisz w zakręt upewnij się, że trzymasz zewnętrzny łokieć w górze. Pozwoli to dociążyć przednie koło i złapać lepszą trakcję.” - Travis Preston

17. NIE ODPUSZCZAJ
“Nie poddawaj się. Nawet jeśli nie wygrasz, możesz byś usatysfakcjonowany, że dałeś z siebie wszystko. Kiedy się ścigasz nie odpuszczaj. Jedź twardo, aż zobaczysz flagę z szachownicą, nawet jeśli nie ma już nikogo za tobą.” - Mike Brown

18. NIE ZAWSZE Z TYLNYM HAMULCEM
“Używanie tylngo hamulca w powietrzu, aby sprowadzić przód motocykla w dół stało się ostatnio modne, ale powinieneś nauczyć się lądować używając balansu ciałem. Wykorzystanie tylnego hamulca za każdym razem kosztuje cię milisekundy, ponieważ rozpęd z zatrzymanego koła musi powrócić.” - Grant Langston

19. WIADOMOŚCI
“Jeśli jedziesz w zawodach, miej kogoś z tablicą informacyjną, na której będzie zapisywać informacje dla Ciebie, np. jak daleko przed lub za tobą jest kolejny zawodnik lub jak daleko jest do końca wyścigu. Czasami dopingujące wiadomości pomagają. Jednak najważniejsze dla mnie jest, na której pozycji aktualnie się znajduję.” - Mike LaRocco

20. SIĄDŹ NA KRAWĘDZI
“Nie obawiaj się usiąść na brzegu fotela wchodząc w zakręt. Dosiad na górnej krawędzi siedzenia pomoże motocyklowi wryć się w tor i łatwiej Ci go będzie złożyć w ciasny zakęt.” - Tim Ferry

21. ZAKRĘT ZA HOPĄ
“Jeśli po skoku następuje odrazu zakręt, powinieneś wcześniej ustawić odpowednio pod kątem motocykl na najeździe. Jeżeli zakręt jest naprawdę blisko, czasami można nawet usiąść już w powietrzu i wystawić nogę przygotowując się do zakrętu.” - Kevin Windham

22. WYPRZEDZANIE
“Wyprzedzanie to najważniejsza strategia. Kiedy się ścigasz, powinieneś ocenić odcinki na trasie, na których jesteś mocny. Zaplanuj wyprzedzanie dwa lub trzy zakręty wcześniej.” - Grant Langston

23. BĄDŹ KREATYWNY
“Bądź kreatywny w swoich torach jazdy, nie pokonuj ich tylko dlatego, że pozostali tak robią. Szukaj pozostałych części trasy, na których możesz uzyskać przewagę, szczególnie na nierównych odcinkach. Jest szansa, że znjadziesz lepszy tor od innych.” - Michael Byrne

24. PROWADŹ GŁOWĄ
“Utrzymuj pozycję ciała na środku motocykla, ale prowadź go głową oraz całym ciałem. Wielu przechyla się do tyłu i dosiada fotela, ale osobiście najlepiej się czuje kiedy stoję i ściskam motocykl kolanami, a górną część ciała mam na kierownicą.” - Kevin Windham

25. HAMUJ PÓŹNO
“Większość amatorów hamuje zbyt wcześnie przed zakrętem. Natomiast ładuj ostro w zakręt, hamuj później i wyeliminuj lukę pomiędzy hamowaniem, a przyśpieszaniem.” - Josh Hansen

26. HAMOWANIE Z POŚLIZGIEM
“Hamowanie ślizgiem jest dobrą techniką na ciasnych profilowanych zakrętach. Wciśnij sprzęgło, tylny hamulec i skręć ciało, aby wprowadzić motocykl w poślizg. Przygotuj się na puszczenie sprzęgła kiedy motocykl dostatecznie zmieni kierunek.” - Matt Walker

27. SZUKAJ NOWYCH TORÓW JAZDY
“Kiedy widzisz super nierówną prostą lub szeroki zakręt, rozejrzyj się na boki w poszukiwaniu łagodnego toru jazdy, który pozwoli ominąć wertepy. Czasami przejazd przez te same wertepy, ale pod innym kątem może być mniej uciążliwy.” - Steve Lamson

28. PIERWSZY ZAKRĘT
“Na starcie wyścigu, kiedy opada bramka i zbliżasz się do pierwszego zakrętu, powinieneś wiedzieć którędy chcesz jechać. Nie daj się rozproszyć przez jeźdźców obok Ciebie.” - Ernesto Fonseca

29. PROWADŹ GŁOWĄ
“Jedną z najlepszych rzeczy, które nauczył mnie Gary Bailey jest prowadzenie motocykla w zakręcie własną głową. Z jakiś powodów nachylenie głowy do wewnątrz powoduje, że twoje ciało i motocykl pójdą za nią.” – Sebastien Tortelli

30. PLANUJ START
“Kiedy już przygotowałeś swoją bramkę startową, usiądź i wyobraź sobie siebie z perspektywy widza, później widok przez twoje gogle. Widząc i czując to przygotuj się do bitwy.” – Ricky Johnson

31. ŚLISKI KASK
“Spryskaj powierzchnię swojego kasku śliskim rodzajem substancji, pozwoli to uchronić go przed osadzaniem się błota. W błotnych wyścigach kask może się zrobić naprawdę ciężki. Pozwoli ci to również łatwiej go doczyścić.” - Matt Walker

32. ROZLUŹNIJ RĘCE
“Jeśli borykasz się z bolącymi ramionami (tzw. arm pump), rozluźnij uścisk na kierownicy za każdym razem kiedy twój motocykl oderwie się od ziemi. Pozwoli ci to ogólnie rozluźnić napięcie i ulżyć napompowanym ramionom.” - Stephane Roncada

33. UCZ SIĘ OD INNYCH
“Przed treningiem zobacz kto jest najszybszym jeźdźcem. Jedź za nim na treningu i poznaj jego trasę. Spróbuj iśc w jego ślady i zobacz ile zostało do nadrobienia, by wygrywać.” - Michael Craig

34. PROSTO W KOLEINĘ
“Na odcinkach z głębokimi koleinami wchodzącymi w zakręt upewnij się, że twój motocykl jest idealnie prosto zbliżając się do koleiny. Nie możesz spodziewać się, że przejedziesz przez nie gładko, jeśli twoje przednie koło jest w jednej koleinie, a tylne w drugiej lub ślizga się gdzieś na górze pomiędzy nimi. Odciąż przednie koło, dodaj gazu i patrz w kierunku końca koleiny, gdzie chciałbyś jechać.” – Nick Wey

35. ZETNIJ KOLEINĘ
“Jeśli jest koleina, którą wszyscy jadą, to prawdopodobnie na końcy powstanie garb, który podbija motocykl. Jeśli koleina nie jest zbyt głęboka, spróbuj ściąć zakręt zaraz za wierzchołkiem i spróbuj wyjeździć nową bruzdę. Zazwyczaj możesz utworzyć nową koleinę jadąc trzy razy tym samym torem.” - Steve Lamson

36. ŁOKCIE SZEROKO
“Jeśli ścigasz się ramię w ramię z innym zawodnikiem, upewnij się, że trzymasz łokcie w górze i na zewnątrz. W ten sposób będziesz miał kontakt łokieć w łokieć, a nie z kierownicą rywala. Jeśli splątacie swoje kierownice prawdobodobnie dojdzie do wypadku.” - Branden Jesseman

37. WYAMORTYZOWANIE SKOKU
“Nie ma powodu, aby na skokach lecieć wysoko. Można “wyamortyzować” motocykl, co pozwoli skrócić czas lotu. Ta technika pozwla pokononać skok szybciej.” - David Vuillemin

38. ODPOCZYWAJ MIĘDZY BIEGAMI
“Pomiędzy wyścigami połóż się i odpoczywaj. Upewnij się, że wypiłeś odpowiednią ilość płynów i zjedz coś dla dostarczenia energii organizmowi. Rozbierz się jeśli jest gorąco. Nie chodź w słońcu.” - Michael Craig

39. TRENING WYZNACZA NASTRÓJ
“Przed pierwszym treningiem do wyścigu wprowadź się w nastrój w jakim chcesz, aby przebiegał twoje zawody. Nie spędzaj zbyt dużo czasu nad wymyślaniem przebiegu rajdu, bo może on się potoczyć zupełnie inaczej.” - Brock Sellards

40. LUŹNO I PŁYNNIE NA BŁOCIE
“Kluczem do bycia szybkim w błocie jest luźna i płynna jazda. Szybkie zminany kierunku nie są dobre, musisz płynąć wzdłuż toru. Patrz dalej naprzód niż zwykle, czy nie ma dużej kałuży lub poprzewracanych zawodników. Jedź wolniej i nadawaj sam sobie tempo.” - David Vuillemin

41. PAL GUMĘ
“Wiadomo, opony są drogie, ale jeśli chcesz mieć naprawdę dobry start na twardych nawierzchniach, powinieneś przytrzymać przedni hamulec, włączyć pierwszy bieg i przez pięć do dziesięciu sekund rozgrzać oponę na 30 sekund przed opuszczeniem bramki.” - Nathan Ramsey

42. MAKSIMUM Z TRENINGU
“Część ludzi twierdzi, że czas spędzony na motocyklu jest najważniejszą rzeczą kiedy trenujesz, ale dawaj zawsze z siebie 100% kiedy na nim siedzisz. Jeśli nie trenujesz na 100%, jak możesz oczekiwać, że w zawodach pojedziesz na 100% i będziesz się czuć dobrze?” - Ricky Carmichael

43. NA PIACHU BIEG WYŻEJ
“Na piaszczystych, wyboistycgh prostych jedż na biegu wyższym niż normalnie, ponieważ odciąży to tylne zawieszenie i nie pozwoli mu się zapadać. Stój lekko na motocyklu i trzymaj łokcie i kolana zgięte, aby pomóc zawieszeniu wchłonąć nierówności.” - John Dowd

44. PROWADŹ NOGAMI
“Zawsze ściskaj motocykl nogami i wciskaj mocno nogi w podnóżki na długich prostych, aby pomóc motocyklowi trzymać się ziemi i wybierać dobrą trakcję. Wzmocnij nogi na siłowni, pozwoli Ci to oszczędzić ramiona podczas jazdy.” – Stephane Roncada

45. NIE JEŹDZIJ GOŚNO
“Dużym błędem u ścigających się amatorów jest jazda na zbyt niskim biegu i kręcenie motocykla do maksimum. Głównie próbują oni jazdy agresywnej i myślą, że jeśli dźwięk wydobywa się szybko, oni też są szybcy. Zmień bieg! Jedź gładko! Rób mniej hałasu!” - Brock Sellards

46. OBSERWUJ INNYCH
“Nawet jeśli nie jeździsz, poprostu oglądaj innych jeźdźców lub wyścigi w telewizji, pozwoli to ulepszyć twoją technikę. Opłaca się uważnie patrzeć nie tylko, jak robią duże skoki, ale przede wszystkim patrz na miejsca hamowania, jak używają gazu, a nawet kiedy siedzą i stoją na motocyklu. Możesz się w ten sposób wiele nauczyć.” - Branden Jesseman

47. SUCHE RĘCE
“Jeśli bierzesz jakuzzi noc przed wyścigiem, rób to krótko ponieważ to Cię odwodni. Nigdy nie wymaczaj swoich rąk, ponieważ zmiękczy to stwardnienia, na które tak ciężko pracowałeś.” - Ricky Johnson

48. JEDŹ WOLNO, BY BYĆ SZYBKIM
“Czasami bardziej techniczny i precyzyjny przejazd przez określony odcinek toru spowoduje szybsze okrążenie od “ładowania” na całość i poza kontrolą.” - Ryan Hughes

49. ZAKRĘTY W PIACHU
“Kiedy jeździsz w piachu musisz być bardziej agresywny w zakrętach niż w normalnych okolicznościach. Piach wciąga motocykl i działa jak automatyczny system hamowania, dlatego nie możesz odpuścić gazu, chyba że chcesz zwolnić. Musisz operować gazem mocniej i wcześnij, aby przezwyciężyć głębokie piaszczyste zakręty, a utrzymanie obrotów motocykla jest decydujące. Każda zmiana biegów musi zostać dokonana w idealnym momencie, będziesz potrzebował częściej używać sprzęgła, aby motocykl właściwie pracował.” - Grant Langston

50.HAMOWANIE W KOLEINIE
“Trzymaj palec na przednim hamulcu, kiedy próbujesz ułożyć się w trudnych koleinach, ponieważ lekkie przyhamowanie pomoże skorygować tor jazdy w przypadku wyjeżdżania przodu. Czasami kiedy koleina jest naprawdę wąska to bradzo pomaga.” - Ernesto Fonseca

51. TESTUJ NA TREINGU
“Nigdy nie próbuj niczego nowego podczas wyścigu, czy to jest nowa technika jazdy, czy nowy sprzęt. Rób to podczas treningów. Wszystko przyjdzie naturalnie i poczujesz się lepiej w dniu wyścigu.” - Tim Ferry

52. GŁĘBOKIE KOLEINY W ZAKRĘCIE
“Niektóre zakręty i łuki wymagają, aby usiąść dużo wcześniej, żeby oba koła dobrze złapały przyczepność w koleinie. Nie atakuj, musisz “płynąć” zrelaksowany po tych zakrętach.” - Sebastien Tortelli

53. START Z DWÓCH NÓG
“Na starcie postaw obie nogi na ziemi, wtedy jest mniej prawdopodobne, że utracisz balans, kiedy wystartujesz. Bieg przerzuć piętą, ale wszystko powinieneś sprawdzić na treningu przed wyścigiem.” - Josh Hansen
54. WYOBRAŹNIA
“Po treningu lub między wyścigami, kiedy jesteś zrelaksowany i wyciszony, zamknij oczy i przejedź trasę w swoim umyśle. Zastanów się nad torami jazdy, wybojami i skokami.” – Brock Sellards

55. WYBICIE Z SIODŁA
“Jeśli zaraz po wąskim zakręcie jest skok, użyj tylnego zawieszenia motocykla, aby pomogło wystrzelić Cię wysoko/ dalej. Pozostań siedząc na środku motocykla, wychyl się trochę do tyłu i przygotuj się na odbicie amortyzatora, które wykopie Cię w górę. Musisz poćwiczyć, ponieważ to jest zaawansowana technika.” - Ezra Lusk

56. DIETA
“Nie musisz przestrzegać ścisłej diety, ale na kilka dni przed wyścigiem odłóż czerwone mięso, jedz mięso drobiowe i makrony, pij dużo wody, aby odpowiednio nawodnić organizm. Nic nie pomoże wypicie dużej iloci wody noc przed wyścigiem, to zajmuje kilka dni.” - David Vuillemin

57. SPRAWDŹ TOR
“Część jeźdźców odrazu po rozładowaniu motocykla, wskakuje na trasę i grzeje ostro od startu. Nawet jeśli jeździsz na swoim torze, to nie jest dobry pomysł, ponieważ mogą się na niej znajdować nowe przeszkody i wyboje, które się wytworzyły od twojego ostatniego pobytu. Poświęć chwilę na obejrzenie wszystkiego.” - Scott Sheak

58. PATRZ NA KONIEC ZAKRĘTU
“Głębokie koleiny w zakrętach mogą być trudne, ale jedyną radą, która Ci pomoże, to patrzenie na koniec koleiny. Jeśli patrzysz na koleinę zaraz za swoim przenim kołem, jest wielce prawdopodobne, że stracisz równowagę. Patrz na koniec koleiny lub na wyjście z zakrętu i pozostań rozluźniony.” – Sean Hamblin

59. MYŚL POZYTYWNIE
“W dniu wyścigu ważne jest, abyś zachował pozytywne nastawienie, nawet kiedy pogoda jest zła lub trasa nieciekawa. Powiedz sobie, że wszyscy będą jeździć w tych samych warunkach i to jest prawda. Nie zastanawiaj się, jak bardzo nienawidzisz tej trasy, tylko skoncentruj się na tym, jak szybko możesz ją przejechać.” - Ricky Carmichael

60. WEWNĘTRZNA NOGA
“Kiedy wystawiasz swoją nogę w zakręcie pamiętaj, że robisz to dla utrzymania równowagi. Nie wlecz, ani slizgaj nogi po ziemi, ponieważ możesz stracić równowagę i podnosisz ryzyko zwichnięcia kostki lub skręcenia kolana.” - Kevin Windham

61. BIEG W GÓRĘ NA WHOOPSACH
“Nie chciałbyś, aby w połowie drogi przez whoopsy zabrakło Ci mocy lub skończyły się obroty. Włącz jeden, czasami nawet dwa biegi wyżej przed wejściem w tą trudną sekcję.”
- Tim Ferry

62. USTAW PRZEDNI HAMULEC
“Spróbuj umieścić dźwignię hamulca bliżej środka kierownicy. Da Ci to większy wpływ na dozowanie siły na końcu dźwigni. Możesz również umieścić go wyżej niż dźwignię sprzęgła, ponieważ kręcenie gazem często ustawia twoją rękę bardziej poziomo.” - Grant Langston

63. ĆWICZ ZAKRĘTY
“Wielu jeźdźców spędza dużo czasu na trenowaniu skoków, ponieważ są one zabawne, ale trenowanie zakrętów jest bardziej praktyczne. To nie jest miłe, ani tak bardzo widowiskowe, ale odpłaci się w dniu zawodów. Właściwa i pewna droga poślizgu jest bardzo ważna, jeśli kiedykolwiek zamierzasz brać agresywnie zakręty.” - Ricky Carmichael

64. POĆWICZ ODPALANIE
“Jeśli jeżdzisz w rajdach 4-suwem, powinieneś spokojnie przejść procedurę rozruchu w przypadku, kiedy zgaśnie on podczas wyścigu. Wiele osób panikuje kiedy zatrzyma im się silnik. Zatrzymaj kilka razy celowo silnik, aby jego uruchamianie stało się dla Ciebie rutyną.” - Brock Sellards

65. WYAMORTYZOWANIE SKOKU
“Jeśli jesteś pewny skoku możesz latać niżej i szybciej. Najedź na niego szybciej, wyhamuj na najeździe do poprzedniej prędkości, tak byś mógł go przelecieć. Taka technika “wyamortyzowania” skoku powoduję, że lot jest niższy i krótszy. Długi i wysoki lot, to strata cennych ułamków sukund.” - Mike LaRocco

66. DOCIĄŻ ZEWNĘTRZNĄ STOPKĘ
“Kiedy wchodzisz w zakręt, obciąż butem bardziej zewnętrzny podnóżek. Pomoże to złapać motocyklowi lepszą przyczepność, dzięki czemu łatwiej obierzesz porządany kierunek jazdy.” - Ryan Hughes

67. OBCHÓD TORU
“Jeśli masz okazję, poświęć trochę czasu na piesze przejście trasy, żeby ją sprawdzić. Będziesz zaskoczony ile zobaczysz nowych torów jazdy.” - Michael Byrne

68. UWAŻAJ NA STARCIE
“Na starcie nie oglądaj swojej bramki startowej, ponieważ jest to ostatnia rzecz, która się ruszy, kiedy sędzia zwolni dźwignię. Natomiast skup uwagę na małym bolcu, który trzyma bramkę, ponieważ to jest pierwsza rzecz, która drgnie.” - Nathan Ramsey

69. TRZYMAJ MOTOCYKL NOGAMI
“Powinieneś zawsze trzymać motocykl kolanami lub łydkami. Żeby sprawdzić jak mocno trzymać motocykl, postaw go na podstawce, złap go nogami i wychyl się do tyłu bez rąk na kierownicy. Powinieneś zawsze ścisnąć wystarczająco silnie, żeby nie spaść z motocykla nie trzymając go rękami”. - Jeff Emig

70. W POWITRZU HAMUJESZ
“Stare powiedzenie, ale prawdziwe. Skacząc naprawdę daleko tracisz czas, opór powietrza faktycznie spowalnia.” - Mike LaRocco
71.ĆWICZ STARTY
“Trenuj starty za każdym razem kiedy jeździsz. W dniu zawodów jedź w obszar startu i trzy lub cztery razy potrenuj, ponieważ każdy start jest inny.” - Michael Craig

72. ŁAGODNIE Z GAZEM
“Powszechnym błędem zawodników jest mocne dodanie gazu przy wyjściu z zakrętu. Kręcenie gładko manetką dostarcza więcej przyczepności, powoduje mniejsze buksowanie koła i wysysa mniej energii z zawodnika.” - Tim Ferry

73. HAMOWANIE W KOLEINIE
“Czasami kiedy wjedziesz w zakręt z koleiną zbyt szybko i nie trafisz dobrze w linię możesz delikatnie wcisnąć przedni hamulec, aby pomóc utrzymać przenie koło w koleinie.” - Mike LaRocco

74. STANIE W CZASIE JAZDY
“Wielu początkujących jeźdźców zbyt dużo siedzi. Powinieneś zawsze próbować stać, kiedy to jest możliwe. Siadaj w ostatniej sekundzie, kiedy wchodzisz w zakręt i wstawaj zaraz, kiedy z niego wyjeżdżasz. Kiedy stoisz możesz używać nóg, jako dodatkowego zawieszenia.” - Ryan Hughes

75. JEDEN PALEC NA SPRZĘGLE
“Część jeźdźców twierdzi, że używanie jednego palca na sprzęgle pomaga gładko je dozować. Przyciskanie jednym palcem pozwala również na lepszy uchwyt kierownicy. Mając trzy palce i kciuk na kierownicy jest lepsze niż dwa palce i kciuk. Możesz używać środkowego palca, ale część osób używa wskazującego, to jest tylko twój wybór.” - Ricky Carmichael

76. ODCHYL SIĘ DO TYŁU
“W przeciwieństwie do twardej trasy, piaszczyste, luźne odcinki wymagają, abyś wychylił się do tyłu i sterował gazem. Jeśli pochylisz się zbyt do przodu na piachu przód będzie nurkował i uciekał spod Ciebie. Odchyl się do tyłu i ostro gaz, aż do zakrętu.” - John Dowd

77. TRZYMAJ NOGAMI
“Zamiast zawiesić się na motocyklu i pozwolić mu ciągnąć Twoje ręce, pochyl głowę nad kierownicą i złap motocykl kolanami. Nogi są silniejsze od ramion i jadąc w ten sposób możesz zachować więcej energii.” - Erik Kehoe

78. NIE “PRZEKĘCAJ” SILNIKA
“Część osób twierdzi, że trzeba żyłować 125-tki, aby jechać szybko, ale ważniejsze jest, aby utrzymać silnik w najlepszym zakresie obrotów. Kiedy kręcisz wysoko silnik, łańcuch i tylne zawieszenie napręża się i nie pozwala amortyzatorowi działać właściwie.” - Michael Byrne

79. NOGI PODCZAS HAMOWANIA SĄ WAŻNE
“Kiedy dajesz ostro po hamulcach przed zakrętem możesz to zrobić dobrze i źle. Tak jak, kiedy przyśpieszasz chcesz, aby opona złapała najlepszą możliwą przyczepność. Odchyl ciało do tyłu kiedy hamujesz i złap nogami mocno motocykl, a nawet spróbój docisnąć go do podłoża. Jeśli gwałtownie naciśniesz hamulce i nie pomożesz motocyklowi złapać przyczepności, będziesz leciał ślizgiem w zakręt.” - Tim Ferry

80. WYKORZYSTUJ KOLEINY
“Wielu jeźdźców nie nawidzi kolein, ale ty musisz je pokochać. Koleina to jest miejsce z lepszą trakcją, pozwala przejechać zakręt szybciej niż na płaskim. Wystaw wewnętrzną nogę w górę i do przodu - szorowanie nogą po ziemi jest najgorszą rzeczą, jaką możesz zrobić. Użyj koleiny do przyśpieszenia wychodząc z zakętu, ponieważ utrzyma tylne koło przed poślizgiem.” - Jeff Emig

81. TRENUJ CAŁY TOR
“Wielu amatorów obowia się jednego dużego skoku. Spędzają cały czas koncentrując się wyłącznie na jednym dużym skoku, a nie przykładają wystarczającej uwagi do reszty toru. Wejścia i wyjścia z zakrętów są znacznie ważniejsze od jednego skoku.” - Brock Sellards

82. SIŁA HAMOWANIA
“Spróbuj uruchomić obydwa hamulce naraz, w ten sposób uzyskasz lepszą i szybszą siłę hamowania. Staraj się ustawić pedał hamulca nie wyżej od podnóżka, wtedy nie wciśniesz go przez przypadek.” - Mike LaRocco

83. PRACUJ CIAŁEM
“Szybka jazda na twardym torze uzależniona jest od pracy ciałem. Zostań z przodu, aby dociążyć przód kiedy wchodzisz w zakręty i wychyl się do tyłu kiedy wychodzisz. To pozwoli wciąć się przedniemu kołu w ziemię przed zakrętem i złapać przyczepność tylnemu wychodząc z zakrętu.” - Ryan Hughes

84. SZCZELNE GOGLE
“Nawet jeśli to nie jest wygodne, sprawdź czy gąbka od gogli przylega prawidłowo do twarzy. W czasie jazdy spływający pot zacznie się pienić i jeśli nie masz prawidłowo dociśniętych gogli na oczy, zacznie spływać Ci brud i błoto.” - Matt Walker

85. PATRZ I UCZ SIĘ
“Kiedy na trasie występuje trudny skok możesz go pokonać przez podglądanie innych. Znajdź kogoś o podobnych zdolnościach, jak Ty, kto go skacze, wtedy wsłuchaj się w jego silnik, żeby zobaczyć ile gazu daje. Patrz na ułożenie jego ciała podczas opuszczania krawędzi skoku. A najlepiej będzie, gdy spytasz go o poradę.” - Scott Sheak

86. ATAKUJ ZJAZDY
“To jest przerażające, ale spróbuj zaatakować zjazdy jakby były normalnymi prostymi. Jedź na wyższym biegu, odchyl ciało do tyły i spróbuj podnosić koło nad dziurami, spręż się przed nierównościami na dole. Kiedy nadchodzi duży zjazd, weź głęboki oddech i staraj się rozluźniony zjechać nie trzymając zbyt kurczowo kierownicy.” – Tim Ferry

87. PŁYŃ PO ZAKĘTACH
“Jeśli możesz, spróbuj płynnie przejeżdżać zakręty niż ostro się ścigać, blokować hamulce i potem znowu się rozpędzać. Czasami jeśli wjedziesz w zakręt wolniej możesz płynniej przejechać i faktycznie zyskać na czasie.” - Michael Byrne

88. BĄDŹ AGRESYWNY
“Podczas wyścigu klika pierwszych okrążeń jest najważnieszych jeśli chcesz wypaść dobrze. W początkowych etapach rajdu - zwłaszcza, gdy miałeś zły start - większość zawodników możesz minąć. Nie jedź za kimś lub nie czekaj na wolną drogę. Bierz się do roboty!” - Grant Langston

89. JEDEN PALEC NA SPRZĘGLE
“Używanie jednego palca na sprzęgle jest lepsze od dwóch, ponieważ pozwala odłączyć i załączyć sprzęgło bardziej gładko. Jeśli użyjesz więcej niż jednego palca, reakcja motocykla może być bardziej gwałtowna i mniej płynna.” - Jeff Emig

90. ATAKUJ ZJAZDY
“To nie musi być straszne, ale atakuj strome zjazdy, jakby były płaskimi prostymi. Jedź na wyższym biegu niż zwykle, będziesz miał więcej mocy do wykorzystania na końcu wybojów. Pomaga także wzięcie głębokiego oddechu i rozluźnienie uscisku przed zjazdem.” - Mike LaRocco
VFR800FI '99 - była ze mną 35tyś km
VFR800FI '02 - obecna kochanka

UBEZPIECZENIA << www.kolczynscy.pl >>>

Awatar użytkownika
Żeton
klepacz
klepacz
Posty: 1162
Rejestracja: czw 25 cze 2009, 17:38
Model VFR: VFR 800 F V-TEC
Imię: Artur
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Bronisławów / Warszawa
Kontakt:

Post autor: Żeton » wt 20 kwie 2010, 21:48

Głównym powodem jazdy w zorganizowanym szyku, zamiast przypadkowych grupek motocyklistów rozwleczonych kilometrami po jezdni, jest przede wszystkim zapewnienie bezpieczeństwa wszystkim użytkownikom dróg. Stosując poniższe zasady jazdy zapewniamy bezpieczeństwo zarówno członkom kolumny, nie przeszkadzając sobie i innym użytkownikom w jeździe, oraz stajemy się "przewidywalną" a przede wszystkim widoczną grupą.
Wprowadzając zasady jazdy w kolumnie oczekujemy, że będą one stosowane nawet w grupkach składających się z kilku motocykli. Motocyklista stanowiący zagrożenie dla innych zostanie ostrzeżony, a jeśli nie zastosuje się do poleceń osób prowadzących kolumnę, przestanie być mile widzianym uczestnikiem klubowych spotkań i wyjazdów.
Większość klubów posiada własne zasady jazdy w kolumnie, które często różnią się tylko w detalach. Poniżej podajemy kilka najczęściej stosowanych sygnałów i manewrów, które sprawdzają się w naszych warunkach drogowych.

Oto podstawowe pojęcia:

1. Parkowanie
2. Jazda w grupie
3. Ride Leader (prowadzący)
4. Tail Gunner (zamykający - tylny strzelec)
5. Nowi motocykliści
6. Zmiana pasa ruchu (A-podstawowa, B-blokowa, C-dopełnienie od tyłu)
7. Sytuacje kryzysowe
8. Płacenie myta
9. Sygnalizacja ręką

1. Parkowanie
Parkowanie kolumny odbywa się w sposób pokazany na obrazku. Zaparkowanie wszystkich motocykli w jednym szyku jest łatwiejsze, kiedy przyjeżdżamy na postój bo wszyscy jesteśmy na motocyklach. Takie ustawienie motocykli ułatwia odjazd, nie przeszkadzamy sobie podczas uruchamiania sprzętów, odpada jakiekolwiek manewrowanie i w końcu ... tak zaparkowane motocykle naprawdę fajnie wyglądają.

2. Jazda w grupie
Motocykliści tworzą formację o dwóch rzędach. Prowadzący zajmuje miejsce na czele kolumny w lewym rzędzie, drugi motocykl znajduje się na początku prawego rzędu i porusza się z jednosekundowym opóźnieniem do prowadzącego. Kolejne motocykle ustawiają się "szachownicowo - na zakładkę" na zmianę po lewej i prawej stronie i zachowują dwu sekundową odległość od motocykla przed nimi i jednosekundową od motocykla po przekątnej. Taki sposób jazdy pozostawia wszystkim dość miejsca na bezpieczne manewrowanie i równocześnie uniemożliwia kierowcom samochodów rozbicie grupy.
W kolumnie nie wolno poruszać się obok siebie, przejeżdżać z jednego rzędu do drugiego i wyprzedzać innych członków kolumny.
Powstałe luki w kolumnie uzupełniane są poprzez przesunięcie się lewego bądź prawego rzędu o odpowiednią ilość miejsc do przodu.
Ostatni motocyklista zamykający grupę - Tail Gunner, porusza się po lewej lub prawej stronie w zależności od sytuacji na drodze.

3. Ride Leader - prowadzący to zazwyczaj Road Captain
Ride Leader musi wiedzieć, jak długa jest jego grupa, zarządza skręcanie, wyprzedzanie, zmianę pasów ruchu, postoje, tankowanie itp. Jego zadaniem jest zapewnienie bezpieczeństwa grupy, zachowanie jej spójności i płynności jazdy.

4. Tail Gunner - tylny strzelec
Tail Gunner jest "trzecim okiem" prowadzącego Ride Leadera. Obserwuje formację i informuje Ride Leadera o ewentualnych problemach w formacji. Na polecenie Ride Leadera jako pierwszy zmienia pas jazdy i "zamyka" go dla nadjeżdżających pojazdów. Umożliwia w ten sposób bezpieczną zmianę pasa pozostałym członkom formacji.

5. Nowi motocykliści
Pozycja mniej doświadczonych motocyklistów w formacji jest bardzo ważna. W miarę możliwości powinni zajmować miejsca na początku kolumny, tuż za prowadzącym.

6. Zmiany pasa ruchu.
Zmiana pasa ruchu, odbywająca się w optymalnych warunkach, powinna następować po "zamknięciu" pasa przez Tail Gunnera. Idealna jest wtedy łączność radiowa z Ride Leaderem, albo przynajmniej dobre "zgranie" motocyklistów na tych dwóch pozycjach.
W praktyce niestety najczęściej cały ciężar manewru spoczywać będzie na prowadzącym. Załóżmy jednak, że ma wsparcie z tyłu, pas jest "zamknięty" i następuje jedna z trzech możliwości.

A. Podstawowa zmiana pasa ruchu.
Najczęściej stosowana forma. Ride Leader włącza kierunkowskaz i czeka, aż wszyscy zauważą jego zamiar i włączą kierunkowskazy. Potem zaczyna zmieniać pas. Kolejni motocykliści zmieniają pas idąc w ślady motocyklistów przed nimi. Najważniejsze jest dotrzymanie zasady, że nikt nie zacznie zmieniać pasa ruchu, dopóki nie uczyni tego motocyklista przed nim.

B. Blokowa zmiana pasa ruchu.
Wymaga trochę uwagi i doświadczenia, ale może być bardzo widowiskowa i dotaczać motocyklistom wiele radości ze współpracy w formacji. Początek jest taki sam jak w poprzedniej sytuacji - sygnalizacja kierunkowskazem. Następnie Ride Leader unosi lewą rękę do góry, po czym po chwili opuszcza ją pokazując na nowy pas ruchu. W tym momencie cała formacja równocześnie przesuwa się jako jeden blok na nowy pas ruchu.

C. Read Fill-In (Dopełnienie od tyłu)
Ten sposób zmiany pasa ruchu przydatny jest w sytuacjach zwiększonego ruchu na drodze, kiedy lewy pas jest blokowany przez nadjeżdżające pojazdy. W momencie "zamknięcia" tego pasa przez tylnego strzelca - Tail Gunnera motocykliści w kolumnie zaczynają przesuwać się na nowy pas kolejno od tyłu kolumny. Jako ostatni pas zmieni Ride Leader. Ważne jest, aby motocykliści zmieniający pas ruchu nie zaczynali podświadomie przyspieszać i wyprzedzać kolegów jadących przed nimi.

7. Sytuacje kryzysowe
W sytuacjach kryzysowych zadaniem Ride Leqadera jest takie sformowanie grupy, aby nie doszło do stworzenia zagrożenia. Najczęściej stosowanym manewrem jest utworzenie jednego rzędu i utrzymywanie bezpiecznej odległości pomiędzy motocyklami. W przypadku awarii jednego z motocykli należy umożliwić jego zatrzymanie. Wraz z motocyklistą, który ma jakiś problem, zatrzymuje się tylko Tail Gunner. Reszta kolumny jedzie dalej i zatrzymuje się na najbliższym bezpiecznym miejscu postojowym.

8. Płacenie myta
Na odcinkach, gdzie pobierana jest opłata za autostradę, most czy wjazd do miasta Ride Leader powinien mieć zebrane pieniądze od wszystkich motocykli w kolumnie. Grupa podjeżdża do miejsca poboru opłat jednym pasem ruchu, opłata wnoszona jest przez prowadzącego a obsługa sprawdza tylko liczbę przejeżdżających motocykli.

9. Sygnalizacja ręką
Ride Leader informuje pozostałych motocyklistów w formacji o sytuacji na drodze. Dobrze, jeśli bardziej doświadczeni motocykliści powtarzają sygnalizację, aby jadący z tyłu koledzy nie zostali zaskoczeni. W praktyce stosujemy kilka podstawowych gestów pomagających w sprawnym ruchu kolumny bądź pozwalającym uniknąć zagrożenia.

Ruszamy
Ruchem okrężnym dłoni z uniesionym palcem wskazującym dajemy uczestnikom sygnał do odpalenia maszyn. Czasami stosujemy sygnał dźwiękowy, jeśli nie usłyszymy innych sygnałów wszyscy są gotowi do wyruszenia.

Skręt w lewo
Gest często stosowany podczas parad, kiedy uczestnicy poruszają się po nieznanym terenie. Prowadzący wtedy ułatwia przygotowanie się do skrętu. Gest ten stosuje się również podczas wyprzedzania, kiedy prowadzący, mając możliwość lepszej oceny sytuacji przed sobą, po zakończonym manewrze wyprzedzania daje znak pozostałym motocyklistom w kolumnie.
Sygnalizowanie skrętu w prawo zarezerwowane jest ze zrozumiałych względów tylko dla doświadczonych motocyklistów, jednak inni raczej nie prowadzą kolumn...

Niebezpieczeństwo - trzymaj się prawej strony
Prowadzący lewą rękę przekłada nad głową w prawą stronę.
Gest często stosowany w polskich warunkach. Gdy kończy się możliwość wyprzedzania, bo z przeciwka nadjeżdża pojazd, gdy naprzeciw nas pojawia się wyprzedzający nie bacząc, że jedziemy naprzeciw niego - to są dość dobre powody by trzymać się prawego skraju jezdni.

Zmiana formacji na jazdę "gęsiego"
Prowadzący trzyma lewą rękę w górze, dłoń otwarta, równolegle do motocykla. Gest często poprzedzony ruchem całej ręki od lewej strony z zakończeniem nad głową.
Gdy wymaga tego sytuacja, prowadzący może zdecydować się na zmianę szyku. Zwężenia jezdni, jazda wzdłuż korka samochodów powodują, że zwalniamy i poruszamy się jeden za drugim.

Niebezpieczeństwo na jezdni
Palcem wskazującym pokazujemy na dziurę w jezdni, piasek na zakręcie i inne "przyjemności".

Zwalniamy
Prowadzący ruchem lewej dłoni z góry na dół daje sygnał do zwolnienia.

Zatrzymujemy się
Prowadzący otwartą dłonią trzymaną prostopadle do motocykla sygnalizuje zamiar zatrzymania. Gest częściej stosowany jednak nad ramieniem, na wysokości głowy, ze względu na lepszą widoczność.

Trzymaj formację
Dwa uniesione palce prowadzącego sygnalizują powrót do klasycznego ustawienia w kolumnie na przykład po zakończeniu jazdy "gęsiego". Jeżeli gest uzupełniony jest o ruch nadgarstka w prawo i lewo na przemian, prowadzący zgłasza konieczność zacieśnienia szyku kolumny i zmniejszenia odległości między motocyklami.

Przyspieszamy
Czasami, z różnych względów lepiej pojechać sobie zostawiając wszystko za plecami. Prowadzący ma przedramię skierowane w górę, zaciśniętą pięść i kilkoma ruchami w górę i w dół daje sygnał do ostrzejszej jazdy.
powyższe opracowanie za zgodą i na podstawie: Southern Cruisers Riding Club
Nie ma obcych wśród Błękitnych Rycerzy, są tylko niespotkani przyjaciele. "There are no strangers, only friends you haven't met. RIDE WITH PRIDE

Awatar użytkownika
adi610
klepacz
klepacz
Posty: 783
Rejestracja: pt 20 cze 2008, 10:38
Model VFR: RC46A
województwo: podkarpackie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Łańcut
Kontakt:

Post autor: adi610 » wt 20 kwie 2010, 21:58

moto gesty
Obrazek

Awatar użytkownika
kris2k
klepacz
klepacz
Posty: 1395
Rejestracja: pt 03 paź 2008, 12:06
Model VFR: RC46 '00
Imię: Krzysztof
województwo: śląskie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Kontakt:

Post autor: kris2k » wt 20 kwie 2010, 22:08

Gesty sa swietne, gdzies juz sie z tym spotkalem ale link gdzies ucekl, dobrze ze sie pojawilo.
Osobiscie dosc czesto zdaza mi sie liderowac i musze zaczac to wprowadzac, do jazdy na spotkania grupowe typu Pielgrzymka do Czestochowy na Otwarcie Sezonu idealnie sie to przyda.

Najgorsze w tym wszytskim jest to, ze jazda na "zakladke" w grupie jest niezgodna z przepisami ruchu drogowego, Polska rzeczywistosc w tym wypadku jest koszmarna.
Dodatkowo, mozna grupkami jezdzic do max 10 motocykli, w innym wypadku taka grupa staje sie kolumna a przejazd takowej powinien byc uzgadniany z lokalnym oddzialem drogowki.

Podaje tez linka do zasad jazdy w grupie opracowanych przez uczestnikow rajdu katynskiego, generalnie wszytsko jest takie same jak w wyzej przytoczonych przykladach:
http://www.rajdkatynski.net/zasady.pdf

Kolega_PL
pisarz
pisarz
Posty: 466
Rejestracja: ndz 22 lis 2009, 09:45
Model VFR: CB 1100
Imię: Adam
województwo: kujawsko-pomorskie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Kartuzy

przeciwskręt

Post autor: Kolega_PL » ndz 09 maja 2010, 11:08

Adam

Awatar użytkownika
kamil grudziadz
klepacz
klepacz
Posty: 764
Rejestracja: sob 11 paź 2008, 15:32
Model VFR: VFR 800 FI
Imię: Kamil
województwo: kujawsko-pomorskie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: GRUDZIADZ
Kontakt:

Re: Technika Jazdy Motocyklem

Post autor: kamil grudziadz » sob 28 sty 2012, 12:01

w zwiazku z tym cholernym ACTA niech ktos usunie wszystkie tego typu posty zeby ktorys z kolegow nie mial siary..
Obrazek

1: Suzuki VX 800
2: Honda VFR 750 RC 36/II
3: Honda VFR 800 FI

Awatar użytkownika
piecyk
Posty: 6
Rejestracja: pt 12 paź 2012, 20:12
Model VFR: 750 RC36I 91'
Imię: Daniel
województwo: lubelskie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Re: Technika Jazdy Motocyklem

Post autor: piecyk » wt 16 paź 2012, 12:51

kris2k pisze: Najgorsze w tym wszytskim jest to, ze jazda na "zakladke" w grupie jest niezgodna z przepisami ruchu drogowego, Polska rzeczywistosc w tym wypadku jest koszmarna.
Czy jest jakieś konkretne uzasadnienie tych niezgodności z przepisami?
Pozdrawiam, Daniel Piecychna
Szkolenia dla motocyklistów w Lublinie
Kursy nauki jazdy - prawo jazdy kat. AM, A1, A2, A
Doskonalenie techniki jazdy

Awatar użytkownika
kris2k
klepacz
klepacz
Posty: 1395
Rejestracja: pt 03 paź 2008, 12:06
Model VFR: RC46 '00
Imię: Krzysztof
województwo: śląskie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Kontakt:

Re: Technika Jazdy Motocyklem

Post autor: kris2k » śr 17 paź 2012, 18:16

Tak.
Poniewaz obowiazkiem jest jechanie mozliwie blisko prawej krawedzi jezdni.
Jadac na zakladke nie stosujemy sie do tego przepisu, znaczy, nie stosuja sie Ci co jada blizej srodka.

Awatar użytkownika
piecyk
Posty: 6
Rejestracja: pt 12 paź 2012, 20:12
Model VFR: 750 RC36I 91'
Imię: Daniel
województwo: lubelskie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Re: Technika Jazdy Motocyklem

Post autor: piecyk » czw 18 paź 2012, 00:06

kris2k pisze:Tak.
Poniewaz obowiazkiem jest jechanie mozliwie blisko prawej krawedzi jezdni.
Jadac na zakladke nie stosujemy sie do tego przepisu, znaczy, nie stosuja sie Ci co jada blizej srodka.
Oczywiście zgadzam się, że jest taki zapis w naszym prawie o ruchu drogowym.
Nawet w testach egzaminacyjnych pojawia się pytanie dot. trajektorii motocykla w zakrętach. Odpowiedź prawidłowa: "możliwie blisko prawej krawędzi".
Jak wiemy, prawidłowa trajektoria motocykla w zakręcie związana jest za zmienną pozycją pojazdu w obrębie pasa ruchu. Jest to zagadnienie, które wymaga odpowiedniej interpretacji. Ja przedstawię swoją konsultowaną w środowisku szkoleniowców, egzaminatorów i wreszcie policjantów z ruchu drogowego.
Otóż kierujący pojazdem jest obowiązany korzystać z prawego pasa ruchu, o ile jest przejezdny i zgodny z kierunkiem jazdy. Z definicji pasa ruchu wynika, że jest to pas jezdni wystarczający do poruszania się jednego rzędu pojazdów wielośladowych. Nie ma przepisu, który zabrania poruszania się dwóch rzędów pojazdów. Co prawda 'kodeks drogowy' opisuje sytuację dot. np rowerzystów lub pojazdów zaprzęgowych, jako zakaz poruszania się obok innego uczestnika ruchu, ale również z wyjątkiem:
Dopuszcza się wyjątkowo jazdę po jezdni kierującego rowerem obok innego roweru lub motoroweru, jeżeli nie utrudnia to poruszania się innym uczestnikom ruchu albo w inny sposób nie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego.
Można przypuszczać, że jazda motocyklem obok innego motocykla nie jest zabroniona.
Tym bardziej jazda na zakładkę, to tylko poruszanie się dwóch rzędów pojazdów, kiedy to pojazdy nie poruszają się bezpośrednio obok siebie.

Swoich podopiecznych na kursach podstawowych nauki jazdy uczę odpowiedniej strategii poruszania się w ruchu drogowym. Ogólnie poruszają się blisko środka jezdni, a zbliżając się do skrzyżowań (szczególnie "ślepych") zajmują pozycję bliżej lewej części pasa ruchu. Chodzi przede wszystkim o poprawienie widzialności motocyklisty oraz poruszanie się po względnie równej i czystej nawierzchni. W każdej z tych sytuacji możemy argumentować, że w tym właśnie momencie, kiedy to jechałem po lewej stronie mojego pasa ruchu, jechałem właśnie możliwie blisko prawej krawędzi :)
Od razu zaznaczam, że moi kursanci nigdy nie mieli problemów na egzaminie z powodu nie trzymania się prawej krawędzi jezdni. A z tego co obserwuję, to wielu kandydatów na motocyklistów niestety nie jest uczona poprawnej strategii poruszania się w ruchu drogowym, a jedynie kurczowego trzymania prawej krawędzi jezdni.

Zaznaczam, że jest to moje subiektywne zdanie, które jednak i na szczęście jest podzielone przez fachowców (przynajmniej tych, z którymi miałem przyjeność skonsultować problem) :)
Pozdrawiam, Daniel Piecychna
Szkolenia dla motocyklistów w Lublinie
Kursy nauki jazdy - prawo jazdy kat. AM, A1, A2, A
Doskonalenie techniki jazdy

Awatar użytkownika
PETER
stary wyjadacz
stary wyjadacz
Posty: 4617
Rejestracja: czw 03 lip 2008, 22:22
Imię: PIOTR
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: PRUSZKÓW

Re: Technika Jazdy Motocyklem

Post autor: PETER » ndz 28 paź 2012, 19:03

piecyk pisze: uczę odpowiedniej strategii poruszania się w ruchu drogowym.
i to zdanie a właściwie słowo "strategii" bardzo mi się podoba w odniesieniu do poruszania sie moto po naszych drogach :biggrin
"BO JA JESTEM NIESPOTYKANIE SPOKOINY CZŁOWIEK"

Awatar użytkownika
Arylian
pisarz
pisarz
Posty: 204
Rejestracja: pt 02 lip 2010, 14:52
Model VFR: RC36 VFR 750 REPSOL
Imię: Tomek
województwo: mazowieckie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Wawa
Kontakt:

Re: Technika Jazdy Motocyklem

Post autor: Arylian » ndz 28 paź 2012, 19:58

PETER pisze:
piecyk pisze: uczę odpowiedniej strategii poruszania się w ruchu drogowym.
i to zdanie a właściwie słowo "strategii" bardzo mi się podoba w odniesieniu do poruszania sie moto po naszych drogach :biggrin
Oj, tak. Dziś nawet było kilka przykładów jak strategia się na moto przydaje :)

Awatar użytkownika
Monsti
teksciarz
teksciarz
Posty: 127
Rejestracja: pt 11 mar 2011, 15:59
Model VFR: RC46
Imię: Tomek
województwo: łódzkie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Łódź / Łowicz

Re: Technika Jazdy Motocyklem

Post autor: Monsti » pn 27 maja 2013, 18:46

InsureMyRide The Ultimate Rider - http://www.youtube.com/watch?v=1ggOcNbmCNE
Introduction To The Rider Risk Series - http://www.youtube.com/watch?v=7Xb7P8uz ... qa6-i5N8kM
Motorman's Safety Tip Series - http://www.youtube.com/watch?v=aU8eirNTDeg

Awatar użytkownika
vader
zadomowiony
zadomowiony
Posty: 60
Rejestracja: ndz 05 maja 2013, 00:05
Model VFR: VFR RC 46 italianred
Imię: Sylwek
województwo: podkarpackie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Brzozów
Kontakt:

Re: Technika Jazdy Motocyklem

Post autor: vader » pt 14 cze 2013, 19:03

http://www.youtube.com/watch?v=sPWHdO4jszY Nieźli Ci Japońcy :shock: ale żeby vfr w policji :? ciekawe kto im lusterka zajebał :lol:
"Come along now
Come along with me
Come along now
Come along and you´ll see
What it´s like to be free "

Awatar użytkownika
St@ry
pisarz
pisarz
Posty: 485
Rejestracja: ndz 31 paź 2010, 16:05
Model VFR: CBR 1100 XX
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Warszawa

Re: Technika Jazdy Motocyklem

Post autor: St@ry » pt 14 cze 2013, 23:21

Monsti pisze:InsureMyRide The Ultimate Rider - http://www.youtube.com/watch?v=1ggOcNbmCNE
Introduction To The Rider Risk Series - http://www.youtube.com/watch?v=7Xb7P8uz ... qa6-i5N8kM
Motorman's Safety Tip Series - http://www.youtube.com/watch?v=aU8eirNTDeg
I skąd akcesoryjne kiery i zmieniona deska?
"Miejsce, na które wstąpił człowiek dobry, jest uświęcone." - Goethe

Awatar użytkownika
Bruce
zadomowiony
zadomowiony
Posty: 85
Rejestracja: ndz 11 maja 2014, 21:00
Model VFR: 800 v-tec 2009
Imię: Tomek
województwo: łódzkie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Łódź, pabianice i okolice

Re: Technika Jazdy Motocyklem

Post autor: Bruce » pt 06 lut 2015, 21:40

https://www.youtube.com/watch?v=0nGowM_ ... ture=share

Ma ktoś może książki Przyspieszenie i przyspieszeni II Keith'a których już nie potrzebuje i chce sprzedać? :)
" Lepiej mieć z czego pocieniować niż nie mieć z czego pogrubasić " :mrgreen:

Coś dla nacieszenia oka:
http://www.youtube.com/watch?v=6wDBAU3kHZs
http://www.youtube.com/watch?v=fXWVYtsf43Y

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 5 gości