Płyn do układu chłodzenia - jaki i ile?

Awatar użytkownika
dawidk1978
teksciarz
teksciarz
Posty: 183
Rejestracja: sob 11 lip 2009, 16:13
Model VFR: SC63
Imię: Dawid
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Będzin

Post autor: dawidk1978 » wt 19 sty 2010, 15:27

Witam

Każdy płyn można mieszać jeśli środkiem obniżającym krzepnięcie jest glikol (większość płynów na rynku).
Płyn składa się również z inhibitorów korozji oraz środków antypiennych. Nie ma znaczenia dla smarowania pompy płynu chłodniczego jak niektórzy mniej rozsądni mechanicy podnoszą.
Co do płynu polecam płyn STP, zrobiony z koncentratu. Doskonale nadaje się do motocykli ponieważ:
1) można zwiększyć temperature wrzenia (w odpowiednim rozcieńczeniu) do 147 stopni (koniec problemu z wyrzuceniem płynu w korku.
2) 5 LAT trwałości (koszty i obsługa)
3) płyn sprowadzany z Canady jako oryginał (większość jest blendowana w Polsce).
4) słomkowy kolor (nie zmienia koloru na dolewkę)
Pozdrawiam Dawid

Awatar użytkownika
Art
klepacz
klepacz
Posty: 768
Rejestracja: sob 19 lip 2008, 10:06
Model VFR: RC 46
Imię: Artur
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Art » wt 19 sty 2010, 17:07

Panasonix82 pisze:Podłączam się pod temat. Kupiłem Motul Expert, ale okazuje się, że w moto jest jakiś zielony.
castrol ma zielony
Beyond the Grabówek sky

Awatar użytkownika
Art
klepacz
klepacz
Posty: 768
Rejestracja: sob 19 lip 2008, 10:06
Model VFR: RC 46
Imię: Artur
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Art » wt 19 sty 2010, 17:15

Twardy161 pisze:bylla juz na forum dyskusja na ten temat i skonczyla sie na tym, ze nie warto lac samochodowego bo motocyklowy lepiej odprowadza cieplo a na zwyklym temp silnika jest wyzsza-komentowac tego nie trzeba bo wszystko w temacie juz padlo
nie będe z tym polemizował ..
ALE- niby w jaki sposób lepiej płyn do motocykla przejmuje ciepło?
wszak wszystkie płyny sa praktycznie na tej samej bazie- a różnią silę tylko % glicolu i kolorem.
Sam sobie wlałem Prestone- nie patrzyłem czy do motocykla.
Przeczytałem w testach , że najlepszy na rynku i wlałem.
http://www.prestone.pl/produkty/uklad-c ... ml#more-34
Beyond the Grabówek sky

Awatar użytkownika
kiki
ostry klepacz
ostry klepacz
Posty: 2502
Rejestracja: pt 13 sty 2006, 12:53
Model VFR: 800FI '98
Imię: Piotr
województwo: mazowieckie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Węgrów
Kontakt:

Post autor: kiki » wt 19 sty 2010, 18:01

Art pisze:wszak wszystkie płyny sa praktycznie na tej samej bazie- a różnią silę tylko % glicolu i kolorem.
Sam sobie wlałem Prestone- nie patrzyłem czy do motocykla
bo w sumie najważniejsze wg mnie to 2 cechy płynu:
1: Musi być do chłodnic aluminowych
2: Temperatura wrzenia najlepiej żeby była powyżej 115*C


:) i tyle :)

Awatar użytkownika
slimak
klepacz
klepacz
Posty: 1135
Rejestracja: pn 05 sty 2009, 19:25
Model VFR: VFR 800 FI 1998
Imię: Marcin
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: ROBUŃ okolice Kołobrzegu

Post autor: slimak » wt 19 sty 2010, 18:05

ja mam k2 i daje rade kiedyś czytałem w jakiejś gazecie test i ten był w czołówce
ZKL

grizzly
zadomowiony
zadomowiony
Posty: 60
Rejestracja: ndz 02 lis 2008, 11:15
Model VFR: rc36 I, fzr 1000
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Poznań

Post autor: grizzly » wt 19 sty 2010, 20:12

K2 to wlaśnie kuler. A to, że płyn "motocyklowy" lepiej odprowadza ciepło, to jakaś mocno naciągana teoria :mrgreen:
diesel-naprawa układów wtryskowych, mechanika pojazdowa, wymiana opon, naprawa motocykli, quadów i skuterów-Poznań 519 185 505

Awatar użytkownika
dawidk1978
teksciarz
teksciarz
Posty: 183
Rejestracja: sob 11 lip 2009, 16:13
Model VFR: SC63
Imię: Dawid
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Będzin

Post autor: dawidk1978 » wt 19 sty 2010, 21:07

co do testów w gazetach i stron producentów:
1) test w gazecie 500 netto i Twoj najlepszy
2) strona producenta zawsze Twoj najlepszy :)
Pozdrawiam Dawid

Awatar użytkownika
Art
klepacz
klepacz
Posty: 768
Rejestracja: sob 19 lip 2008, 10:06
Model VFR: RC 46
Imię: Artur
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Art » śr 20 sty 2010, 10:39

dawidk1978 pisze:co do testów w gazetach i stron producentów:
1) test w gazecie 500 netto i Twoj najlepszy
2) strona producenta zawsze Twoj najlepszy
aaaa jak tak to ja zasponsoruje 1 stronę i niech mi napiszą że mój kask własnej produkcji - "nocnik de lux" ma 5 gwiazdek i wygrywa w bezpieczeństwie i wygodzie z np Arai-em. Wtedy bedę sprzedawał ich mnóstwo :)
Beyond the Grabówek sky

Awatar użytkownika
dawidk1978
teksciarz
teksciarz
Posty: 183
Rejestracja: sob 11 lip 2009, 16:13
Model VFR: SC63
Imię: Dawid
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Będzin

Post autor: dawidk1978 » śr 20 sty 2010, 12:29

Art, bez przesady. Ale jak dasz 10000 to juz mozliwe.
Pozdrawiam Dawid

Awatar użytkownika
Fakir
klepacz
klepacz
Posty: 1105
Rejestracja: śr 02 lut 2011, 18:51
Model VFR: VFR750 & XT600
Imię: Krzysztof
województwo: wielkopolskie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Poznań

Post autor: Fakir » wt 29 mar 2011, 20:56

ile wchodzi płynu do rc36a ?

mam jeszcze jedno takie pytanie, a mianowicie ostatnio przy regulacji zaworów musiałem ściągnąć chłodnice więc płyn który w niej był zlałem do miski, a następnie wlałem z powrotem z tym że do zbiorniczka wyrównawczego :roll:

odpaliłem silnik pochodził może z 3-4 minuty po czym zauważyłem że ze zbiorniczka wyrównaczego nie ubywa płynu, a wskazówka temperatury ani drgnęła.

więc zlałem płyn do miski - ten ze zbiorniczka
a że chłodnice miałem już przykręconą to odkręciłem tylko jej wąż i wlałem w tego węża cały płyn, teraz temperatura wspina się jak powinna.

i tu moje pytanie czy przy wymianie płynu zlewamy go po prostu przez odkręcenie któregoś z węża na pompie?

zalewamy cały układ pewnie zaczynając od korka w chłodnicy?
ale jak tam dojść ? trzeba by całą przednią owiewkę ściągać :roll:

właściwie to trzeba jakoś "odpowietrzać" układ chłodniczy?
Yamaha XJ600N
Honda VFR750
Yamaha XT600z Ténéré

Awatar użytkownika
figaro
ostry klepacz
ostry klepacz
Posty: 2639
Rejestracja: czw 14 lut 2008, 21:40
Model VFR: RC36II96 r.
Imię: Tomasz
województwo: pomorskie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Trójmiasto; Rumia

Post autor: figaro » wt 29 mar 2011, 21:27

Fakir pisze:zalewamy cały układ pewnie zaczynając od korka w chłodnicy?
ale jak tam dojść ? trzeba by całą przednią owiewkę ściągać
Płyn lejemy przez otwór do chłodnicy. :mrgreen:
Zbiorniczek przelewowy nie jest zbiorniczkiem wyrównanwczym. :razz:
Do zbiorniczka /który jest poniżej korka wlewu chłodnicy/ przedostaje sie płyn /gumowym przewodem/, który jest w nadmiarze podczas wzrostu temperatury /ciśnienia/ :roll:
Trzeba zdjąć prawy boczek /5 minut roboty/ :mrgreen:
Fakir pisze:właściwie to trzeba jakoś "odpowietrzać" układ chłodniczy?
Układ odpowietrza się sam. :mrgreen:
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym. Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym, ani każdym innym następującym po tym terminie. Ponadto autor zastrzega sobie prawo zmiany poglądów, bez podawania przyczyny.

Awatar użytkownika
Fakir
klepacz
klepacz
Posty: 1105
Rejestracja: śr 02 lut 2011, 18:51
Model VFR: VFR750 & XT600
Imię: Krzysztof
województwo: wielkopolskie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Poznań

Post autor: Fakir » wt 29 mar 2011, 21:30

figaro pisze:
Fakir pisze:zalewamy cały układ pewnie zaczynając od korka w chłodnicy?
ale jak tam dojść ? trzeba by całą przednią owiewkę ściągać
Płyn lejemy przez otwór do chłodnicy. :mrgreen:
Do zbiorniczka przedostaje sie płyn, który jest w nadmiarze podczas wzrostu temperatury /ciśnienia/ :roll:
Trzeba zdjąć prawy boczek /5 minut roboty/ :mrgreen:
Fakir pisze:właściwie to trzeba jakoś "odpowietrzać" układ chłodniczy?
Układ odpowietrza się sam. :mrgreen:
okej - to teraz rozwiazales moje watpliwosci
bo w sumie teraz dołałem wody destylowanej do zbiorniczka wyrownawczego tak zeby było "pod kreską" max

chyba nic nie zaszkodzi jak trochę sie przeleje zbiorniczkiem wyrównawczym? :?:

[ Dodano: |29 Mar 2011|, o 21:31 ]
i skąd wiemy ze płynu jest wlasciwa ilość?
po tym ile go jest w zbiorniczku wyrownawczym?

czy "dolewki" w razie potrzeby mozna dolewac wlasnie do zbiorniczka wyrownawczego?
Yamaha XJ600N
Honda VFR750
Yamaha XT600z Ténéré

Awatar użytkownika
PETER
stary wyjadacz
stary wyjadacz
Posty: 4617
Rejestracja: czw 03 lip 2008, 22:22
Imię: PIOTR
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: PRUSZKÓW

Post autor: PETER » wt 29 mar 2011, 22:16

Fakir pisze:i skąd wiemy ze płynu jest wlasciwa ilość?
nie wiemy --tak jak nie wiemy że światło w lodówce zgasło -- jeżeli nic niepokojącego nie dzieje się z temperatura i wcześniej zalaliśmy układ chłodzenia tak jak powinniśmy to przyjmujemy założenie ze jest ok :lol:
"BO JA JESTEM NIESPOTYKANIE SPOKOINY CZŁOWIEK"

Awatar użytkownika
Dejw
teksciarz
teksciarz
Posty: 176
Rejestracja: śr 31 paź 2007, 16:08
Model VFR: RC46
Imię: Dawid
województwo: śląskie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Cieszyn
Kontakt:

Post autor: Dejw » pt 01 kwie 2011, 22:56

Stad wiemy że uklad chłodzenia ma być pełny a wlewamy do oporu przez korek od chlodnicy.Potem ściskamy węże gdzie się da żeby bańki z powietrzem wyszły i znowu dolewamy pod korek, w zbiorniczku przelewowym ma być tyle ile pokazuje podzialka. A sam płyn zastosowalem Prestone bo producent twierdzi że gotuje się dopiero przy 120 stopniach 8)

Awatar użytkownika
Fakir
klepacz
klepacz
Posty: 1105
Rejestracja: śr 02 lut 2011, 18:51
Model VFR: VFR750 & XT600
Imię: Krzysztof
województwo: wielkopolskie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Poznań

Post autor: Fakir » sob 02 kwie 2011, 09:11

mam jeszcze jedno takie pytanko, ponieważ wczoraj troszkę pośmigałem w korkach na mieście z kumplem na yamaszcze xj6n z 09r.

było ok 17 stopni na plusie, jemu praktycznie cały czas pracował wentylator, miał ok. 104 stopnie, a wskazówka na moim wskaźniku temperatury była na 1/3 pozycji, a wentylator włącza sie przy pnad 1/2 pozycji, wiec podejrzewam że miałem ok. 90 stopni.

skad taka roznica?
czy to moze byc spowodowane uszkodzonym termostatem ktory jest caly czas otwarty przez co silnik jest niedogrzany?
;-)
Yamaha XJ600N
Honda VFR750
Yamaha XT600z Ténéré

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 6 gości