Strona 1 z 2

[ RC46 ][ FI ] Czasem nie włącza się wentylator chłodnicy

: pn 03 sie 2009, 10:29
autor: mkochano
Cześć

Normalnie wentylator chłodnicy włącza się przy 101-102C. Czasem jednak, podczas jazdy w korku z trzema kuframi i plecaczkiem, temperatura dochodzi do 109C a wentylator się nie włącza. Sam włącznik jest nowy.

Problem jest o tyle wredny, że nie mogę tego zademonstrować w serwisie więc ciężko będzie ustalić przyczynę. Może ktoś z Was spotkał się już z takim zjawiskiem?

Pozdrawiam
Michał

: pn 03 sie 2009, 10:30
autor: orzyl
przyczyn może być dużo. dwie mi najbliższe to nie do końca sprawny włącznik. luzy/brud na stykach - o ile sam wentylator zawsze się włącza po podłączeniu na krótko np do akumulatora (zwróć uwagę na bieguny)

: pn 03 sie 2009, 10:34
autor: Achmed
A ja bym porządnie odpowietrzył układ chłodzenia ;-)

: pn 03 sie 2009, 11:04
autor: mkochano
orzyl pisze:przyczyn może być dużo. dwie mi najbliższe to nie do końca sprawny włącznik.
Włącznik został wymieniony po tym jak pojawił się problem, więc sądzę że sam włącznik nie jest przyczyną.

Wcześniej wentylator włączał się przy 104-106C, teraz przy 101-102C, więc w korkach jest mniejszy hardcore. Ale nadal zdarza się że wentylator w ogóle się nie włącza.
orzyl pisze:luzy/brud na stykach - o ile sam wentylator zawsze się włącza po podłączeniu na krótko np do akumulatora (zwróć uwagę na bieguny)
OK, to na pewno zostanie sprawdzone.
Achmed pisze:A ja bym porządnie odpowietrzył układ chłodzenia ;-)
A co to znaczy tak konkretnie? Rozmawiałem w serwisie o tym czy może to być bąbel powietrza przy włączniku. Mechanik powiedział że dla próby zaczął wykręcać włącznik wentylatora przed spuszczeniem chłodziwa i chłodziwo natychmiast pociekło. Czyli włącznik powinien go dotykać.

Z drugiej strony: problem pojawia się gdy jadę z mocno obciążonym tyłem (trzy kufry plus plecaczek). Czy fakt że przód jest w górze, może mieć tu znaczenie?

Nie chcę też działać na ślepo, bo wymienię pół motocykla a i tak nie będę miał pewności czy problem rozwiązałem. Ponieważ problem pojawia się przy dużym obciążeniu i podczas jazdy w korku, na początek chcę spróbować porządnie rozgrzać motor, pojeździć wolno na wysokich obrotach. Potem może spróbuję dociążyć tył i powtórzyć próbę. A może podpowiecie coś innego?

Pozdrawiam
Michał

: pn 03 sie 2009, 14:17
autor: Achmed
mkochano pisze:Z drugiej strony: problem pojawia się gdy jadę z mocno obciążonym tyłem (trzy kufry plus plecaczek). Czy fakt że przód jest w górze, może mieć tu znaczenie?
I jeśli w chłodnicy jest powietrze to ........ no właśnie a gdzie jest czunik? ;-)

: pn 03 sie 2009, 14:20
autor: mkochano
Achmed pisze:I jeśli w chłodnicy jest powietrze to ........ no właśnie a gdzie jest czunik? ;-)
Przecież chłodnice są pod kątem, więc nawet jak motocykl jedzie z górki to czujnik jest w najwyższym miejscu.

Michał

: pn 03 sie 2009, 14:32
autor: mkochano
Achmed pisze:I jeśli w chłodnicy jest powietrze to ........ no właśnie a gdzie jest czunik? ;-)
I jeszcze jedno: skro twierdzisz że bąbel powietrza, który był w chłodnicy, nie uciekł z niej przez tysiąc kilometrów, to jak się go można pozbyć???

Michał

: pn 03 sie 2009, 14:59
autor: orzyl
mkochano pisze:
Achmed pisze:I jeśli w chłodnicy jest powietrze to ........ no właśnie a gdzie jest czunik? ;-)
I jeszcze jedno: skro twierdzisz że bąbel powietrza, który był w chłodnicy, nie uciekł z niej przez tysiąc kilometrów, to jak się go można pozbyć???

Michał
którędy miał uciec ? :)

jak się go pozbyć? Porządnie odpowietrzyć układ ;)

: pn 03 sie 2009, 15:08
autor: mkochano
orzyl pisze:którędy miał uciec ? :)
A którędy ucieka jak się odpowietrza układ?
orzyl pisze:jak się go pozbyć? Porządnie odpowietrzyć układ ;)
Kurcze, panowie, przestańcie sobie robić jaja! Napisać "porządnie" to każdy potrafi! Ale napisać co to znaczy, to już nie łaska?

Bo ja nie mam podstaw sądzić że ktoś kto z tego żyje, nie zrobił tego "porządnie".

Michał

: pn 03 sie 2009, 20:50
autor: Kawa
Przeczytaj sobie post na temat odpowietrzania chlodnicy.

viewtopic.php?t=5389&highlight=ch%B3odnica

Ja mialem ostatnio tak samo - w serwisie wymieniano mi czujnik i co za tym idzie plyn - goscie znaja sie ogolnie na rzeczy. I albo zalali za malo, albo nieodpowietrzyli ukladu. Zakladam, ze opcja byla pierwsza bo zbiorniczek wyrownanwycz byl pusty.

: pn 03 sie 2009, 22:25
autor: mkochano
Kawa pisze:Przeczytaj sobie post na temat odpowietrzania chlodnicy.

viewtopic.php?t=5389&highlight=ch%B3odnica
Dzięki za wskazanie. Instrukcja odpowietrzania być może się przyda, choć tam Cyklop miał problem bardziej ewidentny, jak rozumiem wentylator w ogóle się nie włączał. A u mnie to występuje tylko w specyficznych warunkach.
Kawa pisze:Ja mialem ostatnio tak samo
Dokładnie tak samo, czyli czasem włączał się a czasem nie włączał?
Kawa pisze:w serwisie wymieniano mi czujnik i co za tym idzie plyn - goscie znaja sie ogolnie na rzeczy. I albo zalali za malo, albo nieodpowietrzyli ukladu. Zakladam, ze opcja byla pierwsza bo zbiorniczek wyrownanwycz byl pusty.
OK, dzięki, przyjrzę się zbiorniczkowi wyrównawczemu.

A teraz nowe informacje. Zrobiłem tak: motocykl na centralkę, usiadłem na siedzeniu pasażera (żeby unieść przód - na wypadek, gdyby miało to znaczenie) i odkręciłem manetkę, tak aby na biegu jałowym uzyskać około 4krpm. Temperatura zaczęła rosnąć, przy około 101C włączył się wentylator a temperatura rosła dalej. Przy 110C odpuściłem, wentylator schłodził do 91C i się wyłączył. Więc znowu manetka, 4krpm.

I tak trzy albo cztery razy aż pojawiła się niespodzianka (motocykl był już wtedy gorący, nawet dół zbiornika paliwa). Wentylator schłodził motocykl do jakichś 104C, po czym się wyłączył i temperatura zaczęła rosnąć. Wtedy zsiadłem z motocykla, pogmerałem palcem przy włączniku wentylatora (przez owiewkę - słaby dostęp) ale nic się nie stało. Gdy temperatura doszła do 110C wyłączyłem silnik kluczykiem po czym natychmiast przekręciłem kluczyk ponownie, aby widzieć temperaturę. Podszedłem do przodu motocykla i po chwili usłyszałem że włącza się wentylator chłodnicy.

Zrobiłem jeszcze dwie próby, ale zjawisko się nie powtórzyło. Potem musiałem już jechać.

Czy to co opisałem powyżej wnosi coś do problemu? Jaka przyczyna może być tego, że wentylator wyłącza się przed schłodzeniem do końca silnika? Ja zaproponowałbym dwie możliwości:
1. problem elektryczny (coś przestało kontaktować, potem "zaskoczyło");
2. problem z obiegiem chłodziwa (wentylator schłodził to co jest w lewej chłodnicy, ale ponieważ płyn nie płynie, więc nie schłodził silnika).

Ale jak to możliwe, że problem wystąpił raz na około sześć prób???

Michał

: pn 03 sie 2009, 22:30
autor: orzyl
chcesz miec pewnosc to mozesz zrobic kilka rzeczy....

sprawdzic na krotko wentylator....
odpowietrzyc uklad...
wyjac czujnik, zapalniczka podgrzac i zobaczyc czy wlaczy wentylator....

: pn 03 sie 2009, 22:36
autor: arek
Sprawdź dokładnie poziom płynu w chłodnicach i zbiorniczku. Dla mnie to wygląda na za małą ilość - wystarczy że jest 0,1 l mniej i zaczynają się takie cuda. Przerabiałem jak puściła mi jedna z opasek i płyn sobie kapał... Dolałem ok. 150 ml i było po kłopocie.

: wt 04 sie 2009, 01:07
autor: Damo 88
jak odpowietrzałem układ to obroty paro krotnie podkręcałem do 7000. aż rzygało na moto .
przy włączonym moto wielokrotnie stukałem ręką i naciskałem na przewody płynu . Wyłączylem moto i czekałem aż kompletnie ostygnie dolałem płyn tyle że przy zakręcaniu jeszcze w leciał . :arrow:

: wt 04 sie 2009, 09:32
autor: Kawa
mkochano,

jesli nie dokladnie tak samo, to mialem baaardzo podobnie. Zrobilem szybsza traske, po dluzszej jezdzie zrobilem stop, ale silnik byl przez chwile wlaczony - wentylator wlaczyl sie cyba za pozno, bo rzygnal plynem, przy nastepnym postoju sie wlaczyl, a po tem juz sie nie wlaczyl.