Kiedy chłodnice robią się ciepłe/gorące?
- mkochano
- teksciarz
- Posty: 178
- Rejestracja: ndz 25 lis 2007, 20:16
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Warszawa
Kiedy chłodnice robią się ciepłe/gorące?
Cześć
Kiedy chłodnice w waszych VFRkach zaczynają się grzać? Czy np. przy 35C są już ciepłe a przy 50 gorące? Czy też zostają zupełnie zimne do 70-80C?
Pozdrawiam
Michał
Kiedy chłodnice w waszych VFRkach zaczynają się grzać? Czy np. przy 35C są już ciepłe a przy 50 gorące? Czy też zostają zupełnie zimne do 70-80C?
Pozdrawiam
Michał
-
- pisarz
- Posty: 373
- Rejestracja: pt 05 paź 2007, 20:31
- Imię: Grzegorz
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Czę100chowa
- Kontakt:
Mkochano pyta o te temperatury bo kce prace swojego termostatu porównać z inną maszyną
Wracam z garażu i .....
Po odpaleniu silnika zaobserwowano ;
1) przy 35 st prawachłodnica delikatnie zaczyna być ciepła i nagrzewa się wraz z silnikiem
2) przy 65 st lewa zachyna się robić ciepła
3) przy 75 st obie chłodnice są ciepłe robią sie gorące i temperatura na wskaźniku podnosi się sporo wolniej , co wskazuje na otwarcie głównego obiegu chłodzenia
4) potem temp rośnie przy gorących chłodnicach do 104 , potem wiatrak i mamy 95 itd
Wracam z garażu i .....
Po odpaleniu silnika zaobserwowano ;
1) przy 35 st prawachłodnica delikatnie zaczyna być ciepła i nagrzewa się wraz z silnikiem
2) przy 65 st lewa zachyna się robić ciepła
3) przy 75 st obie chłodnice są ciepłe robią sie gorące i temperatura na wskaźniku podnosi się sporo wolniej , co wskazuje na otwarcie głównego obiegu chłodzenia
4) potem temp rośnie przy gorących chłodnicach do 104 , potem wiatrak i mamy 95 itd
- PETER
- stary wyjadacz
- Posty: 4617
- Rejestracja: czw 03 lip 2008, 22:22
- Imię: PIOTR
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: PRUSZKÓW
w miarę rozgrzewania będą cieplejsze układ chłodzenia jaest tak skonstruowany że jest cały czas przepływ płynu w całym układzie a termostat reguluje jego intensywność wiec chłodnice sz ciepłe wykładnikiem pracy termostaty jest jak szybko silnik osiąga temperaturę pracy i czy utrzymuje taką temperaturę podczas użytkowania
"BO JA JESTEM NIESPOTYKANIE SPOKOINY CZŁOWIEK"
- mkochano
- teksciarz
- Posty: 178
- Rejestracja: ndz 25 lis 2007, 20:16
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Warszawa
Dokładnie tak jak napisał Fazer72 - chciałem porównać zachowanie termostatu.PETER pisze:dziwne pytania zadajesz i dla czego???
U mnie przy 35C obie chłodnice są ciepłe (trzymam palce na górze chłodnic, tam gdzie nie ma "kratki"), przy 50C zaczynają parzyć. Zdaję sobie sprawę że to bardzo nieprecyzyjna miara, ale jakieś wskazanie to jest.
Z drugiej strony strony jak jadę stabilnie 70km/h, 3500rpm to temperatura się stabilizuje na około 82C, więc niby termostat jakoś działa. Tyle że trwa to dość długo, około 10km w nocy przy temperaturze powietrza 17C.
Zaczynam się skłaniać do wizyty w serwisie w celu sprawdzenia termostatu i wymiany płynu w układzie chłodzenia - nie wiem kiedy było to robione a serwisówka zaleca robić to nie rzadziej niż co dwa lata.
Pozdrawiam
Michał
-
- pisarz
- Posty: 373
- Rejestracja: pt 05 paź 2007, 20:31
- Imię: Grzegorz
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Czę100chowa
- Kontakt:
Po objawach opisanych widać , że termostat ci sie nie domyka . piszesz 10km -
1 km- 1,5 rozumiem . Tak więc termostat należy wymienić , bo istnieje ryzyko ( tak myślę ) że jak sie nie zamyka do końca to może też nie otwierać całkowicie .
Jak chcesz to mogę zmierzyć czas rozgrzewania do konkretnej temperatury , choć na postoju to niewiele pomoże ....
1 km- 1,5 rozumiem . Tak więc termostat należy wymienić , bo istnieje ryzyko ( tak myślę ) że jak sie nie zamyka do końca to może też nie otwierać całkowicie .
Jak chcesz to mogę zmierzyć czas rozgrzewania do konkretnej temperatury , choć na postoju to niewiele pomoże ....
- PETER
- stary wyjadacz
- Posty: 4617
- Rejestracja: czw 03 lip 2008, 22:22
- Imię: PIOTR
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: PRUSZKÓW
Nawet na postoju można to sprawdzić mierząc czas rozgrzewania się silnika {zaczynając od zimnego najlepiej po nocnym postoju}, możesz jeszcze sprawdzić w inny sposób podgrzej moto do np 90 stopni i nocą kiedy jest dość chłodno przejedź się trochę szybciej za miastem i sprawdź czy temperatura silnika nie spada poniżej ok 70 stopni
"BO JA JESTEM NIESPOTYKANIE SPOKOINY CZŁOWIEK"
- mkochano
- teksciarz
- Posty: 178
- Rejestracja: ndz 25 lis 2007, 20:16
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Warszawa
Sorry, źle to opisałem: chodziło o stabilizację temperatury przy schładzaniu po osiągnięciu 106C (wtedy włącza się wiatrak). A swoją drogą to według serwisówki wiatrak powinien włączać się pomiędzy 98C a 102C i wyłączać pomiędzy 93C a 97C. Też dziwne.Fazer72 pisze:Po objawach opisanych widać , że termostat ci sie nie domyka . piszesz 10km - 1 km- 1,5 rozumiem.
To wygląda tak: jadę w mieście, na światłach dochodzi do 106C, włącza się wiatrak. Po chwili wyjeżdżam na Wisłostradę (długi odcinek dwujezdniowy ze skrzyżowaniami bezkolizyjnymi) i potrzeba około 10km jazdy 70km/h przy 3500rpm (noc, temp. powietrza 17C) żeby temperatura opadła do około 82C. Wtedy się stabilizuje. Wydaje mi się że to trochę długo. Co będzie w lato, jak będę jechał z plecaczkiem i trzema kuframi?
Druga sprawa to rozgrzewanie - mam wrażenie że trwa to strasznie długo. 10 minut pracy na postoju nie wystarczało do osiągnięcia temperatury 70C (ale nie pamiętam jaka wtedy była temperatura powietrza - na pewno dodatnia ). Chłodnice są wyraźnie ciepłe przy 35C. Przy 50C parzą.
Tak właśnie podejrzewam, że nie pracuje on prawidłowo. Z jednej strony wydaje się nie zamykać do końca - bo chłodnice rozgrzewają się od razu. Z drugiej - mam wątpliwości czy się otwiera do końca, bo mam wrażenie że silnik wolno się schładza. Choć tu może układ nie jest poprawnie odpowietrzony?Fazer72 pisze:Tak więc termostat należy wymienić , bo istnieje ryzyko ( tak myślę ) że jak sie nie zamyka do końca to może też nie otwierać całkowicie .
Jeśli to nie kłopot, to chętnie.Fazer72 pisze:Jak chcesz to mogę zmierzyć czas rozgrzewania do konkretnej temperatury , choć na postoju to niewiele pomoże ....
Tak jak radzi również PETER, zrobię pomiar po nocy i porównamy. Jak różnica będzie 20% to pewnie błąd metody. Ale jak 50% to już będzie sygnał że coś jest nie OK.
Ponieważ to mój problem, to ja pobawię się trochę bardziej metodycznie. Zrobię tak:
1. Zanotuję temp. powietrza - jako temp. początkową.
2. Zanotuję po jakim czasie osiąga 35C.
3. Zanotuję kilka czasów pośrednich do momentu, kiedy otwierać powinien się termostat (np. 40C, 50C, 60C, 70C, 80C).
4. Zanotuję czasy po otwarciu termostatu (90C, 100C).
Ew. może zrobię to precyzyjniej w okolicy otworzenia termostatu: 60C, 65C, 70C, 75C, 80C, 85C, 90C, 95C, 100C.
Muszę tylko znaleźć coś co pokazuje sekundy, bo nie mam zegarka a w telefonie nie ma stopera Może znajdę coś na Symbiana
PS. Podoba mi się twoja strona - www.moto-izaigrzes.pl Obiecujesz opisywać trasy, trzymam za słowo, bo brakuje mi czasem pomysłów na wyjazd, a twoje wyglądają bardzo zachęcająco
-
- pisarz
- Posty: 373
- Rejestracja: pt 05 paź 2007, 20:31
- Imię: Grzegorz
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Czę100chowa
- Kontakt:
Ja rano zrobie to samo ( mam telefon ze stoperem ) i prześle wyniki pomiaru .mkochano pisze:1. Zanotuję temp. powietrza - jako temp. początkową.
2. Zanotuję po jakim czasie osiąga 35C.
3. Zanotuję kilka czasów pośrednich do momentu, kiedy otwierać powinien się termostat (np. 40C, 50C, 60C, 70C, 80C).
4. Zanotuję czasy po otwarciu termostatu (90C, 100C).
- mkochano
- teksciarz
- Posty: 178
- Rejestracja: ndz 25 lis 2007, 20:16
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Warszawa
Zrobiłem tak jak pisałem. Oto wyniki:
A w załączeniu wykres.
Przyznaję że jestem zaskoczony. Kształt wykresu wydaje się poprawny... ale przesunięty o -20C. Tak jakby termostat otwierał się przy 60C a nie 80C-84C jak powinien według serwisówki.
Podsumowując zgromadzone informacje o problemie:
* wykres zdaje się wskazywać że termostat przynajmniej częściowo działa, ale 20C za wcześnie;
* chłodnice są wyraźnie ciepłe przy 35C a przy 50C parzą (oczywiście subiektywnie);
* czy motocykl rozgrzewa się długo - zweryfikujemy jak Fazer72 poda swoje wyniki;
* podczas jazdy "w trasie" (90-105km/h) temperatura spada bardziej niż powinna (68C-69C);
* moje subiektywne odczucie że wolno się schładza po osiągnięciu temperatury włączenia wiatraka - trudno ocenić czy jest prawdziwe;
* wiatrak późno się włącza - przy 106C a według serwisówki powinien przy 98C-102C.
Pierwsze cztery punkty wskazują na problem z termostatem - prawdopodobnie nie zamyka się całkowicie, być może dodatkowo robi to przy niewłaściwej temperaturze.
Piąty punkt - o ile nie jest to tylko moja wyobraźnia - mógłby wskazywać że termostat w pełni się się nie otwiera, brakuje chłodziwa, w układzie jest powietrze, zablokowany jest przepływ, uszkodzona pompa, uszkodzony czujnik temperatury lub jej wskaźnik (podaję za serwisówką).
Szósty punkt - włącznik wiatraka znajduje się w innym miejscu (na górze lewej chłodnicy) niż czujnik temperatury, więc temperatura przy nim może być niższa niż przy czujniku. Szczególnie, jeśli przepływ chłodziwa jest wolny z powodu nie w pełni otwartego termostatu lub w układzie jest powietrze (to moje domysły - czy się nie mylę)?
Podsumowując możliwe przyczyny:
* najbardziej prawdopodobna jest usterka termostatu;
* może być również problem z poziomem chłodziwa lub powietrzem w układzie.
Czyli - do serwisu.
Pozdrawiam
Michał
Kod: Zaznacz cały
Czas Temperatura
00:00:00 12
00:02:40 35
00:03:07 40
00:04:20 50
00:05:42 60
00:06:51 65
00:09:08 70
00:12:05 75
00:14:05 80
00:15:54 85
00:18:08 90
00:19:58 95
00:21:23 100
Przyznaję że jestem zaskoczony. Kształt wykresu wydaje się poprawny... ale przesunięty o -20C. Tak jakby termostat otwierał się przy 60C a nie 80C-84C jak powinien według serwisówki.
Sprawdziłem. Może jeszcze nie w nocy, ale chwilę po 19:00 i tym razem z plecaczkiem - czyli pod nieco większym obciążeniem. I spada. Po kilku km w zakresie 90-105km/h waha się pomiędzy 68C a 69C. Po zatrzymaniu albo zwolnieniu wzrasta.PETER pisze:możesz jeszcze sprawdzić w inny sposób podgrzej moto do np 90 stopni i nocą kiedy jest dość chłodno przejedź się trochę szybciej za miastem i sprawdź czy temperatura silnika nie spada poniżej ok 70 stopni
Od 12C (temp. powietrza) do 60C rozgrzewa się 5:42.PETER pisze:może być jeszcze taka sytuacja ze termostat się zaciął gdzieś w połowie pracy i wtedy możesz mieć takie objawy długo się rozgrzewa i długo schładza, i takie uszkodzenia se zdarzają zmierz czas rozgrzewania do temp ok 60 stopni
Podsumowując zgromadzone informacje o problemie:
* wykres zdaje się wskazywać że termostat przynajmniej częściowo działa, ale 20C za wcześnie;
* chłodnice są wyraźnie ciepłe przy 35C a przy 50C parzą (oczywiście subiektywnie);
* czy motocykl rozgrzewa się długo - zweryfikujemy jak Fazer72 poda swoje wyniki;
* podczas jazdy "w trasie" (90-105km/h) temperatura spada bardziej niż powinna (68C-69C);
* moje subiektywne odczucie że wolno się schładza po osiągnięciu temperatury włączenia wiatraka - trudno ocenić czy jest prawdziwe;
* wiatrak późno się włącza - przy 106C a według serwisówki powinien przy 98C-102C.
Pierwsze cztery punkty wskazują na problem z termostatem - prawdopodobnie nie zamyka się całkowicie, być może dodatkowo robi to przy niewłaściwej temperaturze.
Piąty punkt - o ile nie jest to tylko moja wyobraźnia - mógłby wskazywać że termostat w pełni się się nie otwiera, brakuje chłodziwa, w układzie jest powietrze, zablokowany jest przepływ, uszkodzona pompa, uszkodzony czujnik temperatury lub jej wskaźnik (podaję za serwisówką).
Szósty punkt - włącznik wiatraka znajduje się w innym miejscu (na górze lewej chłodnicy) niż czujnik temperatury, więc temperatura przy nim może być niższa niż przy czujniku. Szczególnie, jeśli przepływ chłodziwa jest wolny z powodu nie w pełni otwartego termostatu lub w układzie jest powietrze (to moje domysły - czy się nie mylę)?
Podsumowując możliwe przyczyny:
* najbardziej prawdopodobna jest usterka termostatu;
* może być również problem z poziomem chłodziwa lub powietrzem w układzie.
Czyli - do serwisu.
Pozdrawiam
Michał
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
-
- pisarz
- Posty: 373
- Rejestracja: pt 05 paź 2007, 20:31
- Imię: Grzegorz
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Czę100chowa
- Kontakt:
Częściowo wykonane
Air - 15
1,30 - 35
1,45 - 40
2,10 - 45
2,25 - 50
2,45 - 55
3,00 obroty spadają poniżej 1000
3,15 - 60
4,05 - 65
5,55 - 70
8,50 -75
Dalej nie mogłem sprawdzić bo cza było jechać
Jutro zaczne od nowa
Powietrze w układzie bym wykluczył raczej , bo jeśli tak by było , to czujnik wentylatora nie byłby w kąpieli bo jest na szczycie chłodnicy i nie załączyłby wentylatora
Air - 15
1,30 - 35
1,45 - 40
2,10 - 45
2,25 - 50
2,45 - 55
3,00 obroty spadają poniżej 1000
3,15 - 60
4,05 - 65
5,55 - 70
8,50 -75
Dalej nie mogłem sprawdzić bo cza było jechać
Jutro zaczne od nowa
Powietrze w układzie bym wykluczył raczej , bo jeśli tak by było , to czujnik wentylatora nie byłby w kąpieli bo jest na szczycie chłodnicy i nie załączyłby wentylatora
- mkochano
- teksciarz
- Posty: 178
- Rejestracja: ndz 25 lis 2007, 20:16
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Warszawa
Ha! Czyli faktycznie "fast idle" wyłącza się około 60C!Fazer72 pisze:Częściowo wykonane
2,45 - 55
3,00 obroty spadają poniżej 1000
3,15 - 60
Było by super, bardzo chciałbym zobaczyć jak wygląda otwarcie termostatu - czy będzie to wyraźnie widać.Fazer72 pisze:Dalej nie mogłem sprawdzić bo cza było jechać
Jutro zaczne od nowa
Czyli na 90% termostat. Jeszcze jeśli uda ci się zrobić pomiar i będzie wyraźnie widać spowolnienie wzrostu temperatury to będziemy mieć pewność.Fazer72 pisze:Powietrze w układzie bym wykluczył raczej , bo jeśli tak by było , to czujnik wentylatora nie byłby w kąpieli bo jest na szczycie chłodnicy i nie załączyłby wentylatora
Tymczasem dołączyłem twoje pomiary do wykresu - różnica w prędkości rozgrzewania jest dwukrotna!
Pozdrawiam
Michał
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
-
- pisarz
- Posty: 373
- Rejestracja: pt 05 paź 2007, 20:31
- Imię: Grzegorz
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Czę100chowa
- Kontakt:
Air - 15
2,15 - 35
2,30 - 40
3,05 - 45
3,25 - 50
3,55 - 55
4,10 - wolne obroty
4,20 - 60
5,20 - 65
7,10 - 70
10,20 - 75
12,35 - 80
15,00 - 85
16,40 - 90
18,30 - 95
20,05 - 100
21,45 - 104 + wiatrak
23,20 - 96 - wiatrak
Różnice w porównaniu z wczorajszym pomiarem wynikają z faktu , że wczoraj mierzyłem po 3,5 godzinnym postoju a dzisiaj po nocy
2,15 - 35
2,30 - 40
3,05 - 45
3,25 - 50
3,55 - 55
4,10 - wolne obroty
4,20 - 60
5,20 - 65
7,10 - 70
10,20 - 75
12,35 - 80
15,00 - 85
16,40 - 90
18,30 - 95
20,05 - 100
21,45 - 104 + wiatrak
23,20 - 96 - wiatrak
Różnice w porównaniu z wczorajszym pomiarem wynikają z faktu , że wczoraj mierzyłem po 3,5 godzinnym postoju a dzisiaj po nocy
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 36 gości