Strona 1 z 1

[ RC46 ][ VTEC ] Grzanie się w korkach

: pt 17 kwie 2009, 09:12
autor: zomb
Witam
Mam pytanie dotyczące temperatur pracy silnika (konkretnie chodzi mi o to czy takie grzanie się maszyny w określonych warunkach jest normalne czy trzeba rozwiązać ten problem ).

Wiem że temat był nie raz poruszany, ale chodzi mi o opinie w konkretnym przypadku.

Honda V-TEC '03.

na trasie temp w granicach 80-85'C.
w mieście temperatura znacznie wyższa: co chwila dochodzi do 105. Wystarczy że stane na światłach (2min) - potrafi skoczyć od 97 do 105. Cykle "105-wentylator-95-105" trwaja 4-5 minut (dodam że nie mówię o normalnej jeżdzie tylko o przeciskaniu się w korkach - jadę między stojącymi samochodami 30-40km/h, z zatrzymywaniem się i postojem na światłach co 500m + krótkie odcinki na których mogę pojechać trochę szybciej: 80-130).

- wentylator działa, załącza sie przy 105 i wyłącza przy 95'C - tu raczej jest ok.
- lewa chłodnica jest od VFR FI - ona jest trochę mniejsza - czy to może być problemowe?

W czasie przejazdu przez miasto (15km) wentylator włacza się 5-8 razy.

Czy to jest normalne czy szukać przyczyny grzania się?

: pt 17 kwie 2009, 09:31
autor: jaroslawp
To normalka

: pt 17 kwie 2009, 09:33
autor: orzyl
normalne ze pojazd podczas niższej prędkości (korki ~0km/h) ma mniejsze chłodzenie, rezultatem czego jest wyższa temperatura silnika.

: pt 17 kwie 2009, 09:38
autor: Cyklop
Normalka. Moja VFR-a dokładnie tak samo reaguje. Vałki tak mają, jednak dwa tylne cylindry w tyłek dostają zawsze - zawsze będą mniej chłodzone niż przednie, nawet pomimo dwóch chłodnic wodnych z boku i trzeciej olejowej z przodu. Lewa chłodnica potrafi być chłodniejsza z racji umiejscowionego tam wentylatora, który mniej więcej przy 104-108 st. się włącza (w zależności od kalibracji samego włącznika jak i kalibracji wskazań czujnika temp.). Jeżeli jednak różnica jest bardzo wyczuwalna w temperaturze chłodnic to sprawdź układ - może zbyt mało płynu, może stary, może zapowietrzony układ (w części mechanika już o tym kiedyś pisałem, parę zabiegów trzeba wykonać), może zagięte przewody gumowe... Termostat masz OK, bo inaczej miałbyś w ogóle nie gorące chłodnice.

: pt 17 kwie 2009, 14:17
autor: zomb
A ma sens instalowanie dodatkowego wentylatora?
Pomyślełem o zamontowaniu dodatkowego wentylatora na prawej chłodnicy (połowa mocy seryjnego), właczanego ręcznie np na odconku kilkukilometrowego korka. (moc bym dobrał tak żeby za bardzo nie wychładzał).

50% mojej drogi to korek i kombinuje jak "jej" pomóc... po co ma się co chwila gotować.
Ma to sens?

: pt 17 kwie 2009, 14:44
autor: orzyl
Po co poprawiać fabrykę ? Czym się ten silnik w sensie chłodzenia różni od samochodowego ? Samochód jak stoi w korku w srodku lata, ma wentylator włączony na okrągło... I jeździ, bo właśnie tak jest zaprojektowany... Jak zobaczysz, że Twoja VFR przekracza temp 105 do 110-115, wtedy się martw. Dopóki się chłodzi, nie masz czym się przejmować...

: wt 28 kwie 2009, 08:31
autor: zomb
Eh... chyba jednak coś nie tak.
Porównywałem z gościem na Vitku i jak jechaliśmy to on miał 95-97 a mi się właczał wentylator.

na światłach dojeżdżam, mam 95, stoje minute i jest 105.
Jeśli to jest normalne to już nie zawracam głowy.

: wt 28 kwie 2009, 08:33
autor: wasyl
zomb,

To jest normalne.
Mi się zagotowała ostatnio wentylator nie dał rady.

: wt 28 kwie 2009, 09:21
autor: zomb
dzięki Pany za rady. Konluzja taka że w sezonie bedziemy sie pocić razem... ja i ona.
Mogę sobie podmuchać co najwyżej na chłodnice.

Jeszcze raz dzięki za pomoc.

: wt 28 kwie 2009, 23:01
autor: Gregory
wasyl pisze:Mi się zagotowała ostatnio wentylator nie dał rady
Mi na JG też wentylator już nie wydalał i temp. doszła nawet do 110, ale tylko na chwilę, bo dalej go już nie męczyłem

: wt 28 kwie 2009, 23:05
autor: Gacol
Ja miałem to samo gdyby nie onersi to wróciłbym z VFR na pace.Też w pizdziec zagotowałem ,Lolek tez .Tam to był extreme moto show.mało co dało rade

: śr 29 kwie 2009, 07:48
autor: zomb
To może ten mój pomysł z dodatkowym wentylatorem nie jest taki głupi. Właśnie na takie okazje.

Dzięki za dyskusję.

: śr 29 kwie 2009, 09:02
autor: orzyl
pamiętaj jak bardzo obciążysz tym zasilanie motocykla.... Skoro nie jestes przekonany do tego co ktoś zaprojektował to rób jak uważasz :)

: śr 29 kwie 2009, 09:06
autor: metiu
Moim zdaniem naprawdę nie masz się czym przejmować. Po prostu te motocykle tak mają. Moj VTEC grzał się w korku cały czas i jeździłem cały czas na włączonym wiatraku prawie. Na początku też myślałem, że coś jest nie tak. Odwiedziłem dwa warsztaty, jeden ASO hondy na jagiellońskiej, drugi u Zająca od Honda Plaza. Wszyscy powiedzieli, że to jest normalne.
Honda to też nie jest marka w stylu Dacia czy ZIŁ i swoje wie. skoro nie zamontowała innego wiatraka tzn., że tam ma być. W końcu kilku inżynierów spędziło trochę czasu nad projektowaniem motocykla ;)
temperatury w korku 105 nawet do 109 stopni to normalka
pzdr.
Metiu

: śr 29 kwie 2009, 09:47
autor: zomb
Na siłe nie będę sobie roboty szukał. Zostawiam jak jest. Jeszcze raz dzięki.