: wt 24 lut 2009, 09:59
O kaskach - już się napisałem, także podaję tylko link
http://www.motogp.pl/archiwum_newsy.php ... 9&id_kat=7
http://www.motogp.pl/archiwum_newsy.php ... 9&id_kat=7
Forum dla wszystkich motocyklistów zakochanych w Hondach VFR :)
http://www.vfr-oc.pl/forum/
mors pisze:Być może jestem przewrażliwiony, ale jeśli na kask przeznaczasz mniej więcej 500zł z puli 1000 to może od razu lepiej kup sobie coś takiego?
http://www.ortomed.mielec.pl/oferta7.html
Kask to jest jedyna rzecz, która może oddzielić Cię od twardej rzeczywistości gdy coś nie pójdzie tak jak myślisz.
Pewnie wiesz ile zapłacisz kasy za przejechanie około 250km VFRą? To może zamiast przejechać 500km dołóż sobie do beretu.
Dobry kask nie musi być drogi co pokazują testy SHARPa - wykonują tam 22 testy z pomiarem energii rozproszonej w skorupie i jej elementach oraz przekazanej na kierowcę.
ZA 700pln możesz np kupić kompozytowy kask AGV S-4, który uzyskał 5 gwiazdek (tak samo zresztą jak wybrany przez Ciebie LAZER L-6)
Konstrukcje skorup możemy generalnie podzielić na dwie grupy:
- z tworzyw termoplastycznych (głównie poliwęglan)
- z tworzyw kompozytowych (laminatów polimerowych zbrojonych różnego rodzaju włóknami: szklane typ E szklane typ S, grafit, węgiel i aramid oraz polietylen tzw SPECTRA lub DYNEMA)
często mylony jest poliwęglan (polycarbonate) z włóknem węglowym (carbon) - i jeśli któś mówi o kasku "węglowym", a ma poliwęglan to różnica jest mnie więcej taka sama jak między kulturą a kulturą fizyczną.
osobiście nie jestem zwolennikiem termoplastów, ale np konstrukcja kompozytowa z czystego włókna węglowego, które to nie ma prawie zdolności do rozpraszania energii, ale jest bardzo wytrzymałe to jestem skłonny zgodzić się - co pokazują testy SHARP (niezależna instytucja finansowana przez rząd brytyjski) że inne konstrukcje mogą im dorównywać lub je przewyższać.
Jest wiele elementów w konstrukcji kasku, które decydują o jego najważniejszej cesze - ZDOLNOŚCI DO ROZPORSZENIA ENERGII UDERZENIA Z KAŻDEGO KIERUNKU I NIE PRZENOSZENIA JEJ NA GŁOWĘ (MÓZG) NOSICIELA.
To jest temat na prace doktorską, a Luke nie doczyta nawet do tej linijki.
W kaskach mamy do czynienia z tzw bezpieczeństwem czynnym i biernym oraz estetyką i ekonomią. Nie zawsze (czytaj prawie nigdy) nie da się pogodzić tych elementów w jednym miejscu i czasie. Tak jak kask nie może być jednocześnie cichy i świetnie wentylowany. Damski bucik mniejszy na zewnątrz niz w środku
Komfort - to bezpieczeństwo bierne
Konstrukcja - to czynne
Z komfortu będziesz korzystał 100% czasu eksploatacji, a z bezpieczeństwa czynnego?... obyś nigdy nie musiał przekonać się jak radzi sobie Twój kask z rozpraszaniem energii.
Co jest ważniejsze? Za co lepiej zapłacić?
Antifog jest ważny, ale jak Ci zaparuje szybka to możesz prysnąć płynem - jak pisze Luke, rozszczelnić szybę albo sie zatrzymać
Jak zmęczy Cie hałas możesz zatrzymać się, włożyć stopery do uszu za 5.50pln
ale co ma zrobić ktoś kto sunie po asfalcie 100km na ch w kierunku betonowego krawężnika?
moja rada: kup kask dobry i tani
z testu SHARPA - najtańsze 5 gwiazdkowe kaski motocyklowe
...................cena za 1 gwiazdkę (przybliżona)
LAZER LZ6 - 72zł
CABERG V2R - 120zł
HJC TRIP - 120zł
Bell M1 - 156zł
AGV S-4 - 140zł
najgorsze i najdroższe wg SHARPA
SCHUBERTH S1 PRO - 2 gwaizdki po 1200zł za gwaizdkę
SCHUBERTH R1 - 2 gwaizdki po 960zł za gwiazdkę
żaden testowany kask SHOEI nie ma 5 gwiazdek
jeden testowany kask ARAI ma 5 gwiazdek (wg Arai jest to kask samochodowy)
żaden Schuberth nie ma 5 gwiazdek
żaden testowany NOLAN nie ma 5 gwiazdek, ale WSZYSTKIE testowane mają po 4 gwiazdki i są wykonane z tworzywa termoplastycznego poliwęglan - (tak samo jak SHOEI X-Spiryt 4 gwiazdki ale z kompozytów za bagatela ponad 2000zł) dziwne ale prawdziwe
to tak dla zobrazowania tzw PEWNIAKÓW
zrobiłeś kawał solidnej, partyjnej i każdemu potrzebnej roboty polecam Twój tekst każdemu przed zakupem nowego kasku.rinas pisze:mors to się napisałeś
Jeszcze raz daję link do mojego artykułu, napisałem chyba wszystko co się da o kaskach...
Noo, tak tak, i nawet na nie jedną Słowo "wszystko" było przenośnią, ale przecież o tym wiesz.mors pisze: to NAPRAWDĘ jest to temat na prace doktorską. Sam wstęp powinien być 12 razy dłuższy
Racja, zagdzam się. Jak będę miał chwilę, to poprawię Twoje spostrzeżenia, bo celnie trafiłeś. Dzięki za uwagi, właśnie tego potrzebuję. Nikt nie jest nie-omylny, a dobra krytyka ( nie zaś krytykanctwo ) razem z sensownymi propozycjami poprawek, to cenne uwagi.mors pisze:
napisałeś:
kask podczas uderzenia w głowę musi zaabsorbować całą energie powstałą podczas zderzenia.
nie jest możliwe, aby kask w wypadku zderzenia przejął i zaabsorbował całą energię. Duża jej część niestety zostaje przekazana na głowę kierowcy i tu od konstrukcji kasku oraz materiału z jakiego jest wykonany zależy czy uderzenie zostanie rozłożone na możliwie dużą powierzchnię i czy energia w wystarczającym stopniu zostanie pochłonięta przez kolejne warstwy kasku.
Dokładnie - nie można się z tym nie zgodzić. To są fakty faktycznie niezaprzeczalnemors pisze:
Wewnętrzna skorupa - jak ją nazwałeś "pianka EPS" rzeczywiście musi pochłonąć jak gąbka energię zarówno od sił działających z zewnątrz jak i energię głowy wewnątrz kasku przemieszczającej się względem skorupy.
Kask MUSI być dopasowany. Zdecydowanie ważne. Zbyt duży kask rzeczywiście będzie głośniejszy i może spaść, ale tak naprawdę co jest najistotniejsze - zadziała jak niedopięty pas bezpieczeństwa. Umożliwi nabranie prędkości głowie względem skorupy do czasu aż nie zetknie się ze skorupą wewnętrzną. Zbyt ciasny spowoduje wstępne odkształcenie skorupy wewnętrznej - mniejsza zdolność pochłonięcia przez nią energii.
Kask nie może być zbyt lekki ale też i zbyt ciężki.
Masz rację cięższy kask może być bezpieczniejszy bo pochłonie większą ilość energii ale w przypadku gdy reszta ciała będzie się przemieszczać po zderzeniu głowy z przeszkodą lub gdy korpus zostanie gwałtownie zatrzymany przez przeszkodę a głowa nie - grozi to poważnymi uszkodzeniami kręgów szyjnych.
Optymalny ciężar kasku to 1350 - 1550g.
Skorupy kasków na ogól produkuje się w 2 lub 3 rozmiarach. Im więcej rozmiarów skorup tym lepiej.
morsie, nie na darmo się napisałeś. Warto uświadamiać ludzi, bo - zazwyczaj - nie mają oni pojęcia ani o tym, co kupują, ani o tym, jak kupić ani - co najgorsze - co chcą kupić.mors pisze: no to se popisałem - długo... tak jak lubię a to i tak wierzchołek góry lodowej