Strona 1 z 2

Zmiana biegów

: ndz 01 cze 2008, 21:20
autor: suniok
Ostatnio na TVN TURBO w programie "Motocyklicznie" był materiał o zmianie biegow. Instruktor tłumaczył jak prawidłowo powinna się odbywać zmiana biegów i tak:

1. Sprzęgła nie wciskać do końca, najmniejszy palec jest miedzy sprzęgłem a manetką.
2. Przy redukcjach stosować międzygaz
3. Przy dojeżdżaniu do np. skrzyżowania między redukcjami koniecznie puszczać sprzęgło + oczywiście międzygaz...

Co Wy na to?

: ndz 01 cze 2008, 22:10
autor: olo
zgadzam się...

: ndz 01 cze 2008, 22:30
autor: kecajm69
Potwierdzam !!!

: ndz 01 cze 2008, 22:57
autor: suniok
ale czemu nie wciskać sprzęgła do końca?

: pn 02 cze 2008, 00:01
autor: Bragi
Nie trzeba wciskać do końca. Obczaj sobie moment, w którym sprzęgło rozłącza napęd i wystarczy tylko do tego momentu wciskać sprzęgło przy zmianie biegów. Skraca to czas samej zmiany. Pozdrawiam

: pn 02 cze 2008, 00:11
autor: suniok
tzn wiem ze juz wczesniej wysprzęgla, ale samo wcisniecie do konca chyba nie jest szkodliwe dla skrzyni czy sprzegła... ?!

[ Dodano: 2008-06-02, 00:12 ]
dzięki za odpowiedzi :)

: pn 02 cze 2008, 07:39
autor: kiki
tzn wiem ze juz wczesniej wysprzęgla, ale samo wcisniecie do konca chyba nie jest szkodliwe dla skrzyni czy sprzegła... ?!
nie jest- ale czym szybciej zmieniasz bieg tym robisz to płynniej. Wogóle kidys na forum.motocyklistow.pl była dyskusja na temat stosowania i nie stosowania sprzegła przy zmianie biegów :)

: pn 02 cze 2008, 07:52
autor: donJakubo
czyzby ten instruktor to Tomek Kulik :D uczylem sie u niego i tak dlugo mnie opier.... az sie nauczylem zmieniac biegi tak jak trzeba :) temat na forum motocyklistow tez jest autorstwa tomka (to w zasadzie taki maly tutorial), tytuł z tego co pamietam "Miedzygaz, czyli o kulturalnej zmianie biegow" polecam lekture :):):)

: pn 02 cze 2008, 15:17
autor: p0rk
A ja właśnie się borykam z problemem płynnej zmiany biegów w Vitku. Tak jak na poprzednich sprzętach nie miałem z tym problemu, tak w Vitku nie umiem jakoś wyczuć. Cięgle coś mi tam stuka i puka :???:

: pn 02 cze 2008, 15:33
autor: Pepe VFR
suniok pisze:tzn wiem ze juz wczesniej wysprzęgla, ale samo wcisniecie do konca chyba nie jest szkodliwe dla skrzyni czy sprzegła... ?!
nie trzeba do końca bo jest w vfr-ce hydrauliczne z linkami różnie bywa zależy jak jest ustawiona a jak wciskasz do końco to nic się nie dzieje tylko tyle że trwa to dłużej silnik zdąży spaść z obrotów i szarpiesz pozdro :bye

: wt 03 cze 2008, 13:34
autor: KolczyK
dokladnie, szarpanie nie jest zdrowe chociazby dla zywotnosci napedu ;-)

: wt 03 cze 2008, 19:48
autor: suniok
a międzygaz przy redukcjach stosujecie??

: wt 03 cze 2008, 20:15
autor: DIDI
Ja zauważyłem, że u mnie wystarczy dosłownie musnąć klamę i bieg w trakcie jazdy zapina sie cudnie :mrgreen: Czasami 2 i 6 potrafi nie zaskoczyć, lub wyskoczyć :???:

: wt 03 cze 2008, 23:12
autor: Maciej
Osobiście zawsze podpieram dźwignię tuż przed wciśnięciem klamki sprzęgła , po wciśnięciu bieg sam dosłownie wskakuje bez stuków zgrzytów itd.

Dużo osób popełnia błędy przy zmianie biegów robiąc to nie należycie , przez co najczęściej jadąc w kolumnie słyszę u kogoś zmianę na 2-gi bieg , ten bieg jest wyjątkowo słyszalny :). Nie mniej jednak gdy prawidłowo się zmienia biegi to nie słychać jest zazębienia 2-ki.
Poprostu ludziska mają złe przyzwyczajenia z aut i stąd birą się problemy w eksploatacji motocykli, tak czy siak technikę jazdy zawsze można podnieść byle by starych przywyczajeń się pozbyć.

Program motocyklicznie też jakoś udało mi się obejrzeć, co do wyciskania sprzęgła to fakt jest faktem iż nie ma potrzeby wyciskać sprzęgła do końca bo i po co ?. Silnik spada z obrotów niżej a po załączeniu biegu i oduszczeniu sprzęgła sprzętem szarpie i tu cały zespół napędowy po dupie dostaje począwszy od zestawu napędowego poprzez kosz sprzęgła na wale korbowym kończywszy, oczywiście tarcze sprzęgłowe przejmą część uderzenia ale tylko część.

W przypadku linek wyciskanie do końca ma jeszcze inne znaczenie a mianowicie linka się wyciąga i z czasem urywa , to samo dotyczy linek gazu , kiedyś na poprzednim sprzęcie mnie poniosło z gazem no i motocyklowi pary zabrakło :) , potem wracałem 30 km przez miasto z kombinerkami w łapie i dozując sobie gaz :) Trochę wyczerpujące ćwiczenie :biggrin

: wt 03 cze 2008, 23:21
autor: KolczyK
suniok pisze:a międzygaz przy redukcjach stosujecie??
jak tego nie robię to skrzynia dziwnie reaguje, jak robię międzygaz redukuje się to idealnie.