Poradnik Fotograficzny Motocyklisty ( i nie tylko )

Wszelkie problemy nie związane z mechaniką.
lightman
teksciarz
teksciarz
Posty: 150
Rejestracja: czw 31 gru 2009, 17:07
Imię: Szymon
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Pruszcz Pomorski

Post autor: lightman » ndz 17 sty 2010, 08:15

No widzisz, prawie się udało :)

Awatar użytkownika
suniok
pisarz
pisarz
Posty: 452
Rejestracja: czw 04 paź 2007, 14:49
Imię: Jarosław
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Post autor: suniok » ndz 17 sty 2010, 14:04

Mnie udało się cyknąć coś takiego:

Obrazek

Zdięcja robie Alfą 350, 1/10, f36
Pozdrawiam Jarek

lightman
teksciarz
teksciarz
Posty: 150
Rejestracja: czw 31 gru 2009, 17:07
Imię: Szymon
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Pruszcz Pomorski

Post autor: lightman » ndz 17 sty 2010, 20:23

Efekt całkiem OK. Tylko inaczej bym przekadrował aby było bardziej dynamicznie i zgodnie z zasadami złotego podziału. W jaki sposób , to zastawiam autorowi. Zobaczę na co wpadniesz :)

Na mnie czekają do obróbki zdjęcia "złej mikołajki". Miałem sesję tydzień temu, muszę je przebrać i coś wrzucę ;)

Awatar użytkownika
suniok
pisarz
pisarz
Posty: 452
Rejestracja: czw 04 paź 2007, 14:49
Imię: Jarosław
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Post autor: suniok » ndz 17 sty 2010, 20:52

lightman pisze:Efekt całkiem OK. Tylko inaczej bym przekadrował aby było bardziej dynamicznie i zgodnie z zasadami złotego podziału. W jaki sposób , to zastawiam autorowi. Zobaczę na co wpadniesz :)
Ja wiem, ale przy robieniu zdjęcia obiektu w ruchu ciężko tą zasadę zastosować. W mało którym zdjęciu nie ma błędów :) im więcej zasad poznaje, tym więcej zdjęć mnie zaczyna drażnić :)
Pozdrawiam Jarek

Awatar użytkownika
mors
stary wyjadacz
stary wyjadacz
Posty: 3001
Rejestracja: czw 28 wrz 2006, 10:14
Imię: Jacek
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Sopot
Kontakt:

Post autor: mors » ndz 17 sty 2010, 20:57

sensi - ten efekt zmiany ogniskowej podczas ujęcia raczej powinien wyglądać tak bardziej "odjazdowo" :evil

generalnie to sztuczka do uzyskania dynamiki obiektów statycznych - bo dynamika obiektów dynamicznych jest ich nieodłącznym elementem - chyba, że je zamrozimy :biggrin
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
alkohol - nawet pity bez umiaru, nie przyćmi bólu po stracie przyjaciela... 16.10.2007 ROADS

Awatar użytkownika
suniok
pisarz
pisarz
Posty: 452
Rejestracja: czw 04 paź 2007, 14:49
Imię: Jarosław
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Post autor: suniok » ndz 17 sty 2010, 21:37

Obrazek
Pozdrawiam Jarek

Awatar użytkownika
suniok
pisarz
pisarz
Posty: 452
Rejestracja: czw 04 paź 2007, 14:49
Imię: Jarosław
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Post autor: suniok » ndz 17 sty 2010, 21:43

a powiedzcie mi jak zrobić HDR-a, skoro nie mam bracketingu ekspozycji, a bracketing przysłony i migawki ma za mały zakres tj. 1.3. O ile zdjęcie jakiegoś budynku można zrobić przez ręczne przesuwanie, to przy robieniu np wody juz nie jest tak wesoło, za długo trwa to przestawianie...
Pozdrawiam Jarek

Awatar użytkownika
Yaco
klepacz
klepacz
Posty: 942
Rejestracja: wt 22 lis 2005, 09:13
Imię: Jacek
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Yaco » pn 18 sty 2010, 01:08

Obawiam się, że woda do HDR to słaby pomysł - nawet jeśli jest bracketing. Fale jednak są stosunkowo "szybkie". Niestety tu objawia słaba dynamika cyfraków.
Leję na rzędówki, single i śmierdzące cwajtakty...
Od dzisiaj jeżdżę jak rzodkiewka

lightman
teksciarz
teksciarz
Posty: 150
Rejestracja: czw 31 gru 2009, 17:07
Imię: Szymon
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Pruszcz Pomorski

Post autor: lightman » pn 18 sty 2010, 06:41

suniok pisze:a powiedzcie mi jak zrobić HDR-a, skoro nie mam bracketingu ekspozycji, a bracketing przysłony i migawki ma za mały zakres tj. 1.3. O ile zdjęcie jakiegoś budynku można zrobić przez ręczne przesuwanie, to przy robieniu np wody juz nie jest tak wesoło, za długo trwa to przestawianie...
w photoshopie ;)

Awatar użytkownika
mors
stary wyjadacz
stary wyjadacz
Posty: 3001
Rejestracja: czw 28 wrz 2006, 10:14
Imię: Jacek
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Sopot
Kontakt:

Post autor: mors » śr 20 sty 2010, 18:36

suniok pisze:a powiedzcie mi jak zrobić HDR-a, skoro nie mam bracketingu ekspozycji, a bracketing przysłony i migawki ma za mały zakres tj. 1.3. O ile zdjęcie jakiegoś budynku można zrobić przez ręczne przesuwanie, to przy robieniu np wody juz nie jest tak wesoło, za długo trwa to przestawianie...
kilka uwag co do HDR - High Dynamic Range (to jest PORADNIK - tu ktoś może szukać wiedzy :biggrin )

Co to jest "Dynamika" zdjęcia (dynamika tonalna)? - to zdolność przenoszenia informacji - czyli możliwość rejestracji szczegółów w ciemnych i jasnych partiach obrazu. Inaczej różnica pomiędzy najjaśniejszym i najciemniejszym punktem obrazu - gdzie są jeszcze zarejestrowane szczegóły.
Mierzy się to jednostkami skali ekspozycji - tzw. EV (Exposure Value) wywodzi się z analogowych materiałów światłoczułych gdzie 0EV to efekt naświetlenia materiału światłoczułego przez obiektyw o otworze wzglednym 1:1 w czasie 1 sekundy.
Aby zwiększyć ekspozycję o 1EV należy wydłużyć czas naświetlania dwukrotnie lub np 4 krotnie zmniejszająć otwór względny przysłony.

Jest ogromna różnica pomiędzy różnymi światłoczułymi elementami posiadającymi zdolność do rejestracji obrazu.

1. oko ludzkie (także zwierzęce: SOWIE, morsie :biggrin ) jest tu najdoskonalsze - poprzez zdolności adaptacyjne rejestruje szczegóły o rozpiętości tonalnej nawet ponad 14EV

2. analogowe materiały światłoczułe - pozytywowe (7 - 8EV) i negatywowe kolorowe i czarno-białe (9-10EV) tyle że papier takiej dynamiki już nie przenosi

3. matryce cyfrowe CCD (Charge Coupled Device) i CMOS(Complementary Metal Oxide Semiconductor) - tu zdania uczonych są podzielone :biggrin . Podobno sa w stanie zarejestrować do 5EV - ale to jak z Yetii - wszyscy słyszeli tylko nikt nie widział :evil znane mi badania wykazują od 2-4EV a podobno przy pomocą RAW można z 1Ds uzyskać 6EV

Ewidentna wyższość analogów :evil

Aby dorównać analogom wymyślono technikę HDR. Polegającą na naświetleniu tej samej sceny kilkukrotnie z rożnymi parametrami, a potem połączeniu jej w procesie obróbki graficznej np Fotoszopie w jeden obraz.
Jeżeli jedno ujęcie niedoświetlimy to uzyskamy szczegóły w światłach - jasnych partiach (niebo, chmury, jasne tkaniny, ściany itp.)
Następne ujęcie prześwietlone - czyli zarejestrowane dobrze szczegóły w cieniach (ciemnych partiach obrazu)
Jedno zdjęcie naświetlone w punkt - czyli dobrze naświetlone średnie partie (cienie i światła mogą być nieczytelne bo wychodzą poza zakres dynamiki matrycy, ale informacje o tych partiach mamy na pozostałych dwóch ujęciach.

Genialne w swej prostocie? Teoretycznie tak - w praktyce robi się ciut pod górę bo
-praktycznie wymagane jest aby piksel pasował w piksel bo jak chmury się ciut przesuną na każdym ujęciu, a przesuną się, albo gałązką wiatr poruszy to już robi sie lekka kaszana bo program gubi się i nie wie co ma dać jako wynik.
Tak że woda ( z natury ruchoma) nie bardzo nadaje sie do HDRu chyba że chcemy mieć jakiś efekt "matrixowy" :biggrin
Nawet jeśli tzw. autobracketingiem wykonamy zdjęcie dosyć szybko i ze statywu to i tak mogą być różnice w poruszonych partiach obrazu i efekt będzie w sumie nieprzewidywalny czy nawet sztuczny.
Końcowy efekt - jeśli parametry do programu będą nieodpowiednie też może się okazać sztuczny (nienaturalnie rozświetlone cienie) dziwnie ciemne niebo i chmury. Tu trzeba dużej subtelności no i świadomość - puryści fotograficzni powinni nas zjechać za HDRy i takie bajery bo to nie jest rejestracja rzeczywistości :evil a jej fotoszopowanie :biggrin

- podstawowym kanonem (Canonem? :biggrin ) jest zmiana ekspozycji, ale nie za pomocą zmiany przysłony tylko każda inną (zmiana czasu naświetlania, zmiana czułości matrycy itp.) a dlaczemu? :biggrin bo zmiana przysłony daje w efekcie zmianę głębi ostrości - czyli dodajemy dodatkową niewiadomą - raz element jest ostry raz nieostry, a to utrudnia przetwarzanie.
Czyli - stała przysłona jako założenie.

HDR powinien być raczej wykorzystywany do krajobrazu gdzie występuje duża odległość do obiektów - są stosunkowo małe i np nie widać ruchu liści czy gałęzi na wietrze czy przechodzących osób, przejeżdżających aut itp. Ewentualnie architektura, martwa natura czy takie tam :biggrin

suniok - nie rozumiem do końca stwierdzenia - "...nie mam bracketingu ekspozycji, a bracketing przysłony i migawki ma za mały zakres..." bracketing ekspozycji to właśnie korekta ekspozycji poprzez zmianę któregoś lub obu parametrów: przysłony i migawki. jak masz mozliwość korekty przysłony czy migawki to masz bracketing ekspozycji :biggrin chyba że chodzi Ci o autobracketing AEB :biggrin
alkohol - nawet pity bez umiaru, nie przyćmi bólu po stracie przyjaciela... 16.10.2007 ROADS

Awatar użytkownika
Yaco
klepacz
klepacz
Posty: 942
Rejestracja: wt 22 lis 2005, 09:13
Imię: Jacek
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Yaco » śr 20 sty 2010, 19:18

To ja mam pytanie do HDR'owych praktyków - czy dla fotoszopa ma znaczenie kolejność wczytanych zdjęć? Bawiłem się jakiś czas temu HDR i efekt był conajmniej mizerny. Tak zastanawiam się teraz, czy to nie było aby spowodowane faktem, że Canon najpierw wali 0EV, później np. -1EV i +1EV. Wczytywałem w takiej kolejności... :neutral:
Leję na rzędówki, single i śmierdzące cwajtakty...
Od dzisiaj jeżdżę jak rzodkiewka

Awatar użytkownika
suniok
pisarz
pisarz
Posty: 452
Rejestracja: czw 04 paź 2007, 14:49
Imię: Jarosław
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Post autor: suniok » śr 20 sty 2010, 19:42

mors pisze:suniok - nie rozumiem do końca stwierdzenia - "...nie mam bracketingu ekspozycji, a bracketing przysłony i migawki ma za mały zakres..." bracketing ekspozycji to właśnie korekta ekspozycji poprzez zmianę któregoś lub obu parametrów: przysłony i migawki. jak masz mozliwość korekty przysłony czy migawki to masz bracketing ekspozycji :biggrin chyba że chodzi Ci o autobracketing AEB :biggrin
oczywiście walnąłem gafę - zwracam honor :)

ale w dalszym ciągu bracketing, który mam, ma za mały zakres... :cry:

a hdry wody widziałem niezłe:
http://media2.smashingmagazine.com/imag ... hdr-19.jpg
http://img206.imageshack.us/i/sea1tr3.jpg/
Pozdrawiam Jarek

Awatar użytkownika
mors
stary wyjadacz
stary wyjadacz
Posty: 3001
Rejestracja: czw 28 wrz 2006, 10:14
Imię: Jacek
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Sopot
Kontakt:

Post autor: mors » śr 20 sty 2010, 22:13

Przyznam, ze HDRowcem jestem słabym :biggrin z ciekawości zrobiłem parę prób, ale mam kumpla zapalonego w tej technice.

To co wiem od niego - Fotoklop do HDRu to się nadaje jak Golf II do rwania lachonów w Wawie :evil to jest tylko przystawka, żeby tylko była, a do dobrego HDRu trzeba wyspecjalizowanego programu z możliwością ustawiania wielu parametrów.
Według mnie nie ma znaczenia kolejność podawania zdjęć, nie musi ich być też 3 może być spoko więcej.

Moim skromnym zdaniem - nie zawsze HDR jest konieczny.

zanim zrobimy HDRa sprawdźmy jaką dynamikę ma scena. Jak nie jest super tragicznie to wykonajmy taka procedurę:

- Robimy zdjęcie ustawiając ekspozycje na "światła", czyli tak, żeby nam się nie przepaliło, ale jednocześnie korzystając z histogramu staramy się tak ustawić ekspozycję, aby była tuz na granicy tego przepalenia.
- w Fotoszopce "przełamujemy liniowość ekspozycji" poprzez rozjaśnienie krzywymi dolnych części histogramu, czyli podnosimy cienie.

Efektem tego zabiegu będzie poprawa odbioru dynamiki, ale może pojawić się przykra niespodzianka - SZUM w cieniach oraz potencjalne ryzyko wystąpienia posteryzacji, która jest właśnie efektem malej dynamiki cyfrowej - czyli brak bitow (8 bit). Korzystając z zapisu RAW możemy tę metodę poprawić poprzez prace na materiale 16 bit (aparat rejestruje 12 bit).

druga metoda to praca na RAWach:
wykonujemypodwójnego "wywołania".
- pierwsza konwersje wykonujemy tak, aby wycisnąć jak najwięcej informacji z ciemnych partii histogramu, a potem powtarzamy proces i robimy to samo, tylko ze dla jasnych obszarow.
Adobe Camera RAW (plugin oryginalny w CS2) ma taką cechę:potrafi odtworzyć brakujące informacje w jasnych partiach - tam gdzie już się coś przepala. Robi to sprytną metodą, sprawdzając, co dzieje się w innych kanałach.
Na ogół daje to niezły efekt i przepalenia są mniej widoczne niż w jpg.

Jak już mamy dwa takie obrazki, jeden za ciemny, drugi za jasny, pozostaje nam je "tylko" złożyć do kupy :evil


Dla tych co chcą się pobawić w HDR -

1. Materiał: trzeba zrobić min. 3 ekspozycje. Przy 3 strzałach, warto skorzystać z autobracketingu ustawiając go na -1.5f +1.5f.
Lepsze efekty uzyskamy przy robieniu większej ilości materiału 5-6 klatek wykonanych z różnicą 1.5-2f (oczywiście w scenie, która wymaga aż takiej dynamiki).

Wazne: zmieniamy parametr czasu, a nie przysłony.
Jezeli nie robimy w RAW to pamiętajmy, aby dla bezpieczeństwa ustawić balans bieli na ręczny (kolor nie zmieni się podczas różnych ekspozycji).
Tak samo w przypadku RAW trzeba pamiętać, aby wszystkie klatki skonwertować wg tych samych parametrów.
Stosujemy statyw, podobno z reki tez się da bo Program ma możliwość wyrównania klatek.

2. Po zgraniu zdjęć na dysk konwertujemy je do TIF, lub PSD. Jeżeli mamy JPG to idziemy dalej.
Uruchamiamy Photoshop CS2 i wybieramy opcje: File>Automate>Merge to HDR... Wybieramy potrzebne zdjęcia, oraz ew. zaznaczamy, aby je wyrównał.

3. Teraz Photoshop składa nasze fotki w jeden 32 bitowy plik zmiennoprzecinkowy. Na tym etapie możemy zobaczyć zdjęcie złożone. Oczywiście nie zobaczymy pełnej dynamiki, bo obraz wyświetlany przez kartę graficzna jest 8 bit. Ale można ja podejrzeć za pomocą suwaka po prawej stronie (pod histogramem).

4. Obraz trzeba skonwertować do pliku graficznego - 8 lub 16 bit. W tym momencie wyskoczy nam okienko konwersji. Do wyboru w pull downie rożne tryby. Ostatni pozwala na bardzo dokładną zabawę z krzywa, czyli pełna kontrola nad jasnością i dynamiką obrazu. Tu warto poświecić najwięcej czasu. Obraz można ustawić idealnie. Wymaga to trochę praktyki.

5. Po konwersji możemy obraz retuszować i korygować dalej - znanymi sobie technikami, aż do momentu, kiedy uzyskamy efekt, który zaplanowaliśmy. Korekcje polecam przeprowadzać w 16 bit.
Dopiero na koniec zapiszmy z tego plik 8 bit - np. jpg (oryginal zostawmy w 16 bit - lub ew. 32).

I koniecznie napiszcie jak Wam poszło :evil
alkohol - nawet pity bez umiaru, nie przyćmi bólu po stracie przyjaciela... 16.10.2007 ROADS

Awatar użytkownika
Sylwio
klepacz
klepacz
Posty: 1159
Rejestracja: sob 09 lut 2008, 00:58
Imię: Sylwester
województwo: małopolskie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Chrzanów
Kontakt:

Post autor: Sylwio » pt 05 lut 2010, 11:56

Odświeżę temat.
Na bieżąco śledziłem oba fotograficzne tematy. Od jakiegość czasu zdecydowałem się już na canona i w końcu mam mozliwość jego zakupu. Niestety ostatnio aparat z obiektywem kitowym "nieco" zdrożał, a cena samego body wydaje się być dalej atrakcyjna. W zwiąku z tym zastanawiam się nad dokupieniem innego obiektywu, tylko nie wiem na jaki się zdecydować. Na pewno chciałbym fotografować obiekty w ruchu, jak rownież fotografie z różnych wypraw. Zdaję sobie sprawę że nie ma obiektywu dobrego do każdego rodzaju zdjęć, ale może jest jakiś lepszy od kitowego, dobry na początek za w miarę rozsądne pieniądze. Jeżeli jednak nie ma to zostanę przy kitowym, a za jakiś czas pomyślę o czymś lepszym.
"A ty siej. A nuż coś wyrośnie. A ty - to, co wyrośnie - zbieraj. A ty czcij - co żyje radośnie, A ty szanuj to, co umiera..."

lightman
teksciarz
teksciarz
Posty: 150
Rejestracja: czw 31 gru 2009, 17:07
Imię: Szymon
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Pruszcz Pomorski

Post autor: lightman » wt 09 lut 2010, 11:54

Ciężka sprawa ...trudno wybrać obiektyw dla siebie. który ma być dobry i tani. Najpierw zastanów się jaki przedział ogniskowej będziesz najczęściej używał. Następnym krokiem będzie ustalenie półki cenowej ( co się wiąże z jasnością i producentem ). Nie musisz kupować od razu elki :) , warto się rozejrzeć za produktami Sigmy.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 29 gości