Technika zmiany biegów

Wszelkie problemy nie związane z mechaniką.
Awatar użytkownika
Bialy
pisarz
pisarz
Posty: 241
Rejestracja: sob 14 lut 2009, 00:57
Imię: Mateusz
województwo: małopolskie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Kraków / (Wieluń)

Technika zmiany biegów

Post autor: Bialy » pn 11 paź 2010, 23:41

Hej ;)

W mój poprzedni motocykl po jakimś czasie tak się wczułem, że potrafiłem zmieniać biegi góra / dół niemal bezgłośnie. W górę szybciutko, ruchy zsynchronizowane, przepustnica na pół sekundy zamknięta i bieg był zapięty. Redukcja z międzygazem i wszystko cacy ;)

VFRą już trochę zrobiłem, a nadal mi to chyba do końca jednak nie wychodzi. W górę tak samo: w momencie naciśnięcia sprzęgła zamykam przepustnicę, wrzucam bieg i po pół sekundy operacja zakończona. Redukcja jak powyżej i też mi zwykle wychodzi, ale...
No właśnie :) Mimo, że staram się to wszystko ćwiczyć, to i tak przy prawie każdej zmianie biegu góra / dół słyszę ciche stuknięcie, a dałbym sobie rękę uciąć, że w poprzednim moto mi wszystko wchodziło cichutko. Nie wali głośno, ale mimo wszystko mam poczucie, jakby mi gdzieś brakowało precyzji albo płynności. Dodatkowo, przy wpinaniu wyższego biegu, czasem słyszę jedno stuknięcie po wpięciu i drugie, jak dodam gazu. Zupełnie, jakbym miał luz gdzieś na wałkach skrzyni biegów ;) Zwalam jednak trochę winy na łańcuch, bo (Ameryki tutaj nie odkrywam) wszystko dzieje się fajniej, kiedy napęd jest dopiero co wyregulowany ;)

Dobra, ale dość monologu: chciałem się zapytać, czy w VFRce może jest tak, że po prostu za cholerę się nie da zmieniać biegów absolutnie bezgłośnie? :D Nie chcę szukać dziury w całym za wszelką cenę ;)
I drugie: załóżmy że jedziemy sobie na dwójce, opieramy stopę na dźwigni biegów w celu zmiany na trójkę i... Czy u was wyczuwalny jest delikatny luz na dźwigni biegów, czy jest ona idealnie na sztywno podczas jazdy?

Takie trochę głupie te moje pytania, ale zawsze warto się z techniki jazdy ewentualnie podszkolić jednak ;)

Awatar użytkownika
binio
klepacz
klepacz
Posty: 777
Rejestracja: pn 18 maja 2009, 19:52
Imię: Łukasz
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Linz, Austria

Post autor: binio » wt 12 paź 2010, 01:49

Da sie zmieniac bezglosnie, i w gore i w dol. Ja w gore bez sprzegla zmieniam cichutko, ze sprzeglem roznie ;) Problem mam zeby wbic dwojke po gumowaniu do odcinki, serce sie kraje jak slysze skrzynie... ale co zrobic kiedy przednie kolo chce koniecznie dosiegnac nieba ;) A delikatny luz na dzwigni musi byc ;)
VTEC? its like a woman running away from a rapist,
makes lots of noise but dont actually get away.

"Whatever you can do or dream you can, begin it. Boldness has genius, power and magic in it!"

tomhagen
zadomowiony
zadomowiony
Posty: 68
Rejestracja: ndz 15 lis 2009, 18:15
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Tarnowo Podgórne

Post autor: tomhagen » wt 12 paź 2010, 06:23

przed zmianą biegu na wyższy podnosisz nogą lekko dzwignię żeby skasować luz, potem wystarczy 1cm ruchu sprzęgłem i wajcha w górę. wchodzi bezgłośnie na każdym biegu. w dół najważniejsza lekka przegazówka po wciśnięciu sprzęgła a przed zmianą biegu.

Awatar użytkownika
Arnold
ostry klepacz
ostry klepacz
Posty: 2421
Rejestracja: pt 29 sty 2010, 21:56
Imię: Arnold
województwo: opolskie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Opole
Kontakt:

Post autor: Arnold » wt 12 paź 2010, 09:23

Biały, mam ten sam problem. Zrobiłem już 5 k km i dalej niekiedy mi coś stuknie. Zauważyłem że przy odpuszczaniu gazu do zera to najbardziej 'rąbie'. A jak się przewiduje poziom obrotów jakie będą na następnym biegu (tak do góry jak i w dół) i pod nie trzyma się gaz to wtedy wbija cicho.
Obrazek

Jak głupio pieprzę, to wybaczcie mi, ale jestem po kilku głębszych. :szczerbaty

Awatar użytkownika
Bialy
pisarz
pisarz
Posty: 241
Rejestracja: sob 14 lut 2009, 00:57
Imię: Mateusz
województwo: małopolskie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Kraków / (Wieluń)

Post autor: Bialy » wt 12 paź 2010, 09:47

Czyli to jednak technika, a nie 'ten typ tak ma' :mrgreen:
No dobra, to trza ćwiczyć dalej! 8)

Awatar użytkownika
goman
pisarz
pisarz
Posty: 385
Rejestracja: pn 20 lip 2009, 21:41
Imię: Tomek
województwo: lubuskie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: zielona góra
Kontakt:

Post autor: goman » wt 12 paź 2010, 09:49

bezgłośnie w górę to tylko bez sprzęgła :)

Awatar użytkownika
elco
klepacz
klepacz
Posty: 911
Rejestracja: sob 07 mar 2009, 21:49
Imię: Tomek
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Wałbrzych/Wrocław
Kontakt:

Post autor: elco » wt 12 paź 2010, 13:17

tomhagen pisze:przed zmianą biegu na wyższy podnosisz nogą lekko dzwignię żeby skasować luz, potem wystarczy 1cm ruchu sprzęgłem i wajcha w górę. wchodzi bezgłośnie na każdym biegu. w dół najważniejsza lekka przegazówka po wciśnięciu sprzęgła a przed zmianą biegu.
Dokladnie tak. Fachowo nazywa sie to preloadingiem. Jezeli dobrze wyczuje sie luz na dzwigni to biegi wchodza bez najmniejszego zgrzytu.
"Wystarczy by dobry człowiek nie robił nic a zło zatriumfuje" E.Burke.

jm31
pisarz
pisarz
Posty: 398
Rejestracja: wt 26 sie 2008, 14:47
Imię: Jacek
województwo: mazowieckie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Jeruzal

Post autor: jm31 » wt 12 paź 2010, 20:50

Widzę, że i ja sie muszę podszkolić. W moim przypadku, jeśli zaczynam dynamiczny start od 1 i ciagnę do wysokich obrotów, wystarczy lekkie muśnięcie sprzęgła i cała operacja trwa ułamek sekundy i bezszelestnie. Ale jeżeli trzeba się toczyć w korku, to wszystko wykonuje się wolno i wtedy doskonale słychać pracę skrzyni. Czy przy bardzo spokojnej jeździe również potrzebne są tzw. przegazówki ?

Awatar użytkownika
klosiewi
klepacz
klepacz
Posty: 1369
Rejestracja: pt 24 kwie 2009, 15:59
Imię: Grzegorz
województwo: mazowieckie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Grójec

Post autor: klosiewi » wt 12 paź 2010, 20:57

Encyklopedia w pigułce jak zmieniać begi!!!!
Polecam http://www.scigacz.pl/Przegazowka,jak,z ... ,7686.html
:twisted:

jm31
pisarz
pisarz
Posty: 398
Rejestracja: wt 26 sie 2008, 14:47
Imię: Jacek
województwo: mazowieckie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Jeruzal

Post autor: jm31 » wt 12 paź 2010, 21:24

Wielkie dzięki. Ciekawa lektura.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 17 gości