Obalenie mitu o przedniej zębatce

Awatar użytkownika
Kornik
ostry klepacz
ostry klepacz
Posty: 2147
Rejestracja: ndz 11 lis 2007, 23:42
Imię: Marcin
województwo: mazowieckie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Warszawa

Obalenie mitu o przedniej zębatce

Post autor: Kornik » śr 03 wrz 2008, 00:23

Pamiętam że ostatnio były wieczne rozkminki jak to jest z zmianą zębatki przedniej w RC46, każdy upornie obstawał przy tym żeby przedniej nie ruszać bo będzie zakłamywała odczyt prędkości i po wnikliwej analizie i zaczerpnięciu wiedzy u speców, którzy mieli już tylko potwierdzić to co sam ustaliłem, okazuje się że Japońskie inżyniery nie były takie głupie jak większość myślała :mrgreen: Może się mylę ale wśród szanownych kolegów wyjadaczy krążyła opinia że wymiana przedniej zębatki na mniejsza lub większą zakłamie odczyt czujnika prędkości umieszczonego na przedniej zębatce, otóż NIE 8) Zębatki można mieniać wedle woli :) odczyt się nie zmieni ponieważ ów czujnik czyta prędkość nie z zębów jak większość myślała (w tym i ja do póki temat mnie nie zaciekawił :P ) lecz z obrotów śruby którą to jest zamocowana zębatka do wałka zdawczego (czy jak go zwać) :D
Samego czujnika poza serwisówką jeszcze nie widziałem na oczy ale z tego co widzę zakończony jest jakimś elementem stykającym się z ta śrubą i podczas obrotów wałka zdawczego generuje impulsy w górnej części pod czarną obudową.

ps.: nie wiem czy to odkrywcze czy się tylko wygłupiłem ale nie ta wiedza cieszy bo sobie chce zmienić zębatki bo wolę mieć większe odejście niż prędkość maksymalną :twisted:
Na szczęście pracujesz całe życie, a na nieszczęście sekundę.

Honda VFR800 (1999) - Sprzedana (Poszukiwana)
Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sports DCT
Toyota CHR Hybrid

Awatar użytkownika
PETER
stary wyjadacz
stary wyjadacz
Posty: 4617
Rejestracja: czw 03 lip 2008, 22:22
Imię: PIOTR
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: PRUSZKÓW

Post autor: PETER » śr 03 wrz 2008, 01:08

i tu się z tobą nie zgodze owszem predkosć jest przeliczana na podstawie obrotów wałka zdawczego skrzyni biegów -ale przy założeniu że przełożenia jak i opona założone są zgodnie z zaleceniami producęta jeżeli zmienimy jeden a tych parametrów możemy mieć błedne wskazania wystarczy załozyc opone o profilu 50 a nie 55 i uzyskasz efekt lepszego odejscia ale wskazania prędkościomieza i licznika kilometrów będa z błedem jeśli chcecie sprawdzic wystarczy na trasie znalezc słupki drogowe na prostym odcinku i przeleciec się dwoma moto o różnych oponach lub jednym ale po każdym przejezdzie zmienic cos na nie fabryczne słupki są ustawione w miare dokładnie
"BO JA JESTEM NIESPOTYKANIE SPOKOINY CZŁOWIEK"

Awatar użytkownika
Kornik
ostry klepacz
ostry klepacz
Posty: 2147
Rejestracja: ndz 11 lis 2007, 23:42
Imię: Marcin
województwo: mazowieckie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Kornik » śr 03 wrz 2008, 01:14

Tu Peter masz racje ale to wynika z czego innego a nie z samego czytania impulsów jak to dotąd było mówione :)
Na szczęście pracujesz całe życie, a na nieszczęście sekundę.

Honda VFR800 (1999) - Sprzedana (Poszukiwana)
Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sports DCT
Toyota CHR Hybrid

Awatar użytkownika
Shoov
klepacz
klepacz
Posty: 813
Rejestracja: pn 05 gru 2005, 20:50
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: Shoov » śr 03 wrz 2008, 08:28

Z czego by nie czytał innego to przekłamanie licznika będzie, chyba że masz licznik na kole.
Czym miałby sie sugerować wskaznik prędkości poza ilością impulsów zczytywana z wałka?

Awatar użytkownika
Kornik
ostry klepacz
ostry klepacz
Posty: 2147
Rejestracja: ndz 11 lis 2007, 23:42
Imię: Marcin
województwo: mazowieckie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Kornik » śr 03 wrz 2008, 08:35

Wczoraj w nocy forum pierdło a juz napisałem wzór na obliczenie przyrostu mocy i spadku prędkości :)
Oczywiście wzoru sam nie wymysliłem tylko znalazłem na innej mądrej stronie :)

Wzór na procentowy przyrost momentu obrotowego (17P i 43T to standardowe zębatki):

Kod: Zaznacz cały

((nT/nP)/(sT/sP)-1)*100=wynik w procentach

nT - ilość zębów nowej tylnej zębatki
nP - ilość zębów nowej przedniej zębatki
sT - standardowa tylna zębatka
sP - standardowa przednia zębatka
Wzór na procentowa różnice prędkości

Kod: Zaznacz cały

((nP/nT)/(sP/sT))*100 = wynik
Na szczęście pracujesz całe życie, a na nieszczęście sekundę.

Honda VFR800 (1999) - Sprzedana (Poszukiwana)
Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sports DCT
Toyota CHR Hybrid

SOWA
stary wyjadacz
stary wyjadacz
Posty: 3000
Rejestracja: pt 27 paź 2006, 21:31
Płeć: Mężczyzna

Post autor: SOWA » śr 03 wrz 2008, 08:36

PETER pisze:możemy mieć błedne wskazania wystarczy załozyc opone o profilu 50 a nie 55
Mało tego, wystarczy porównać wskazania przebiegu na tym samym liczniku przy nowej i przy zużytej oponie. Będą różne. A co do przedniej zębatki nie w ilości zębów rzecz, tylko w średnicy koła ( ty jest wprost zależne, ale parametrem istotnym jest tu średnica). Przy stałej prędkości obr. ostatniego ozębionego wałka skrzyni biegów, zmieniając średnicę zębatego koła napędowego (przód) zmienia się (zwiększa lub zmniejsza w zależności od kierunku zmian) prędkość obrotowa zębatego koła napędzanego (tył), a co za tym idzie w jednostce czasu pojazd przebywa inną drogę.
Tak namąciłem, że sam tego już nie rozumiem. :cool
PETER MA RACJĘ - KORNIK STAWIA KOLACJĘ.

Awatar użytkownika
Kornik
ostry klepacz
ostry klepacz
Posty: 2147
Rejestracja: ndz 11 lis 2007, 23:42
Imię: Marcin
województwo: mazowieckie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Kornik » śr 03 wrz 2008, 08:39

Sowa mnie chodzilo o to że nei czujnik zakłamuje z powodu odczytu impulsów :) tylko zaklamanie jest nie na czujniku a na matematyce :P
Na szczęście pracujesz całe życie, a na nieszczęście sekundę.

Honda VFR800 (1999) - Sprzedana (Poszukiwana)
Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sports DCT
Toyota CHR Hybrid

SOWA
stary wyjadacz
stary wyjadacz
Posty: 3000
Rejestracja: pt 27 paź 2006, 21:31
Płeć: Mężczyzna

Post autor: SOWA » śr 03 wrz 2008, 08:45

Kornik pisze:każdy upornie obstawał przy tym żeby przedniej nie ruszać bo będzie zakłamywała odczyt prędkości i po wnikliwej analizie i zaczerpnięciu wiedzy u speców, którzy mieli już tylko potwierdzić to co sam ustaliłem(...) wśród szanownych kolegów wyjadaczy krążyła opinia że wymiana przedniej zębatki na mniejsza lub większą zakłamie odczyt czujnika prędkości umieszczonego na przedniej zębatce, otóż NIE 8)

Fazer72
pisarz
pisarz
Posty: 373
Rejestracja: pt 05 paź 2007, 20:31
Imię: Grzegorz
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Czę100chowa

Post autor: Fazer72 » śr 03 wrz 2008, 09:05

Moja sztuka po zakupie bezproblemowo kręciła sie do 260 ( wg GPS 230 ) przy 16 przedniej . Wymieniając napęd zakupiłem ogryginal 17 zębów i max spadła do 245 - 250 ( GPS bez zmian ) . Bezpośrednio po wymianie miałem wrażenie że straciła na odejściu

Awatar użytkownika
Kornik
ostry klepacz
ostry klepacz
Posty: 2147
Rejestracja: ndz 11 lis 2007, 23:42
Imię: Marcin
województwo: mazowieckie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Kornik » śr 03 wrz 2008, 09:19

SOWA pisze:wymiana przedniej zębatki na mniejsza lub większą zakłamie odczyt czujnika prędkości umieszczonego na przedniej zębatce, otóż NIE
:P
Na szczęście pracujesz całe życie, a na nieszczęście sekundę.

Honda VFR800 (1999) - Sprzedana (Poszukiwana)
Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sports DCT
Toyota CHR Hybrid

Awatar użytkownika
Ketchup
klepacz
klepacz
Posty: 571
Rejestracja: śr 25 paź 2006, 20:05
województwo: lubuskie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Chocicz

Post autor: Ketchup » śr 03 wrz 2008, 10:23

Vtam, wydaje mi się, że temat był już przerabiany - jest taki fajowy program GEARDATA, w którym na sucho można przeprowadzać różnorakie symulacje

http://www.svs-tools.de/5.html

a poniżej zrzut
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Jak do baku to tylko nitroglicerynometanol

Awatar użytkownika
mario_blues
pisarz
pisarz
Posty: 348
Rejestracja: śr 15 sie 2007, 15:34
Imię: Mariusz
województwo: łódzkie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Łódź, Głowno
Kontakt:

Post autor: mario_blues » śr 03 wrz 2008, 10:57

pewnie że zmiana zębatki na inny rozmiar nie spowoduje zmiany odczytu prędkości :) Tu Kornik ma absolutną rację. Jednak wymiana sprawi że pomimo takiego samego wskazania będziemy śmigać z inną prędkośćią w zależności od tego jakich zmian dokonaliśmy. Wystarczy że zmieni się obwód (czy jak słusznie Sowa prawi średnica) i już mamy po zabawie - obroty te same a prędkość inna. Dotyczy to zarówno przedniej jak i tylnej zębatki + tylnego koła (np. wspomniana kwestia zużytej opony)
pozdrowionka :cool

SOWA
stary wyjadacz
stary wyjadacz
Posty: 3000
Rejestracja: pt 27 paź 2006, 21:31
Płeć: Mężczyzna

Post autor: SOWA » śr 03 wrz 2008, 20:59

Oponenci szanowni! A co mnie interesi, że czujnik liczy obroty wałka prawidłowo czy nie. To podchwytliwe jest pytanie, albo próba wyślizgania się z błędu. Nie ma to dla mnie żadnego znaczenia i wiedza ta nie jest mi do niczego potrzebna. Istotne natomiast jest czy przy tej samej prędkości obrotowej silnika/skrzyni biegów jadę z tą samą (prawdziwą) czy inną (nieprawdziwą) prędkością. Ale moja (sowia) siła lotna bierze siem z innych niż motocyklowe sił napędowych, bo mięśnianonośnych i co ja siem tu wogule mondżem. ;-)

Awatar użytkownika
PETER
stary wyjadacz
stary wyjadacz
Posty: 4617
Rejestracja: czw 03 lip 2008, 22:22
Imię: PIOTR
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: PRUSZKÓW

Post autor: PETER » czw 04 wrz 2008, 02:06

sowa i tu masz racje co mni to wogule byle dobże latała a od dokładnej prędkości są dżypyesy aj i tak powoli latam więc nie patrze na licznik
"BO JA JESTEM NIESPOTYKANIE SPOKOINY CZŁOWIEK"

SOWA
stary wyjadacz
stary wyjadacz
Posty: 3000
Rejestracja: pt 27 paź 2006, 21:31
Płeć: Mężczyzna

Post autor: SOWA » czw 04 wrz 2008, 08:18

Pochwalam PETER, pochwalam. Po wafel patrzeć na licznik, czujnik, ząbki na kole czy inne oziębłe elementy. Lepiej spod kasku pooglądać piękne dziewczyny, póki jeszcze za ciepło się nie ubierają. :razz

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości