Uszkodzenie skrzyni biegów

Awatar użytkownika
DOK
Posty: 11
Rejestracja: sob 02 sty 2016, 15:27
Model VFR: RC36 II '96
Imię: Artur
województwo: mazowieckie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Warszawa

Uszkodzenie skrzyni biegów

Post autor: DOK » ndz 10 sty 2016, 21:21

Witam

Na początku wyjaśnię, że dopiero jeden sezon jazdy za mną i na razie obwąchuję się ze swoim sprzętem, dopracowuję płynność i synchronizację ruchów, gdyż wcześniej nie jeździłem motorem. Niestety przygoda rozpoczęła się dla mnie dość feralnie. Przejechałem niecałe 2.000 km i okazało się, że mam awarię skrzyni biegów, dokładnie problem z wrzuceniem biegu 4. Wydaje mi się, że najpierw miałem problemy z wrzuceniem czwórki bez sprzęgła, po jakimś czasie po wybraniu ze sprzęgłem i dodaniu gazu wypadał bieg na luz a aktualnie w ogóle nie wchodzi (zgrzyt przy próbie wybrania).
Wiadomo, że jak ktoś rozpoczyna przygodę z motorem, to jego ruchy nie są tak skoordynowane jak u doświadczonego użytkownika, ale tak poważna awaria w tak krótkim czasie mnie zszokowała.

Kilka faktów:
- Przed zakupem motoru dwóch bardzo doświadczonych kolegów robiło długą jazdę testową i nie stwierdzili kłopotów z biegami.
- Po przejechaniu kilkuset km zacząłem ćwiczyć wrzucanie biegów na wyższe bez sprzęgła, ujmując gaz.
- Nigdy nie redukowałem bez sprzęgła.

W związku z powyższym chciałem zapytać o Wasze zdanie i doświadczenia w poniższych kwestiach. Najbardziej cenne będą dla mnie informacje od osób, które naprawiają motory, są doświadczonymi praktykami lub sami przeżyli podobną awarię.

1. Czy stosując technikę zmiany biegu w górę poprzez wcześniejsze naciskanie na dźwignię zmiany biegów i dopiero po jakieś sekundzie odejmowanie gazu, żeby bieg wskoczył można rzeczywiście uszkodzić jakiś element skrzyni (zakładając, że przy zmianie biegu nie ma zgrzytów, stuków itd.)? Myślałem, ze skoro nie ma żadnych dziwnych odgłosów nie zaszkodzi to skrzyni, a miałem jeszcze jako początkujący problemy z wyczuciem kiedy dotykam butem dźwigni.
2. Czy jest możliwe na tak krótkim przejechanym dystansie uszkodzenie przekładni?
3. Czy macie pomysły co innego może być przyczyną zniszczenia skrzyni?
4. Czym można wytłumaczyć awarię biegu 4, skoro jest to chyba jedno z najrzadziej psujących się przełożeń?

Reasumując mam wątpliwości czy skrzynia wcześniej nie była już zużyta i miałem pecha, czy może moja technika zmiany biegów jest dla skrzyń zabójcza.
Pozdro.
Grunt to fała :)
Było 2.5 V6, jest 0.75 V4 i 12.00 V6.

Awatar użytkownika
konrad1f
pisarz
pisarz
Posty: 288
Rejestracja: śr 29 lut 2012, 00:45
Model VFR: rc46
województwo: wielkopolskie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Uszkodzenie skrzyni biegów

Post autor: konrad1f » ndz 10 sty 2016, 23:40

ad1. - sekunda to znacznie za długo, fakt - stopa rozpoczyna ale nie aż sekundowy nacisk, to są ułamki sek.
ad2. w używanym sprzęcie może coś się spieprzyć w każdym momencie
ad3. nie mam, w rc46 popularną awarią jest urwanie się kłów sprzęgła kłowego drugiego biegu
ad4. w rc46 dwójka z tego co słyszałem leci przy redukcji (pewnie przy niechlujnej)

tutaj:
https://www.facebook.com/GoAndFun/photo ... =3&theater
to o czym piszę :) były jeszcze dwa kły :D
skrzyni nie robiłem - kumpel wymienił mi silnik

Awatar użytkownika
Jacko
ostry klepacz
ostry klepacz
Posty: 2208
Rejestracja: sob 19 sie 2006, 12:20
Model VFR: Fireblade
Imię: Jacek
województwo: lubelskie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Komarówka Podlaska
Kontakt:

Re: Uszkodzenie skrzyni biegów

Post autor: Jacko » pn 11 sty 2016, 10:53

Jeżdżę zmieniając biegi w górę bez sprzęgła chyba juz z 10 lat z tego z 7 lat jednym sprzętem i nigdy nie było problemów ze skrzynią.
Ale tak jak napisał kolega, sekunda to za dlugo.

Awatar użytkownika
figaro
ostry klepacz
ostry klepacz
Posty: 2639
Rejestracja: czw 14 lut 2008, 21:40
Model VFR: RC36II96 r.
Imię: Tomasz
województwo: pomorskie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Trójmiasto; Rumia

Re: Uszkodzenie skrzyni biegów

Post autor: figaro » pn 11 sty 2016, 12:56

Może zamiast próbować technik bezsprzęgłowej zmiany biegów i ryzykować niepotrzebną awarię, warto by poćwiczyć prawidłową technikę zmiany biegów z użyciem właśnie sprzęgła, a później tzw. półsprzęgła.
Ulica to nie tor i urywanie setnych nie ma najmniejszej racji bytu.
Sama skrzynia i portfel mniej ucierpi, a i nerwy nie zostaną nadszarpnięte. :wink:
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym. Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym, ani każdym innym następującym po tym terminie. Ponadto autor zastrzega sobie prawo zmiany poglądów, bez podawania przyczyny.

Awatar użytkownika
konrad1f
pisarz
pisarz
Posty: 288
Rejestracja: śr 29 lut 2012, 00:45
Model VFR: rc46
województwo: wielkopolskie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Uszkodzenie skrzyni biegów

Post autor: konrad1f » wt 12 sty 2016, 01:02

zmiana w górę bez sprzęgła często jest łagodniejsza niż z użyciem dźwigni ;)

Awatar użytkownika
figaro
ostry klepacz
ostry klepacz
Posty: 2639
Rejestracja: czw 14 lut 2008, 21:40
Model VFR: RC36II96 r.
Imię: Tomasz
województwo: pomorskie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Trójmiasto; Rumia

Re: Uszkodzenie skrzyni biegów

Post autor: figaro » wt 12 sty 2016, 10:44

Tak, po warunkiem przeprowadzenia jej we właściwym momencie :wink:
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym. Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym, ani każdym innym następującym po tym terminie. Ponadto autor zastrzega sobie prawo zmiany poglądów, bez podawania przyczyny.

Awatar użytkownika
nierob
klepacz
klepacz
Posty: 535
Rejestracja: wt 30 sty 2007, 13:43
Model VFR: VFR750rc36II
Imię: nierob
województwo: dolnośląskie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Przemków

Re: Uszkodzenie skrzyni biegów

Post autor: nierob » wt 12 sty 2016, 11:47

Figaro ma chyba rację. No po coś to sprzęgło jest. a w rc36Ii biegi od 3 w górę wchodzą bardzo fajnie. wystarczy trochę wprawy.
i lepiej nie kusić awarii w sprzętach, które maja już 20 lat i najechane cholera wie ile.
trzask prask i po wszystkim.

Awatar użytkownika
olo
klepacz
klepacz
Posty: 1519
Rejestracja: pt 02 gru 2005, 21:33
Model VFR: Firestorm
Imię: Olek
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Rybnik
Kontakt:

Re: Uszkodzenie skrzyni biegów

Post autor: olo » wt 12 sty 2016, 21:28

Jeżdżę na jednośladach ponad dwadzieścia lat. Do tej pory nie poczułem potrzeby zmieniania biegów bez sprzęgła i kompletnie nie rozumiem po co to robić podczas jazdy szosowej. Uważam że to totalnie mija się z celem...każda zmiana przełożenia połączona z wciśnięciem klamki sprawia mi wiele radości, nie mówiąc już o idealnie trafionych przegazówkach podczas redukcji :D
VFR-OC Poland, South Park section, MTZ sub-section :-)

Awatar użytkownika
PETER
stary wyjadacz
stary wyjadacz
Posty: 4617
Rejestracja: czw 03 lip 2008, 22:22
Imię: PIOTR
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: PRUSZKÓW

Re: Uszkodzenie skrzyni biegów

Post autor: PETER » wt 12 sty 2016, 22:53

olo ty chyba za długo juz jeździsz :lol: :lol: :lol:
"BO JA JESTEM NIESPOTYKANIE SPOKOINY CZŁOWIEK"

Awatar użytkownika
figaro
ostry klepacz
ostry klepacz
Posty: 2639
Rejestracja: czw 14 lut 2008, 21:40
Model VFR: RC36II96 r.
Imię: Tomasz
województwo: pomorskie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Trójmiasto; Rumia

Re: Uszkodzenie skrzyni biegów

Post autor: figaro » śr 13 sty 2016, 09:26

A tak wracając do tematu, to przy jakich obrotach Zmieniałeś biegi?
Zauważyłem, że im niższe obroty, tym łatwiej trafić we właściwy moment.
Czy przy użyciu sprzęgła da się wrzucić czwórkę, czy skrzynia całkowicie się zblokowała?
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym. Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym, ani każdym innym następującym po tym terminie. Ponadto autor zastrzega sobie prawo zmiany poglądów, bez podawania przyczyny.

Awatar użytkownika
DOK
Posty: 11
Rejestracja: sob 02 sty 2016, 15:27
Model VFR: RC36 II '96
Imię: Artur
województwo: mazowieckie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Warszawa

Re: Uszkodzenie skrzyni biegów

Post autor: DOK » śr 13 sty 2016, 21:19

Nie kręciłem sprzętu za mocno. Generalnie na wyższy wrzucałem ok. 7-9k. Rzadko dochodziłem do 10k.
Przy spokojnej jeździe wydawało mi się, że silnik najlepiej chodzi przy ok. 5-6k.
Aktualnie w ogóle nie wchodzi. :(
Grunt to fała :)
Było 2.5 V6, jest 0.75 V4 i 12.00 V6.

Awatar użytkownika
figaro
ostry klepacz
ostry klepacz
Posty: 2639
Rejestracja: czw 14 lut 2008, 21:40
Model VFR: RC36II96 r.
Imię: Tomasz
województwo: pomorskie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Trójmiasto; Rumia

Re: Uszkodzenie skrzyni biegów

Post autor: figaro » czw 14 sty 2016, 20:42

Moim skromnym zdaniem przedział 7 - 9k, to już spory zakres obrotów i tu wymagana jest bardzo duża precyzja wykonania samej czynności. Zwróć uwagę, że zakres obrotomierza kończy się na 11.5k.
Moim zdaniem /przyjmując słowo za fakt, że sam nic nie Spieprzyłeś/ osłabienie skrzyni mogło już wystąpić wcześniej bez dawania jakiś szczególnych, rzucających się w oczy lub uszy symptomów. Pisałeś, że dwóch twoich kolegów przejechało się sprzętem i zmieniało biegi w zakresie, powiedzmy 3-6k /z wykorzystaniem klamki sprzęgła/, co nie obciążyło nadmiernie samego mechanizmu zmiany biegów. Nikt zresztą przy odrobinie wyobraźni nie katuje nowo nabywanego motocykla /szczególnie dla kolegi/. Usterka objawiła się po ok. 2000 km, czyli troszkę już udało się polatać. Zwróć również uwagę, że posiadany przez Ciebie model RC36II wchodzi w przedział wiekowy pomiędzy 19 a 22 lata. To już niestety nie jest wiek na młodzieńcze fanaberie. Nie znasz zapewne również historii swojego moto, jak było eksploatowane, jakie usterki wystąpiły, jakie materiały eksploatacyjne były używane i kiedy były wymieniane. Tak więc, jak widać pytań jest więcej niż potencjalnych odpowiedzi. :?
Proponuję szybki kontakt do PETER-a, naszego forumowego praktyka - mechanika. :ok
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym. Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym, ani każdym innym następującym po tym terminie. Ponadto autor zastrzega sobie prawo zmiany poglądów, bez podawania przyczyny.

Awatar użytkownika
DOK
Posty: 11
Rejestracja: sob 02 sty 2016, 15:27
Model VFR: RC36 II '96
Imię: Artur
województwo: mazowieckie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Warszawa

Re: Uszkodzenie skrzyni biegów

Post autor: DOK » ndz 07 lut 2016, 13:23

Dzięki koledzy za dotychczasowe odpowiedzi. Widzę jednak, że część osób jeździ bez sprzęgła. Olo, czy ze sprzęgłem jest prościej i przyjemniej? Może. Ale nie dla kogoś, kto dopiero koordynuje ruchy. Mi zdecydowanie łatwiej było pominąć jego użycie. Szczególnie przy ostrzejszym przyspieszaniu bez sprzęgła ładniej ciągnie się do przodu :P
Nadal jednak nie mam przekonania, że sam nacisk na dźwignię zmiany biegów negatywnie wpływa na trwałość skrzyni. Ktoś od strony technicznej może to wyjaśnić. Co się wtedy dzieje? Jakieś elementy trą o siebie bezgłośnie?

A nikogo nie ma na forum, kto załatwił w ten sposób skrzynię? Rzeczywiście są pancerne i tylko mi się udało? :roll:

Figaro, mam co prawda fachowca, który zajmuje się serwisem mojego motoru jeszcze jak należał do poprzedniego właściciela, ale dobrych kontaktów nigdy za wiele, thx.
Grunt to fała :)
Było 2.5 V6, jest 0.75 V4 i 12.00 V6.

bachu
pisarz
pisarz
Posty: 209
Rejestracja: śr 11 cze 2014, 21:57
Model VFR: RC36II
Imię: Robert
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: 3city/W-wa

Re: Uszkodzenie skrzyni biegów

Post autor: bachu » wt 09 lut 2016, 16:14

Zawsze myślałem, że zmiany biegów bez sprzęgła to właśnie raczej po nabyciu pewnego doświadczenia ludzie próbują, ale jak widać bywa różnie :wink: . Tak po prawdzie to chyba większość zmian biegów ze sprzęgłem to de facto pół sprzęgło. Nie wiem w jakim momencie nacisku klamki dochodzi do pełnego wysprzęglenia, ale szczególnie przy szybszej jeździe często nie ciągnę do końca. Fakt, faktem, sprzęgło wymaga pewnej precyzji i każdemu czasem szarpnie. Bez sprzęgła ten akurat problem raczej nie występuje.

Nie znam się raczej, ale chyba przy takim nacisku na dźwignię wodziki biegów mogą trochę dostawać.

Skrzynie w moto ogólnie raczej za często nie padają. Poza modelami z fabrycznie wadliwymi konstrukcjami.

Taka luźna myśl, ponieważ u siebie ostatnio zdiagnozowałem brak myślenia :mrgreen: . Masz dobrze dokręconą dźwignię zmiany biegów? U siebie myślałem, że po prostu zużyty materiał a ostatnio wziąłem klucz i zacząłem kręcić. Ku mojemu zdziwieniu jednak dało się ustawić tak, że teraz jest sztywno :P . Prawdopodobnie głównie z tego względu udało mi się nie wbić w pełni 2giego biegu kilka razy.

Awatar użytkownika
konrad1f
pisarz
pisarz
Posty: 288
Rejestracja: śr 29 lut 2012, 00:45
Model VFR: rc46
województwo: wielkopolskie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Uszkodzenie skrzyni biegów

Post autor: konrad1f » pt 12 lut 2016, 23:11

zmiany biegów trwające zbyt długo i na pełnym wysprzęgleniu to jeden z najczęściej popełnianych błędów

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 8 gości