Trzask w skrzyni biegów
-
- bywalec
- Posty: 32
- Rejestracja: wt 10 lip 2012, 22:11
- Model VFR: RC 46 FI
- województwo: łódzkie
- Płeć: Mężczyzna
Trzask w skrzyni biegów
Witam,
Ostatnio zauważyłem niepokojący objaw. Czasem podczas zmiany z 5 na 6 czasem słychać potworny trzask i "mielenia", bieg nie wskakuje, dopiero po ponownym wciśnięciu sprzęgła i wbiciu biegu w górę jest ok. Czy może to być kwestia za słabego pociągnięcia dźwigni zmiany biegów?
Czasem też przy zmianie biegu w górę, czuję lekkie kopnięcie idące od dźwigni.
W moim poprzednim moto - Inazuma 750 - przydarzyło mi się to chyba raz, a zrobilem nią ok 8 tys. km. W vfr zdarzyło mi się to już 2 lub 3 raz na 4 tys. km. Objaw pojawił się po wymianie oleju na motula 5100, ale to może nie mieć związku, bo olej zmieniłem ok 500 km po zakupie motocykla.
Podczas jazdy biegi nie wyskakują, skrzynia nie buczy, nie szarpie podczas przyspieszania.
Co to może być?
Ostatnio zauważyłem niepokojący objaw. Czasem podczas zmiany z 5 na 6 czasem słychać potworny trzask i "mielenia", bieg nie wskakuje, dopiero po ponownym wciśnięciu sprzęgła i wbiciu biegu w górę jest ok. Czy może to być kwestia za słabego pociągnięcia dźwigni zmiany biegów?
Czasem też przy zmianie biegu w górę, czuję lekkie kopnięcie idące od dźwigni.
W moim poprzednim moto - Inazuma 750 - przydarzyło mi się to chyba raz, a zrobilem nią ok 8 tys. km. W vfr zdarzyło mi się to już 2 lub 3 raz na 4 tys. km. Objaw pojawił się po wymianie oleju na motula 5100, ale to może nie mieć związku, bo olej zmieniłem ok 500 km po zakupie motocykla.
Podczas jazdy biegi nie wyskakują, skrzynia nie buczy, nie szarpie podczas przyspieszania.
Co to może być?
- juhass
- pisarz
- Posty: 332
- Rejestracja: wt 20 maja 2008, 08:39
- Model VFR: RC46 '99- byla
- Imię: Tomasz
- województwo: śląskie
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Gliwice
Re: Trzask w skrzyni biegów
Też mi się to zdarzyło, może ze 2 razy. Moim zdaniem po prostu trzeba przykładać więcej uwagi przy zmianie 5-6, bo między tymi biegami jest większa przerwa. Wnioskuje że vfr-kę masz od niedawna, tak więc kwestia przyzwyczajenia i wprawy przy zmianie biegu i będzie ok. Możesz też sobie podregulować dźwignię, aby łatwiej wbijać wyższe biegi.
PS. zaktualizuj informacje w swoim profilu, bo nie wiadomo na czym jeździsz.
PS. zaktualizuj informacje w swoim profilu, bo nie wiadomo na czym jeździsz.
- Fakir
- klepacz
- Posty: 1105
- Rejestracja: śr 02 lut 2011, 18:51
- Model VFR: VFR750 & XT600
- Imię: Krzysztof
- województwo: wielkopolskie
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Poznań
Re: Trzask w skrzyni biegów
Norma stosuj zasadę "stopa zaczyna, stopa kończy" czyli wywierasz nacisk na dźwignię zmiany biegów do chwili kiedy puscisz sprzeglo.
Yamaha XJ600N
Honda VFR750
Yamaha XT600z Ténéré
Honda VFR750
Yamaha XT600z Ténéré
- armen1pl
- pisarz
- Posty: 354
- Rejestracja: sob 10 gru 2011, 18:32
- Model VFR: RC 46 '01
- Imię: Arek
- województwo: mazowieckie
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Wyszków
Re: Trzask w skrzyni biegów
Już było to poruszane kilka razy, 6 w vfr wchodzi "dwustopniowo" dochodzi do zgrzytu i wybicia biegu wtedy gdy dźwignia wskoczy tylko o jedno klikniecie.
Generalnie 6 powinno się wbijać przy predkości ~ 120 km/h wtedy zawsze wejdzie i to bez podwójnego klik klik
też miałem ten problem, myślałem, że sie skrzynia sypie ale odkąd zasięgnałem porady na forum już wiecej 6 mi nie wyskoczyła.
Generalnie 6 powinno się wbijać przy predkości ~ 120 km/h wtedy zawsze wejdzie i to bez podwójnego klik klik
też miałem ten problem, myślałem, że sie skrzynia sypie ale odkąd zasięgnałem porady na forum już wiecej 6 mi nie wyskoczyła.
Najpiękniejsza muzyka to ryk silnika.
-
- bywalec
- Posty: 28
- Rejestracja: pn 15 lip 2013, 15:33
- Model VFR: 800 FI RC46 '01
- Imię: Tomek
- województwo: wielkopolskie
- Płeć: Mężczyzna
Re: Trzask w skrzyni biegów
Witam.
Nie wiedziałem, czy tworzyć nowy temat, czy odkopywać ten, ale stwierdziłem, że jak jest temat o skrzyni biegów to niech będzie on w jednym miejscu, więc do rzeczy:
VFR posiadam od niedawna (z jakieś 3 niecałe miesiące) i zauważyłem, że podczas zmiany biegów z 1 na 2 czasem zdarzy się, że dźwigienka biegów szarpnie (zwykle ze 2 - 3 ruchy w górę i w dół) a ze skrzyni dobiega zgrzyt - nie jest on jakiś głośny, ale słyszalny. Nie zawsze to występuje, ale zauważyłem, że najczęściej się to zdarza przy zmianie biegu od około 7 tyś. obr. wzwyż. Pierwsze co pomyślałem to że może nie dociskam sprzęgła, ale jak się okazało nawet przy wolnej i precyzyjnej zmianie biegu zdarzy się taki zgrzyt z tym że jest on trochę cichszy. Tak jak napisałem - takie coś występuje tylko przy zmianie z 1 na 2. Każdy następny bieg wchodzi bez żadnego dziwnego szarpania ani zgrzytu, nawet 5 na 6 wchodzi bezproblemowo wbrew temu co jest napisane w pierwszym poście. Redukcja - żadnych problemów, nawet przy redukcji z 2 na 1. Czy to świadczy, że skrzynia dostała ostro w kość i trzeba coś z tym zrobić, czy po prostu ten typ tak ma?
Nie wiedziałem, czy tworzyć nowy temat, czy odkopywać ten, ale stwierdziłem, że jak jest temat o skrzyni biegów to niech będzie on w jednym miejscu, więc do rzeczy:
VFR posiadam od niedawna (z jakieś 3 niecałe miesiące) i zauważyłem, że podczas zmiany biegów z 1 na 2 czasem zdarzy się, że dźwigienka biegów szarpnie (zwykle ze 2 - 3 ruchy w górę i w dół) a ze skrzyni dobiega zgrzyt - nie jest on jakiś głośny, ale słyszalny. Nie zawsze to występuje, ale zauważyłem, że najczęściej się to zdarza przy zmianie biegu od około 7 tyś. obr. wzwyż. Pierwsze co pomyślałem to że może nie dociskam sprzęgła, ale jak się okazało nawet przy wolnej i precyzyjnej zmianie biegu zdarzy się taki zgrzyt z tym że jest on trochę cichszy. Tak jak napisałem - takie coś występuje tylko przy zmianie z 1 na 2. Każdy następny bieg wchodzi bez żadnego dziwnego szarpania ani zgrzytu, nawet 5 na 6 wchodzi bezproblemowo wbrew temu co jest napisane w pierwszym poście. Redukcja - żadnych problemów, nawet przy redukcji z 2 na 1. Czy to świadczy, że skrzynia dostała ostro w kość i trzeba coś z tym zrobić, czy po prostu ten typ tak ma?
- armen1pl
- pisarz
- Posty: 354
- Rejestracja: sob 10 gru 2011, 18:32
- Model VFR: RC 46 '01
- Imię: Arek
- województwo: mazowieckie
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Wyszków
Re: Trzask w skrzyni biegów
Kolego a czy znasz zasadę "noga zaczyna noga kończy" ?
Najpiękniejsza muzyka to ryk silnika.
-
- bywalec
- Posty: 28
- Rejestracja: pn 15 lip 2013, 15:33
- Model VFR: 800 FI RC46 '01
- Imię: Tomek
- województwo: wielkopolskie
- Płeć: Mężczyzna
Re: Trzask w skrzyni biegów
Ogólnie domyślam się o co chodzi, ale nie w tym rzecz: Zgrzyt powstaje w momencie, gdy sprzęgło mam wciśnięte i popycham w górę dźwigienkę, a nie w momencie opuszczania stopy po wbiciu biegu (mam nadzieje, że wiadomo o co mi chodzi), więc to nie ma raczej tutaj zastosowania. Poza tym resztę biegów przełączam wbrew tej zasadzie i żadnych problemów nie ma. Bardzo możliwe że to moja wina, bo w motocyklu nie ma synchronizatora i tak to właśnie brzmi, jakby się spotykały dwie zębatki o różnych prędkościach. Dodam tylko, że zdarza mi się wbić 2 bieg bez żadnego trzasku ani szarpnięcia, ale zwykle coś tam słychać raz głośniej raz ciszej. Dziwi mnie jedynie to, że resztę biegów przełączam w ten sam sposób i nie ma w ogóle takich problemów. Czyżby przejście przez luz przy włączaniu 2 wymagało szczególnej uwagi od kierowcy?
- armen1pl
- pisarz
- Posty: 354
- Rejestracja: sob 10 gru 2011, 18:32
- Model VFR: RC 46 '01
- Imię: Arek
- województwo: mazowieckie
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Wyszków
Re: Trzask w skrzyni biegów
W vfr przejscie pomiedzy 1 a 2 wymaga szczególnej uwagi i precyzji, z resztą jak w większości motocykli.
Postaraj się to zrobić szybko i pewnie.
http://www.sportjazda.pl/index.php/tech ... ana-biegow
tutaj masz lekturę.
Postaraj się to zrobić szybko i pewnie.
http://www.sportjazda.pl/index.php/tech ... ana-biegow
tutaj masz lekturę.
Najpiękniejsza muzyka to ryk silnika.
-
- bywalec
- Posty: 28
- Rejestracja: pn 15 lip 2013, 15:33
- Model VFR: 800 FI RC46 '01
- Imię: Tomek
- województwo: wielkopolskie
- Płeć: Mężczyzna
Re: Trzask w skrzyni biegów
Z artykułu to w sumie by się zgadzało kilka faktów. Jak wrzucę 2 na niskich obrotach to wchodzi bezproblemowo z charakterystycznym cyknięciem, a jak przeciągnę tak do 7k obrotów lub więcej to już pojawiają się problemy, bo pomiędzy 1 a 2 biegiem jak tam napisał kolo, są największe różnice przełożeń i nie zawsze trafie z obrotami (a im większe obroty, tym większa różnica przełożeń - może trochę nietrafne określenie, bo przełożenia są stałe, ale ogólnie trudniej trafić z obrotami zębatek). Szczerze mówiąc to nie wiedziałem też, że sprzęgło w zupełności wystarczy wcisnąć trochę więcej jak do połowy - ja zawsze do końca wciskam i to dodatkowo zwiększa różnicę obrotów. Ech... Człowiek całe życie się uczy. Całe szczęście, że to wina kierowcy a nie mechaniki motocykla. Dzięki za odpowiedź. LwG
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 5 gości