dodam jeszcze parę rzeczy:
ERRATA mors też bywa omylny
[użyte cytaty z Maintenance Procedure by HONDA]
Jest: olej SAE 90... SILINKOWY
Powinno być: olej SAE 80 lub 90 PRZEKŁADNIOWY (GEAR)
Jest: smarujemy co 1000km
Powinno być:
"Lubricate every 500 miles (
800 km) or
sooner if chain appears dry.
Lubricant: SAE 80 or 90 gear oil
Lubricate only with SAE 80 or 90 gear oil.
Commercial chain lubricants
may contain solvents which
could damage the rubber O-rings. "
(jak Dziadek-pilot RAF wróci z brydżyka to poprosze żeby to przetłumaczył )
"SMAROWAĆ co 800km lub CZĘŚCIEJ jeśli łancuch sprawia wrażenie SUCHEGO olejem przekładniowym o wskaźniku lepkości SAE 80 lub 90.
Ogólnie dostępne w handlu uspołecznionym smarowidła do łańcuchów MOGĄ zawierać ROZPUSZCZALNIKI mogące zniszczyć gumę uszczelniaczy"
Jeżeli coś źle przetłumaczyłem to popraw mnie
MadziX - bo angielskiego uczyłem się na tajnych kompletach podczas okupacji.
------------------------------------------------------------------------------------------------
"
Removal, Cleaning & Replacement
The O-rings in this chain
can be damaged by
steam cleaning, high pressure washers, and certain solvents.
1. Clean the
side surfaces of the chain with a dry cloth. Use a high flashpoint solvent such as kerosene –
not gasoline.
Do Not brush the rubber O-rings. Brushing will damage them. Use of a solvent may also damage the O-rings.
2. Inspect the drive chain for possible wear or damage.
Replace the drive chain if it has damaged rollers, loose fitting links, damaged O-rings, or otherwise appears unserviceable."
no to jadziem...
---------------------------------------------------------------------------------------------------
usuwanie, czyszczenie i wymiana
O-ringi (lepiej uzyć słowa "uszczelniacze") w łańcuchu mogą zostać zniszczone przez: czyszczenie myjkami parowymi, wysokociśnieniowymi i niektórymi rozpuszczalnikami
1. Czyścić
boczne powierzchnie łańcucha suchą szmatką przy użyciu rozpuszczalników o wysokim punkcie zapłonu jak np. kerosene -
nie używac benzyny
Nie używac szczotki do czyszczenia gumy uszczelniaczy. Szczotkowanie może je zniszczyć. Także użycie rozpuszczalników może byc powodem zniszczenia uszczelniaczy.
2. Dokonuj przeglądu łańcucha w celu wykrycia mozliwych uszkodzeń lub zużycia
w przypadku uszkodzonych rolek, luźnych ogniw lub uszkodzonych uszczelniaczy wymień zepół napędowy.
---------------------------------------------------------------------------------------------
Myślę, ze nie ma co dzielic włosa na czworo. Honda wyraźnie nie zaleca benzyny.
Wiele lat (15) zajmuje się naprawami za pomoca polimerów m.in. takze elementów gumowych. Guma to nie jest jeden zawsze ten sam materiał podobnie jak np. stal. W mojej karierze zawodowej' gdzie czystość i przygotowanie naprawianej powierzchni decyduje o sukcesie mamy procedurę "mycia" gumy. Na malutkim kawałku robimy próbę - jezeli po aplikacji rozpuszczalnika guma nagle staje się śliska i swiecaca tzn, że reaguje z danym rozpuszczalnikiem. Lepiej w tym momencie jej tym nie traktowac.
Dla dociekliwych proponuję doświadczenie.
Po wymianie łańcucha - wydłubac jeden uszczelniacz i potraktować go swoim ulubionym rozpuszczalnikiem i zobaczyć co będzie. Ten test powie wszystko. (o tym uszczelniaczu)
Ja używam rozpuszczalnika pod tytułem nafta alifatyczna - znana jest pod angielską nazwą "white spirit", albo MEK metylo-etylo-keton.
jak smarować?
tak jak na obrazku zaleca Honda
co do ostatniego punktu - w którym nie było zgodności
(smarowanie uszczelniaczy i jak zrozumiałem wnętrza rolek) znowu przytoczę tzw Manual:
"
The O-ring chain uses rubber rings between the side plates of the pin and roller links to seal in the manufacturer-installed lubricating grease and keep out moisture and dirt."
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Dziadku! pomocy! tzn. Help!
Łańcuch z uszczelniaczami typu o-ring posiada gumowe pierscienie pomiędzy bocznymi płaszczyznami płytek rolki i ogniwa w celu uszczelnienia przestrzeni wewnętrznej wypełnionej przez producenta smarem i utrzymania poza nią wilgoci i zanieczyszczeń.
A z mojego doświadczenia - uszczelnienia typu o-ring i wargowe są odkształcane podczas montażu, aby właściwie pracowały. Widac to też doskonale na rysunkach Piotra. Nie ma mozliwości, aby preparat smarujący ktory spowodował te dyskusje dostał się pomiedzy uszczelniaczem i powierzchnią, do której przylega do środka. I nie ma takiej potrzeby. Niezbędny smar jest tam napchany przez producenta. Chyba, że o-ring jest już uszkodzony - wtedy do środka wejdzie wilgoć, kurz a smar zostanie usuniety i nastąpi to o czym pisałeś - zatarcie konkretnego ogniwa. Pierwszym objawem są wycieki korozyjne spomiedzy powierzchni współpracujących rolki i ogniwa.
Jeden z mechaników do których mam troche zaufania powiedział mi, ze w takiej sytuacji można do strzykawki nalac preparatu typu WD40, albo do smarowania broni BALLISTOL lub BRUNOX i za pomoca cienkiej igły wstrzyknięcie w przestrzeń pod o-ringiem. Troche dyskusyjne - nie wypowiadam się.
To tyle polemiki z kolegą
musieli pozwolę sobię wyrazic opinię, ze ciesze się, że mogę z Tobą popolemizować. Szanuję Cie, za ogromną wiedzę i merytoryczne podejście do zagadnienia. Myslę, ze drobna różnica poglądów pozwala dokładniej zgłebic temat i pokazac go w różnym świetle z pożytkiem dla wszystkich studiujących problem obsługi układu napędowego.
- co jeszcze warto dodac do tematu
Under severe usage, or when the motorcycle is ridden in unusually dusty or muddy areas, more frequent maintenance will be necessary.
W surowszych warunkach użytkowania lub gdy wykorzystujemy motocykl w nadmiernie zakurzonych, błotnistych miejscach niezbędna może być częściejsza obsługa.
Być może jest to oczywiste dla wszystkich ,ale na wszelki wypadek traktujmy te hondowskie 800km elastycznie
A teraz pozwolę sobie rozszerzyć zagadnienie OBSŁUGI ZESPOŁU NAPĘDOWEGO.
W Instrukcji jest wyraźnie napisane:
The drive chain should be checked, adjusted, and lubricated as part of the pre-ride inspection.
Łańcuch powinien byc sprawdzony, właściwie napięty i przesmarowany jako część obsługi niezbędnej przed każda jazdą
The service life of the chain depends on proper lubrication and adjustment.
Czas bezawaryjnego użytkowania łańcucha zalezy od własciwego
smarowania oraz
napięcia
a więc nie tylko smarowanie, ale równie ważne - sprawdzenie i napinanie łańcucha.
Proponuję otworzyć nowy wątek - z ciekawą polemiką
- pt.
JAK NAPINAĆ ŁAŃCUCH
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
alkohol - nawet pity bez umiaru, nie przyćmi bólu po stracie przyjaciela... 16.10.2007 ROADS