wskaznik naciągu łańcucha

marlubin
bywalec
bywalec
Posty: 42
Rejestracja: ndz 10 paź 2010, 19:41
Imię: Marcin
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: k/Krakowa

wskaznik naciągu łańcucha

Post autor: marlubin » ndz 02 sty 2011, 19:17

Na osłonie łańcucha i w manualu jest taki znaczek odnośnie naciągu łańcucha:

Obrazek

jakoś nie mogę rozgryźć jak się odnieść do tego znacznika.... (kiedy łańcuch jest nowy a kiedy do wymiany)

Awatar użytkownika
emil
stary wyjadacz
stary wyjadacz
Posty: 4204
Rejestracja: ndz 21 gru 2008, 22:10
Imię: Łukasz
województwo: śląskie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: SO/SZA

Post autor: emil » ndz 02 sty 2011, 19:47

moze chodzi o odleglosc zewn. obwodu zębatki od kreski na tej naklejce ;)? u mnie tej naklejki nie ma, a w normalnych wahaczach jest ona naklejona nad oknem z naciągiem ośki, poza tym obok tego obrazka jest wyjaśnione jak odczytać stan napędu, nawet zaznaczyli to taką cienką pionową kreską ;)
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Awatar użytkownika
ivan
klepacz
klepacz
Posty: 809
Rejestracja: wt 05 sty 2010, 17:29
Imię: Mariusz
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: ivan » ndz 02 sty 2011, 20:06

Dokładnie, jak mówi emil, Pokazuje po prostu ile jeszcze możesz naciągnąć łańcuch.
Położenie "końca" zębatki pokazuje ile jeszcze zostało naciągu. "Replace" oznacza wymianę i tyle :).
Ale moim zdaniem lepiej jest oceniać stan napędu po wizualnym stanie zębatki. Poza tym większość VFR nie pogubiło już te naklejki.

Awatar użytkownika
slimak
klepacz
klepacz
Posty: 1135
Rejestracja: pn 05 sty 2009, 19:25
Imię: Marcin
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: ROBUŃ okolice Kołobrzegu

Post autor: slimak » pn 03 sty 2011, 02:43

wskaźnik ten pokazuje zużycie napędu (zębatki napędzanej) jeśli czubek zęba znajduje się w przedziale od new do replace przy prawidłowym zwisie łańcucha 20-30 mm to jest ok jeśli za to nalezy wymienic napęd,bo zebatka jest zjedzona :mrgreen: .Poza tym jesli chodzi o wymianę sprawdzamy ogólny stan np wyciągnięcie.
ivan, i napewno nie oznacza to ile mozna naciągnąć łańcuch bo żadko sie zdaża żeby na całej dł był równomiernie rozciągniety a gdy sie rozciąga rolki wycierają zęby
ZKL

Awatar użytkownika
ivan
klepacz
klepacz
Posty: 809
Rejestracja: wt 05 sty 2010, 17:29
Imię: Mariusz
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: ivan » pn 03 sty 2011, 12:53

slimak, nie zgodzę się z Tobą. Naklejka nie pozwala sprawdzić TYLKO stan zębatki, bo przecież zębatka po naciągnięciu przesuwa się do tyłu. A to czy zębatka jest zjedzona okleślamy wizualnie a nie na podstawie naklejki.
No i oczywiście masz rację, że sprawdzamy w "najściślejszym" miejscu.
Ale naklejka określa ogólny (a nawet bardzo ogólny) stan całego napędu, a więc też wyciągnięcie łańcucha.

Awatar użytkownika
Hefajstos
klepacz
klepacz
Posty: 612
Rejestracja: pt 06 lut 2009, 08:31
Imię: Maciej
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Pniewy

Post autor: Hefajstos » pn 03 sty 2011, 14:25

U mnie jeszcze jest oryginalna takowa naklejka. Łańcuch jak miałem na wykończeniu, to zębatka była na końcu naklejki. Po założeniu nowego weszła na początek.

Awatar użytkownika
slimak
klepacz
klepacz
Posty: 1135
Rejestracja: pn 05 sty 2009, 19:25
Imię: Marcin
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: ROBUŃ okolice Kołobrzegu

Post autor: slimak » pn 03 sty 2011, 18:21

ivan pisze:slimak, nie zgodzę się z Tobą. Naklejka nie pozwala sprawdzić TYLKO stan zębatki,
napisałem że wskaźnik ten pokazuje zużycie napędu (zębatki napędzanej) NIE TYLKO ZĘBATKI, poza tym jak zębatka jest zużyta to łańcuch i zębatka napędzająca to śmieć.
Poza tym jeśli łańcuch jest nierówno rozciągnięty to wskaźnik bedzie znajdował się w normie a dół łańcuch będzie się ciągnął po asfalcie, spróbój wtedy naciagnąć łańcuch żeby nie wisiał na dole i zakręć kołem jeśli sie Tobie uda to jesteś AS. W takiej sytuacji nie można powiedzieć że jest to wskaźnik naciągu łańcucha, może to być jakiś odnośnik ale wogóle nie adekwatny do stanu faktycznego.
ZKL

Awatar użytkownika
ivan
klepacz
klepacz
Posty: 809
Rejestracja: wt 05 sty 2010, 17:29
Imię: Mariusz
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: ivan » pn 03 sty 2011, 19:15

slimak, chyba Ty mnie nie rozumiesz, a może ja się nie jasno wyrażam... Naklejka nie oznacza stanu naciągu łańcucha, a stan napędu. To oczywiste, że naciągu NIE sprawdzamy na podstawie naklejki.
Idąc z kolei Twoim tokiem rozumowania (że naklejka określa stan zębatki) to wyobraź sobie taką sytuację (czysto hipotetyczną): Zakładasz nowy napęd i łańcuch okazuje się bublem i wszystkie ogniwka bardzo szybko i RÓWNO się wyciągają. Po pewnym czasie (kilku naciągnięciach) wg naklejki napęd jest już do wymiany, natomiast zębatka się nie zużyła wcale (podejrzewam, że w rzeczywistości i tak rozciągnięty łańcuch by ją zniszczył) ale mam nadzieję że rozumiesz o czym mówię... Jest to czystko hipotetyczna sytuacja w której łańcuch się wyciągnął maksymalnie i równo a zębatka po takim przebiegu powinna być ok. No i co się okazuje? Napęd do wymiany (oczywiście cały) a zębatka mimo to jest dobra choć już poza naklejką.
A więc na podstawie naklejki to możemy stwierdzić z taką samą pewnością zużycie zębatki przedniej jak i tylnej.

Awatar użytkownika
slimak
klepacz
klepacz
Posty: 1135
Rejestracja: pn 05 sty 2009, 19:25
Imię: Marcin
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: ROBUŃ okolice Kołobrzegu

Post autor: slimak » pn 03 sty 2011, 19:54

ivan, skoro łańcuch się wyciąga to odległość między rolkami łańcucha się zwiększa więc nie mów mi że łańcuch się rozciągnie a zębatka będzie ok nie ma takiej opcji, a chodziłoo mi o Twoje stwierdzenie, że jest to wskaźnik napięcia łańcucha a tak nie jest. Tu opis z instrukcji obsługi vfr Obrazek

Uploaded with ImageShack.us
ZKL

Awatar użytkownika
ivan
klepacz
klepacz
Posty: 809
Rejestracja: wt 05 sty 2010, 17:29
Imię: Mariusz
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: ivan » pn 03 sty 2011, 20:06

slimak, pokaż mi gdzie napisałem, że jest to wskaźnik napięcia łańcucha.
Pisząc: "ile możesz naciągnąć łańcuch" miałem na myśli ile jeszcze RAZY możesz naciągnąć a nie ile możesz podciągnąć kluczem. Mam nadzieję że wszystko wyjaśnione i mamy to samo zdanie na temat tej naklejki :)

A o tym że łancuch się wyciągnie a żebatka będzie ok pisałem czysto hipotetycznie, a więc oczywiste jest że w praktyce wyciągnięty łańcuch zniszczyłby zębatkę.

Awatar użytkownika
slimak
klepacz
klepacz
Posty: 1135
Rejestracja: pn 05 sty 2009, 19:25
Imię: Marcin
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: ROBUŃ okolice Kołobrzegu

Re: wskaznik naciągu łańcucha

Post autor: slimak » pn 03 sty 2011, 20:17

ok ważne że sie dogadaliśmy miałeś na mysli ale marlubin, napisał
marlubin pisze:Na osłonie łańcucha i w manualu jest taki znaczek odnośnie naciągu łańcucha:

Obrazek

jakoś nie mogę rozgryźć jak się odnieść do tego znacznika.... (kiedy łańcuch jest nowy a kiedy do wymiany)
więc trzeba wyjaśnić chłopakowi co i jak
ZKL

Jarecki2102
pisarz
pisarz
Posty: 287
Rejestracja: czw 07 paź 2010, 09:22
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Jarecki2102 » pn 03 sty 2011, 20:32

W mojej opinii wskaźnik pokazuje stopień zużycia całego napędu a nie tylko łańcucha lub tylko zębatek. Poza widocznym zużyciem zębatki koła, zużycie łańcucha możemy sprawdzić sprawdzając luz łańcucha w stosunku do zębatki koła w najdalej odsuniętej w tył części zestawu napędowego. Nowy napęd luzu raczej nie ma, zużyty i z pół centymetra ręką na zębatce jeszcze cofniemy.

Zmierzam jednak do czegoś innego, i w sumie trzymając się tematu chciałbym przenieść dyskusję na przednią zębatkę.

Rozmawiając z dystrybutorem napędów jakieś dwa miesiące temu dowiedziałem się czegoś takiego:
Wiadomo, że napęd wymienia się kompletny, czyli obie zębatki i łańcuch. Wiadomo też, że nie wymienienie którejś z tych części spowoduje szybsze zużycie pozostałych (nowych), jednak dowiedziałem się czegoś, nad czym mimo mojego kilkunastoletniego doświadczenia jako motocyklisty, się po prostu nie zastanawiałem. Do rzeczy. Podobno nawet przy zakupie napędu najwyższej klasy, w trakcie jego zużywania, (przyjmijmy żywotność napędu 30000 km.) w połowie jego zużycia powinno się wymienić zębatkę przednią, która ma w sumie sporo mniej zębów i taka wymiana wydaje się na logikę zasadna. Wydłuża też podobno żywotność całości.
Wymiana nawet jednej zębatki na logikę też powinna pozytywnie wpłynąć na stan zużycia napędu na naszym wskaźniku.

Co o tym sądzicie???

Awatar użytkownika
slimak
klepacz
klepacz
Posty: 1135
Rejestracja: pn 05 sty 2009, 19:25
Imię: Marcin
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: ROBUŃ okolice Kołobrzegu

Post autor: slimak » pn 03 sty 2011, 20:37

Jarecki2102, ciekawe warto sie nad tym zastanowić
ZKL

Awatar użytkownika
ivan
klepacz
klepacz
Posty: 809
Rejestracja: wt 05 sty 2010, 17:29
Imię: Mariusz
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: ivan » wt 04 sty 2011, 00:17

slimak, wydawało mi się że wytłumaczyłem chłopakowi czego dotyczy naklejka...
Jarecki2102, a to ciekawe co piszesz. Na "chłopski" rozum zębatka przednia robi więcej obrotów a więc powinna się szybciej zużywać. Ale z drugiej strony zębatka "dopasowuje" się do łańcucha, a więc jeśli założymy nową zębatke na przód to podejrzewam że po kilkuset km będzie taka jak stara:) Moim zdaniem zębatki nie niszczy sama współpraca z łańcuchem a właśnie to że łańcuch się wyciąga i nie trafia idealnie w zębatki.

Jarecki2102
pisarz
pisarz
Posty: 287
Rejestracja: czw 07 paź 2010, 09:22
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Jarecki2102 » wt 04 sty 2011, 14:21

To, że nowa zębatka na starym łańcuchu zużyje się szybciej niż na nowym to raczej oczywiste, ale z tym kilkaset kilometrów to nie przesadzajmy.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość