rysa na spawie (RC46)

piw9001
bywalec
bywalec
Posty: 34
Rejestracja: pn 21 wrz 2009, 09:46
Imię: Piotr
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Wrocław

rysa na spawie (RC46)

Post autor: piw9001 » wt 29 wrz 2009, 20:18

W mojej VFRce zobaczyłem rysę (pęknięcie) na spawie sprzodu ramy. Dokładnie na spawie z lewej strony przy główce ramy. Rysa ma około 5 cm i biegnie od góru do połowy dłogości pionowego spawu. Od tygodnia sie nie powiększa - mimo intensywnej jazdy. W związku z tym mam pytanie: Czy rama jest lakierowana? Wiem, że występują ciemne i jasne. Czy możliwe, Ze to pękmięcie powierzchowne? Wydaje mi się, że spaw nie może tak pęnąć, tym bardziej, ze rysa występuje idealnie po środku spawu. Poza tym odprysk w miejscu rysy wygląda jakby to był lakier. Nie wiem czy coś z tym robić, czy poprostu obserwować i jakby coś sie działo to reagować. Możę ktoś zna we Wrocławiu specjalistę, który mogłby to zobaczyć i odpowiedzieć na wątpliwości. pozdrawiam

Awatar użytkownika
orzyl
klepacz
klepacz
Posty: 1665
Rejestracja: ndz 01 paź 2006, 16:50
Imię: Piotrek
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Pruszków
Kontakt:

Post autor: orzyl » wt 29 wrz 2009, 20:44

zrób dobre ostre zdjęcie i poka.
Na zawsze w pamięci Roads - 16.10.2007...

piw9001
bywalec
bywalec
Posty: 34
Rejestracja: pn 21 wrz 2009, 09:46
Imię: Piotr
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: piw9001 » wt 29 wrz 2009, 21:17

Jutro w dzień zrobię dokładne zdjęcie.

Awatar użytkownika
Dann
pisarz
pisarz
Posty: 342
Rejestracja: pn 02 mar 2009, 01:31
Imię: Daniel
województwo: łódzkie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: koluszki
Kontakt:

Post autor: Dann » śr 30 wrz 2009, 03:00

spróbój czyms to troszke ten spaw oszlifować lub ogradować bedziesz widział czy to na powieszchni czy nie..w najgorszym razie małe spawanko.. :razz: pozdro

Awatar użytkownika
ppamula
stary wyjadacz
stary wyjadacz
Posty: 3542
Rejestracja: czw 20 lip 2006, 08:12
Imię: Piotr
województwo: mazowieckie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: ppamula » śr 30 wrz 2009, 08:46

Pękniecie spawu w tym miejscu oznaczać może ogromne naprężenia. Co by sugerowało że rama jest skrzywiona. Znajdź w swoich okolicach za pomoca forum kogoś kto ma doświadczenie w VFRkach i daj mu sie przejechać. Powinien wyczuć natychmiast nienormalne zachowanie czyli krzywe jechanie.

Gdyby to było pękniecie lakieru to lakier dało by sie go od tego pęknięcia odłupać w kierunku zewnętrznym. Weź skalpel albo żyletke i spróbuj. Ramy nie naruszysz takim narzędziem nawet jakbyś ją podrapał żyleką. Możesz też na noc przykleić plaster z opatrunkiem i nasączyć go płynem hamulcowym, dosłownie kilka kropel by nie spływało. Każdy lakier zostanie podważony i zejdzie. Normalnie te miejsca nie są lakierowane.

Jezeli to jest pęknięcie to nawet nie wsiadaj na moto. 5 cm to bardzo dużo. Może dojśc do przeciążenia na jakiejś studzience i będzie tragicznie. W najlepszym wypadku skok Małysza i hamowanie kaskiem o asfalcik. Takie pękniecia się nie powiekszaja płynnie. Dochodzi do przekroczenia narężeń granicznych i trach.

Nie zaniedbaj tego, dawaj zdjęcia tylko ostre :!:

piw9001
bywalec
bywalec
Posty: 34
Rejestracja: pn 21 wrz 2009, 09:46
Imię: Piotr
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: piw9001 » śr 30 wrz 2009, 10:12

Zdjecia zrobie aparatem w miare profrsjonalnym z dużym makro. Cały czas czekam na niego.
Jakie są objawy krzywej ramy? motor jedzie prosto, możłiwa jest też jazda bez trzymanki i motoru nie znosi.

Sprawdziłem i można odłupać coś w kierunku zewnętrznym, ale nie ejstme w stanie stwierdzić czy to lakier.

Rozmawiałem też z facetem co jest spawaczem pokazowym w amerykańskiej firmie LinconElectric produkującej róznego rodzaju spawarki. Powiedział, że jest w stanie to zespawać bez zrobienia spustoszenia w motorze. Ma odpowiedni sprzęt. Stigiem zrobi to w 10 minut. Umóiłem sie z nim na oględziny. Jak to mówi widział wiele spawów dobrych i rozwalonych.

Chętnie też spotkam sie z kimś z Wrocławia w celu oględzin.

Awatar użytkownika
Twardy161
klepacz
klepacz
Posty: 739
Rejestracja: wt 28 lip 2009, 21:09
Imię: Łukasz
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Twardy161 » śr 30 wrz 2009, 10:28

stigiem wiele nie zrobisz chyba ze masz znajomosci w Top Gear:]
asle to prawda ze dla spawacza to nie problem-o ile wie cio robi, Tig bardzo ladnie wtapia wiec spaw bedzie jak nowy ale jesli jak piszesz cos sie da odlupac to to moze byc tylko lakier bo przeciez nie rama:]
ale niech gosc obejrzy to

Awatar użytkownika
Bohun
klepacz
klepacz
Posty: 854
Rejestracja: pn 19 cze 2006, 10:28
Imię: Wiktor
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Rzeszów / Lubaczów
Kontakt:

Post autor: Bohun » śr 30 wrz 2009, 11:43

ppamula pisze:Pękniecie spawu w tym miejscu oznaczać może ogromne naprężenia. Co by sugerowało że rama jest skrzywiona.

to że pospawasz to jedno. ale jezeli tak jak pisze Pamula rama jest skrzywiona, to za jakiś czas znów może być ten sam problem.

ja bym się udał na pomiar geometrii ramy. bądź co bądź najważniejszego elementu motocykla ...

pozdroowka
stella > IŻ 49 > AWO 425 > M-72 > VF750F > VFR 750 > VS 700> XVS 650 > ZX 6-R > virago 1000 > VS 1400

Awatar użytkownika
arczon
teksciarz
teksciarz
Posty: 156
Rejestracja: śr 19 sie 2009, 18:07
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: GTC

Post autor: arczon » śr 30 wrz 2009, 15:12

Najprawdopodobniej jest to eksploatacyjne pęknięcie zimne tzw. wodorowe. Powstało w wyniku dyfuzji wodoru i wzrostu ciśnienia w mikroporach wewnątrz spawu.
Niedowiary, że coś takiego stało się w fabrycznym spawie, ale jeżeli się nie myle to dyskwalifikuje połączenie w całości i jest dużynm zagrożeniem dla Ciebie.
Proponuję podjechać do profesjonalnego warsztatu lub na politechnikę (WM) i zrobić badanie ultradźwiękowe UT lub magnetyczno proszkowe.
Jeżeli się nie mylę to nie jest dobrze :neutral:

Awatar użytkownika
Damo 88
klepacz
klepacz
Posty: 1101
Rejestracja: sob 11 kwie 2009, 01:05
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Wrocek

Post autor: Damo 88 » śr 30 wrz 2009, 16:51

Bez przebadania moto nie będziesz wiedział co i jak , A ten gości co sprzedaje te spawarki niech nadal to robi i nie bierze się za spawanie , bo skąd będzie wiedział jakie parametry ma ustawić skoro nie wie jak gruby jest materiał w tym miejscu :???:

Zdjęcia ultradzwiękowe Spoin :

Zamieszczam Fotki zdjęć spoin dla podkreślenia powagi sytuacji
Obrazek

Obrazek

piw9001
bywalec
bywalec
Posty: 34
Rejestracja: pn 21 wrz 2009, 09:46
Imię: Piotr
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: piw9001 » śr 30 wrz 2009, 17:36

Witam,
Przekazuje zdjęcia. Czarną kropką zaznaczony jest dolny koniec rysy, górny kończy sie na zagięciu.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Awatar użytkownika
ppamula
stary wyjadacz
stary wyjadacz
Posty: 3542
Rejestracja: czw 20 lip 2006, 08:12
Imię: Piotr
województwo: mazowieckie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: ppamula » śr 30 wrz 2009, 18:03

Niestety nie wygląda to najlepiej.
Koniecznie pomiar ramy.
Myślę że spawanko nie ominie tego motunga.
Swoją drga kiedy go kupiłeś i od kogo?

piw9001, sprawa jest poważna :!:

arek
teksciarz
teksciarz
Posty: 157
Rejestracja: ndz 23 mar 2008, 12:27
Imię: Arek
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Pruszcz Gdański

Post autor: arek » śr 30 wrz 2009, 18:10

Na twoim miejscu to zacząłbym się rozglądać za nową ramą... Kiedyś takie cuda działy się w kawasukach (kitajce podobno źle policzyły wytrzymałość spawów i pękały ramy w zx na wysokości zbiornika paliwa), ale o hondach nie słyszałem, a to wygląda poważnie - być może rama była robiona i ktoś to spawał (różne rzeczy robi się u nas). Ale NA PEWNO nie jeździłbym na twoim miejscu bo jak pisał ktoś wyżej to spaw jak już zaczyna pękać to może pęknąć jak zapałka a lot przed siebie jest może i przyjemny ale gorzej z lądowaniem

Awatar użytkownika
mario_blues
pisarz
pisarz
Posty: 348
Rejestracja: śr 15 sie 2007, 15:34
Imię: Mariusz
województwo: łódzkie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Łódź, Głowno
Kontakt:

Post autor: mario_blues » śr 30 wrz 2009, 19:00

definitywny koniec jazdy kolego. Jeśli nie minął długi czas od zakupu(chyba max 2 tyg.?), to możesz spróbować dogadać się ze sprzedawcą. W innym wypadku tak jak piszą panowie powyżej. Wskazana byłaby ekspertyza jak głębokie jest pęknięcie.
pozdrawiam i życzę powodzenia

Skuciok
teksciarz
teksciarz
Posty: 179
Rejestracja: pt 23 maja 2008, 12:40
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: z gór

Post autor: Skuciok » śr 30 wrz 2009, 19:03

No nic, myślę że to oznacza koniec jazdy :-(. Pierwszy raz widzę żeby tak spaw puścił. zwykle to puszcza obok spawania. Nie odważyłbym się motocyklem klasy vfr ki jeździć po spawaniu tego. Za duże prędkości masa i szeroko rozumiany brak bezpieczeństwa.
Co prawda widziałem już pękniętą ramę, tudzież półkę dolną wielca, a nawet się na takiej musiałem dobujać do domu ale to było blisko i w moim weteranie gdzie z racji drgań, dziur i upływu czasu materiał po prostu uległ zmęczeniu i zwyczajnie się poddał.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 7 gości