Ciśnienie w oponach

Awatar użytkownika
whitespirit
pisarz
pisarz
Posty: 282
Rejestracja: ndz 13 maja 2007, 14:45
Model VFR: Honda VFR800FI '99
Imię: Bartosz
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Bristol UK

Post autor: whitespirit » śr 21 maja 2008, 23:04

Ktos pewnego razu obliczyl jakie cisnienie powinno byc w oponach
przy takim czy innym motocyklu.
Ktos tez obliczyl rozmiar opon, dla motocykla,
Optymalny rozmiar dla danego modelu.

Nie szersza nie wezsza taka jaka jest w specyfikacji.

Cisnienie:
Jezeli mowia przod 2.5 to 2.5
Jezeli mowia tyl 2.9 to 2.9...

Nic prostrzego.

Pytanie: Z kad bierze sie trzymanie opony?
Odp: Z rozgrzanej gumy!

Guma nie rozgrzewa sie przez tarcie o asfalt.
Nie bierznik daje przyczepnosc, ale guma.

Wiec to dzieki odpowiedniemu cisnieniu
opona ugina sie optymalnie.
Dzieki temu optymalnemu ugieciu wewnetrzne warstwy opony
poprzez ruch (prace) wytwarzaja cieplo.
Dzieki temiu guma nabiera odpowiedniej elastycznosci.

Opona - guma- wtapia sie podloze i z stad mamy przyczpnosc.

Co jesli mamy zbyt DUZO powietrza, no coz opona nie rozgrzeje sie tak jak powinna
wiec z przyczepnosci nici!
Co jesli mamy zbyt MALO cisnienia, no coz opona ugnie zbyt mocno
nagrzeje sie nadmiernie i moze soprowadzic do TRWALEGO uszkodzenia opony
i szybszego jej zuzycia...

Bierzniki pomagaja rozgrzewac sie oponie i odprowadzac z pod niej wody.
Jezeli opona jest zalozona w odwrotnie do zalozonego kierunku rotacji
bierznik bedzie wpompowywac wode pod opone.

i.t.d.
... nawet nie wiem czy ktos to jeszcze czyta...

prezesrobert
Posty: 6
Rejestracja: ndz 09 mar 2008, 09:11
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: strzelin

CZYTA CZYTA

Post autor: prezesrobert » pt 30 maja 2008, 22:01

CZYTA CZYTA PISZ DALEJ

romekjagoda
zadomowiony
zadomowiony
Posty: 60
Rejestracja: śr 13 lut 2008, 00:29
Model VFR: RC-24 z 1989 r.
Imię: Romek
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Bruksela

Post autor: romekjagoda » pt 19 gru 2008, 14:25

A mnie intryguje inne pytanie: do mojego RC24 założyłem opony 120 przód i 150 tył. Czy podane ciśnienia 2.5 i 2.9 stosują się tak samo, czy jakoś inaczej powinienem je pompować? Innymi słowy, czy ciśnienie zależy tylko od moto czy też od stosowanego rozmiaru opon?
"And the road becomes my bride..."

Awatar użytkownika
kiki
ostry klepacz
ostry klepacz
Posty: 2502
Rejestracja: pt 13 sty 2006, 12:53
Model VFR: 800FI '98
Imię: Piotr
województwo: mazowieckie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Węgrów
Kontakt:

Post autor: kiki » pt 19 gru 2008, 18:32

ja mialem szersze opony i pompowałem wg serwisówki i do turystycznej jazdy było ok

Pozdro

Awatar użytkownika
rafi
teksciarz
teksciarz
Posty: 141
Rejestracja: sob 23 cze 2007, 14:50
Model VFR: RC 24
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Bytom
Kontakt:

Post autor: rafi » sob 20 gru 2008, 21:01

:eek ale wy macie problemy dmuchnij tyle ile podaja czyli te 2,5 i 2,9 i bedzie git pompniesz 3at i tez bedzie git :biggrin

Awatar użytkownika
moskittiero
teksciarz
teksciarz
Posty: 182
Rejestracja: pt 24 paź 2008, 10:51
Model VFR: RC46
Imię: Marcin
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Konin
Kontakt:

Post autor: moskittiero » śr 13 maja 2009, 07:10

odgrzebuje i dodaje - mam opony napompowane gazem secur pneus
jak zrozumiałem to ciśnienie dokładnie takie jak powietrza (+ minimalnie więcej - gaz ma wyprzeć pozostałe powietrze)
ciekawy jestem czy ma to realny wpływ na jazdę/trwałość opon itd itp - jeśli ktoś ma doświadczenie, lub wiedzę w tym temacie proszę o wypowiedź

Awatar użytkownika
Kornik
ostry klepacz
ostry klepacz
Posty: 2147
Rejestracja: ndz 11 lis 2007, 23:42
Model VFR: był
Imię: Marcin
województwo: mazowieckie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Kornik » śr 13 maja 2009, 08:14

moskittiero pisze:odgrzebuje i dodaje - mam opony napompowane gazem secur pneus
jak zrozumiałem to ciśnienie dokładnie takie jak powietrza (+ minimalnie więcej - gaz ma wyprzeć pozostałe powietrze)
ciekawy jestem czy ma to realny wpływ na jazdę/trwałość opon itd itp - jeśli ktoś ma doświadczenie, lub wiedzę w tym temacie proszę o wypowiedź
Jak dla mnie to troche bezsensowne bo opony wymieniasz minimum co "sezon" (zdarzas ię tez i co dwa, zalezy kto ile jeździ). A guma motocyklowa ma od 3 do 5 lat przydatności w normalnych warunkach drogowych. Tak więc nawet nie zdąży się zestarzec żeby wymienione w artykule czynniki miałyby jej zaszodzic. Dobrze est pompować azotem ale nie z racji tego że cos tam zabezpiecza w oponie tylko z racji tego że ciśnienei w oponie nie ulega takiej zmianie pod wpływem temepratury (opony się rozgrzewaja przeciez) jak przy pompowaniu sprężonego powietrza. A reszta ich wypocin to jak napisanie na paczce brukselki że po jej zjedzeniu dziewczyna rosna cycki, facetom ptaki, niekt nie choruje i zapanuje pokój na świecie. :biggrin
Na szczęście pracujesz całe życie, a na nieszczęście sekundę.

Honda VFR800 (1999) - Sprzedana (Poszukiwana)
Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sports DCT
Toyota CHR Hybrid

Awatar użytkownika
moskittiero
teksciarz
teksciarz
Posty: 182
Rejestracja: pt 24 paź 2008, 10:51
Model VFR: RC46
Imię: Marcin
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Konin
Kontakt:

Post autor: moskittiero » śr 13 maja 2009, 11:44

Kornik pisze:...Dobrze jest pompować azotem ale nie z racji tego że cos tam zabezpiecza w oponie tylko z racji tego że ciśnienei w oponie nie ulega takiej zmianie pod wpływem temepratury (opony się rozgrzewaja przeciez) jak przy pompowaniu sprężonego powietrza...
i tutaj mamy ten efekt
http://www.opony.com.pl/technologie/320_specjalna_mieszanka_lotna_do_napelniania_opon_secur_pneus.html pisze:...Mieszanka lotna SECUR PNEUS zapewnia utrzymanie poprawnego i stałego ciśnienia opon pięć razy dłużej, niż przy oponach napełnionych zwykłym powietrzem...
a co do wpływu wilgotności i oleju na ciśnienie to dobry jest komentarz na stronie podpisane przez AWM
składu gazu nie znam, ale koszt to 5zł/koło...

Awatar użytkownika
ppamula
stary wyjadacz
stary wyjadacz
Posty: 3539
Rejestracja: czw 20 lip 2006, 08:12
Model VFR: RC46-2001
Imię: Piotr
województwo: mazowieckie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: ppamula » sob 16 maja 2009, 10:31

Moi drodzy. Zapraszam na lekcję fizyki spowrotem do liceum.
Zgodnie z prawami termodynamiki, biorąc pod uwagę ?
p = ciśnienie; V = objętość; T = temperaturę; nR = stałą określającą ilośc gazu (cząsteczek)
to
p * V / T = nR
I z powyższego wynika że zmienność ciśnienia od tempperatury NIE ZALEŻY OD TYPU GAZU!!!

Więc ci co płacą za azot lub jakąś tam mieszankę dają się nabijać w butelkę albo pompować w oponkę. :biggrin
Poza tym w powietrzu jest 78% azotu a już nie sposób usunąć powietrze z opony przed wpompowaniem tam innego azotu bo przy zasysaniu brzeg opony spadnie z krawędzi felgi albo zassana opona się załamie i to jest bardziej groźne. :cry
Ostatnio zmieniony sob 16 maja 2009, 10:36 przez ppamula, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
ppamula
stary wyjadacz
stary wyjadacz
Posty: 3539
Rejestracja: czw 20 lip 2006, 08:12
Model VFR: RC46-2001
Imię: Piotr
województwo: mazowieckie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: ppamula » sob 16 maja 2009, 10:33

moskittiero pisze:...Mieszanka lotna SECUR PNEUS zapewnia utrzymanie poprawnego i stałego ciśnienia opon pięć razy dłużej, niż przy oponach napełnionych zwykłym powietrzem...
Pisanie takich tekstów to jak
Zastosowanie kremu przeciwzmarszczkowego XXX działa pięć razy skuteczniej.
Osobiście dla własnego komforu psychicznego wolę częściej sprawdzać ciśnienie w oponkach bo żaden secure pneus nie zabezpieczy mnie przed niewielkimi nieszczelnościami. Więc przed każdą większą traską na stacji macam manometry.

herman
Posty: 19
Rejestracja: pt 12 cze 2009, 19:31
Model VFR: VFR 800 Vtec 2004
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Krakow

Post autor: herman » ndz 21 cze 2009, 12:13

romekjagoda pisze:A mnie intryguje inne pytanie: do mojego RC24 założyłem opony 120 przód i 150 tył. Czy podane ciśnienia 2.5 i 2.9 stosują się tak samo, czy jakoś inaczej powinienem je pompować? Innymi słowy, czy ciśnienie zależy tylko od moto czy też od stosowanego rozmiaru opon?
Gadalem dzis o tym z mechanikiem przy okazj wymiany opony...

Twierdzi, ze dane podane w manualu i na naklejkach na wahaczu dotycza opon zakladanych seryjnie do danego modelu motocykla przez Honde...
Jezeli wymieniamy je na innego typu, powinnismy pompowac je optymalnym cisnieniem podanym przez producenta opon jako ze przy takim wlasnie a nie innym cisnieniu sa one testowane i przejawiaja najlepsze parametry...
Sam nie wiem co o tym myslec...na razie szukam jakichs danych producenta na ten temat...
Ma ktos gdzies namiary na specyfikacje Michelin?

Pozdrawiam

darecki-30
pisarz
pisarz
Posty: 291
Rejestracja: ndz 21 cze 2009, 11:10
Model VFR: 800fi 1998
Imię: dariusz
województwo: podkarpackie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: podkarpacie

Post autor: darecki-30 » ndz 21 cze 2009, 12:22

po pierwsze nie podałes wysokosci opony , profilu jak kto woli a od tego zelezy ile napompować pow. i dokładnie jak napisali kol. wyzej czy bgedzie 2.5 czy 3 atm. to jeden ,,.

Lewyfocha
bywalec
bywalec
Posty: 31
Rejestracja: ndz 10 wrz 2017, 21:47
Model VFR: 800fi
Imię: Paweł
województwo: dolnośląskie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Wrocław

Re: Ciśnienie w oponach

Post autor: Lewyfocha » śr 29 cze 2022, 19:10

Hej Wszystkim czytam i powiem szczerze Rozbroił mnie esej o Ciśnieniu :-) Dodam że po 62 km oponę mam ciepłą jak racuch z Babcinego piekarnika zostało mi 1,5 cm do zamkniętych opo ale znajomy powiedział że jestem debil. Te 15 mam to mogę sobie zrobić na torze gdzie nie będę trupem jak się Zdziwię. Piszę bo już kilka lat temu się zadeklarowałem na vfr FI więc szukam ludzi którzy jeżdżą jeszcze :-)
Chińskie 125ccm ----- Zr750 ----- VFR 800fi💖💖💖

Lewyfocha
bywalec
bywalec
Posty: 31
Rejestracja: ndz 10 wrz 2017, 21:47
Model VFR: 800fi
Imię: Paweł
województwo: dolnośląskie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Wrocław

Re: Ciśnienie w oponach

Post autor: Lewyfocha » śr 29 cze 2022, 19:12

Sory nie będę Trup jak się przewioze- sprostowanie do wcześniejszej wypowiedzi. Powiem tak czytałem w latach jak się zapisałem do Tego Forum Historię Kolegi z VFR i przekaż brzmiał Zginął ale robił to co Kochał
Chińskie 125ccm ----- Zr750 ----- VFR 800fi💖💖💖

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 5 gości