Strona 1 z 1

Rozmiary opon

: sob 15 lip 2006, 13:50
autor: UxY
Dobra :P niezla lipa panowie ;]


Przegldając owners manual zobaczyłem ze....mój rozmiar fabryczny opony tył to 130/80/18 ja mam 140 i spoko opona leży w feldze good (z resztą o ile wiem od 88 montowali juz 140) ale nie o to chodzi, profil mojej opony to 70....hymm, na co to wpływa? Czy dobrze rozumiuje np. mnijeszy profil lepiej w zakrętach ale wolniej sie jedzie? no bo skoro mniejszy to opona niższa a co za tym idzie obwód opony też jest mniejszy czyli jeden pełen obrót koła na mniejszym profilu przejeżdza mniejsza odległośc niż ten z większym. Dobrze rozumuje?


No to sukam od dzis 140/80/18 ;p


Pozdro

: sob 15 lip 2006, 15:15
autor: seba_VF750FR
ja juz Ci mowilem ze mam 160/60/18 i smiga super

: sob 15 lip 2006, 20:03
autor: Vlaad
Już ci tł?umaczę UxY co i jak z oponami:
np 130/70R17
130 - szerokość opony w mm
70 - to wysokość profilu w procentach szerokości - czyli 70% ze 130 czyli 91 mm
17 - wiadomo.
Teraz ważne jest, żeby zachować zbliżonż wysokość. Jeżeli chcesz założyć oponę 140 to musisz wybrać zbliżoną do 91 mm wysokość profilu czyli 140/65R17. Faktycznie, 140 powinna być stbilniejsza w zakrętach ale:
primo: potrzebna będzie nieco wieksza siła do złożenia się,
secundo: pogorszy się poręczność w przerzucaniu z winkla w winkiel,
terzio: będzie większa wrażliwość na koleiny.
Wady te można zniwelować techniką jazdy, stosując świadomie countersteering. Moim zdaniem można śmiało założyć kapcia o numer większego jeżeli opona nie będzie nigdzie ocierać.
Jeżeli masz UxY 130/80/18 to załóż 140/75 R18 (jeżeli jest taki). Jeżeli nie ma to:
80% ze 130 - 104 mm
70% ze 140 - 98 mm
Daje nam to różnicę na średnicy 6 mm, czyli 3 mm na promieniu. Nawet nie poczujesz, bo geometria motocykla prawie się nie zmieni. Jak ktoś jest bardzo zawzięty to może sobie policzyc ze wzoru na obwod okregu o ile zmniejszy sie obwod opony :mrgreen: . Mnie sie nie chce :P . Zainteresowanym podje wzor: obwod = 2Πr 8) :idea: :grin: .

PeeS
No dobra policzylem :P ... Przy 130/80 obwod 326,56 przy 140/70 obwod 307,72 co daje nam różnicę 18,84 mm na obwodzie.

: sob 15 lip 2006, 22:39
autor: UxY
uuu to takie buty :) Dzi?ĸi Vlaad :D czyli w sumie 140/70 tez moze byc be problemu. Spoko poszukam takie i takiej, wola? bym fabryczn? gdy? jak kto? to kiedy? obliczy? to znaczy ze jest wporzo :)


Dzieki :]

: ndz 16 lip 2006, 01:48
autor: UxY
Na pewno dobrze policzy?e?? :P

"Przy 130/80 obw?d 326,56 przy 140/70 obwod 307,72 co daje nam roznice 18,84 mm na obwodzie."

18,84 mm to 1,884 cm czyli wg obliczen obwod opony 140/70 ma 30,772 cm co jest nie moziwe bo 30 cm to troche malo :P Jaki brales promien kola? promien powinien byc rowny “r” mierzonemu od osi kola do konca felgi plus 98 mm jezeli patrzymy na 140/70.

Moim zdaniem to tak:

Fela ma 18 cali czyli 45,72 cm (1 cal UK = 2.54 cm) bierzemy promien czyli polowe a to jest 22.86 cm, do tego dodajemy 9,8 cm wysokosci opony co daje nam 32.66 cm promien naszego okregu.

Liczymy:

L=2PiR czyli L=2*3.14*32.66=205.10 cm obwodu kola po okregu :P (pytanie czy 98 mm jest do rantu opony czy do wierzcholka)
Teraz to samo przy oponie 130/80 to jest 208,87 cm Czyli o 3.77 cm wiecej


Pojde dalej i :P

na kazdy obrot kola na oponie 130/80 przejezdzamy 2,88 metra na oponie 140,70 przy tej samej pracy silnika (zebatka robi pelen obrot razem z kolem niezaleznie jaki jest rozmiar opony) 2,51 m czyli liczac dalej na kazdy przejechany kilometr

1 km = 1000 m

czyli 1000 / 2,88 = 347,22 obrotu kola przy oponie 130/80 i przy kapciu 140/70 = 398,4

na sto kilometrow nasze kolo na feldze 18 przy oponie 130/80 robi 34722.22 obrotow
(100 km = 100 000m 100 000 / 2.88 = 34722.22)
a na oponie 140/70 - 39840.63

dalej

39840.63 - 34722.22 = 5118.41


Czyli na kazde 100 km nasza opona 140/70 musi wykonac 5118, 41 obrotow wiecej!! a co za tym idzie przejedziemy 5118,41 * 2.51 = 12847.2 metrow mniej.

Czyli na oponie 130/80 przy tej samej pracy silnika (a co za tym idzie zuzyciem paliwa) przejedziemy o 12847,2 metra wiecej!! co daje nam 12,85 km wiecej na kazde przejechane 100 km!!! czyli po 1000 km mamy 128 km gratis ;]

Yhhhhh nie wiem czy dobrze to policzylem jest bardzo pozno ale bylem ciekaw jak to wyjdzie, jezeli to jest dobrze to roznica pomiedzy oponami w wymiarze sezonowym jest znaczaca :)


Pozdro V4 ;]

: ndz 16 lip 2006, 06:15
autor: Vlaad
No tak... :oops: , stara pierdola jestem i nie dodalem promienia felgi :mrgreen: .

: ndz 16 lip 2006, 11:27
autor: seba_VF750FR
NO ,Uxy ale zes pojechal :P ,ale moim zdaniem nie wliczyles oporow powietrza :P..........LOL

: ndz 16 lip 2006, 11:46
autor: Vlaad
UxY pisze:Na pewno dobrze policzy?e?? :P
Liczymy:

L=2PiR czyli L=2*3.14*32.66=205.10 cm obwodu kola po okregu :P (pytanie czy 98 mm jest do rantu opony czy do wierzcholka)
Teraz to samo przy oponie 130/80 to jest 208,87 cm Czyli o 3.77 cm wi?cej


Pojde dalej i :P

na kazdy obrot kola na oponie 130/80 przejezdzamy 2,88 metra na oponie 140,70 przy tej samej pracy silnika (zebatka robi pelen obrot razem z kolem niezaleznie jaki jest rozmiar opony) 2,51 m czyli liczac dalej na kazdy przejechany kilometr
Przesadziles :grin: :P . Teraz ja cie mam! Na 130/90 przejedziemy 2,088 metra, a na 140/70 2,051 metra, czyli 0,25 metra roznicy.
Piernicze, dalej nie licze... :lol: .

: ndz 16 lip 2006, 12:36
autor: UxY
No dobra to jeszcze raz bo faktycznie sie j.b.n.??em :P

Czyli opna 130/80 robi 2,088 m przy jednym obrocie a 140/70 robi 2,051

1 km = 1000 m

czyli 1000 / 2,088 = 478.92 obrotu kola przy oponie 130/80 i przy kapciu 140/70 = 487.56



na sto kilometrow nasze kolo na feldze 18 przy oponie 130/80 robi 47892.72 obrotow
(100 km = 100 000m 100 000 / 2.088 = )
a na oponie 140/70 – 48756.7

dalej

48756.7 – 47892.72 = 863.98


Czyli na kazde 100 km nasza opona 140/70 musi wykonac 863.98 obrotow wiecej a co za tym idzie przejedziemy 863.98 * 2.051 = 1772.02 metrow mniej.


Czyli na kaxde 100 km na oponie 130/80 zrobimy o 1, 77 km wiiecej (co juz nie jest tak duza roznica bo na kazdy 1000 km zrobimy 17,7 km wiecej, spalanie spadnie minimalnie (ale spadnie :P) czyli jak ktos robi w sezonie kolo 10 tys to ma gratis 177 km :P



Sorry za blad pozno bylo :P

: śr 26 lip 2006, 17:56
autor: mrf
Zapomniales uwzglednic opory toczenia :)

: śr 25 kwie 2007, 14:36
autor: burt
Strasznie to jest stare ale co tam. Doloze od siebie jeszcze kilka kilometrow :grin:

Skoro jest tak ze
130/80 robi 2,088 m przy jednym obrocie a 140/70 robi 2,051 = 1.01804

Innymi slowy na oponie 130/80 przejedzie sie o 1,804% dalej niz na 140/70

Przy 10000 km bedzie to dokladnie 180,4 km

No i jak mowilem dolozylem jeszcze 3,4 km, a i jeszcze obliczenia prostsze :grin:

[ Dodano: 2007-04-25, 14:38 ]
Co sie skasowalo

Mialo byc tak:

Skoro jest tak ze
130/80 robi 2,088 m przy jednym obrocie a 140/70 robi 2,051 to 2,088 / 2,051 = 1,01804

: czw 26 kwie 2007, 23:23
autor: chudy
eno tego jeszcze nie bylo na forum :lol: normalnie kolko matematyczne :mrgreen: to moze jeszcze ktos policzy jak to bedzie na benzynie 95,98 a jak na Vpower motoride:

: pt 27 kwie 2007, 16:47
autor: maciek
Uwzględnijcie jeszcze zużycie opony :mrgreen:

: pt 11 maja 2007, 07:40
autor: wasyl
I wiek gumy! :mrgreen:

: pt 03 sie 2007, 23:17
autor: jonygorzel
CHopy idzcie lepiej na piwo bedziecie lepiej obliczać :wtf