Rozmiary opon
-
- Administrator
- Posty: 1467
- Rejestracja: sob 29 paź 2005, 17:05
- Imię: Łukasz
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Pruszków
- Kontakt:
Rozmiary opon
Dobra niezla lipa panowie ;]
Przegldając owners manual zobaczyłem ze....mój rozmiar fabryczny opony tył to 130/80/18 ja mam 140 i spoko opona leży w feldze good (z resztą o ile wiem od 88 montowali juz 140) ale nie o to chodzi, profil mojej opony to 70....hymm, na co to wpływa? Czy dobrze rozumiuje np. mnijeszy profil lepiej w zakrętach ale wolniej sie jedzie? no bo skoro mniejszy to opona niższa a co za tym idzie obwód opony też jest mniejszy czyli jeden pełen obrót koła na mniejszym profilu przejeżdza mniejsza odległośc niż ten z większym. Dobrze rozumuje?
No to sukam od dzis 140/80/18 ;p
Pozdro
Przegldając owners manual zobaczyłem ze....mój rozmiar fabryczny opony tył to 130/80/18 ja mam 140 i spoko opona leży w feldze good (z resztą o ile wiem od 88 montowali juz 140) ale nie o to chodzi, profil mojej opony to 70....hymm, na co to wpływa? Czy dobrze rozumiuje np. mnijeszy profil lepiej w zakrętach ale wolniej sie jedzie? no bo skoro mniejszy to opona niższa a co za tym idzie obwód opony też jest mniejszy czyli jeden pełen obrót koła na mniejszym profilu przejeżdza mniejsza odległośc niż ten z większym. Dobrze rozumuje?
No to sukam od dzis 140/80/18 ;p
Pozdro
Ostatnio zmieniony śr 26 lip 2006, 17:40 przez UxY, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- klepacz
- Posty: 901
- Rejestracja: ndz 19 mar 2006, 22:14
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Bartoszyce
- Kontakt:
- Vlaad
- klepacz
- Posty: 956
- Rejestracja: pt 18 lis 2005, 08:27
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Warszawa/Olsztyn
- Kontakt:
Już ci tł?umaczę UxY co i jak z oponami:
np 130/70R17
130 - szerokość opony w mm
70 - to wysokość profilu w procentach szerokości - czyli 70% ze 130 czyli 91 mm
17 - wiadomo.
Teraz ważne jest, żeby zachować zbliżonż wysokość. Jeżeli chcesz założyć oponę 140 to musisz wybrać zbliżoną do 91 mm wysokość profilu czyli 140/65R17. Faktycznie, 140 powinna być stbilniejsza w zakrętach ale:
primo: potrzebna będzie nieco wieksza siła do złożenia się,
secundo: pogorszy się poręczność w przerzucaniu z winkla w winkiel,
terzio: będzie większa wrażliwość na koleiny.
Wady te można zniwelować techniką jazdy, stosując świadomie countersteering. Moim zdaniem można śmiało założyć kapcia o numer większego jeżeli opona nie będzie nigdzie ocierać.
Jeżeli masz UxY 130/80/18 to załóż 140/75 R18 (jeżeli jest taki). Jeżeli nie ma to:
80% ze 130 - 104 mm
70% ze 140 - 98 mm
Daje nam to różnicę na średnicy 6 mm, czyli 3 mm na promieniu. Nawet nie poczujesz, bo geometria motocykla prawie się nie zmieni. Jak ktoś jest bardzo zawzięty to może sobie policzyc ze wzoru na obwod okregu o ile zmniejszy sie obwod opony . Mnie sie nie chce . Zainteresowanym podje wzor: obwod = 2Πr .
PeeS
No dobra policzylem ... Przy 130/80 obwod 326,56 przy 140/70 obwod 307,72 co daje nam różnicę 18,84 mm na obwodzie.
np 130/70R17
130 - szerokość opony w mm
70 - to wysokość profilu w procentach szerokości - czyli 70% ze 130 czyli 91 mm
17 - wiadomo.
Teraz ważne jest, żeby zachować zbliżonż wysokość. Jeżeli chcesz założyć oponę 140 to musisz wybrać zbliżoną do 91 mm wysokość profilu czyli 140/65R17. Faktycznie, 140 powinna być stbilniejsza w zakrętach ale:
primo: potrzebna będzie nieco wieksza siła do złożenia się,
secundo: pogorszy się poręczność w przerzucaniu z winkla w winkiel,
terzio: będzie większa wrażliwość na koleiny.
Wady te można zniwelować techniką jazdy, stosując świadomie countersteering. Moim zdaniem można śmiało założyć kapcia o numer większego jeżeli opona nie będzie nigdzie ocierać.
Jeżeli masz UxY 130/80/18 to załóż 140/75 R18 (jeżeli jest taki). Jeżeli nie ma to:
80% ze 130 - 104 mm
70% ze 140 - 98 mm
Daje nam to różnicę na średnicy 6 mm, czyli 3 mm na promieniu. Nawet nie poczujesz, bo geometria motocykla prawie się nie zmieni. Jak ktoś jest bardzo zawzięty to może sobie policzyc ze wzoru na obwod okregu o ile zmniejszy sie obwod opony . Mnie sie nie chce . Zainteresowanym podje wzor: obwod = 2Πr .
PeeS
No dobra policzylem ... Przy 130/80 obwod 326,56 przy 140/70 obwod 307,72 co daje nam różnicę 18,84 mm na obwodzie.
Ostatnio zmieniony śr 26 lip 2006, 17:46 przez Vlaad, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Administrator
- Posty: 1467
- Rejestracja: sob 29 paź 2005, 17:05
- Imię: Łukasz
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Pruszków
- Kontakt:
Na pewno dobrze policzy?e??
"Przy 130/80 obw?d 326,56 przy 140/70 obwod 307,72 co daje nam roznice 18,84 mm na obwodzie."
18,84 mm to 1,884 cm czyli wg obliczen obwod opony 140/70 ma 30,772 cm co jest nie moziwe bo 30 cm to troche malo Jaki brales promien kola? promien powinien byc rowny “r” mierzonemu od osi kola do konca felgi plus 98 mm jezeli patrzymy na 140/70.
Moim zdaniem to tak:
Fela ma 18 cali czyli 45,72 cm (1 cal UK = 2.54 cm) bierzemy promien czyli polowe a to jest 22.86 cm, do tego dodajemy 9,8 cm wysokosci opony co daje nam 32.66 cm promien naszego okregu.
Liczymy:
L=2PiR czyli L=2*3.14*32.66=205.10 cm obwodu kola po okregu (pytanie czy 98 mm jest do rantu opony czy do wierzcholka)
Teraz to samo przy oponie 130/80 to jest 208,87 cm Czyli o 3.77 cm wiecej
Pojde dalej i
na kazdy obrot kola na oponie 130/80 przejezdzamy 2,88 metra na oponie 140,70 przy tej samej pracy silnika (zebatka robi pelen obrot razem z kolem niezaleznie jaki jest rozmiar opony) 2,51 m czyli liczac dalej na kazdy przejechany kilometr
1 km = 1000 m
czyli 1000 / 2,88 = 347,22 obrotu kola przy oponie 130/80 i przy kapciu 140/70 = 398,4
na sto kilometrow nasze kolo na feldze 18 przy oponie 130/80 robi 34722.22 obrotow
(100 km = 100 000m 100 000 / 2.88 = 34722.22)
a na oponie 140/70 - 39840.63
dalej
39840.63 - 34722.22 = 5118.41
Czyli na kazde 100 km nasza opona 140/70 musi wykonac 5118, 41 obrotow wiecej!! a co za tym idzie przejedziemy 5118,41 * 2.51 = 12847.2 metrow mniej.
Czyli na oponie 130/80 przy tej samej pracy silnika (a co za tym idzie zuzyciem paliwa) przejedziemy o 12847,2 metra wiecej!! co daje nam 12,85 km wiecej na kazde przejechane 100 km!!! czyli po 1000 km mamy 128 km gratis ;]
Yhhhhh nie wiem czy dobrze to policzylem jest bardzo pozno ale bylem ciekaw jak to wyjdzie, jezeli to jest dobrze to roznica pomiedzy oponami w wymiarze sezonowym jest znaczaca
Pozdro V4 ;]
"Przy 130/80 obw?d 326,56 przy 140/70 obwod 307,72 co daje nam roznice 18,84 mm na obwodzie."
18,84 mm to 1,884 cm czyli wg obliczen obwod opony 140/70 ma 30,772 cm co jest nie moziwe bo 30 cm to troche malo Jaki brales promien kola? promien powinien byc rowny “r” mierzonemu od osi kola do konca felgi plus 98 mm jezeli patrzymy na 140/70.
Moim zdaniem to tak:
Fela ma 18 cali czyli 45,72 cm (1 cal UK = 2.54 cm) bierzemy promien czyli polowe a to jest 22.86 cm, do tego dodajemy 9,8 cm wysokosci opony co daje nam 32.66 cm promien naszego okregu.
Liczymy:
L=2PiR czyli L=2*3.14*32.66=205.10 cm obwodu kola po okregu (pytanie czy 98 mm jest do rantu opony czy do wierzcholka)
Teraz to samo przy oponie 130/80 to jest 208,87 cm Czyli o 3.77 cm wiecej
Pojde dalej i
na kazdy obrot kola na oponie 130/80 przejezdzamy 2,88 metra na oponie 140,70 przy tej samej pracy silnika (zebatka robi pelen obrot razem z kolem niezaleznie jaki jest rozmiar opony) 2,51 m czyli liczac dalej na kazdy przejechany kilometr
1 km = 1000 m
czyli 1000 / 2,88 = 347,22 obrotu kola przy oponie 130/80 i przy kapciu 140/70 = 398,4
na sto kilometrow nasze kolo na feldze 18 przy oponie 130/80 robi 34722.22 obrotow
(100 km = 100 000m 100 000 / 2.88 = 34722.22)
a na oponie 140/70 - 39840.63
dalej
39840.63 - 34722.22 = 5118.41
Czyli na kazde 100 km nasza opona 140/70 musi wykonac 5118, 41 obrotow wiecej!! a co za tym idzie przejedziemy 5118,41 * 2.51 = 12847.2 metrow mniej.
Czyli na oponie 130/80 przy tej samej pracy silnika (a co za tym idzie zuzyciem paliwa) przejedziemy o 12847,2 metra wiecej!! co daje nam 12,85 km wiecej na kazde przejechane 100 km!!! czyli po 1000 km mamy 128 km gratis ;]
Yhhhhh nie wiem czy dobrze to policzylem jest bardzo pozno ale bylem ciekaw jak to wyjdzie, jezeli to jest dobrze to roznica pomiedzy oponami w wymiarze sezonowym jest znaczaca
Pozdro V4 ;]
Ostatnio zmieniony śr 26 lip 2006, 17:54 przez UxY, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- klepacz
- Posty: 901
- Rejestracja: ndz 19 mar 2006, 22:14
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Bartoszyce
- Kontakt:
NO ,Uxy ale zes pojechal ,ale moim zdaniem nie wliczyles oporow powietrza ..........LOL
Ostatnio zmieniony śr 26 lip 2006, 18:11 przez seba_VF750FR, łącznie zmieniany 1 raz.
- Vlaad
- klepacz
- Posty: 956
- Rejestracja: pt 18 lis 2005, 08:27
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Warszawa/Olsztyn
- Kontakt:
Przesadziles . Teraz ja cie mam! Na 130/90 przejedziemy 2,088 metra, a na 140/70 2,051 metra, czyli 0,25 metra roznicy.UxY pisze:Na pewno dobrze policzy?e??
Liczymy:
L=2PiR czyli L=2*3.14*32.66=205.10 cm obwodu kola po okregu (pytanie czy 98 mm jest do rantu opony czy do wierzcholka)
Teraz to samo przy oponie 130/80 to jest 208,87 cm Czyli o 3.77 cm wi?cej
Pojde dalej i
na kazdy obrot kola na oponie 130/80 przejezdzamy 2,88 metra na oponie 140,70 przy tej samej pracy silnika (zebatka robi pelen obrot razem z kolem niezaleznie jaki jest rozmiar opony) 2,51 m czyli liczac dalej na kazdy przejechany kilometr
Piernicze, dalej nie licze... .
Ostatnio zmieniony śr 26 lip 2006, 18:13 przez Vlaad, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Administrator
- Posty: 1467
- Rejestracja: sob 29 paź 2005, 17:05
- Imię: Łukasz
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Pruszków
- Kontakt:
No dobra to jeszcze raz bo faktycznie sie j.b.n.??em
Czyli opna 130/80 robi 2,088 m przy jednym obrocie a 140/70 robi 2,051
1 km = 1000 m
czyli 1000 / 2,088 = 478.92 obrotu kola przy oponie 130/80 i przy kapciu 140/70 = 487.56
na sto kilometrow nasze kolo na feldze 18 przy oponie 130/80 robi 47892.72 obrotow
(100 km = 100 000m 100 000 / 2.088 = )
a na oponie 140/70 – 48756.7
dalej
48756.7 – 47892.72 = 863.98
Czyli na kazde 100 km nasza opona 140/70 musi wykonac 863.98 obrotow wiecej a co za tym idzie przejedziemy 863.98 * 2.051 = 1772.02 metrow mniej.
Czyli na kaxde 100 km na oponie 130/80 zrobimy o 1, 77 km wiiecej (co juz nie jest tak duza roznica bo na kazdy 1000 km zrobimy 17,7 km wiecej, spalanie spadnie minimalnie (ale spadnie ) czyli jak ktos robi w sezonie kolo 10 tys to ma gratis 177 km
Sorry za blad pozno bylo
Czyli opna 130/80 robi 2,088 m przy jednym obrocie a 140/70 robi 2,051
1 km = 1000 m
czyli 1000 / 2,088 = 478.92 obrotu kola przy oponie 130/80 i przy kapciu 140/70 = 487.56
na sto kilometrow nasze kolo na feldze 18 przy oponie 130/80 robi 47892.72 obrotow
(100 km = 100 000m 100 000 / 2.088 = )
a na oponie 140/70 – 48756.7
dalej
48756.7 – 47892.72 = 863.98
Czyli na kazde 100 km nasza opona 140/70 musi wykonac 863.98 obrotow wiecej a co za tym idzie przejedziemy 863.98 * 2.051 = 1772.02 metrow mniej.
Czyli na kaxde 100 km na oponie 130/80 zrobimy o 1, 77 km wiiecej (co juz nie jest tak duza roznica bo na kazdy 1000 km zrobimy 17,7 km wiecej, spalanie spadnie minimalnie (ale spadnie ) czyli jak ktos robi w sezonie kolo 10 tys to ma gratis 177 km
Sorry za blad pozno bylo
Ostatnio zmieniony śr 26 lip 2006, 18:14 przez UxY, łącznie zmieniany 1 raz.
Strasznie to jest stare ale co tam. Doloze od siebie jeszcze kilka kilometrow
Skoro jest tak ze
130/80 robi 2,088 m przy jednym obrocie a 140/70 robi 2,051 = 1.01804
Innymi slowy na oponie 130/80 przejedzie sie o 1,804% dalej niz na 140/70
Przy 10000 km bedzie to dokladnie 180,4 km
No i jak mowilem dolozylem jeszcze 3,4 km, a i jeszcze obliczenia prostsze
[ Dodano: 2007-04-25, 14:38 ]
Co sie skasowalo
Mialo byc tak:
Skoro jest tak ze
130/80 robi 2,088 m przy jednym obrocie a 140/70 robi 2,051 to 2,088 / 2,051 = 1,01804
Skoro jest tak ze
130/80 robi 2,088 m przy jednym obrocie a 140/70 robi 2,051 = 1.01804
Innymi slowy na oponie 130/80 przejedzie sie o 1,804% dalej niz na 140/70
Przy 10000 km bedzie to dokladnie 180,4 km
No i jak mowilem dolozylem jeszcze 3,4 km, a i jeszcze obliczenia prostsze
[ Dodano: 2007-04-25, 14:38 ]
Co sie skasowalo
Mialo byc tak:
Skoro jest tak ze
130/80 robi 2,088 m przy jednym obrocie a 140/70 robi 2,051 to 2,088 / 2,051 = 1,01804
-
- Posty: 14
- Rejestracja: pn 09 lip 2007, 18:26
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Ulaski
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 37 gości