Na pewno dobrze policzy?e??
"Przy 130/80 obw?d 326,56 przy 140/70 obwod 307,72 co daje nam roznice 18,84 mm na obwodzie."
18,84 mm to 1,884 cm czyli wg obliczen obwod opony 140/70 ma 30,772 cm co jest nie moziwe bo 30 cm to troche malo

Jaki brales promien kola? promien powinien byc rowny “r” mierzonemu od osi kola do konca felgi plus 98 mm jezeli patrzymy na 140/70.
Moim zdaniem to tak:
Fela ma 18 cali czyli 45,72 cm (1 cal UK = 2.54 cm) bierzemy promien czyli polowe a to jest 22.86 cm, do tego dodajemy 9,8 cm wysokosci opony co daje nam 32.66 cm promien naszego okregu.
Liczymy:
L=2PiR czyli L=2*3.14*32.66=205.10 cm obwodu kola po okregu

(pytanie czy 98 mm jest do rantu opony czy do wierzcholka)
Teraz to samo przy oponie 130/80 to jest 208,87 cm Czyli o 3.77 cm wiecej
Pojde dalej i
na kazdy obrot kola na oponie 130/80 przejezdzamy 2,88 metra na oponie 140,70 przy tej samej pracy silnika (zebatka robi pelen obrot razem z kolem niezaleznie jaki jest rozmiar opony) 2,51 m czyli liczac dalej na kazdy przejechany kilometr
1 km = 1000 m
czyli 1000 / 2,88 = 347,22 obrotu kola przy oponie 130/80 i przy kapciu 140/70 = 398,4
na sto kilometrow nasze kolo na feldze 18 przy oponie 130/80 robi 34722.22 obrotow
(100 km = 100 000m 100 000 / 2.88 = 34722.22)
a na oponie 140/70 - 39840.63
dalej
39840.63 - 34722.22 = 5118.41
Czyli na kazde 100 km nasza opona 140/70 musi wykonac 5118, 41 obrotow wiecej!! a co za tym idzie przejedziemy 5118,41 * 2.51 = 12847.2 metrow mniej.
Czyli na oponie 130/80 przy tej samej pracy silnika (a co za tym idzie zuzyciem paliwa) przejedziemy o 12847,2 metra wiecej!! co daje nam 12,85 km wiecej na kazde przejechane 100 km!!! czyli po 1000 km mamy 128 km gratis ;]
Yhhhhh nie wiem czy dobrze to policzylem jest bardzo pozno ale bylem ciekaw jak to wyjdzie, jezeli to jest dobrze to roznica pomiedzy oponami w wymiarze sezonowym jest znaczaca
Pozdro V4 ;]