Strona 1 z 2

ekspresowe zużycie - metzeler sportec m1

: pn 23 mar 2015, 20:41
autor: slawoo
Cześć :D

Przyjrzyjcie się zdjęciom poniżej i wyraźcie swoją opinię. Otóż, założyłem do swojej cbr 600 f2 komplet świeżutkich (2006 rok :mrgreen: ) opon metzeler sportec m1. Cebra służy mi głównie do jazdy po bardzo krótkim i wolnym torze gokartowym.

https://www.google.pl/maps/place/Czy%C5 ... 7d3dc305f1

Zazwyczaj poruszam się po nim w lewą stronę, czyli jedno okrążenie to 5 lewych i 2 prawe zakręty.
Tylna opona zużywa się w normalnym tempie, guma nie jest pozrywana ani niesymetrycznie zużyta. Natomiast zużycie przedniej to dla mnie prawdziwa zagadka… Po dosłownie kilku (5 może 6) około godzinnych sesjach (łącznie z odpoczynkiem) przednia guma zużyła się od stanu praktycznie nowego do tego na zdjęciach. Zauważcie że po lewej stronie nie ma już w ogóle bieżnika, a na brzegu zrobił się głęboki rant. Czym tłumaczyć tak ekspresowe zużycie?

Cebra jest całkowicie seryjna, tylko olej w lagach 15 zamiast 10. Opony w rozmiarze zalecanym przez producenta, a ciśnienie podczas jazdy po torze to 2 at. Jeszcze słowo na temat rocznika opon – niby 9 letnie gumy, a nigdy mi się nie odkleiły… Jeśli macie jakieś sensowne wytłumaczenie dla tak szybkiego zużycia przedniej opony to piszcie.

Pozdrawiam :D

Ps.
Pierwsze zdjęcie przedstawia nie używaną oponę sportec m1, pozostałe zużytą. Oponę ustawiłem do zdjęć zgodnie z kierunkiem jazdy.

Re: ekspresowe zużycie - metzeler sportec m1

: pn 23 mar 2015, 20:44
autor: emil
może przez zbyt niskie ciśnienie w oponie?

Re: ekspresowe zużycie - metzeler sportec m1

: pn 23 mar 2015, 21:01
autor: slawoo
odpada, reszta ekipy też jeździ na obniżonym ciśnieniu i ich opony zużywają się w normalnym tempie.

Re: ekspresowe zużycie - metzeler sportec m1

: pn 23 mar 2015, 21:11
autor: Bury
heh a to zagadka moze dot z lewej strony opony jest starszy niż z prawej :P założ teraz w odwrotnym kierunku i sie wytrze do rowna :biggrin hehe
a tak poważnie to dziwne troche co? wada? kupiłeś je nowe ze sklepu?

Re: ekspresowe zużycie - metzeler sportec m1

: wt 24 mar 2015, 11:15
autor: benito
Na dobrą jazdę po torze, to masz zbyt wysokie ciśnienie.
Opony do jazdy po torze się NIE NADAJĄ!!!!
To nie ma prawa trzymać...prawie 10 lat.
Opona motocyklowa po 4 - 5 latach niewiele jest warta...

Re: ekspresowe zużycie - metzeler sportec m1

: wt 24 mar 2015, 13:28
autor: olo
Zobaczymy co będzie na "nowej" bo to co sie z tą stało to dla mnie totalna zagadka...

Beny-powielasz utarte schematy... Niby to racja ALE-wiele razy miałem założone gumy pięcioletnie i starsze i nigdy żadnych problemów, jeżdziłem też po torze na typowych turystykach i tez żadnych problemów. Oczywiście styl jazdy adekwatny do posiadanych kapci-to oczywista oczywistość :)

Re: ekspresowe zużycie - metzeler sportec m1

: wt 24 mar 2015, 13:59
autor: szysiw
1. odkręć śrubkę odbicia o jeden dwa kliki - jeśli to nie pomoże, to masz złe ciśnienie.
2. opona z tego roku nadaje się jedynie do palenia i nie szukał bym innej przyczyny szybkiego zużycia :)

Re: ekspresowe zużycie - metzeler sportec m1

: wt 24 mar 2015, 15:03
autor: Jacko
Patrząc na strukturę zużytej opony jest dość prawidłowa więc nie doszukiwał bym się złego ustawienia zawieszenia. Mieszanka m1 jest najbardziej miękką więc pytanie ile kilometrów dałeś rady zrobić w czasie tych 5-6 godzin?
Te 2 atmosfery ciśnienia to masz gdzie ? (tyl,przód ) Na zimnych czy goracych kapciach? No i jak pociskasz czy tak hardkorowo czy bardziej dokształcająco?

Ale przede wszystkim to nie odważył bym się cisnać na granicy umiejętności na tak starych kapciach !!!!!
9 lat to przesada. Najstarsze jakie kiedyś zdecydowałem się zalozyc to 5 lat i czuć bylo że punkt graniczny ich możliwości był zdecydowanie wczesniej.

Olo zgadzam się , że można i na turystykach ale jak sam zauważyłeś "styl jazdy adekwatny do posiadanych kapci)

Re: ekspresowe zużycie - metzeler sportec m1

: wt 24 mar 2015, 16:25
autor: klosiewi
Jacko pisze: "styl jazdy adekwatny do posiadanych kapci)
No co Ty? Na BT021 też da radę, co prawda nie pamięta się chwil kilka, ale daje radę :biggrin

Re: ekspresowe zużycie - metzeler sportec m1

: wt 24 mar 2015, 19:07
autor: slawoo
Jacko pisze:nie doszukiwał bym się złego ustawienia zawieszenia
W ustawieniach zawiechy mam zamiar poszperać dopiero w tym sezonie.
Jacko pisze:ile kilometrów dałeś rady zrobić w czasie tych 5-6 godzin?
Niestety nie mam pojęcia... Już wymieniłem ślimak i linkę więc przebieg będę monitował na "nowej" M1. Czy jakimkolwiek wyznacznikiem, w moim przypadku, może być w miarę symetryczne i niewielkie zużycie tylnej opony?
Jacko pisze:2 atmosfery ciśnienia to masz gdzie ?
2 at w przednim i tylnym kole na zimnych kapciach. A ile powinno być aby było w miarę optymalnie?
Jacko pisze:No i jak pociskasz czy tak hardkorowo czy bardziej dokształcająco?
Tak jak pisałem, tor jest bardzo wolny (nie dam rady powiedzieć ile jechałem w jakimkolwiek zakręcie - zepsuty ślimak i linka), poza tym dopiero poznaję ten sprzęt - pierwszy raz wyjechałem we wrześniu 2014. Reasumując jeżdżę tylko i wyłącznie doskonaląc technikę jazdy i poznając możliwości swoje i sprzętu. Wprawdzie udaje mi się przejeżdżać zakręty na kolanie, ale jak sami dobrze wiecie jest to dość marny wyznacznik szybkości.

Teraz słowo o tym, za co dostałem solidarnie od prawie (Olo :D ) wszystkich baty - czego się zresztą spodziewałem :mrgreen: Panowie rozumiem Wasze oburzenie wiekiem opon, może jest to spowodowane Waszymi doświadczeniami z szybkich torów... Sam nigdy w życiu nie zdecydowałbym się na takie opony wyjeżdżając na szybki tor, gdzie prędkość w zakręcie a tym samym siły boczne działające na motocykl są nieporównywalnie większe.
Jednak NA RAZIE biorąc pod uwagę szybkość w zakrętach i moje umiejętności te stare kapcie dają radę. Całkiem możliwe że przy większym złożeniu moja teoria pryśnie, wraz z rozbitym reflektorem :wink:
olo pisze:Zobaczymy co będzie na "nowej"
No właśnie, cebra już gotowa do śmigania :D Opiszę moje dalsze perypetie, wraz z kolejnymi wyjazdami.

Re: ekspresowe zużycie - metzeler sportec m1

: wt 24 mar 2015, 21:51
autor: Lucek
Raz założyłem 6letni slick i właśnie dużo szybciej się Zuzyl. Opona była o połowę tańszą Ale dwa razy szybciejszybciej się skończyła.Co dodo klejeniaklejenia toto najlepszy czas mam na niej.
To że tył ok o niczym nie świadczy. Mocniej hamujesz niż odkrecasz.

Re: ekspresowe zużycie - metzeler sportec m1

: śr 25 mar 2015, 09:47
autor: Jacko
slawoo pisze: W ustawieniach zawiechy mam zamiar poszperać dopiero w tym sezonie.
To że nie skupiałeś się do tej pory na ustawieniu zawieszenia nie oznacza że jest źle. Najwyraźniej do tego stylu jazdy jaki wykonujesz+tor na którym jeździsz+temperatura=dobrze ale może być tak że jak będziesz coraz szybciej latał to Ci się zmieni. Jest wiele czynników które wpływają na zużycie.
slawoo pisze:Niestety nie mam pojęcia... Już wymieniłem ślimak i linkę więc przebieg będę monitował na "nowej" M1. Czy jakimkolwiek wyznacznikiem, w moim przypadku, może być w miarę symetryczne i niewielkie zużycie tylnej opony?
co do tylnej to tak jak Lucek wyżej napisał.
slawoo pisze:2 at w przednim i tylnym kole na zimnych kapciach. A ile powinno być aby było w miarę optymalnie?
Ja latam na sporo mniejszym ale skoro na razie jest u Ciebie nieźle (patrząc na oponę) to sam stopniowo dojdziesz do właściwej temperatury w oponie korzystnej dla Twojego stylu jazdy.
slawoo pisze:Tak jak pisałem, tor jest bardzo wolny (nie dam rady powiedzieć ile jechałem w jakimkolwiek zakręcie
Wielu mistrzów prostej co to potrafią 300 km/h jechać są zesrani nawet w wolnych łukach 60 km/h.
Mi nie chodzi o prędkość tylko w jakim stopniu potrafisz opóźniać hamowanie i jak mocno odkręcasz na wyjściach bo to ma wpływ na zużywanie się opony na krawędziach.
slawoo pisze:Jednak NA RAZIE biorąc pod uwagę szybkość w zakrętach i moje umiejętności te stare kapcie dają radę. Całkiem możliwe że przy większym złożeniu moja teoria pryśnie, wraz z rozbitym reflektorem
Obyś się nie przekonał. Apetyt rośnie w miarę jedzenia więc pamiętaj żeby wraz ze zdobytym doświadczeniem=większe opóźnienia
pamiętać też o właściwych kapciach.
Lucek pisze:Raz założyłem 6letni slick i właśnie dużo szybciej się Zuzyl. Opona była o połowę tańszą Ale dwa razy szybciejszybciej się skończyła.Co dodo klejeniaklejenia toto najlepszy czas mam na niej.
Może byłby jeszcze lepszy na 3 letniej :P :mrgreen:

Re: ekspresowe zużycie - metzeler sportec m1

: śr 25 mar 2015, 10:28
autor: Lucek
albo raczej 9cio!
bo na 2 i rocznej bylo wolniej. ale to raczej kwestia treningu co nie zmienia faktu ze na 6cio tez sie da szybko!

Re: ekspresowe zużycie - metzeler sportec m1

: śr 25 mar 2015, 10:41
autor: Jacko
Lucuś nie twierdzę, że się nie da szybko ale (przynajmniej w moim przypadku) na świeżych jest szybciej. :mrgreen:

Re: ekspresowe zużycie - metzeler sportec m1

: czw 26 mar 2015, 10:43
autor: Radarro
Ja tam miałem max ~ 65 km/h na "najdłuższej prostej" :) Potem trzeba heblować i się składać.

Obstawiłbym to co pisze Jacko, stara guma + mięciutka mieszanka = guma znikła w oczach.
Moje wrażenie jest takie, że asfalt tam jest bardzo chropowaty co tez miało wpływ.

Slawoo - jezdzilem tam 2-3 razy w drugą stronę toru. Może warto dać raz w lewo dla odmiany? :)

PS - kiedy start "sezonu" ? Dałem świeżego P-Powera na przód, zobaczymy jak będzie.