Re: opony P/T - ta sama marka/model ?
: wt 02 lut 2016, 15:31
Taki sam typ opon jest ważny zwłaszcza przy sportowej jeździe, gdzie jest dużo pochylania motocykla, ze względu na zjawisko "kroczenia opony". Nie wiem czy tak to się dokładnie nazywa.
W złożeniu w zakręcie, siła odśrodkowa wypycha motocykl na zewnątrz zakrętu, natomiast opona, przez swoją przyczepność nie pozwala, aby motocykl ześliznął tam.
Przez to opona jest podwijana pod motocykl (do wewnętrznej zakrętu). Koło się kręci, opona przy zetknięciu się z asfaltem podwija się, następnie wraca na swoje miejsce.
To powoduje, że motocykl powoli kroczy bokiem do zewnętrznej zakrętu.
Opony są tak projektowane, aby ten sam rodzaj w opony na przedniej osi i tylnej osi podwijał się tak samo.
Przykład:
Jeśli tylna opona podwijałaby się bardziej na tylnym kole niż z przodu podczas pokonywania długich zakrętów, to jakimś czasie tył znalazłby się tak bardzo na zewnątrz zakrętu, że moto postanowiłoby samo się skorygować i mamy szybkie obicie tyłu do środka zakrętu i przelot nad kierownicą. Albo bez korekcji: zwyczajny uślizg tylu.
W złożeniu w zakręcie, siła odśrodkowa wypycha motocykl na zewnątrz zakrętu, natomiast opona, przez swoją przyczepność nie pozwala, aby motocykl ześliznął tam.
Przez to opona jest podwijana pod motocykl (do wewnętrznej zakrętu). Koło się kręci, opona przy zetknięciu się z asfaltem podwija się, następnie wraca na swoje miejsce.
To powoduje, że motocykl powoli kroczy bokiem do zewnętrznej zakrętu.
Opony są tak projektowane, aby ten sam rodzaj w opony na przedniej osi i tylnej osi podwijał się tak samo.
Przykład:
Jeśli tylna opona podwijałaby się bardziej na tylnym kole niż z przodu podczas pokonywania długich zakrętów, to jakimś czasie tył znalazłby się tak bardzo na zewnątrz zakrętu, że moto postanowiłoby samo się skorygować i mamy szybkie obicie tyłu do środka zakrętu i przelot nad kierownicą. Albo bez korekcji: zwyczajny uślizg tylu.