Ciśnienie w oponach
- whitespirit
- pisarz
- Posty: 282
- Rejestracja: ndz 13 maja 2007, 14:45
- Imię: Bartosz
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Bristol UK
Ktos pewnego razu obliczyl jakie cisnienie powinno byc w oponach
przy takim czy innym motocyklu.
Ktos tez obliczyl rozmiar opon, dla motocykla,
Optymalny rozmiar dla danego modelu.
Nie szersza nie wezsza taka jaka jest w specyfikacji.
Cisnienie:
Jezeli mowia przod 2.5 to 2.5
Jezeli mowia tyl 2.9 to 2.9...
Nic prostrzego.
Pytanie: Z kad bierze sie trzymanie opony?
Odp: Z rozgrzanej gumy!
Guma nie rozgrzewa sie przez tarcie o asfalt.
Nie bierznik daje przyczepnosc, ale guma.
Wiec to dzieki odpowiedniemu cisnieniu
opona ugina sie optymalnie.
Dzieki temu optymalnemu ugieciu wewnetrzne warstwy opony
poprzez ruch (prace) wytwarzaja cieplo.
Dzieki temiu guma nabiera odpowiedniej elastycznosci.
Opona - guma- wtapia sie podloze i z stad mamy przyczpnosc.
Co jesli mamy zbyt DUZO powietrza, no coz opona nie rozgrzeje sie tak jak powinna
wiec z przyczepnosci nici!
Co jesli mamy zbyt MALO cisnienia, no coz opona ugnie zbyt mocno
nagrzeje sie nadmiernie i moze soprowadzic do TRWALEGO uszkodzenia opony
i szybszego jej zuzycia...
Bierzniki pomagaja rozgrzewac sie oponie i odprowadzac z pod niej wody.
Jezeli opona jest zalozona w odwrotnie do zalozonego kierunku rotacji
bierznik bedzie wpompowywac wode pod opone.
i.t.d.
... nawet nie wiem czy ktos to jeszcze czyta...
przy takim czy innym motocyklu.
Ktos tez obliczyl rozmiar opon, dla motocykla,
Optymalny rozmiar dla danego modelu.
Nie szersza nie wezsza taka jaka jest w specyfikacji.
Cisnienie:
Jezeli mowia przod 2.5 to 2.5
Jezeli mowia tyl 2.9 to 2.9...
Nic prostrzego.
Pytanie: Z kad bierze sie trzymanie opony?
Odp: Z rozgrzanej gumy!
Guma nie rozgrzewa sie przez tarcie o asfalt.
Nie bierznik daje przyczepnosc, ale guma.
Wiec to dzieki odpowiedniemu cisnieniu
opona ugina sie optymalnie.
Dzieki temu optymalnemu ugieciu wewnetrzne warstwy opony
poprzez ruch (prace) wytwarzaja cieplo.
Dzieki temiu guma nabiera odpowiedniej elastycznosci.
Opona - guma- wtapia sie podloze i z stad mamy przyczpnosc.
Co jesli mamy zbyt DUZO powietrza, no coz opona nie rozgrzeje sie tak jak powinna
wiec z przyczepnosci nici!
Co jesli mamy zbyt MALO cisnienia, no coz opona ugnie zbyt mocno
nagrzeje sie nadmiernie i moze soprowadzic do TRWALEGO uszkodzenia opony
i szybszego jej zuzycia...
Bierzniki pomagaja rozgrzewac sie oponie i odprowadzac z pod niej wody.
Jezeli opona jest zalozona w odwrotnie do zalozonego kierunku rotacji
bierznik bedzie wpompowywac wode pod opone.
i.t.d.
... nawet nie wiem czy ktos to jeszcze czyta...
-
- Posty: 6
- Rejestracja: ndz 09 mar 2008, 09:11
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: strzelin
CZYTA CZYTA
CZYTA CZYTA PISZ DALEJ
-
- zadomowiony
- Posty: 60
- Rejestracja: śr 13 lut 2008, 00:29
- Imię: Romek
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Bruksela
- moskittiero
- teksciarz
- Posty: 182
- Rejestracja: pt 24 paź 2008, 10:51
- Imię: Marcin
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Konin
- Kontakt:
odgrzebuje i dodaje - mam opony napompowane gazem secur pneus
jak zrozumiałem to ciśnienie dokładnie takie jak powietrza (+ minimalnie więcej - gaz ma wyprzeć pozostałe powietrze)
ciekawy jestem czy ma to realny wpływ na jazdę/trwałość opon itd itp - jeśli ktoś ma doświadczenie, lub wiedzę w tym temacie proszę o wypowiedź
jak zrozumiałem to ciśnienie dokładnie takie jak powietrza (+ minimalnie więcej - gaz ma wyprzeć pozostałe powietrze)
ciekawy jestem czy ma to realny wpływ na jazdę/trwałość opon itd itp - jeśli ktoś ma doświadczenie, lub wiedzę w tym temacie proszę o wypowiedź
- Kornik
- ostry klepacz
- Posty: 2147
- Rejestracja: ndz 11 lis 2007, 23:42
- Imię: Marcin
- województwo: mazowieckie
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Warszawa
Jak dla mnie to troche bezsensowne bo opony wymieniasz minimum co "sezon" (zdarzas ię tez i co dwa, zalezy kto ile jeździ). A guma motocyklowa ma od 3 do 5 lat przydatności w normalnych warunkach drogowych. Tak więc nawet nie zdąży się zestarzec żeby wymienione w artykule czynniki miałyby jej zaszodzic. Dobrze est pompować azotem ale nie z racji tego że cos tam zabezpiecza w oponie tylko z racji tego że ciśnienei w oponie nie ulega takiej zmianie pod wpływem temepratury (opony się rozgrzewaja przeciez) jak przy pompowaniu sprężonego powietrza. A reszta ich wypocin to jak napisanie na paczce brukselki że po jej zjedzeniu dziewczyna rosna cycki, facetom ptaki, niekt nie choruje i zapanuje pokój na świecie.moskittiero pisze:odgrzebuje i dodaje - mam opony napompowane gazem secur pneus
jak zrozumiałem to ciśnienie dokładnie takie jak powietrza (+ minimalnie więcej - gaz ma wyprzeć pozostałe powietrze)
ciekawy jestem czy ma to realny wpływ na jazdę/trwałość opon itd itp - jeśli ktoś ma doświadczenie, lub wiedzę w tym temacie proszę o wypowiedź

Na szczęście pracujesz całe życie, a na nieszczęście sekundę.
Honda VFR800 (1999) - Sprzedana (Poszukiwana)
Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sports DCT
Toyota CHR Hybrid
Honda VFR800 (1999) - Sprzedana (Poszukiwana)
Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sports DCT
Toyota CHR Hybrid
- moskittiero
- teksciarz
- Posty: 182
- Rejestracja: pt 24 paź 2008, 10:51
- Imię: Marcin
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Konin
- Kontakt:
i tutaj mamy ten efektKornik pisze:...Dobrze jest pompować azotem ale nie z racji tego że cos tam zabezpiecza w oponie tylko z racji tego że ciśnienei w oponie nie ulega takiej zmianie pod wpływem temepratury (opony się rozgrzewaja przeciez) jak przy pompowaniu sprężonego powietrza...
a co do wpływu wilgotności i oleju na ciśnienie to dobry jest komentarz na stronie podpisane przez AWMhttp://www.opony.com.pl/technologie/320_specjalna_mieszanka_lotna_do_napelniania_opon_secur_pneus.html pisze:...Mieszanka lotna SECUR PNEUS zapewnia utrzymanie poprawnego i stałego ciśnienia opon pięć razy dłużej, niż przy oponach napełnionych zwykłym powietrzem...
składu gazu nie znam, ale koszt to 5zł/koło...
- ppamula
- stary wyjadacz
- Posty: 3542
- Rejestracja: czw 20 lip 2006, 08:12
- Imię: Piotr
- województwo: mazowieckie
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Warszawa
Moi drodzy. Zapraszam na lekcję fizyki spowrotem do liceum.
Zgodnie z prawami termodynamiki, biorąc pod uwagę ?
p = ciśnienie; V = objętość; T = temperaturę; nR = stałą określającą ilośc gazu (cząsteczek)
to
p * V / T = nR
I z powyższego wynika że zmienność ciśnienia od tempperatury NIE ZALEŻY OD TYPU GAZU!!!
Więc ci co płacą za azot lub jakąś tam mieszankę dają się nabijać w butelkę albo pompować w oponkę.
Poza tym w powietrzu jest 78% azotu a już nie sposób usunąć powietrze z opony przed wpompowaniem tam innego azotu bo przy zasysaniu brzeg opony spadnie z krawędzi felgi albo zassana opona się załamie i to jest bardziej groźne.
Zgodnie z prawami termodynamiki, biorąc pod uwagę ?
p = ciśnienie; V = objętość; T = temperaturę; nR = stałą określającą ilośc gazu (cząsteczek)
to
p * V / T = nR
I z powyższego wynika że zmienność ciśnienia od tempperatury NIE ZALEŻY OD TYPU GAZU!!!
Więc ci co płacą za azot lub jakąś tam mieszankę dają się nabijać w butelkę albo pompować w oponkę.

Poza tym w powietrzu jest 78% azotu a już nie sposób usunąć powietrze z opony przed wpompowaniem tam innego azotu bo przy zasysaniu brzeg opony spadnie z krawędzi felgi albo zassana opona się załamie i to jest bardziej groźne.

Ostatnio zmieniony sob 16 maja 2009, 10:36 przez ppamula, łącznie zmieniany 1 raz.
- ppamula
- stary wyjadacz
- Posty: 3542
- Rejestracja: czw 20 lip 2006, 08:12
- Imię: Piotr
- województwo: mazowieckie
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Warszawa
Pisanie takich tekstów to jakmoskittiero pisze:...Mieszanka lotna SECUR PNEUS zapewnia utrzymanie poprawnego i stałego ciśnienia opon pięć razy dłużej, niż przy oponach napełnionych zwykłym powietrzem...
Osobiście dla własnego komforu psychicznego wolę częściej sprawdzać ciśnienie w oponkach bo żaden secure pneus nie zabezpieczy mnie przed niewielkimi nieszczelnościami. Więc przed każdą większą traską na stacji macam manometry.Zastosowanie kremu przeciwzmarszczkowego XXX działa pięć razy skuteczniej.
Gadalem dzis o tym z mechanikiem przy okazj wymiany opony...romekjagoda pisze:A mnie intryguje inne pytanie: do mojego RC24 założyłem opony 120 przód i 150 tył. Czy podane ciśnienia 2.5 i 2.9 stosują się tak samo, czy jakoś inaczej powinienem je pompować? Innymi słowy, czy ciśnienie zależy tylko od moto czy też od stosowanego rozmiaru opon?
Twierdzi, ze dane podane w manualu i na naklejkach na wahaczu dotycza opon zakladanych seryjnie do danego modelu motocykla przez Honde...
Jezeli wymieniamy je na innego typu, powinnismy pompowac je optymalnym cisnieniem podanym przez producenta opon jako ze przy takim wlasnie a nie innym cisnieniu sa one testowane i przejawiaja najlepsze parametry...
Sam nie wiem co o tym myslec...na razie szukam jakichs danych producenta na ten temat...
Ma ktos gdzies namiary na specyfikacje Michelin?
Pozdrawiam
-
- pisarz
- Posty: 291
- Rejestracja: ndz 21 cze 2009, 11:10
- Imię: dariusz
- województwo: podkarpackie
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: podkarpacie
-
- bywalec
- Posty: 31
- Rejestracja: ndz 10 wrz 2017, 21:47
- Imię: Paweł
- województwo: dolnośląskie
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Wrocław
Re: Ciśnienie w oponach
Hej Wszystkim czytam i powiem szczerze Rozbroił mnie esej o Ciśnieniu
Dodam że po 62 km oponę mam ciepłą jak racuch z Babcinego piekarnika zostało mi 1,5 cm do zamkniętych opo ale znajomy powiedział że jestem debil. Te 15 mam to mogę sobie zrobić na torze gdzie nie będę trupem jak się Zdziwię. Piszę bo już kilka lat temu się zadeklarowałem na vfr FI więc szukam ludzi którzy jeżdżą jeszcze 


Chińskie 125ccm ----- Zr750 ----- VFR 800fi


-
- bywalec
- Posty: 31
- Rejestracja: ndz 10 wrz 2017, 21:47
- Imię: Paweł
- województwo: dolnośląskie
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Wrocław
Re: Ciśnienie w oponach
Sory nie będę Trup jak się przewioze- sprostowanie do wcześniejszej wypowiedzi. Powiem tak czytałem w latach jak się zapisałem do Tego Forum Historię Kolegi z VFR i przekaż brzmiał Zginął ale robił to co Kochał
Chińskie 125ccm ----- Zr750 ----- VFR 800fi


Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 6 gości