Strona 1 z 3

sprzęgło ślizga tylko przy zimnym

: ndz 14 wrz 2008, 20:56
autor: DAN
Konkrety - slizga tylko na zimnym silniku przy wyzszych obrotach na 3 albo 4 biegu. Nie mogę nigdy sprawdzić dokładnie bo szybko się rozgrzeje.
Jak się rozgrzeje problem znika a przynajmniej nie zauważam by ślizgało.
Aktualnie olej castrol. Niedawno wymieniony.
Przede wymianą było tak samo choć wydaje mi się, że gorzej
Przebieg niecałe 50tys wg licznika
Rozwiazanie - zawsze dobrze rozgrzać moto przed jazda? :eek

: ndz 14 wrz 2008, 22:42
autor: Yaco
A jaki konkretnie rodzaj oleju ?

Warto obejrzeć tarcze sprzęgłowe i przekładki - mogą być ponadpalane, a przy okazji można je umyć benzyną ekstrakcyjną. Po zdjęciu pokrywy sprzęgła sprawdź też jak wygląda luz na sprzęgle. Robota prawie żadna, a pozwala wykluczyć kilka możliwości.

PZDR

: ndz 14 wrz 2008, 22:52
autor: DAN
olej - castrol power1 gps sae 10W-40. Więcej danych brak - kupiony u olka. Nie mam siły już robić w tym sezonie nawet najprostszej mechaniki... :confused :cry: Budowa przedniej czachy mnie wykończyła

: ndz 14 wrz 2008, 23:04
autor: Arturo
Na oleju Shell Advance (full syntetyk)-teoretycznie bardzo dobry a praktycznie-bardzo drogi :lol: miałem podobny problem.
Na Motulu 7600 lub 300 V to sie nigdy nie dzieje.
Najprostsza i najtańsza czynnośc-może spróbuj z olejem???

: pn 15 wrz 2008, 09:42
autor: Fabiq
jest jeszcze inna rada, kupujesz czyscidlo do silnikow - motul engine clean, lejesz do oleju, zostawiasz na 15 min na wolnych obrotach, wylewasz olej i wymieniasz filtr oleju, zalewasz motula 5100 10w40 - problem znika u mnie pomoglo :)

: pn 15 wrz 2008, 12:11
autor: arek
Witam,

Najprostsza rada i najtańsza: jak odpalasz na zimno to pierwsze kilka km bez pałowania, tylko nagrzej silnik i olej. Ja mam to samo zjawisko - po odpaleniu jak nie mam tak ok. 70 st to jak odkręcę mocniej przy zmianie z 3 na 4 (tak przy ok. 6-7 tys obr) sprzęgło mi też się ślizga. Ale jak się nagrzeje to nic takiego nie ma. W każdym bądź razie testowałem różne oleje i zawsze to było (najsłabiej na castrol GPS 10W-40), ale jednak zawsze (nawet wymiana tarcz nic nie pomogła) i doszedłem do wniosku po rozmowie z kilkoma zaprzyjaźnionymi mechanikami, że ten typ tak ma i tyle. Wynika to z konstrukcji sprzęgła które pracuje w kąpieli olejowej i na zimnym oleju (większa gęstość) szybkość wypychania oleju spomiędzy tarcz jest trochę mniejsza i mają prawo powstawać uślizgi z powodu zbyt grubej warstwy oleju pomiędzy tarczami a przekładkami. A w przypadku gdy ten problem nie zaniknie po rozgrzaniu oleju, tylko będzie występował cały czas to wtedy zaczyna się problem bo świadczy to wydatkach w najbliższej przyszłości (wymiana tarcz i przekładek).
W każdym bądź razie się nie przejmuj, tylko pierwsze kilometry jak odpalisz zimne moto jedź spokojnie i daj się mu nagrzać a potem to można już wszystko.

Pozdrowienia
Arek

: pn 15 wrz 2008, 15:01
autor: Fabiq
arek pisze:że ten typ tak ma i tyle
no nie ma, to swiadczy tylko o tym ze sprzeglo juz jest na wykonczeniu, najlepiej zaczac od sprezyn bo sa najtansze i moga pomoc jesli nie to trzeba dokladnie cale sprzeglo obadac powodow moze byc wiele a komplet sprzegla to juz troche wieksza kaska niz 30 pln za sprezyny i uszczelke pod dekielek

: pn 15 wrz 2008, 18:26
autor: DAN
Dzięki za porady. Skorzystam na razie z rady Arka bo jest najtansza a jak bedzie problem przy ciepłym to nie bedzie wyjscia i się rozbieze. I tak natchnienie do rozbiórki będe miał jak śniegi spadną

: pn 15 wrz 2008, 19:10
autor: Yaco
Weź tylko pod uwagę, że w takie sytuacji sprzęgło może Ci się ślizgać niezauważalnie - przez cały czas. Możesz dorobić przysłowiowej piź...e uszy. Lepiej nie ryzykować uszkodzenia tarcz i przekładek. Sugeruję rozwiązanie zaproponowane przez Fabiqa. Motul to wypróbowany w wielu sprzętach olej. Gadanie, że ten model tak ma to delikatnie mówiąc dyrdymały. VFR tak nie ma!! Leniwi ci twoi mechanicy...
Sprężyny też mogą być już zużyte.

: pn 15 wrz 2008, 21:20
autor: Maciej
Co to w ogóle za gadanie o jakichś olejach , DAN ślizga ci się sprzęgło to po prostu je rozbierz , zrób raz a porządnie bez zbędnego tracenia czasu z płynami. Sprawdź stan tarcz i wpiernicz je w w benzynę ekstrakcyjną na godzinę, przekładki zmatuj papierem 600 i zweryfikuj długość sprężyn w stanie spoczynku porównując z nowymi. Całość składasz bez smarowania olejem.

Co do ślizgów tak jak tu już jeden z kolegów wspominał to na rozgrzanym możesz ich nie czuć więc najprościej jest to sprawdzić i wziąć się przejechać z plecaczkiem wtedy będziesz miał prawdziwy zarys sytuacji , nie mniej z organoleptyki ... ślizga ci się sprzęgło to je należy rozebrać.

: pn 15 wrz 2008, 21:57
autor: Yaco
Jeśli się dokładniej zastanowić, to rzeczywiście olej ma niewielki wpływ na ślizganie się sprzęgła. Nazwa "sprzęgło wielotarczowe w kąpieli olejowej" nie oznacza ze pływa ono w oleju. Zasadniczo prawie go tam nie ma - wszystko będzie siłą odśrodkową wyrzucane na zewnątrz.
Kiedyś walczyłem ze sklejającym się na zimno sprzęgłem. Próbowałem z olejami i nic nie pomagało. Efekt dało dopiero dokładne wymycie benzyną tarcz i przekładek.

: pn 15 wrz 2008, 22:28
autor: Lucek
TEN typ TAK nie MA!!!
kumpel kiedys tez zalal castrol wlasnie i to samo sie dzialo. wlal motul i git majonez jak to piorko mawia ;)

samych sprezyn tez nie ma co wyieniac
jesli juz to z tarczami. przekladki gdzies tam mam do rc 36ii moge oddac

: pn 15 wrz 2008, 22:48
autor: Yaco
Jak widzisz DAN, sam musisz zdecydować. Prawdopodobnie przyczyną jest wszystko po trochu...

: wt 16 wrz 2008, 09:31
autor: Maciej
Luke co do sprężyn... Wszystko zależy od stanu tarcz , widzisz w mojej sztuce wymieniałem przy 76000 i po zmierzeniu grubości tarcz i porównaniu z nowymi wyszło na to że spokojnie nie musiałem kasy wydawać na sprzęgło gdyż tak na dobrą sprawę problem z ślizgającym się sprzęgłem (tylko z plecaczkiem) leżał po stronie sprężyn które to w stanie spoczynku miały niecałe 2mm różnicy w stosunku do nowych , co do samych tarcz sprzęgłowym przy tym przebiegu o dziwo były w stanie idealnym.

Nie mniej profilaktycznie wymieniłem całość skoro już kupiłem , tak czy inaczej stare tarcze zostawiłem sobie na zaś chociaż nie wiem czy jeszcze kiedykolwiek będą mi potrzebne
:).

: wt 16 wrz 2008, 10:04
autor: Fabiq
Maciej pisze:Co to w ogóle za gadanie o jakichś olejach
widzisz kolego olej ma bardzo duzy wplyw na dzialanie sprzegla w motocyklu, najlatwiej go wymienic bez wiekszego rozbierania a moze pomoc, dlatego warto sprobowac
Maciej pisze:po zmierzeniu grubości tarcz i porównaniu z nowymi wyszło na to że spokojnie nie musiałem kasy wydawać na sprzęgło
dlatego wlasnie mozna zaczac od sprezyn , przewaznie tarcze wytrzymuja i wymiana samych sprezyn pomaga a to najmniejszy koszt w calej tej zabawie