Olej do VFR

Awatar użytkownika
kiki
ostry klepacz
ostry klepacz
Posty: 2502
Rejestracja: pt 13 sty 2006, 12:53
Imię: Piotr
województwo: mazowieckie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Węgrów
Kontakt:

Re: Olej do VFR

Post autor: kiki » sob 29 gru 2012, 04:05

St@ry pisze:Do VFR Honda sugeruje olej o oznaczeniu SAE 10W 40 (syntethic).

Czy syntetyczny to nie pisze ale ma byc wlasnie SAE 10w40 i bodajże klasę SG - ale tu ważne klasa może być wyższa ale nie niższa :!:
Wszystko jest w manualu.
Jak ostro katuje się moto, to można kombinować z lepkościami inaczej nie ma potrzeby.


Myślę, że dalsze kontynuowanie tematu nie jest potrzebne...

rafal223
zadomowiony
zadomowiony
Posty: 95
Rejestracja: ndz 01 wrz 2013, 10:55
Imię: Rafał
województwo: dolnośląskie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Dolnośląskie

Re: Olej do VFR

Post autor: rafal223 » śr 22 sty 2014, 10:53

Jako, że nie wiem jaki olej był mam kilka pytan i potrzebuje jakich sugestii odnośnie oleju:

Czy korzystał ktoś może z olejów firmy royal purple? Z niektórych testów wynika ( wiadomo jak to jest z testami - niektóre, to po prostu zwykła reklama producenta, ale chodzi mi o te bardziej "niezależne'), że olej royala jest o niebo lepszy od reszty, nie mówię już o filmie Penrite, niestety u nas niedostępna.

Do rzeczy: royal max cycle to koszt 73 złoty za litr, więc ceną przewyższa inne, myślałem o 20w50, jako że lepkosc dynamiczna w niskich temperaturach jest mi zbędna ( w zimie nie jeżdżę po prostu, a motor będzie zimowany obok grzejnika). Czy jest w ogóle sens pakować tyle kasy w olej przy przebiegach w granicach 5-7 tysięcy rocznie? Czy nie wymyślać i wlac 300V 15w50 i z głowy? Mowa oczywiście o obydwu syntetykach.

2. Przed zlaniem starego oleju chciałem silnik przeplukac - jaka plukanke polecacie?

3. Filtr oleju - są jakieś lepsze niż hiflo, k&n? Czy w tej kwestii także nie kombinować?

Awatar użytkownika
Arnold
ostry klepacz
ostry klepacz
Posty: 2421
Rejestracja: pt 29 sty 2010, 21:56
Imię: Arnold
województwo: opolskie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Opole
Kontakt:

Re: Olej do VFR

Post autor: Arnold » śr 22 sty 2014, 13:56

Moim zdaniem 20W-50 jest za gęste na nasze warunki. U nas temperatury do 50 stopni raczej nie dochodzą, a prędzej zdarzy Ci się jechać w temp 10 - 12 stopni. 10W-40 jest u nas wręcz idealne. Nie wiem czemu wszyscy leją Motula ale to jest ostatni olej jaki bym zalał do motocykla. :D Ale to tylko moje zdanie. W tym roku jeżdżę na pełnym syntetyku Shell Advance 10W-40 i jestem zadowolony. Kosztował 45 zł/litr.

Ja używałem francuskiego kleen-flo ale nie zauważyłem czegoś specjalnego. Zawsze miałem ochotę użyć płukanki liquimoly ale cena 30 zł za 250 ml troszkę mi była wysoka. Choć czytałem oponie o tej firmie jako typowo marketingowej i reklamującej coś co każdy olej ma. Z drugiej zaś strony czytałem też, że komuś pomogło. I bądź tu mądry.

Co do filtra to nie słyszałem na razie o lepszych niż ma K&N jeśli w ogóle można je nazwać lepszymi. Pewnie tak bo niby lepszą przepuszczalność mają.

Takie moje zdanie. Jeśli dla kogoś wydaje się błędne to chętnie poczytam czegoś konstruktywnego.
Obrazek

Jak głupio pieprzę, to wybaczcie mi, ale jestem po kilku głębszych. :szczerbaty

Awatar użytkownika
BartoszBB
bywalec
bywalec
Posty: 28
Rejestracja: śr 27 mar 2013, 17:10
Imię: Bartosz
województwo: lubuskie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Gorzów Wlkp./Baczyna

Re: Olej do VFR

Post autor: BartoszBB » śr 22 sty 2014, 14:13

Śmigał ktoś na Elf Moto 4 XT Tech 10W50?wiadomo co to jest?

Awatar użytkownika
olo
klepacz
klepacz
Posty: 1519
Rejestracja: pt 02 gru 2005, 21:33
Imię: Olek
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Rybnik
Kontakt:

Re: Olej do VFR

Post autor: olo » śr 22 sty 2014, 14:24

A kto mi odpowie po kiego grzyba jest ta druga wartość, określająca lepkość oleju "letnią", skoro olej i tak pracuje w temp. załóżmy 80-100 st.C.? Przecież temperatura otoczenia nie ma tu nic do rzeczy, wartość zimowa-owszem, jak najbardziej-jest bardzo ważna...

Arnold-uzasadnisz jakoś ten wstręt do Motula? ;)
VFR-OC Poland, South Park section, MTZ sub-section :-)

Awatar użytkownika
Arnold
ostry klepacz
ostry klepacz
Posty: 2421
Rejestracja: pt 29 sty 2010, 21:56
Imię: Arnold
województwo: opolskie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Opole
Kontakt:

Re: Olej do VFR

Post autor: Arnold » śr 22 sty 2014, 14:37

Po to żeby po rozgrzaniu silnika nie zrobiła Ci się "woda" z oleju. :P "Zimowy" olej jest mało lepki żeby szybciej osiągnąć swoją lepkość docelową w czasie rozgrzewania silnika. Taki olej w ciepłych warunkach po rozgrzaniu będzie zbyt mało lepki żeby poprawnie smarować i utrzymywać się na elementach silnika.

olo, to jest tylko moje widzimisię. Po pierwsze, bardzo dużo motocykli jeździ na Motulu, ja nie chcę być w tej większości. Druga sprawa to że lubię kombinować i następny olej też będzie z innej marki. Po trzecie akcje z podróbkami też jakoś na tą moja opinię wpływają. To tyle. :D Castrola tez bym nie zalał. Ale nalał bym Orlena. Mój ziomek w tym roku jeździ na tym w XJ600 Div. Zapytam go co i jak za jakiś czas.
Obrazek

Jak głupio pieprzę, to wybaczcie mi, ale jestem po kilku głębszych. :szczerbaty

Awatar użytkownika
siwyR6
teksciarz
teksciarz
Posty: 173
Rejestracja: pn 22 lip 2013, 13:45
Imię: Sławomir
województwo: śląskie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Jastrzębie -Zdrój

Re: Olej do VFR

Post autor: siwyR6 » śr 22 sty 2014, 14:43

Arnold pisze:Castrola tez bym nie zalał
Dla czego ? Castrol tez nie należy do najlepszych czy co ?
Nie każde zwy­cięstwo pro­wadzi do ce­lu, lecz każda po­rażka do niego zbliża.

Awatar użytkownika
Arnold
ostry klepacz
ostry klepacz
Posty: 2421
Rejestracja: pt 29 sty 2010, 21:56
Imię: Arnold
województwo: opolskie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Opole
Kontakt:

Re: Olej do VFR

Post autor: Arnold » śr 22 sty 2014, 14:49

To jest tylko moja fanaberia. Nie mówię że jest zły. Tak jakoś po prostu. Wolę coś innego. Może jak już trochę innych olejów przejeżdżę do go naleję wtedy. ;)
Obrazek

Jak głupio pieprzę, to wybaczcie mi, ale jestem po kilku głębszych. :szczerbaty

Awatar użytkownika
olo
klepacz
klepacz
Posty: 1519
Rejestracja: pt 02 gru 2005, 21:33
Imię: Olek
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Rybnik
Kontakt:

Re: Olej do VFR

Post autor: olo » śr 22 sty 2014, 15:02

Arni, ale "zimowy" olej też się nagrzewa ;) do tych samych wartości jak "letni", ma mniejszą lepkość z oczywistych względów ale przecież nie kosztem właściwości w temp. normalnej pracy! Według tabelki letnia "30" nadaje się do 20 st.C. Czyli przy 30 stopniach nie powinno się go stosować, ale w silniku mamy 100, więc...?
Strasznie tępy chyba jestem...
VFR-OC Poland, South Park section, MTZ sub-section :-)

Awatar użytkownika
Arnold
ostry klepacz
ostry klepacz
Posty: 2421
Rejestracja: pt 29 sty 2010, 21:56
Imię: Arnold
województwo: opolskie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Opole
Kontakt:

Re: Olej do VFR

Post autor: Arnold » śr 22 sty 2014, 15:39

Tak mądry już nie jestem dlaczego oleje rozróżnia się od temperatury zewnętrznej silnika, a nie wewnętrznej.
Obrazek

Jak głupio pieprzę, to wybaczcie mi, ale jestem po kilku głębszych. :szczerbaty

Awatar użytkownika
Fakir
klepacz
klepacz
Posty: 1105
Rejestracja: śr 02 lut 2011, 18:51
Imię: Krzysztof
województwo: wielkopolskie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Poznań

Re: Olej do VFR

Post autor: Fakir » śr 22 sty 2014, 15:43

Większa część forum smiga na motulu 5100 i panewki im jeszcze nie wyszły bokiem, więc chyba jest spoko :)
O royalpurple też słyszałem sporo dobrego, ale u mnie po raz kolejny będzie motul 5100 :)
I tak chyba prawie wszystkie dostępne oleje przewyższają normy zalecane dla vfr'ki

Arnold, zauważasz różnice w pracy silnika na różnych olejach? Bo to że zaraz po zalaniu nowym silnik aksamitniej pracuje to norma :)
Yamaha XJ600N
Honda VFR750
Yamaha XT600z Ténéré

rafal223
zadomowiony
zadomowiony
Posty: 95
Rejestracja: ndz 01 wrz 2013, 10:55
Imię: Rafał
województwo: dolnośląskie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Dolnośląskie

Re: Olej do VFR

Post autor: rafal223 » śr 22 sty 2014, 15:51

To proste - klasyfikacja i podział jest zależny od szybkosci spływania do miski oraz gestosci w niskiej temperaturze np. pomiar przy temp poniżej zera daje jakąś określoną lepkość i w czasie odpalania olej musi odpowiednio szybko dotrzec do wszystkich miejsc gdzie jest wymagany (ma tutaj tez znaczenie pojecie filmu olejowego, który powinien się utrzymywać na czesciach silnika w fazie rozruchu) i odpowiednio szybko spłynąć (definicje i pojecia pochodzą bardziej pod przemysł samochodowy - silniki motocyklowe troche się różnią, ale to dalej silnik, który smarowania potrzebuje). Druga wartosc jest mierzona przy bodajże 100 st i odpowiednio umiejscowiona w tabelach - przy zbyt wysokich temperaturach olej może zrobić się zbyt rzadki i np. nie oddzielić panewek, moze być zbyt mały film olejowy miedzy pracującym tłokiem, a tuleją i mikro nierówności zaczną się ocierać i dalej chyba każdy wie co się dzieje.. :)
CO najciekawsze moim zdaniem - najważniejsze są praktycznie te momenty, gdy silnik pracuje najwolniej (niskie obroty, odpalanie).

Awatar użytkownika
magik
klepacz
klepacz
Posty: 501
Rejestracja: wt 13 kwie 2010, 17:55
Imię: Mathias
województwo: śląskie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: SG

Re: Olej do VFR

Post autor: magik » ndz 06 lip 2014, 09:33

Dobra to ja odgrzebie trupa, ale mam pytanie...
Otóż jeżdżę na V300 i ostatnio coś niepokoi mnie praca sprzęgła gdyż zdarza się chrobotanie po zebatkach skrzyni, a klamka jest diciągnięta na maksa. W ogóle skrzynia chodzi dość szorstko...
W związku z czym chciałem się zapytać, jakie Wy macie doświadczenia z olejami, bo nie będę testował wszystkich, które by podeszły ;) Teraz jest tyle tego i wszystkie są naj.... Dlatego najlepiej zapytać o praktykę jaką Wy macie ??

Awatar użytkownika
figaro
ostry klepacz
ostry klepacz
Posty: 2639
Rejestracja: czw 14 lut 2008, 21:40
Imię: Tomasz
województwo: pomorskie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Trójmiasto; Rumia

Re: Olej do VFR

Post autor: figaro » ndz 06 lip 2014, 13:35

magik pisze:...Otóż jeżdżę na V300 i ostatnio coś niepokoi mnie praca sprzęgła gdyż zdarza się chrobotanie po zebatkach skrzyni, a klamka jest diciągnięta na maksa. W ogóle skrzynia chodzi dość szorstko...
Może czas przyjrzeć się temu elementowi, wyczyścić, wyregulować, sprawdzić uszczelniacze, przewód, połączenia, może nawet odpowietrzyć... :wink:
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym. Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym, ani każdym innym następującym po tym terminie. Ponadto autor zastrzega sobie prawo zmiany poglądów, bez podawania przyczyny.

Awatar użytkownika
magik
klepacz
klepacz
Posty: 501
Rejestracja: wt 13 kwie 2010, 17:55
Imię: Mathias
województwo: śląskie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: SG

Re: Olej do VFR

Post autor: magik » ndz 06 lip 2014, 23:42

Znaczy się plynn był wymieniany w zeszym sezonie i wszystko było git. Fakt że w tym wymieniłem klamki na "sportowe" ale nawet jak nareguluje na jaknajdlyzszy skok praca jest taka sama :/

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 46 gości