Historia ze sprzęgłem w tle..
- diimon
- klepacz
- Posty: 518
- Rejestracja: sob 31 lip 2021, 14:52
- Imię: Adrian
- województwo: śląskie
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: SZA
Re: Historia ze sprzęgłem w tle..
I druga strona pomiarów
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
- MarcinMMz
- teksciarz
- Posty: 189
- Rejestracja: śr 28 wrz 2022, 15:20
- Imię: MARCIN
- województwo: mazowieckie
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Mińsk Mazowiecki
Re: Historia ze sprzęgłem w tle..
Tak jak wspomniano łożysko oporowe do wymiany. Z tego co mogę dodać ze swojej strony w oryginale idzie tam łożysko kulkowe zwykłe KOYO 16003 17x35x8; do kupienia na Alledrogo za niecałe 22zł. Dostajesz łożysko w pudełku fabrycznym + hologram potwierdzający autentyczność.Tycu pisze: ↑czw 28 wrz 2023, 12:50Tak klamki oryginalne. Postanowiłem nagrać krótki filmik. https://youtube.com/shorts/Bkv8uNeJVk0?feature=shared
Chodzi jak suche sprzęgło w Ducati.
Bynajmniej ja u siebie takie wyjąłem i identyczne wstawiłem; kombinowanie z odpowiednikami, itd. nie ma sensu.
-
- zadomowiony
- Posty: 98
- Rejestracja: ndz 24 wrz 2023, 14:32
- Imię: Paweł
- województwo: pomorskie
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Wejherowo
Re: Historia ze sprzęgłem w tle..
Generalnie "nasi tam byli" bo dekiel był skręcany na silikon bez uszczelki. Sprężyny maja po 44mm, a tarczki cierne po 3mm. Sprężyny oryginał tak jak przekładki, czyli szybki byle jaki serwis. I dobrze czułem że sprzęgło się ślizga. Mam cały komplet sprzęgła, sprężyny, tarczki i przekładki, jak i zestaw naprawczy dla wysprzęglika. Mam nadzieję że temat sprzęgła się zakończy. Nie mogę znaleźć informacji jaki smar dać pod ten trzpień od wysprzęglika. Czy zwykły smar wystarczy?
Flip the Switch
-
- zadomowiony
- Posty: 98
- Rejestracja: ndz 24 wrz 2023, 14:32
- Imię: Paweł
- województwo: pomorskie
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Wejherowo
Re: Historia ze sprzęgłem w tle..
Zakupiłem łożysko FAG z dodatkowym oznaczeniem C3 bodajże, tak na forum ktoś podpowiadał. Ma luz promieniowy( mogę coś pokręcić).MarcinMMz pisze: ↑czw 05 paź 2023, 19:08Tak jak wspomniano łożysko oporowe do wymiany. Z tego co mogę dodać ze swojej strony w oryginale idzie tam łożysko kulkowe zwykłe KOYO 16003 17x35x8; do kupienia na Alledrogo za niecałe 22zł. Dostajesz łożysko w pudełku fabrycznym + hologram potwierdzający autentyczność.Tycu pisze: ↑czw 28 wrz 2023, 12:50Tak klamki oryginalne. Postanowiłem nagrać krótki filmik. https://youtube.com/shorts/Bkv8uNeJVk0?feature=shared
Chodzi jak suche sprzęgło w Ducati.
Bynajmniej ja u siebie takie wyjąłem i identyczne wstawiłem; kombinowanie z odpowiednikami, itd. nie ma sensu.
Flip the Switch
- diimon
- klepacz
- Posty: 518
- Rejestracja: sob 31 lip 2021, 14:52
- Imię: Adrian
- województwo: śląskie
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: SZA
Re: Historia ze sprzęgłem w tle..
Luz C3 nie jest tutaj zalecany, powinno być normalne łożysko o oznaczeniach zgodnych z instrukcją. Ja bym C3 nie zakładał, niby pod wpływem temperatury luz się kasuje ale fabryka nie przewidziała tego typu luzu
- diimon
- klepacz
- Posty: 518
- Rejestracja: sob 31 lip 2021, 14:52
- Imię: Adrian
- województwo: śląskie
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: SZA
Re: Historia ze sprzęgłem w tle..
O to Ci chodzi z tym smarem?
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
- diimon
- klepacz
- Posty: 518
- Rejestracja: sob 31 lip 2021, 14:52
- Imię: Adrian
- województwo: śląskie
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: SZA
Re: Historia ze sprzęgłem w tle..
Smar silikonowy np taki do tloczków hamulcowych
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
-
- zadomowiony
- Posty: 98
- Rejestracja: ndz 24 wrz 2023, 14:32
- Imię: Paweł
- województwo: pomorskie
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Wejherowo
Re: Historia ze sprzęgłem w tle..
Tak, dokładnie ale czy mam smarować trzpień od strony sprzęgła? Pytam o doświadczenia a nie z sewisówki, w niej o drugim końcu nic nie ma.
Flip the Switch
-
- zadomowiony
- Posty: 98
- Rejestracja: ndz 24 wrz 2023, 14:32
- Imię: Paweł
- województwo: pomorskie
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Wejherowo
Re: Historia ze sprzęgłem w tle..
To teraz zgłupiałem do reszty. Jeżeli założę te co mam to rozumiem że może hałasować?
Flip the Switch
- MarcinMMz
- teksciarz
- Posty: 189
- Rejestracja: śr 28 wrz 2022, 15:20
- Imię: MARCIN
- województwo: mazowieckie
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Mińsk Mazowiecki
Re: Historia ze sprzęgłem w tle..
Łożyska z luzem c3 stosuje się tam gdzie są wyższe temperatury i obroty silnika; po nagrzaniu luz roboczy każdego łożyska się nieco zmniejsza stąd konieczność zastosowania większych luzów niż dla "normalnych" łożysk.
Akurat taki luz na łożysku w naszym wypadku to zaleta a nie wada z uwagi na warunki w jakich pracuje.
- MarcinMMz
- teksciarz
- Posty: 189
- Rejestracja: śr 28 wrz 2022, 15:20
- Imię: MARCIN
- województwo: mazowieckie
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Mińsk Mazowiecki
Re: Historia ze sprzęgłem w tle..
Zakładaj to co masz; w tym wypadku gorzej założyć łożysko za "ciasne" niż za luźne. Nic nie będzie Ci szumiało; jeżeli łożysko szumi to znaczy że jest wyrobiona bieżnia bądź pracuje na sucho.
- diimon
- klepacz
- Posty: 518
- Rejestracja: sob 31 lip 2021, 14:52
- Imię: Adrian
- województwo: śląskie
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: SZA
Re: Historia ze sprzęgłem w tle..
Marcin nie do końca się zgodzę. Silnik MZ ETZ 250, obroty żadne, a luzy fabrycznie zalecane C3 i C4 na wale i skrzyni. Akurat tutaj zostaje przy swoim, producent zaleca większy luz więc o nim pisze. Brak info mówi o luzie standardowym.
- MarcinMMz
- teksciarz
- Posty: 189
- Rejestracja: śr 28 wrz 2022, 15:20
- Imię: MARCIN
- województwo: mazowieckie
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Mińsk Mazowiecki
Re: Historia ze sprzęgłem w tle..
Nie zamierzam polemizować ale musisz wiedzieć, że rozpiska części zamiennych dla Hondy jest w szczegółach bardzo oszczędna. Dotyczy to nie tylko łożysk ale i np. o-ringów, śrub, nakrętek, itd. Dobrze że rozmiary podają, ale wg jakiej normy wykonane są np. śruby to już tajemnica.
Podsumowując w tym wypadku brak informacji o wersji łożyska o niczym tutaj nie świadczy oraz nie przesądza i nie należy się tym faktem sugerować.
Zerknąłem do poradnika inżyniera z zakresu PKM gdzie napisane jest dość prosto odnośnie doboru łożysk pod kątem luzu:
Łożyska o luzie normalnym (C0, CN, brak oznaczeń) - stosowane są w węzłach kinematycznych maszyn pracujących w przeciętnych temperaturach roboczych (zazwyczaj od 40°C do 80°C) i dla ogólnie stosowanych pasowań.
Łożyska o zmniejszonym luzie (C1, C2) - zalecane, gdy pierścień zewnętrzny posiada wyższą temperaturę roboczą niż pierścień wewnętrzny oraz wymagana jest duża stabilność i równomierność ruchu, a także wysoka nośność (trwałość) łożysk.
Łożyska o luzie zwiększonym względem normalnego (C3,C4,C5) - zalecane, gdy robocza temperatura pierścienia wewnętrznego jest wyższa od temperatury pierścienia zewnętrznego, łożysko jest ciasno pasowane na wale i w obudowie, gdy pożądane są zminimalizowane opory tarcia.
Wspominając MZ sam sobie odpowiedziałeś już z jakimi luzami stosuje się łożyska kulkowe na wałach silników spalinowych.
Podsumowując w tym wypadku brak informacji o wersji łożyska o niczym tutaj nie świadczy oraz nie przesądza i nie należy się tym faktem sugerować.
Zerknąłem do poradnika inżyniera z zakresu PKM gdzie napisane jest dość prosto odnośnie doboru łożysk pod kątem luzu:
Łożyska o luzie normalnym (C0, CN, brak oznaczeń) - stosowane są w węzłach kinematycznych maszyn pracujących w przeciętnych temperaturach roboczych (zazwyczaj od 40°C do 80°C) i dla ogólnie stosowanych pasowań.
Łożyska o zmniejszonym luzie (C1, C2) - zalecane, gdy pierścień zewnętrzny posiada wyższą temperaturę roboczą niż pierścień wewnętrzny oraz wymagana jest duża stabilność i równomierność ruchu, a także wysoka nośność (trwałość) łożysk.
Łożyska o luzie zwiększonym względem normalnego (C3,C4,C5) - zalecane, gdy robocza temperatura pierścienia wewnętrznego jest wyższa od temperatury pierścienia zewnętrznego, łożysko jest ciasno pasowane na wale i w obudowie, gdy pożądane są zminimalizowane opory tarcia.
Wspominając MZ sam sobie odpowiedziałeś już z jakimi luzami stosuje się łożyska kulkowe na wałach silników spalinowych.
- diimon
- klepacz
- Posty: 518
- Rejestracja: sob 31 lip 2021, 14:52
- Imię: Adrian
- województwo: śląskie
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: SZA
Re: Historia ze sprzęgłem w tle..
Dlatego też napisałem wyżej że luz powinien się skasować, jednak bez informacji odnośnie luzu stosowałbym standard.
W instrukcji do MZ było wyraźnie napisane jakie luzy i takie stosowałem. Przejrzałem schemat silnika do MZ i wszędzie są oznaczone luzy łożysk oprócz tarczy dociskowej gdzie jest łożysko standardowe. A przecież docisk pracuje w takich samych temperaturach i obrotach co reszta.
Co ostatecznie założyć? Decyzję pozostawiam autorowi posta.
W instrukcji do MZ było wyraźnie napisane jakie luzy i takie stosowałem. Przejrzałem schemat silnika do MZ i wszędzie są oznaczone luzy łożysk oprócz tarczy dociskowej gdzie jest łożysko standardowe. A przecież docisk pracuje w takich samych temperaturach i obrotach co reszta.
Co ostatecznie założyć? Decyzję pozostawiam autorowi posta.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 8 gości