Strona 1 z 4

Oleje motocyklowe. Planujesz wymiane? Przeczytaj.

: ndz 28 paź 2007, 13:46
autor: Arturo
Na wstepie slowo do administratorow: ponizszy tekst mialem zamiescic jako post do tematu „jaki olej do VFR” ale ze względu na jego długość stwierdziłem ze może lepiej jakby był osobnym tematem.

Ponieważ w ostatnim czasie w pracy nie narzekam na nadmiar zajęć to zajmuję się różnymi dziwnymi i nikomu nie potrzebnymi rzeczami, jak na przykład poniższe porównanie :mrgreen: Mam nadzieje ze przyda się to ownersom, którzy jeszcze nie zmienili oleju przed nastepnym sezonem i w dalszym ciągu nie wiedza jaki wybrac. Porównanie zostało przeprowadzone na podstawie charakterystyki fizykochemicznej danego oleju. Starałem się nie sugerować niezliczonymi ilościami zalet każdego z produktów podawanych na stronie producenta :lol:

W porównaniu biorą udział 3 popularne oleje syntetyczne wysokiej jakości(Castrol, Motul, Shell), o klasach lepkości 10W-40 i 10W-50 (miały być 4, ale na stronie Bel-Ray nie ma wszystkich danych a odpowiedzi na maila jeszcze nie dostałem…).
Oleje oceniono na podstawie:
- lepkości kinematycznej [mm^2/sek.] w temp. 40 i 100st. Celsjusza.
- bezwymiarowego współczynnika lepkości (im większy tym lepiej). Dla porównania dodam, iż oleje bazowe (łańcuchy ich cząsteczek są punktem wyjścia przy produkcji olejów syntetycznych) charakteryzują się lepkością 90-105.
- liczbą zasadową TBN (im większa tym lepiej). Oznacza właściwości myjące i neutralizujące kwaśne produkty spalania.
- temperatura płynięcia i zapłonu. Temp. Zapłonu nie jest o tyle ważna(chyba nam nie grozi w trakcie normalnej eksploatacji), co temp. płynięcia gdy ktoś np. trzyma moto w nie ogrzewanym blaszanym garażu i mieszka w Suwalskim :mrgreen: .

1. Lepkość w temp. 40 / 100 st. Celsjusza:

Castrol Power 1 4 T (10W-50) - 117.1 / 17.0 [mm^2/sek.]
Motul 300V 4T (10W-40) - 82.3 / 13.3 [mm^2/sek.]
Shell Advance Ultra 4 (10W-40) - 82.0 / 14,3 [mm^2/sek.]
Jak wynika z powyższego olej Castrol charakteryzuje się najwyższą lepkością zarówno w wysokiej jak i niskiej temperaturze-to dobrze, ale zmiana jego lepkości na 60st. wynosi aż 100.1 mm^2/sek. Założenie produkcyjne jest, że olej wysokiej klasy powinien mieć jak najmniejszą zmianę lepkości wraz z temperaturą (powinien być stabilny).
Zmiany lepkości oleju Motul (69.7) i Shell (67.7) są o wiele mniejsze.

2. Współczynnik lepkości:

Castrol Power 1 4 T (10W-50) - 166
Motul 300V 4T (10W-40) - 160
Shell Advance Ultra 4 (10W-40) - 186
Tu widać że właściwości Castrol’a i Motul’a są zbliżone, natomiast współczynnik lepkości Shell’a jest zancznie korzystniejszy.

3. Liczba zasadowa TBN:

Castrol Power 1 4 T (10W-50) - 9.4 [KOH/g]
Motul 300V 4T (10W-40) - 8.3 [KOH/g]
Shell Advance Ultra 4 (10W-40) - 10.3 [KOH/g]
Receptą na dobry olej jest dodanie jak największej ilości detergentów i dyspergentów w celu uzyskania wysokiej liczby TBN i za razem zachowania pozostałych właściwości oleju – chłopakom z Shell’a chyba się to udało.

4.Temperatura płynięcia i zapłonu:

Castrol Power 1 4 T (10W-50) - -18st./180st.
Motul 300V 4T (10W-40) - -42st./240st.
Shell Advance Ultra 4 (10W-40) - -30st./202st.
Castrol charakteryzuje się dość wysoką temp. płynięcia w porównaniu z konkurencją. Jak temp. poniżej -20 lepiej włączyć piecyk w garażu :mrgreen:

Mam nadzieję ze moje „wypociny” się komuś przydadzą, pomogą w ewentualnym wyborze i poszerzą wiedzę na temat współczesnych olejów motocyklowych. Jeżeli ktoś znajdzie jakieś błędy lub nieścisłości proszę o komentarz i wyrozumiałość. Nie znam cen tych olejów, ale wiem że do tanich nie zależą. Wiadomo, że oszczędzać można na jedzeniu lub paście do zębów, ale nie na oleju :grin:
P.S.
Jestem ciekaw czy komuś starczy cierpliwości żeby to wszystko przeczytac :cool

: ndz 28 paź 2007, 14:13
autor: DIDI
No ja przeczytałem to do konca, czyli z tego wynika że który jest najlepszy??? :mrgreen:

: ndz 28 paź 2007, 14:25
autor: Arturo
Daniel VTS pisze:No ja przeczytałem to do konca
Milo mi :mrgreen:

Ja chyba zaleje Shella...

: ndz 28 paź 2007, 15:29
autor: mrf
Kolega z pracy wspominal mi o jakims oleju ktory jest wypuszczany w ducati. czy ktos pamieta jego nazwe? Czy ktos wie cos na jego temat? 8)

[ Dodano: 2007-10-28, 15:31 ]
No i czy ktos zauwazyl, ze na naklejce oleju shell jest znajomy motocykl? ;)

: ndz 28 paź 2007, 16:39
autor: Arturo
mrf pisze:Kolega z pracy wspominal mi o jakims oleju ktory jest wypuszczany w ducati
Co do Ducati to moge jedynie powiedziec ze w Moto GP i Superbike uzywa olejow i paliw Shell.

: ndz 28 paź 2007, 21:02
autor: benito
moj znajomy mechanik, ktory szykuje motocykle na tor stwierdzil, ze swietny jest MOTOREX. Ktos juz na nim jezdzil??

: ndz 28 paź 2007, 23:22
autor: Arturo
MOTOREX... To szwajcarski producent??? Ale jakos u nas chyba nie za bardzo popularny co???

: pn 29 paź 2007, 20:31
autor: Piszol
Tekst jak najbardziej sie przyda - ja na chwile obecna jezdze na Castrolu i szykuje sie do pierwszej wymiany ale powiem szczeze ze nie mam pojecia jeszcze na jaki - narazie czytam :)

: wt 30 paź 2007, 22:11
autor: buli
Znalazłem gdzieś w necie obszerny artykuł porównujący oleje,
ale niestety moja znajomość języka ang. nie pozwala mi go w pełni pojąć.
Z tego co zauważyłem, nie ma oleju idealnego, nawet 300V czasem daje ciała.
I zestawienie dość karkołomne: 300V i GPS w jednej kategorii ?? to musiał pisać Amerykanin
Tu macie artykuł: https://www.amsoil.com/lit/g2156.pdf
Miłej lektury.

: wt 30 paź 2007, 22:47
autor: Mundek
Tez dobrnalem do konca i to z zainteresowaniem. Mimo wszystko zostaje przy Motulu (10W40, czyli takim jaki zaleca producent, poza tym trzymam moto w dosc cieplym garazu, wiec 5W40 jest mi zbedny), poki co sie na nim nie zawiodlem. Ogolnie kazdy z olejow renomowanych producentow jest oki, wazne zeby byl syntetyczny, tylko stosujac olej syntetyczny silnik powinien byc w dobrym stanie technicznym. Maja one bowiem (oleje syntetyczne) duzo lepsze wlasciwosci pluczace, wiec po zalaniu takiego oleju, jesli silnik ma juz swoje lata swietnosci dawno za soba okazuje sie, ze oleju w silniku zaczyna ubywac, bo idzie w komin i nie tylko... Poza tym syntetyki zapewniaja lepsze warunki smarne zaraz po rozruchu silnika. Jedno jest pewne, na oleju nie ma co oszczedzac!!!!

: wt 30 paź 2007, 23:19
autor: Gość
Ja tam zalałem Castrol Power1 GPS pół sysntetyk i poki co nie narzekam ale może po zimie zaleje syntetyka :>

: śr 07 lis 2007, 11:39
autor: Vlaad
Mund pisze: wiec po zalaniu takiego oleju, jesli silnik ma juz swoje lata swietnosci dawno za soba okazuje sie, ze oleju w silniku zaczyna ubywac, bo idzie w komin i nie tylko... !!!!
Mund, rozumiem że chodzi o silnik zużyty. Wiek silnika nie ma tu nic do rzeczy.

: czw 08 lis 2007, 00:48
autor: Mundek
Vlaad pisze:Mund, rozumiem że chodzi o silnik zużyty. Wiek silnika nie ma tu nic do rzeczy.
Oczywiscie!

: pn 19 lis 2007, 11:57
autor: Arturo
Dzis zostawilem sprzeta u mechanika zeby kilka pi.....l przed zima zrobic, dalem tez od razu olej do wymiany. Powiedzialem: "...teraz jest polsyntetyk ale zaleje syntetyk..." a On na to "Ja bym sie troche bal" :razz2
Tak sobie mysle bez przesady, jak Vlaad w swojej zmienil na syntetyk przy przebiegu ok. 100 000km to czemu mi mialoby sie cos stac...

: pn 19 lis 2007, 12:18
autor: KolczyK
mowa o rozszczelnieniu ale jak co dokladnie to nie powiem, nie znam dokladnie budowy silnika