Oleje motocyklowe. Planujesz wymiane? Przeczytaj.
: ndz 28 paź 2007, 13:46
Na wstepie slowo do administratorow: ponizszy tekst mialem zamiescic jako post do tematu „jaki olej do VFR” ale ze względu na jego długość stwierdziłem ze może lepiej jakby był osobnym tematem.
Ponieważ w ostatnim czasie w pracy nie narzekam na nadmiar zajęć to zajmuję się różnymi dziwnymi i nikomu nie potrzebnymi rzeczami, jak na przykład poniższe porównanie Mam nadzieje ze przyda się to ownersom, którzy jeszcze nie zmienili oleju przed nastepnym sezonem i w dalszym ciągu nie wiedza jaki wybrac. Porównanie zostało przeprowadzone na podstawie charakterystyki fizykochemicznej danego oleju. Starałem się nie sugerować niezliczonymi ilościami zalet każdego z produktów podawanych na stronie producenta
W porównaniu biorą udział 3 popularne oleje syntetyczne wysokiej jakości(Castrol, Motul, Shell), o klasach lepkości 10W-40 i 10W-50 (miały być 4, ale na stronie Bel-Ray nie ma wszystkich danych a odpowiedzi na maila jeszcze nie dostałem…).
Oleje oceniono na podstawie:
- lepkości kinematycznej [mm^2/sek.] w temp. 40 i 100st. Celsjusza.
- bezwymiarowego współczynnika lepkości (im większy tym lepiej). Dla porównania dodam, iż oleje bazowe (łańcuchy ich cząsteczek są punktem wyjścia przy produkcji olejów syntetycznych) charakteryzują się lepkością 90-105.
- liczbą zasadową TBN (im większa tym lepiej). Oznacza właściwości myjące i neutralizujące kwaśne produkty spalania.
- temperatura płynięcia i zapłonu. Temp. Zapłonu nie jest o tyle ważna(chyba nam nie grozi w trakcie normalnej eksploatacji), co temp. płynięcia gdy ktoś np. trzyma moto w nie ogrzewanym blaszanym garażu i mieszka w Suwalskim .
1. Lepkość w temp. 40 / 100 st. Celsjusza:
Castrol Power 1 4 T (10W-50) - 117.1 / 17.0 [mm^2/sek.]
Motul 300V 4T (10W-40) - 82.3 / 13.3 [mm^2/sek.]
Shell Advance Ultra 4 (10W-40) - 82.0 / 14,3 [mm^2/sek.]
Jak wynika z powyższego olej Castrol charakteryzuje się najwyższą lepkością zarówno w wysokiej jak i niskiej temperaturze-to dobrze, ale zmiana jego lepkości na 60st. wynosi aż 100.1 mm^2/sek. Założenie produkcyjne jest, że olej wysokiej klasy powinien mieć jak najmniejszą zmianę lepkości wraz z temperaturą (powinien być stabilny).
Zmiany lepkości oleju Motul (69.7) i Shell (67.7) są o wiele mniejsze.
2. Współczynnik lepkości:
Castrol Power 1 4 T (10W-50) - 166
Motul 300V 4T (10W-40) - 160
Shell Advance Ultra 4 (10W-40) - 186
Tu widać że właściwości Castrol’a i Motul’a są zbliżone, natomiast współczynnik lepkości Shell’a jest zancznie korzystniejszy.
3. Liczba zasadowa TBN:
Castrol Power 1 4 T (10W-50) - 9.4 [KOH/g]
Motul 300V 4T (10W-40) - 8.3 [KOH/g]
Shell Advance Ultra 4 (10W-40) - 10.3 [KOH/g]
Receptą na dobry olej jest dodanie jak największej ilości detergentów i dyspergentów w celu uzyskania wysokiej liczby TBN i za razem zachowania pozostałych właściwości oleju – chłopakom z Shell’a chyba się to udało.
4.Temperatura płynięcia i zapłonu:
Castrol Power 1 4 T (10W-50) - -18st./180st.
Motul 300V 4T (10W-40) - -42st./240st.
Shell Advance Ultra 4 (10W-40) - -30st./202st.
Castrol charakteryzuje się dość wysoką temp. płynięcia w porównaniu z konkurencją. Jak temp. poniżej -20 lepiej włączyć piecyk w garażu
Mam nadzieję ze moje „wypociny” się komuś przydadzą, pomogą w ewentualnym wyborze i poszerzą wiedzę na temat współczesnych olejów motocyklowych. Jeżeli ktoś znajdzie jakieś błędy lub nieścisłości proszę o komentarz i wyrozumiałość. Nie znam cen tych olejów, ale wiem że do tanich nie zależą. Wiadomo, że oszczędzać można na jedzeniu lub paście do zębów, ale nie na oleju
P.S.
Jestem ciekaw czy komuś starczy cierpliwości żeby to wszystko przeczytac
Ponieważ w ostatnim czasie w pracy nie narzekam na nadmiar zajęć to zajmuję się różnymi dziwnymi i nikomu nie potrzebnymi rzeczami, jak na przykład poniższe porównanie Mam nadzieje ze przyda się to ownersom, którzy jeszcze nie zmienili oleju przed nastepnym sezonem i w dalszym ciągu nie wiedza jaki wybrac. Porównanie zostało przeprowadzone na podstawie charakterystyki fizykochemicznej danego oleju. Starałem się nie sugerować niezliczonymi ilościami zalet każdego z produktów podawanych na stronie producenta
W porównaniu biorą udział 3 popularne oleje syntetyczne wysokiej jakości(Castrol, Motul, Shell), o klasach lepkości 10W-40 i 10W-50 (miały być 4, ale na stronie Bel-Ray nie ma wszystkich danych a odpowiedzi na maila jeszcze nie dostałem…).
Oleje oceniono na podstawie:
- lepkości kinematycznej [mm^2/sek.] w temp. 40 i 100st. Celsjusza.
- bezwymiarowego współczynnika lepkości (im większy tym lepiej). Dla porównania dodam, iż oleje bazowe (łańcuchy ich cząsteczek są punktem wyjścia przy produkcji olejów syntetycznych) charakteryzują się lepkością 90-105.
- liczbą zasadową TBN (im większa tym lepiej). Oznacza właściwości myjące i neutralizujące kwaśne produkty spalania.
- temperatura płynięcia i zapłonu. Temp. Zapłonu nie jest o tyle ważna(chyba nam nie grozi w trakcie normalnej eksploatacji), co temp. płynięcia gdy ktoś np. trzyma moto w nie ogrzewanym blaszanym garażu i mieszka w Suwalskim .
1. Lepkość w temp. 40 / 100 st. Celsjusza:
Castrol Power 1 4 T (10W-50) - 117.1 / 17.0 [mm^2/sek.]
Motul 300V 4T (10W-40) - 82.3 / 13.3 [mm^2/sek.]
Shell Advance Ultra 4 (10W-40) - 82.0 / 14,3 [mm^2/sek.]
Jak wynika z powyższego olej Castrol charakteryzuje się najwyższą lepkością zarówno w wysokiej jak i niskiej temperaturze-to dobrze, ale zmiana jego lepkości na 60st. wynosi aż 100.1 mm^2/sek. Założenie produkcyjne jest, że olej wysokiej klasy powinien mieć jak najmniejszą zmianę lepkości wraz z temperaturą (powinien być stabilny).
Zmiany lepkości oleju Motul (69.7) i Shell (67.7) są o wiele mniejsze.
2. Współczynnik lepkości:
Castrol Power 1 4 T (10W-50) - 166
Motul 300V 4T (10W-40) - 160
Shell Advance Ultra 4 (10W-40) - 186
Tu widać że właściwości Castrol’a i Motul’a są zbliżone, natomiast współczynnik lepkości Shell’a jest zancznie korzystniejszy.
3. Liczba zasadowa TBN:
Castrol Power 1 4 T (10W-50) - 9.4 [KOH/g]
Motul 300V 4T (10W-40) - 8.3 [KOH/g]
Shell Advance Ultra 4 (10W-40) - 10.3 [KOH/g]
Receptą na dobry olej jest dodanie jak największej ilości detergentów i dyspergentów w celu uzyskania wysokiej liczby TBN i za razem zachowania pozostałych właściwości oleju – chłopakom z Shell’a chyba się to udało.
4.Temperatura płynięcia i zapłonu:
Castrol Power 1 4 T (10W-50) - -18st./180st.
Motul 300V 4T (10W-40) - -42st./240st.
Shell Advance Ultra 4 (10W-40) - -30st./202st.
Castrol charakteryzuje się dość wysoką temp. płynięcia w porównaniu z konkurencją. Jak temp. poniżej -20 lepiej włączyć piecyk w garażu
Mam nadzieję ze moje „wypociny” się komuś przydadzą, pomogą w ewentualnym wyborze i poszerzą wiedzę na temat współczesnych olejów motocyklowych. Jeżeli ktoś znajdzie jakieś błędy lub nieścisłości proszę o komentarz i wyrozumiałość. Nie znam cen tych olejów, ale wiem że do tanich nie zależą. Wiadomo, że oszczędzać można na jedzeniu lub paście do zębów, ale nie na oleju
P.S.
Jestem ciekaw czy komuś starczy cierpliwości żeby to wszystko przeczytac