Wymiana płynu hamulcowego w Dualu help.

Johann
zadomowiony
zadomowiony
Posty: 81
Rejestracja: ndz 01 maja 2011, 00:09
Imię: Marcin
województwo: kujawsko-pomorskie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Grudziądz

Re: Wymiana płynu hamulcowego w Dualu help.

Post autor: Johann » ndz 30 gru 2012, 16:35

kiki pisze:po pierwsze nie piszemy duzymi literami - Renegat1968
po drugie - tj tak jak pisze emil- żadnych smarowideł na tłoczki - wyczyścić i zwilżyć lekko płynem, smar miedziany/grafitowy tylko na prowadnice i ewentualne zewnętrze czesci klocków aby nie piszczały

Koniec i kropka w tym temacie :!: :!: :!:
Oj nie taki koniec i nie taka kropka. (:
Ponieważ skończyłem akurat pracę przy moich hamulcach w rc46 chciałbym napisać małe podsumowanie, bo nie natknąłem się na taki opis na forum. Odniosę się też do stosowania środków smarnych i eksploatacyjnych oraz narzędzi potrzebnych do wykonania zadania. Niestety, nie chciało mi się robić zdjęć podczas prac, ale opis powinien być wyczerpujący.

Do odpowietrzenia lub wymiany całego płynu będziesz potrzebował:
- płyn hamulcowy 500ml lub 1 litr DOT 4
- strzykawkę 100 ml (lub ekstrrremalnie: dwie sztuki - jedną do starego płynu, drugą do nowego)
- wężyk 6mm
- wężyk 4mm (do zaworu PCV)
- klucz płaski lub oczkowy 8 i 10
- zmywacz do hamulców (brake cleaner) Ja używam jakiś z marketu
- zapas czystych szmat - ze dwa t-shirty (:
- ręcznik papierowy

Ważna rzecz jest taka, żeby mieć tego płynu dużo, ja polecam opakowanie 1 litrowe. I mieć na oku poziom płynu w zbiorniczu, żeby nie zapowietrzyć pompy. Upierdliwy dostęp do zbiorniczka od hamulca nożnego można załatwić bez zdejmowania owiewki tylnej - wlewając płyn strzykawką. Dlatego wygodnie mieć dwie strzykawki i dwa odcinki wężyka 6mm, koszty małe a można dolewać płynu nie zdejmując wężyka z odpowietrznika.

Dużo szmat i ręczników papierowych służy do owijania okolicy, tak aby jak najmniej płynu hamulcowego ściekło na motocykl w razie wycieku. Wyczyścić trzeba natychmiast, żeby nie było śladów na lakierze, lub guma opony nie została wyżarta. Do tego jest brake cleaner - opakowanie za 8zł starczyło mi na trzeci już motocykl a używam go sporo. Obowiązkowo po zmianie klocków na nowe klocki, bo nigdy nie wiadomo czy przypadkiem się nie ubrudziły i na gumę zabrudzoną płynem.

Do roboty.

Sposób odpowietrzania jest prosty:
-zakładasz czysty wężyk na odpowietrznik, podłączasz strzykawkę i wytwarzasz podciśnienie
-uruchamiasz kilkakrotnie pompę dającą ciśnienie na tym odpowietrzniku (o tym pod spodem)
-po 2-3 razach kiedy klamka lub pedał twardnieje trzymasz i odkręcasz odpowietrznik kluczykiem 8mm
-po wyjściu bąbelków lub zmniejszeniu oporu pompy zakręcasz, pompujesz ponownie aż stwardnieje

Z odpowietrzeniem przodu nie ma problemu - najpierw górne odpowietrzniki w prawym a potem lewym zacisku.

Ale przy halucy nożnym poprawna kolejność pracy bardzo ułatwia sprawę. Kolejność podaję za serwisówką:
1. Prawy przedni zacisk - odpowietrznik środkowy
2. Lewy przedni zacisk - odpowietrznik środkowy
3. Zawór proporcjonalny (PCV)
4. Tylny zacisk - odpowietrznik środkowy
5. Tylny zacisk - odpowietrznik zewnętrzny.

Przy odpowietrzaniu układu z tyłu nie ruszam pompy przy lewym zacisku i nie odwracam zacisku o 15 stopni jak każe serwisówka, ale wszystko gra.

Odpowietrznik przy zaworze PCV znajduje się po prawej stronie uda kierowcy gdzie subframe schodzi się z bakiem. Zdejmij siedzenie, odkręć dwie śruby mocujące bak, unieś go i podeprzyj (np. drewnianym klockiem) na wysokość 5-10 cm. Pod gumami izolującymi znajduje się odpowietrznik i jest mniejszej średnicy od tych przy zacisku węzyk 4mm, ale na klucz 10. Sporo będzie tutaj powietrza, bo jest to najwyższy punkt układu.

Jeżeli nie uda się dopilnować i pompa się jednak zapowietrzy to trzeba będzie odpowietrzyć na wyjściu z pompy kluczem 12mm.
Szczególnie przy pompie z przodu warto użyć dużo ręcznika papierowego i powciskać go dookoła oczka.

Ponieważ i tak się rozpisałem, skrobnę nieco na temat rozbierania zacisku i oczyszczenia go. Myślę, że nie warto wymieniać całości płynu nie czyszcząć zacisków co najmniej raz na dwa lata.

Z narzędzi będą potrzebne:
- klucz imbusowy 6mm
- śrubokręt z pobijakiem
- opalarka
- klucz 12 fajkowy lub nasadowy z cieńszą ścianką
- klucz 12 płaski
- woreczek foliowy + gumka recepturka - 3 szt
- denaturat
- szczotka mosiężna na wiertarce
- sześć sztuk śrub 10mm i nakrętek (tego rozmiaru nie jestem pewien, ale chodzi o śruby na klucz 17)

Poluzować wszystkie śruby - tylny zacisk ma stosunkowo dobry dostęp dopiero po zdjęciu tłumika i koła.
Na zamontowanych jeszcze zasiskach spróbować wyjąć klocki. Ułatwi nam to operację i uchorni klocki od zabrudzenia.
Może tu być przydatna opalarka - należy nią podgrzać zaślepkę dającą dostęp do pinu. Jeśli hamulce nie były regularnie serwisowane lub motocykl jeździł zimą mogą być zapieczone. Szczotką mosiężną pozbywamy się zabrudzeń na pinie. Tak samo traktujemy blaszki, po których poruszają się klocki pracując w zacisku. Wyjmujemy je śrubokrętem. Po oczyszczeniu tych elementów smarujemy je smarem miedzianym.

Dopiero teraz ściągamy zacisk z mocowania.

Po zdjęciu zacisku dzięki podpompowaniu hamulca można zobaczyć czy któryś z tłoczków wychodzi z oporem, sprawdzić ich stan przez wsuwanie tam i z powrotem.

I teraz - jeśli masz dostęp do sprężarki to wsuń tłoczki do oporu i zdjemij przewody.
Jeżeli nie masz sprężarki, to zostaw tłoczki wysunięte jak najbardziej - ułatwi to ich demontaż.

Kluczem 12 odkręcamy śrubę mocującą przewód. Zakładamy śrubę 10mm z dwiema podkładkami na oczko przewodu. Na dwa przewody zakłamy woreczek i zaciskamy gumkę. Pozwoli nam to nie przejmować się wyciekiem płynu z układu.

Kluczem fajkowym lub nasadowym 12 odkręcamy trzy śruby mocujące drugą połowę zacisku. Jeśli masz sprężarkę to owiń cały zacisk w szmatę, dmuchnij w jeden, a potem drugi wlot a tłoczki wyskoczą z zacisku. Zabrudzenia z grubsza ścieramy o klocek twardego i czystego drewna, a potem najlepiej wypolerować szmatą albo _delikatnie_ na kółku filcowym na wiertarce. Pomaga też zostawienie na noc w ropie lub w wd40.

Uszczelniacz z cylinderka najlepiej wyjąć igłą do szycia, uważając na powłokę, którą cylinderek jest pokryty. Ja myję zacisk w gorącej wodzie z płynem, osobno myję uszczelniacze. Bardzo nagrzany zacisk wycieram z grubsza, wkładam do denaturatu i obracam w każdą stronę, żeby wypłukać wodę.

Co do używania smaru silikonowego. Warto go użyć przy składaniu zacisku. Kropla na rowek pod uszczelniacz zgarniający i rozsmarować po całości samym uszczelniaczem. Smar zastosowany w tymi miejscu powstrzymuje korozję tłoczka i cylinderka. Sam uszczelniacz ma po obwodzie wewnątrz rowek, który też trzyma smar podczas pracy tłóczka i nie dopuszcza wilgoci wgłąb układu.
Ja używam pasta ate http://allegro.pl/listing.php/search?sg ... =pasta+ate lub wurth art. nr 893980.

Smaruję tym smarem również prowadnice zacisków zarówno po stronie bolca jak i tego gumowego mieszka, w który wchodzi bolec. Smar wurtha jest jasny i dobrze widać czy został rozsmarowany poprawnie.

Głębszy rowek na uszczelniacz smarujemy płynem hamulcowym, bo w nim będzie pracował.

Wkładamy tłoczki do cylinderków wciskając je do końca - będzie mniej powietrza do wypompowywania.

Skręcamy obie połówki zacisku. Ja czyszczę szczotką miedzianą te śruby, smaruje smarem miedzianym częśc niegwintowaną - bo pokrywa się nalotem w oczku, a część gwintowaną oczyszczoną i odtłuszczoną traktuję kroplą kleju do gwintu. Uzywam Loctite, nie pamiętam numeru, ale jest zielony.

Zakładamy klocki, montujemy zacisk i przewody na nich.

Jak napełnić i odpowietrzyć układ napisałem powyżej.

Strona 15-9 serwisówki (u mnie 418 z 564) mówi w jaki sposób odpowietrzyć cały układ prawidłowo. Pokazuje też dokładnie, w których miejscach należy zastosować środek smarny. Smar silikonowy jest przedstawiony na rysunkach jako smarowniczka z literką S.

Smarowniczka z literką M wskazuje na zastosowanie smaru z dwusiarczkiem molibdenu.
http://allegro.pl/listing.php/search?sg ... smar++MoS2

Stosuję też smar miedziany do bolca mocującego klocki, samych blaszek prowadnic klocków i delikatnie tylnej ścianki obu klocków.
http://allegro.pl/listing.php/search?sg ... +miedziany
Używam Carlube - w cenie jak z allegro można go kupić w motoryzacyjnym.

Mam nadzieję, że podsumowanie, które napisałem, przyda się komuś.

Pozdrawiam.
Nie czyń jak ja czynię. Czyń jak nauczam.

Johann
zadomowiony
zadomowiony
Posty: 81
Rejestracja: ndz 01 maja 2011, 00:09
Imię: Marcin
województwo: kujawsko-pomorskie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Grudziądz

Re: Wymiana płynu hamulcowego w Dualu help.

Post autor: Johann » pn 31 gru 2012, 13:52

Widzę, że zrobiłem parę literówek i błędówale nie wiem jak wyedytować ten mój długaśny post.
Mały dodatek:

Używam drewnianych wykałaczek i patyczków do uszu do wyczyszczenia rowków na uszczelniacze. Metalowym narzędziemm łatwo uszkodzić tę powierzchnię galwanizowaną. Dlatego też lepiej wyjmować uszczelniacze igłą, żeby jak najmniej operować metalem wewnątrz cylinderka.

Dodam jeszcze jedną rzecz dla osób, które chciałyby poważnie podejść do sprawy regeneracji hamulców.
Przy okazji warto wyczyścić (szczotką mosiężną, a nie miedzianą, oczywiście) albo wymienić odpowietrzniki. Ja wymieniam, bo nie są to wielkie pieniądze i myślę, że warto.

Jedna sztuka odpowietrznika m8x1,25 kupionego w motoryzacyjnym kosztuje 3-4zł, w motocyklowym 12zł aż do 16zł za nierdzewkę od sprzedawcy przewodów w oplocie.
Jest jeszcze wersja ekstremalna, odpowietrznik automatyczny za 35zł + wysyłka. Nie wypowiem się jednak, bo nie miałem do czynienia.
http://allegro.pl/sruba-odpowietrzajaca ... 15309.html

Nierdzewka jest oczywiście najlepszym wyjściem, ale mi wydała się dość drogim rozwiązaniem.

Kupiłem w sklepie motoryzacyjnym i tu uwaga. W sklepie motoryzacyjnym jeśli zapytacie o m8x1,25 dostaniecie odpowietrznik długi na 2,8cm. Jeśli nie widziało się wymontowanego odpowietrznika można uznać, że to prawidłowy.

Jeżeli ktoś chciałby kupić odpowietrznik przed wzięciem się do pracy, fotki w załączniku.

pozdrawiam
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Nie czyń jak ja czynię. Czyń jak nauczam.

Awatar użytkownika
emils
pisarz
pisarz
Posty: 400
Rejestracja: śr 01 cze 2011, 12:20
Imię: Emil
województwo: mazowieckie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Żyrardów

Re: Wymiana płynu hamulcowego w Dualu help.

Post autor: emils » wt 09 kwie 2013, 21:31

A ja nie dość, że odkopie to mam takie pytanie:

gdzie znajduje się ten zawór PCV? Mógłby ktoś wrzucić zdj gdzie dokładnie się znajduje?
"Bóg stworzył Hondę, bo wie co dobre. A inne motocykle? Bo ma poczucie humoru!"

Idiotów na świecie jest mało. Ale są tak sprytnie rozstawieni, że spotyka się ich na każdym kroku...

jm31
pisarz
pisarz
Posty: 398
Rejestracja: wt 26 sie 2008, 14:47
Imię: Jacek
województwo: mazowieckie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Jeruzal

Re: Wymiana płynu hamulcowego w Dualu help.

Post autor: jm31 » wt 09 kwie 2013, 21:40

Blisko jajek, prawa strona (siedząc na motocyklu) pod zbiornikiem paliwa.

Awatar użytkownika
rosel_1986
bywalec
bywalec
Posty: 22
Rejestracja: wt 26 kwie 2011, 19:09
województwo: łódzkie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Łódź

Re: Wymiana płynu hamulcowego w Dualu help.

Post autor: rosel_1986 » śr 10 kwie 2013, 08:30

Dokładnie tuz za zbiornikiem jest guma i pod ta guma jest zaworek, tam odpowietrzasz, pamietaj o kolejności
Jazda na motocyklu to najlepsza rzecz, jaką można robić w ubraniu...

Awatar użytkownika
emils
pisarz
pisarz
Posty: 400
Rejestracja: śr 01 cze 2011, 12:20
Imię: Emil
województwo: mazowieckie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Żyrardów

Re: Wymiana płynu hamulcowego w Dualu help.

Post autor: emils » śr 10 kwie 2013, 21:26

W opisie wygląda troche strasznie, w rzeczywistości nawet dla jednej osoby do zrobienia w 30min.
"Bóg stworzył Hondę, bo wie co dobre. A inne motocykle? Bo ma poczucie humoru!"

Idiotów na świecie jest mało. Ale są tak sprytnie rozstawieni, że spotyka się ich na każdym kroku...

Awatar użytkownika
rosel_1986
bywalec
bywalec
Posty: 22
Rejestracja: wt 26 kwie 2011, 19:09
województwo: łódzkie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Łódź

Re: Wymiana płynu hamulcowego w Dualu help.

Post autor: rosel_1986 » czw 11 kwie 2013, 19:25

Dokladnie ja po raz pierwszy wymieniałem moze 40 minut tak na spokojnie, pamietaj tylko żeby w zbiorniku był płyn bo zapowietrzysz układ
Jazda na motocyklu to najlepsza rzecz, jaką można robić w ubraniu...

Awatar użytkownika
emils
pisarz
pisarz
Posty: 400
Rejestracja: śr 01 cze 2011, 12:20
Imię: Emil
województwo: mazowieckie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Żyrardów

Re: Wymiana płynu hamulcowego w Dualu help.

Post autor: emils » czw 11 kwie 2013, 19:46

Ja patrzyłem na zbiorniczek co chwile, w sumie pewnie kilkadziesiąt razy, ale za cholere nie chciałem zassać powietrza, bo wtedy zrobiłaby sie zabawa dopiero...
"Bóg stworzył Hondę, bo wie co dobre. A inne motocykle? Bo ma poczucie humoru!"

Idiotów na świecie jest mało. Ale są tak sprytnie rozstawieni, że spotyka się ich na każdym kroku...

Awatar użytkownika
rosel_1986
bywalec
bywalec
Posty: 22
Rejestracja: wt 26 kwie 2011, 19:09
województwo: łódzkie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Łódź

Re: Wymiana płynu hamulcowego w Dualu help.

Post autor: rosel_1986 » pt 12 kwie 2013, 09:31

może wiele roboty potem nie ma, ale po co sobie dokładac jak mozna juz ŚMIGAĆ ;]
Jazda na motocyklu to najlepsza rzecz, jaką można robić w ubraniu...

Awatar użytkownika
Rychu
pisarz
pisarz
Posty: 464
Rejestracja: czw 19 lis 2009, 07:28
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Gryfino ( okolice Szczecina)

Re: Wymiana płynu hamulcowego w Dualu help.

Post autor: Rychu » sob 13 kwie 2013, 16:32

mi sie chyba zapowietrza tylni hamulec , przy deptaniu hamulca noznego dopiero po kilku krotnym wcisnieciu czuje ze cokolwiek hamuje , z przednim nie ma problemu dziala idealnie. Teraz nie wiem czy odpowietrzyc tylni czy calosc ?

Awatar użytkownika
rosel_1986
bywalec
bywalec
Posty: 22
Rejestracja: wt 26 kwie 2011, 19:09
województwo: łódzkie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Łódź

Re: Wymiana płynu hamulcowego w Dualu help.

Post autor: rosel_1986 » sob 13 kwie 2013, 17:38

Powiem Ci z emam podobny problem, jak dla ,nie tylko tylni, ale dopiero w poniedziałek się za to wezmę wiec dopiero będe miał pewność, ale przedni jak hamuje to po cholere go w sumie ruszać :)
Jazda na motocyklu to najlepsza rzecz, jaką można robić w ubraniu...

kuba2705
teksciarz
teksciarz
Posty: 129
Rejestracja: śr 26 wrz 2012, 19:49
Imię: Jakub
województwo: kujawsko-pomorskie
Płeć: Mężczyzna

Re: Wymiana płynu hamulcowego w Dualu help.

Post autor: kuba2705 » pn 22 kwie 2013, 18:42

Pojawił się wyciek na łączeniu przewodu hamulcowego z przednią pompą ( przy zbiorniczku z płynem) jeśli coś źle nazwałem to przepraszam dopiero się uczę. Moje pytanie brzmi : Gdy wymienię podkładki to muszę odpowietrzyć tylko przód czy tylni hamulec też?

Awatar użytkownika
emils
pisarz
pisarz
Posty: 400
Rejestracja: śr 01 cze 2011, 12:20
Imię: Emil
województwo: mazowieckie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Żyrardów

Re: Wymiana płynu hamulcowego w Dualu help.

Post autor: emils » pn 22 kwie 2013, 21:51

Musisz odpowietrzyć wszystko pokolei jak ktoś wcześniej napisał (ładna instrukcja w tym temacie). Układ jest połaczony więc jakiekolwiek zapowietrzenie któregoś z kabelkow to zabawa z całym układem (tak samo wymiana płynu).
"Bóg stworzył Hondę, bo wie co dobre. A inne motocykle? Bo ma poczucie humoru!"

Idiotów na świecie jest mało. Ale są tak sprytnie rozstawieni, że spotyka się ich na każdym kroku...

kuba2705
teksciarz
teksciarz
Posty: 129
Rejestracja: śr 26 wrz 2012, 19:49
Imię: Jakub
województwo: kujawsko-pomorskie
Płeć: Mężczyzna

Re: Wymiana płynu hamulcowego w Dualu help.

Post autor: kuba2705 » wt 23 kwie 2013, 07:34

no to pięknie znowu to samo :cry Może pod każdym przewodem pozmieniać te metalowe podkładki chyba ( aluminiowe) na miedziane. Bo prędzej miałem taki problem przy tylnym zacisku, ale wtedy odpowietrzyłem tylko tył i jest oki. Skoro teraz jest całość do odpowietrzenia to może warto wszystkie podkładki zmienić. Bo jak to się znowu pojawi wyciek w innym miejscu to się naprawdę wkurzę. :evil:

Awatar użytkownika
Arnold
ostry klepacz
ostry klepacz
Posty: 2421
Rejestracja: pt 29 sty 2010, 21:56
Imię: Arnold
województwo: opolskie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Opole
Kontakt:

Re: Wymiana płynu hamulcowego w Dualu help.

Post autor: Arnold » wt 23 kwie 2013, 14:09

Przedni układ jest autonomiczny. Odpowietrzasz sam przód. Przeanalizuj dokładnie cały układ.
Obrazek

Jak głupio pieprzę, to wybaczcie mi, ale jestem po kilku głębszych. :szczerbaty

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 33 gości