Zaciski hamulcowe - pytań kilka

UxY
Administrator
Administrator
Posty: 1467
Rejestracja: sob 29 paź 2005, 17:05
Imię: Łukasz
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Pruszków
Kontakt:

Zaciski hamulcowe - pytań kilka

Post autor: UxY » ndz 17 wrz 2006, 16:56

Witam

Mam pytanie co do budowy zacisków hamulcowych. w RC 24 uświdaczamy zacisk dwutłoczkowy z tłoczkami od strony zewnętrzej natomiast np w XJ 600 mamy zacisk dwutłoczkowy po jednym tłoczku z każdej strony zacisku. i teraz pytania, który zacisk jest skuteczniejszy? obydwa są dwutłoczkowe więc czemu są dwa różne systemy? Czy przy zacisku typu RC24 jeden kolcek hamulcowy nie jest pasywny? no bo skoro tłoczki dociskaja tylko jeden klocek to jak to jest?

I czy wielkośc tłoczka ma wpływ na jakosć hamowania? np jeden duży tłoczek hamuje tak samo jak dwa małe?

Pozdro.

Awatar użytkownika
Lucek
stary wyjadacz
stary wyjadacz
Posty: 3481
Rejestracja: ndz 02 kwie 2006, 13:03
Imię: LUCYna/fer
województwo: łódzkie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: EP

Post autor: Lucek » ndz 17 wrz 2006, 23:31

wydaje mi sie ze ilosc ma znaczenie bo np w super nowych super sportowych maszynach montuje sie 6tloczkowe zaciski(z malymi tloczkami) a nie 2tloczkowe (z wielkimi obrozami)
poza tym w VFR (u mnie) jest tak ze niby rzeczywiscie sila hamowania jest na klocek zew ale gdy wciskasz ham to caly zacisk sie przesuwa na zew dosciskaja w ten sposob klocek wew.
jak wymieniasz klcki to rzeczywiscie ten wew jest mniej uzywty ale tylko niewiele.....
Nie ma boga, jest Mmmmotór!

Awatar użytkownika
Yaco
klepacz
klepacz
Posty: 942
Rejestracja: wt 22 lis 2005, 09:13
Imię: Jacek
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Yaco » pn 18 wrz 2006, 08:24

LukeVFR pisze:wydaje mi sie ze ilosc ma znaczenie bo np w super nowych super sportowych maszynach montuje sie 6tloczkowe zaciski(z malymi tloczkami) a nie 2tloczkowe (z wielkimi obrozami)
poza tym w VFR (u mnie) jest tak ze niby rzeczywiscie sila hamowania jest na klocek zew ale gdy wciskasz ham to caly zacisk sie przesuwa na zew dosciskaja w ten sposob klocek wew.
jak wymieniasz klcki to rzeczywiscie ten wew jest mniej uzywty ale tylko niewiele.....
Bo to są zaciski pływające i w zależności od tego, jak płynnie zaciks może przesuwać się po prowadnicach klcki będą mniej lub bardziej równomiernie zużyte. Jeżeli jeden klecek kończy się a drugi wygląda na nietknięty to oznacza że masz zablokowany cały zacisk. Na 4um motocyklistow jest cały większy wątek odnośnie różnych typów układów hamulcowych.
Leję na rzędówki, single i śmierdzące cwajtakty...
Od dzisiaj jeżdżę jak rzodkiewka

Awatar użytkownika
cieply81
teksciarz
teksciarz
Posty: 154
Rejestracja: śr 10 maja 2006, 15:46
Imię: Łukasz
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Wawa

Post autor: cieply81 » pn 18 wrz 2006, 11:02

Yaco ma racje, zaciski sa plywające i jeżeli wszystko jest sprawne to klocki powinny zuzywać sie tak samo. A któpry sposób lepszy... nie wiem.

Trzeba zwrócić też uwage na to jak chodzą tłoczki. Czyli jak masz zdjęte zaciski i wyjęty klocek to pompuj rączką od hamulca i patrz jak sie wysuwają tłoczki. Jeżeli ida równo tzn że jest ok. U mnie bylo tak że jeden wysuwał sie szybciej od drugiego. Jak zablokowałem ten szybszy to drugi tez szedł. Umyłem go dokladnie, wcisnąłem, powtórzyłem operację dwa razy i zaczeły chodzić równo.

Może troche nie na temat ale to napewno ma tez wplyw na jakość dzialania zacisków.
"Są tacy, co twierdzą, że motocykliści to brodate grubasy z piwnym oddechem i resztkami grilla na wąsach (...)"

seba_VF750FR
klepacz
klepacz
Posty: 901
Rejestracja: ndz 19 mar 2006, 22:14
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Bartoszyce
Kontakt:

Post autor: seba_VF750FR » pn 18 wrz 2006, 15:05

Uxy widze mechanik z Ciebie rośnie :P chyba Mrfa i Tomali Xjote żeś dobrze obadał :P

Awatar użytkownika
ppamula
stary wyjadacz
stary wyjadacz
Posty: 3540
Rejestracja: czw 20 lip 2006, 08:12
Imię: Piotr
województwo: mazowieckie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: ppamula » pn 18 wrz 2006, 17:03

Na siłę ścisku ma wpływ tylko suma powierzni czołowych tłoczków. To że jest ich kilka po jednej stronie pozwala na równomierne dociskanie klocków do tarczy. I bardzo ważna rzecz. Każdy tłoczek ma uszczelkę, która jest włozona w dziwnie wytoczony rowek o ukośnej powierzni w zacisku. Taka uszcelka cofa tłoczek jak puszczany jest hamulec. Jak tłoczki są po obu stronach to zacisk może byc niepływający czyli może się nie przesuwac w poprzek koła. To pozwala wzmocnić jego konstrukcję by był skuteczniejszy.
Ostatnio zmieniony śr 20 wrz 2006, 08:31 przez ppamula, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Lucek
stary wyjadacz
stary wyjadacz
Posty: 3481
Rejestracja: ndz 02 kwie 2006, 13:03
Imię: LUCYna/fer
województwo: łódzkie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: EP

Post autor: Lucek » pn 18 wrz 2006, 17:47

pp po Twoich odpowiedziach padam z krzesla (pozytywnie oczywiscie)
to ze sa to plywajace zaciski to wiem ale jak bym tylko tak napisal to bylo by to malo jasne a kazdy z nas lubi jassssnosc :]
Nie ma boga, jest Mmmmotór!

UxY
Administrator
Administrator
Posty: 1467
Rejestracja: sob 29 paź 2005, 17:05
Imię: Łukasz
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Pruszków
Kontakt:

Post autor: UxY » pn 18 wrz 2006, 23:18

oki to juz wszystko czaje:) thx chłopaki ;]

Awatar użytkownika
Hendrix
zadomowiony
zadomowiony
Posty: 52
Rejestracja: wt 22 sie 2006, 12:58
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Krapkowice
Kontakt:

Zaciski

Post autor: Hendrix » wt 19 wrz 2006, 22:57

UxY pisze:oki to juz wszystko czaje:) thx chłopaki ;]
Bede wymienial klocki hamulcowe i mam przy okazji wyczyscic zaciski, czy prowadnic e zaciskow smaruje sie jakims smarem czy tylko wyczyscic i poskladac?

Awatar użytkownika
Lucek
stary wyjadacz
stary wyjadacz
Posty: 3481
Rejestracja: ndz 02 kwie 2006, 13:03
Imię: LUCYna/fer
województwo: łódzkie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: EP

Post autor: Lucek » wt 19 wrz 2006, 23:02

czyms to sie smaruje,ale nie wiem czy zwykly smar da rade
Nie ma boga, jest Mmmmotór!

Awatar użytkownika
badek
teksciarz
teksciarz
Posty: 128
Rejestracja: pn 11 wrz 2006, 08:32
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Beskidy
Kontakt:

Post autor: badek » śr 20 wrz 2006, 08:15

Prowadnice smaruje sie smarem miedzianym :mrgreen:

Zaciski pływające dają większe wyczucie siły hamowania, natomiast zaciski stałe sa skuteczniejsze.

Większa ilość klocków w zacisku powoduje lepsze wyczucie siły hamowania oraz bardziej równomiernie dociska klocek. Raczej nie ma znaczenia dla samej skuteczności hamowania (przykład : samochód- jest wspomaganie układu hamulcowego wiec siła nacisku jest mała, po 1 toczku a koła blokujesz kiedy chcesz). Zreszta sami producenci japońscy przyznali że 6-cio tłoczkowe zaciski wprowadzono raczej jako chwyt marketingowy i teraz wraca się z powrotem do 4 tłoczków.

Awatar użytkownika
Yaco
klepacz
klepacz
Posty: 942
Rejestracja: wt 22 lis 2005, 09:13
Imię: Jacek
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: Yaco » śr 20 wrz 2006, 08:24

Siła nacisku (jak wspomniał pp) zależy od powierzchni tłoczków. Jeżeli chcemy zastosować duży klocek hamulcowy to użycie jednego tłoczka powoduje, że będzie on dociskany punktowo. Dlatego dużą powierzchnię jednego tłoczka rozdziela się na kilka mniejszych tłoczków - skuteczniej pracuje cała powierzchnia klocka.
Leję na rzędówki, single i śmierdzące cwajtakty...
Od dzisiaj jeżdżę jak rzodkiewka

Awatar użytkownika
Lucek
stary wyjadacz
stary wyjadacz
Posty: 3481
Rejestracja: ndz 02 kwie 2006, 13:03
Imię: LUCYna/fer
województwo: łódzkie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: EP

Post autor: Lucek » śr 20 wrz 2006, 09:38

a czy w tych super sportach to nie wlasnie o to chodzi zeby dobrze wyczuc sile hamowanie, tj robic stoppie na kazdych swiatlach a nie PRZYPADKIEM, niechcacy zablokowac kolo i ucalowac matke ziemie? :) zablokowac kolo to nie sztuka, sztuka jest hamowac na maximum mozliwosci hamulcow niedopuszczajac wlasnie do zablokowania. czyz nie tak? moze sie myle, wiec prosze o sprostowanie :)
Nie ma boga, jest Mmmmotór!

Awatar użytkownika
badek
teksciarz
teksciarz
Posty: 128
Rejestracja: pn 11 wrz 2006, 08:32
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Beskidy
Kontakt:

Post autor: badek » śr 20 wrz 2006, 11:54

chyba chodzi o to żeby maksymalnie szybko wytracic predkość czyli opóźniać hamowanie do maksimum ....

Awatar użytkownika
Lucek
stary wyjadacz
stary wyjadacz
Posty: 3481
Rejestracja: ndz 02 kwie 2006, 13:03
Imię: LUCYna/fer
województwo: łódzkie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: EP

Post autor: Lucek » śr 20 wrz 2006, 13:54

przeciez mowie....:)
i sie przy tym nie wylozyc,a idac na maxa w kpncu albo moto staje na przednim albo uslizg :(
Nie ma boga, jest Mmmmotór!

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość