Zaciski hamulcowe - pytań kilka
-
- Administrator
- Posty: 1467
- Rejestracja: sob 29 paź 2005, 17:05
- Imię: Łukasz
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Pruszków
- Kontakt:
Zaciski hamulcowe - pytań kilka
Witam
Mam pytanie co do budowy zacisków hamulcowych. w RC 24 uświdaczamy zacisk dwutłoczkowy z tłoczkami od strony zewnętrzej natomiast np w XJ 600 mamy zacisk dwutłoczkowy po jednym tłoczku z każdej strony zacisku. i teraz pytania, który zacisk jest skuteczniejszy? obydwa są dwutłoczkowe więc czemu są dwa różne systemy? Czy przy zacisku typu RC24 jeden kolcek hamulcowy nie jest pasywny? no bo skoro tłoczki dociskaja tylko jeden klocek to jak to jest?
I czy wielkośc tłoczka ma wpływ na jakosć hamowania? np jeden duży tłoczek hamuje tak samo jak dwa małe?
Pozdro.
Mam pytanie co do budowy zacisków hamulcowych. w RC 24 uświdaczamy zacisk dwutłoczkowy z tłoczkami od strony zewnętrzej natomiast np w XJ 600 mamy zacisk dwutłoczkowy po jednym tłoczku z każdej strony zacisku. i teraz pytania, który zacisk jest skuteczniejszy? obydwa są dwutłoczkowe więc czemu są dwa różne systemy? Czy przy zacisku typu RC24 jeden kolcek hamulcowy nie jest pasywny? no bo skoro tłoczki dociskaja tylko jeden klocek to jak to jest?
I czy wielkośc tłoczka ma wpływ na jakosć hamowania? np jeden duży tłoczek hamuje tak samo jak dwa małe?
Pozdro.
- Lucek
- stary wyjadacz
- Posty: 3481
- Rejestracja: ndz 02 kwie 2006, 13:03
- Imię: LUCYna/fer
- województwo: łódzkie
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: EP
wydaje mi sie ze ilosc ma znaczenie bo np w super nowych super sportowych maszynach montuje sie 6tloczkowe zaciski(z malymi tloczkami) a nie 2tloczkowe (z wielkimi obrozami)
poza tym w VFR (u mnie) jest tak ze niby rzeczywiscie sila hamowania jest na klocek zew ale gdy wciskasz ham to caly zacisk sie przesuwa na zew dosciskaja w ten sposob klocek wew.
jak wymieniasz klcki to rzeczywiscie ten wew jest mniej uzywty ale tylko niewiele.....
poza tym w VFR (u mnie) jest tak ze niby rzeczywiscie sila hamowania jest na klocek zew ale gdy wciskasz ham to caly zacisk sie przesuwa na zew dosciskaja w ten sposob klocek wew.
jak wymieniasz klcki to rzeczywiscie ten wew jest mniej uzywty ale tylko niewiele.....
Nie ma boga, jest Mmmmotór!
- Yaco
- klepacz
- Posty: 942
- Rejestracja: wt 22 lis 2005, 09:13
- Imię: Jacek
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Bo to są zaciski pływające i w zależności od tego, jak płynnie zaciks może przesuwać się po prowadnicach klcki będą mniej lub bardziej równomiernie zużyte. Jeżeli jeden klecek kończy się a drugi wygląda na nietknięty to oznacza że masz zablokowany cały zacisk. Na 4um motocyklistow jest cały większy wątek odnośnie różnych typów układów hamulcowych.LukeVFR pisze:wydaje mi sie ze ilosc ma znaczenie bo np w super nowych super sportowych maszynach montuje sie 6tloczkowe zaciski(z malymi tloczkami) a nie 2tloczkowe (z wielkimi obrozami)
poza tym w VFR (u mnie) jest tak ze niby rzeczywiscie sila hamowania jest na klocek zew ale gdy wciskasz ham to caly zacisk sie przesuwa na zew dosciskaja w ten sposob klocek wew.
jak wymieniasz klcki to rzeczywiscie ten wew jest mniej uzywty ale tylko niewiele.....
Leję na rzędówki, single i śmierdzące cwajtakty...
Od dzisiaj jeżdżę jak rzodkiewka
Od dzisiaj jeżdżę jak rzodkiewka
- cieply81
- teksciarz
- Posty: 154
- Rejestracja: śr 10 maja 2006, 15:46
- Imię: Łukasz
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Wawa
Yaco ma racje, zaciski sa plywające i jeżeli wszystko jest sprawne to klocki powinny zuzywać sie tak samo. A któpry sposób lepszy... nie wiem.
Trzeba zwrócić też uwage na to jak chodzą tłoczki. Czyli jak masz zdjęte zaciski i wyjęty klocek to pompuj rączką od hamulca i patrz jak sie wysuwają tłoczki. Jeżeli ida równo tzn że jest ok. U mnie bylo tak że jeden wysuwał sie szybciej od drugiego. Jak zablokowałem ten szybszy to drugi tez szedł. Umyłem go dokladnie, wcisnąłem, powtórzyłem operację dwa razy i zaczeły chodzić równo.
Może troche nie na temat ale to napewno ma tez wplyw na jakość dzialania zacisków.
Trzeba zwrócić też uwage na to jak chodzą tłoczki. Czyli jak masz zdjęte zaciski i wyjęty klocek to pompuj rączką od hamulca i patrz jak sie wysuwają tłoczki. Jeżeli ida równo tzn że jest ok. U mnie bylo tak że jeden wysuwał sie szybciej od drugiego. Jak zablokowałem ten szybszy to drugi tez szedł. Umyłem go dokladnie, wcisnąłem, powtórzyłem operację dwa razy i zaczeły chodzić równo.
Może troche nie na temat ale to napewno ma tez wplyw na jakość dzialania zacisków.
"Są tacy, co twierdzą, że motocykliści to brodate grubasy z piwnym oddechem i resztkami grilla na wąsach (...)"
-
- klepacz
- Posty: 901
- Rejestracja: ndz 19 mar 2006, 22:14
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Bartoszyce
- Kontakt:
- ppamula
- stary wyjadacz
- Posty: 3540
- Rejestracja: czw 20 lip 2006, 08:12
- Imię: Piotr
- województwo: mazowieckie
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Warszawa
Na siłę ścisku ma wpływ tylko suma powierzni czołowych tłoczków. To że jest ich kilka po jednej stronie pozwala na równomierne dociskanie klocków do tarczy. I bardzo ważna rzecz. Każdy tłoczek ma uszczelkę, która jest włozona w dziwnie wytoczony rowek o ukośnej powierzni w zacisku. Taka uszcelka cofa tłoczek jak puszczany jest hamulec. Jak tłoczki są po obu stronach to zacisk może byc niepływający czyli może się nie przesuwac w poprzek koła. To pozwala wzmocnić jego konstrukcję by był skuteczniejszy.
Ostatnio zmieniony śr 20 wrz 2006, 08:31 przez ppamula, łącznie zmieniany 1 raz.
- Hendrix
- zadomowiony
- Posty: 52
- Rejestracja: wt 22 sie 2006, 12:58
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Krapkowice
- Kontakt:
Zaciski
Bede wymienial klocki hamulcowe i mam przy okazji wyczyscic zaciski, czy prowadnic e zaciskow smaruje sie jakims smarem czy tylko wyczyscic i poskladac?UxY pisze:oki to juz wszystko czaje:) thx chłopaki ;]
- badek
- teksciarz
- Posty: 128
- Rejestracja: pn 11 wrz 2006, 08:32
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Beskidy
- Kontakt:
Prowadnice smaruje sie smarem miedzianym
Zaciski pływające dają większe wyczucie siły hamowania, natomiast zaciski stałe sa skuteczniejsze.
Większa ilość klocków w zacisku powoduje lepsze wyczucie siły hamowania oraz bardziej równomiernie dociska klocek. Raczej nie ma znaczenia dla samej skuteczności hamowania (przykład : samochód- jest wspomaganie układu hamulcowego wiec siła nacisku jest mała, po 1 toczku a koła blokujesz kiedy chcesz). Zreszta sami producenci japońscy przyznali że 6-cio tłoczkowe zaciski wprowadzono raczej jako chwyt marketingowy i teraz wraca się z powrotem do 4 tłoczków.
Zaciski pływające dają większe wyczucie siły hamowania, natomiast zaciski stałe sa skuteczniejsze.
Większa ilość klocków w zacisku powoduje lepsze wyczucie siły hamowania oraz bardziej równomiernie dociska klocek. Raczej nie ma znaczenia dla samej skuteczności hamowania (przykład : samochód- jest wspomaganie układu hamulcowego wiec siła nacisku jest mała, po 1 toczku a koła blokujesz kiedy chcesz). Zreszta sami producenci japońscy przyznali że 6-cio tłoczkowe zaciski wprowadzono raczej jako chwyt marketingowy i teraz wraca się z powrotem do 4 tłoczków.
- Yaco
- klepacz
- Posty: 942
- Rejestracja: wt 22 lis 2005, 09:13
- Imię: Jacek
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Siła nacisku (jak wspomniał pp) zależy od powierzchni tłoczków. Jeżeli chcemy zastosować duży klocek hamulcowy to użycie jednego tłoczka powoduje, że będzie on dociskany punktowo. Dlatego dużą powierzchnię jednego tłoczka rozdziela się na kilka mniejszych tłoczków - skuteczniej pracuje cała powierzchnia klocka.
Leję na rzędówki, single i śmierdzące cwajtakty...
Od dzisiaj jeżdżę jak rzodkiewka
Od dzisiaj jeżdżę jak rzodkiewka
- Lucek
- stary wyjadacz
- Posty: 3481
- Rejestracja: ndz 02 kwie 2006, 13:03
- Imię: LUCYna/fer
- województwo: łódzkie
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: EP
a czy w tych super sportach to nie wlasnie o to chodzi zeby dobrze wyczuc sile hamowanie, tj robic stoppie na kazdych swiatlach a nie PRZYPADKIEM, niechcacy zablokowac kolo i ucalowac matke ziemie? zablokowac kolo to nie sztuka, sztuka jest hamowac na maximum mozliwosci hamulcow niedopuszczajac wlasnie do zablokowania. czyz nie tak? moze sie myle, wiec prosze o sprostowanie
Nie ma boga, jest Mmmmotór!
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość