wydra pisze:Do zacisków motocyklowych i samochodowych nie stosuje się smaru miedziowego , pierwsze lepsze TECHNICZNE szkolenie ATE, BOSCH-a mówi o tym samym, zero miedzi w zaciskach, tak samo nie czyści sie zacisku w miejscu gdzie chodzi tłoczek , poniewaz w środku w takim zacisku sa oringi , dzieki którym tłoczek wraca na swoje miejsce po zdjęciu nogi z hamulca, czy tam ręki z hamulca,
Nie każcie mi wstawiać budowy zacisku.
Tak jak chłopaki piszą, zacisk i tłoczek myjemy płynem hamulcowym, zero papierów sciernych i smarów także do srodka.
Tak Emil żaby swoja droga a konstrukcja prostego zacisku swoją

Jeśli mamy rozmawiać na takim elementarnym poziomie, to ja bym jednak poprosił, żebyś "wstawił budowę zacisku" bo nie mogę sobie wyobrazić dlaczego "nie czyści sie zacisku w miejscu gdzie chodzi tłoczek". Mam nie wyjmować tłoczka z cylinderka?
Skoro szkolenia "TECHNICZNE" są takim źródłem wiedzy to poniższy link powinien być też źródłem wiedzy:
http://www.intercars.com.pl/pliki/PLK/Dodatek25_WWW.pdf
"Cele stosowania tych środków są następujące:
• ułatwienie montażu elementów i obniżenie tarcia pomiędzy
nimi podczas pracy;
• ochrona powierzchni współpracujących elementów przed
korozyjnym oddziaływaniem wody zawartej w płynie hamulcowym;
• zmniejszenie ryzyka zablokowania współpracujących elementów
układu hydraulicznego.
Szczególnie dwa ostatnie punkty są istotne. Woda zawarta w płynie hamulcowym, powoduje korozję powierzchni współpracujących elementów, a warstwa korozji zmniejsza luz pomiędzy nimi. Tłoczek w cylinderku hamulca bębnowego lub
zacisku hamulca tarczowego, w następstwie korozji, porusza się coraz ciężej.
Ponadto, jeśli rośnie temperatura tłoka i zacisku hamulca tarczowego lub tłoczków i cylinderka hamulca bębnowego,
to zmieniają się wymiary tych części. Gdy luz pomiędzy nimi zmniejsza się, to rośnie ryzyko zablokowania się tłoka zacisku
hamulcowego lub tłoczka cylinderka hamulcowego. Ponieważ warstwa rdzy zmniejsza luz pomiędzy współpracującymi,
wymienionymi elementami, więc ryzyko zablokowania rośnie. Z wymienionych przyczyn wynika konieczność stosowania
takich smarów.
Smary do elementów hydraulicznych układów hamulcowych i sterowania sprzęgłem, służą do pokrywania wszystkich
współpracujących części w czasie montażu, które mają kontakt z płynem hamulcowym. Za pośrednictwem Inter
Cars-u (patrz tabela), takie smary oferują fi rmy: ATE (fot.3) i TRW Automotive.
Po umyciu, zweryfi kowaniu części i ewentualnym ich polerowaniu (celem usunięcia śladów korozji, można polerować powierzchnię walcową tłoka zacisku hamulcowego i tłoczków cylinderka hamulcowego oraz wewnętrzną powierzchnię
cylinderka hamulcowego; nie należy polerować powierzchni gniazda zacisku hamulcowego, współpracującej z tłokiem
hamulcowym, bo nie ma możliwości prawidłowego wykonania tej czynności), przed montażem podzespołów układu hydraulicznego, należy pokryć cienką warstwą takiego smaru wymienione poniżej części."
Jest tam też trochę o tym dlaczego nie należy stosować smarów miedzianych z puntku widzenia mechanika samochodowego.
"Takie smary były od dawna i są w ofercie wielu producentów, jednak producenci hamulców opowiadają
się za ich niestosowaniem. Głównie dotyczy do smarów na bazie miedzi, bo stały się one popularne wśród mechaników.
Wynika to z dwóch powodów.
1. Smar na bazie miedzi, w kontakcie z częściami aluminiowymi, zwiększa skłonność do zjawiska korozji elektrochemicznej,
na styku obu metali. Miedź ma bowiem potencjał elektrochemiczny +0,34 V, a aluminium -1,67 V, co sumarycznie
daje różnicę potencjałów 2,01 V. Powoduje to powstanie mini ogniwa elektrycznego, które szczególnie w środowisku
wody z solę (spełnia ona rolę elektrolitu) przyspiesza wspomniane zjawisko. Mówiłem o przewidywanych problemach
wynikających z tego zjawiska wiele lat temu, dlatego z satysfakcją przyjąłem informację techniczną fi rmy TRW Automotive,
przestrzegającą przed używaniem smarów na bazie miedzi, z tego powodu.
2. Według producentów hamulców, smary stosowane w
hamulcach z ABS-em lub czujnikami zużycia klocków hamulcowych:
• nie mogą zawierać miedzi i metali ciężkich;
• nie mogą przewodzić prądu elektrycznego."
Całe życie się człowiek uczy, więc czekam na konkretne argumenty.
Nie czyń jak ja czynię. Czyń jak nauczam.