Strona 1 z 1
niestabilna kierownica/przednie zaw.
: wt 29 lip 2008, 21:00
autor: Mad
szukając do kupna VFR-ki natknąłem się na pewne zachowanie testowanego motocykla. otóż jadąc po niewielkich nierównościach (dolina służewiecka) zauważyłem że przednie zawieszenie nieco podskakuje i kierownica jakby "wychodzi spod rąk" (jest to nieco silniejsze w zakrętach)
wiem że to skrajnie subiektywne odczucie (do tej pory latałem na turystycznych enduro, więc może to wina moich przyzwyczajeń) ale byc może coś takiego zdarza się na sportowych motach.
na moje oko łożysko główki ramy jest ok. przednia opona z 2004 roku.
pytanie czy to normalne, czy może nienormalne lub tylko mój świeży kontakt ze sportami płata mi figle w odczuciach ??
co myślicie ? czy to może byc jakas wada ?
: wt 29 lip 2008, 21:16
autor: tommy
Ja się przesiadlem z TDM-a i miałem to samo.ale głównie przy małych prędkosciach.
Spróbuj się rozpędzić troszkę i wrażenie powinno minąć...
: śr 30 lip 2008, 10:26
autor: ppamula
Mad pisze:kierownica jakby "wychodzi spod rąk"
co to oznacza dokładnie?
: śr 30 lip 2008, 11:17
autor: Mad
"wychodzi spod rąk" - w tym przypadku oznacza, że nie spodziewasz się takiego jej zachowania i nagle musisz mocniej złapac kierę, bo masz wrażenie , że kiera trochę ucieka na bok (nie zwróciłem uwagi, czy ucieka w kierunku skrętu czy odwrotnym).
da się to lepiej wyczuc na skrecie, ale tylko na wyboistym odcinku. na równym asfalcie idzie jak po sznurku.
może to tylko normalna praca zawieszenia ??
spotkałeś się z czymś takim ?
: śr 30 lip 2008, 12:58
autor: ppamula
Przyznam że jak pokonuję nierównosci, czy to torowisko czy też dziury to zawsze ściskam kierę tak mocno, znacznie mocniej niz w normalnej jeździe i jednocześnie unoszę sie nad siedzisko. że nie ma ona szans na wysuwanie się z rąk.
Ale patrząc na geometrię zawieszenia to na zakręcie jak koło jedzie po nierównościach to w zależności od twojej postawy (styl niemiecki, klasyczny, angielski) koło ma tendencję do prostowania motunga lub zaciskania zakrętu. Więc za mało jeszcze wiem o Twojej jeździe. ale motung zwykle ma tendencję do zmiany kierunku (promienia zakrętu) i to jest raczej normalne.
[ Dodano: 2008-07-30, 13:00 ]
Natomiast podskakiwanie zawieszenia na nierównościach ponad miarę w porównaniu z innymi egzemplażami takiego samego modelu oznacza wyrobienie, zużycie tłoków amortyzatorów i ich zaworków zwrotnych.
: śr 30 lip 2008, 14:07
autor: rommi
ppamula pisze:styl niemiecki, klasyczny, angielski
Przepraszam, że się wcinam między wódkę a zakąskę, ale co to znaczy
styl niemiecki, klasyczny, angielski
Serio pytam, chciałbym wiedzieć.
: pn 01 wrz 2008, 02:59
autor: ppamula
rommi pisze:Przepraszam, że się wcinam między wódkę a zakąskę, ale co to znaczy styl niemiecki, klasyczny, angielski
Styl klasyczny to pochylanie motocykla na zakręcie tak by jego pionowa oś była zgodna osią kręgosłupa.
Styl angielski to po prostu MOTO GP jeździec zwisa z boku, czyli bardziej sie pochyla niż moto.
Styl niemiecki to nadmiarowość przeciwskrętu, moto pochylone bardziej niz jeździec, dobre przy ostrym zawracaniu na małych prędkościach, poza tym uczy zaufania do zakrętówna krawędzi opony.
: pt 05 wrz 2008, 15:55
autor: Achmed
W mojej sztuce mam wymieniome sprężyny i jak dokręcę na maksa to na dziurawej drodze czasem mam uczucie że mi kierę z rąk wyrwie, wydaje mi się ze to normalne zachowanie motocykla,
co do technik jazdy to zapomieliście o technice:
pałowanie na lublinring
wejście Wasyla
myk Pepego
i ślizg ala Celik

: pt 12 wrz 2008, 07:49
autor: jm31
Umnie natomiast w rc 36 I wyczuwam na nierównościach i przy hamowaniu przodem ruch kierownicy przód-tył, jeśli to łożysko główki ramy to jak to sprawdzić, ewentualnie jakie są koszty naprawy. Luzu w przednim kole nie ma. Przy jakim przebiegu powinno odzywać się łożysko główki ramy ?
: pt 12 wrz 2008, 12:35
autor: Krajan
Przy jakim przebiegu powinno odzywać się łożysko główki ramy ?
nie jest powiedziane że łożysko padnie ci po XXX km... poprostu to zależy jak użytkujesz moto i na jakich drogach. Od stawiania na koło pójdzie ci szybciej itd.. Takie uczucie co opisujesz nie tylko może być spowodowane luzem na tym łożysku ale same klocki w pierwszej fazie wciśnięcia hamulca nieznacznie się przesuną w zacisku co może dawać takie uczucie ... jak szarpie ci kierownicą (pulsuje) przód tył przy hamowaniu to coś z tarczami masz pokrzywione i wtedy luz na łożysku ci się zrobi bardzo szybko.
1. Podnieś przednie koło (postaw na centralnej, dociąż tył czymś ciężkim) złap za koło od przodu motocykla i pociągaj do siebie i powinieneś wyczuć czy jest ten luz czy nie.
2. Wciśnij hamulec przedni na maxa i pchnij motocykl mocno i dynamicznie do przodu, jak będziesz czuł luz i ewentualne stuki to może być łożysko do wymiany, ewentualnie lagi do remontu.
3. Na podniesionym przednim kole skręcaj kierownicą w prawo i w lewo do oporu i zobacz czy nie wyczuwasz miejsca w którym się kierownica zatrzymuje ewentualnie czujesz delikatny opór (punkt), jeżeli tak to wymień czym prędzej łożysko.
Mam nadzieję ze łopatologicznie to określiłem. Takie to jest szybkie sprawdzenie zawieszenia i główki w motocyklu. Pozdrawiam
: pt 12 wrz 2008, 12:36
autor: Krajan
łożysko to koszt ok 100 zł, wymiana zależy od mechanika... najlepiej samemu zrobić