Utwardzenie przedniego zawieszenia RC46

Maciek94
zadomowiony
zadomowiony
Posty: 78
Rejestracja: pt 11 mar 2016, 23:12
Model VFR: RC 46
Imię: Maciek
województwo: podkarpackie
Płeć: Mężczyzna

Utwardzenie przedniego zawieszenia RC46

Post autor: Maciek94 » pt 22 lip 2016, 19:50

Cześć i czołem!
Kilka dni temu wymieniłem olej w przednich lagach oraz uszczelniacze. Po wielu namysłach itp. wlałem olej 10W (Valvo), czego chyba? żałuje...
Amortyzator owszem - pracuje rewelacyjnie, jest bardzo komfortowy... ale - jest dla mnie stanowczo za miękki... przy ostrym hamowaniu co prawda nie dobijam go, ale zostaje mi z 3cm skoku, ale bardziej denerwujące jest bujanie przodem przy każdym dodaniu czy odjęciu gazu... wiem, że VFR to nie jest motocykl w którym mamy twarde torowe zawieszenie, no ale jednak nie chciałbym, żeby to było enduro :D
Wertując setki stron internetu, jestem zielony jak nać pietruszki :D przyszły mi do głowy 3 pomysły...
pomysł nr 1 - wylanie dołem lag tego oleju i zalanie powiedzmy Motulem 15W
pomysł nr 2 - kupno sprężyn progresywnych YSS i zostawienie oleju tego który mam
pomysł nr 3 - kupno linearnych sprężyn YSS lub Wirtha i zalanie olejem 10/15...

Nie będe ukrywał, że mam dużą ochotę na pomysł nr 1 ze względu na cene i duże prawdopodobieństwo, że sie polepszy...
Dużo jest jednak opinii (żałuje, że nie wziąłem ich do siebie) o tym, że na 15W jest stabilniej...

Sprężyny pewnie też by dużo zmieniły, bo jednak te moje mają za sobą 72 tyś kilometrów, więc trochę mogły się już zużyć...
Jednakże płacić 300-400zł, mogąc może osiągnąć podobny efekt kwotą kilkukrotnie niższą wolę chyba zaryzykować i kupić ten olej i zobaczyć co to będzie... co najwyżej "stracę" 30zł, które zapłaciłem za olej który jest teraz, a efekt może mnie zadowolić...

Trochę pewnie masło maślane pisałem, ale jak się dużo pisze to pierdoły wychodzą :D

A i dodam jeszcze, że waże ~90kg...

Czekam na Wasze opinie i sugestie :)

Pozdrawiam!! :wink:

Awatar użytkownika
Roadrunner
pisarz
pisarz
Posty: 463
Rejestracja: ndz 09 sie 2009, 23:55
Model VFR: BANDERsnatch
Imię: Pawelec
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: 60 sekund przed Tobą

Re: Utwardzenie przedniego zawieszenia RC46

Post autor: Roadrunner » pt 22 lip 2016, 23:17

Takie pytanie, ile wlałeś oleju do lag?

Maciek94
zadomowiony
zadomowiony
Posty: 78
Rejestracja: pt 11 mar 2016, 23:12
Model VFR: RC 46
Imię: Maciek
województwo: podkarpackie
Płeć: Mężczyzna

Re: Utwardzenie przedniego zawieszenia RC46

Post autor: Maciek94 » sob 23 lip 2016, 01:13

Wlalem do obu lag po 457ml

Awatar użytkownika
TomTox
teksciarz
teksciarz
Posty: 164
Rejestracja: pn 01 lut 2016, 23:42
Model VFR: 800 FI '99
Imię: Tomek
województwo: śląskie
Płeć: Mężczyzna

Re: Utwardzenie przedniego zawieszenia RC46

Post autor: TomTox » pn 25 lip 2016, 14:30

Różnica między 10W a 15W jest dosyć spora, zrób to jako pierwszą operację.

Maciek94
zadomowiony
zadomowiony
Posty: 78
Rejestracja: pt 11 mar 2016, 23:12
Model VFR: RC 46
Imię: Maciek
województwo: podkarpackie
Płeć: Mężczyzna

Re: Utwardzenie przedniego zawieszenia RC46

Post autor: Maciek94 » czw 28 lip 2016, 19:21

Wymieniłem olej... nie chciało mi się demontować lag itp, więc zrobiłem to na motocyklu... oleju wyleciało dokładnie po 370ml z każdej lagi no i po tyle też wlałem Motula Fork Oila 15W - różnica jest, motocykl jest stabilniejszy oraz na nierównościach czuć, że jest twardziej :)

Awatar użytkownika
TomTox
teksciarz
teksciarz
Posty: 164
Rejestracja: pn 01 lut 2016, 23:42
Model VFR: 800 FI '99
Imię: Tomek
województwo: śląskie
Płeć: Mężczyzna

Re: Utwardzenie przedniego zawieszenia RC46

Post autor: TomTox » wt 02 sie 2016, 14:32

Czyli z tego co rozumiem masz teraz niecałe 100 ml 10W, i około 370ml 15W... Można powiedzieć że robi się z tego coś w deseń 13W :P IMHO, jak już wymieniać to lepszy efekt na pewno osiągnąłbyś jednak opróżniając lagi i wlewając tylko 15W.

Maciek94
zadomowiony
zadomowiony
Posty: 78
Rejestracja: pt 11 mar 2016, 23:12
Model VFR: RC 46
Imię: Maciek
województwo: podkarpackie
Płeć: Mężczyzna

Re: Utwardzenie przedniego zawieszenia RC46

Post autor: Maciek94 » śr 17 sie 2016, 21:49

Cześć... po kilku kilometrach i rozmowie z kolegą z BFG Suspension napiszę co nieco na temat oleju w lagach...
Otóż postanowiłem "coś zrobić z zawieszeniem", coś czyli serwis... Tak więc kupiłem uszczelniacze, olej Valvoline Fork Oil 10W i kolega wymienił mi uszczelniacze, wlał nowy olej i wszystko było ok.
Pojeździłem chwilę wydawało mi się jakoś miękko, poczytałem forum (tych rad - będe szczery - żałuje), polecano zmienić olej na 15W bo moto stabilniejsze, twardsze itp...
Ok, posłuchałem forumowiczów, kupiłem Motula 15W, wymieniłem olej no i faktycznie, poprawa na plus, motocykl jakoś stabilniejszy, jakby twardszy - wszystko niby spoko, ALE... no właśnie, ostatnio motocykl na nierównościach przy odkręcaniu do spodu zaczął łapać jakieś szimy, zaczęły mu podrywać przód do góry na byle jakiej muldzie przy odkręcaniu, przy dużych prędkościach jakby jakiś kurde niestabilny, jakby opona wyząbkowana czy coś (no a opony mam te, na których jeździłem przed serwisami i nie występowały te objawy).
Dzisiaj przy okazji wizyty w BFG, pogadałem z Piotrkiem na ten temat, pouginał trochę mój amortyzator i stwierdził porażkę... całą winą obarczył za gęsty olej no ale ja oczywiście swoje "bo na forum pisali..."...
Wtedy trochę mi poopowiadał na temat zawieszeń i dał pouginać kilka amortyzatorów, w tym niejedne z nich były warte tyle co kilka VFR'ek... Amortyzatory te odbijały dużo szybciej niżeli mój, ba - opierając lage o podłogę nie byłem w stanie jej tak szybko ugiąć i potem jej wyszarpać, aby jej spód oderwać od podłogi... a u mnie? jestem w stanie wyderzeć koło przednie do góry za kierownice (tak, na amortyzatorze dodatkowo ciąży kilkadziesiąt dobrych kilogramów motocykla).
Trochę poopowiadał mi na temat lepkości, regulacji itp. również o tym, że nie ma co patrzeć na wskaźnik lepkości W, a na wskaźnik cSt, bo to jest prawdziwy wskaźnik lepkości...
W załączniku dodałem tabele porównawczą do oleju oryginalnie wlewanego do lag VFR 800 RC46, tj. Showa SS-8 10W. Tabelkę tą zrobiłem na podstawie tej oto strony:
http://endurotrophy.pl/forum/archive/in ... d-426.html
http://mahonkin.com/~milktree/motorcycl ... -weight.pl - czytelna sama tabela
I jak widać, zbliżonymi olejami do oryginału są Silkolene PRO SSF 7,5W, Motul Factory Line 10W oraz Motorex Racing Fork Oil 7,5W.
W tabelce również zamieściłem dane oleju, który mam aktualnie wlany, czyli Motula Fork Oil 15W. Jak widać, olej ten jest prawie dwukrotnie gęstszy niżeli olej zalecany przez producenta.

Reasumując - olej nie utwardza zawieszenia to raz. Dwa - nie ma sensu poprawiać fabryki.
Moje szimy, niestabilności (a zwłaszcza z jazdą z pasażerem) itp. wzięły się z tego, że olej jest na tyle gęsty, że w czasie szybkiego pokonywania nierówności, muld itp. przednie koło nie przejeżdża po wybojach, tylko jest tak jakby na nim wybijane, przez co traci przyczepność zaraz za wybojem.

Będąc w pełnym złożeniu i wjeżdżając na jakąś łate, mulde czy cokolwiek, istniałaby duża szansa na uślizg przedniego koła...

Ja osobiście jeszcze dzisiaj zamawiam olej o gęstości zalecanej przez producenta i zmienie go jak najszybciej - olejem tym będzie Motorex Fork Oil 7,5W - cSt przy 40, 100*C jest zbliżone oraz VI jest najbardziej zbliżone.

Także to by było na tyle. Myślę, że kolega z BFG ma pojęcie i wie co mówi - ja mu wierze, i warto przemyśleć to co powiedział, a ja napisałem tutaj dla Was.

Jakby ktoś miał jakieś pytania nt. zawieszeń to podaję link do serwisu:
https://www.facebook.com/BFGsuspension/?fref=ts
http://bfgsuspension.pl/

Pozdrawiam!
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Awatar użytkownika
TomTox
teksciarz
teksciarz
Posty: 164
Rejestracja: pn 01 lut 2016, 23:42
Model VFR: 800 FI '99
Imię: Tomek
województwo: śląskie
Płeć: Mężczyzna

Re: Utwardzenie przedniego zawieszenia RC46

Post autor: TomTox » czw 18 sie 2016, 12:24

Dodam może tylko od siebie: pytałeś ludzi z forum jak utwardzić zawieszenie, wlanie gęstszego oleju to najłatwiejsza operacja i o takową też prosiłeś nim zaczniesz bardziej ingerować w zawieszenie. Mówiłeś też że wkurza Cię nurkowanie zawieszenia. Idąc dalej, wymieniłeś olej poprzez wylanie "prawie" całości 10W i dolałeś tam gęstszego oleju, czego również nie powinno się robić. Głównie dlatego że wg. mnie nie masz pewności teraz ile oleju jest w każdej ladze. Jeśli jest różnica 10ml, raczej tego nie zauważysz. Ale jeśli różnice sięgają 50 ml, a do tego dochodzi różna ilość i różna gęstość wlanego oleju, no to niestety ale ciśnienia w obu lagach są różne, stąd występować może shimmy, ząbkowanie opony itp zjawiska. Wlanie gęstszego oleju też raczej nie służy amortyzatorowi jeśli używasz motocykla do jazdy z pasażerem/załadowanym motocyklem, powinieneś też brać to pod uwagę. Kończąc mój przydługi wywód: dzięki radom z forum uzyskałeś najtańszą opcję utwardzenie zawieszenia, eliminując sobie też standardowe założenia producenta motocykla. Jeśli chciałeś zrobić to profesjonalnie to powinieneś najpierw jechać do Pana z BFG, gdyż jak słusznie zauważyłeś jest profesjonalistą i wie co mówi. Gdyby VFRka miała mieć twarde zawieszenie, lub bardziej sportowe to Honda wlałaby do niej olej o większej gęstości czy też o odpowiednim wskaźniku cSt, ale przede wszystkim wyposażyła by ją w inne przednie zawieszenie - takie które zniesie większe ciśnienia/przeciążenia. Każda modyfikacja motocykla w sposób jakiego producent nie przewidział zmieni na pewno jego fabryczną charakterystykę pracy i trzeba to brać pod uwagę.

Maciek94
zadomowiony
zadomowiony
Posty: 78
Rejestracja: pt 11 mar 2016, 23:12
Model VFR: RC 46
Imię: Maciek
województwo: podkarpackie
Płeć: Mężczyzna

Re: Utwardzenie przedniego zawieszenia RC46

Post autor: Maciek94 » czw 18 sie 2016, 13:26

Tak czy tak, głównie to ja namieszałem z tym wszystkim, z olejami, z poziomami itp... Poziomy są te same bo mierzylem ile wylałem.
Kupiłem nowy olej i zrobię to porządnie, rozbiore, wyczyszcze i zaleje nowym olejem...

No i pretensje mogę mieć tylko do siebie...

Awatar użytkownika
Niron
klepacz
klepacz
Posty: 636
Rejestracja: ndz 08 lut 2015, 23:20
Model VFR: RC46 '01
województwo: lubelskie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Siemień

Re: Utwardzenie przedniego zawieszenia RC46

Post autor: Niron » czw 18 sie 2016, 17:08

Daj znać jaka będzie różnica po kolejnej wymianie oleju tego 7,5w. Powiem że mnie to ciekawi, bo i u siebie zauważyłem trochę przy miękki przód, choć jak narazie dokręciłem trochę sprężyne i jest już lepiej :)
„If everything seems under control you’re just not going fast enough”
CB 500 -> CBR 600 F3 -> VFR 800 FI

Awatar użytkownika
Klarkson
pisarz
pisarz
Posty: 366
Rejestracja: pn 06 lis 2006, 17:00
Model VFR: 781 ccm Ixil Edition
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Czestochowa
Kontakt:

Re: Utwardzenie przedniego zawieszenia RC46

Post autor: Klarkson » czw 18 sie 2016, 21:33

W oryginale przednie teleskopy RC46 mają możliwość ustawienia tylko napięcia wstępnego sprężyny. A napięcie wstępne nie służy do poprawy komfortu jazdy, tylko do prawidłowego ustawienia SAG`u. I to od prawidłowego ustawienia SAG`u zależy czy zawieszenie pracuje poprawnie, czy nie nadąża z reakcją. Jeżeli skala regulacji napięcia wstępnego przy próbie prawidłowego ustawienia SAG`u się kończy, to znaczy, że trzeba zainwestować pieniądz w sprężyny teleskopów obliczone na przyjęcie obciążenia wagi jeźdzca w pełnym rynsztunku. Inaczej zachowuje się zawieszenie przy 70kg na pokładzie, a inaczej przy 100. Sprężyn z reguły nie wymienia się tylko dlatego, że są progresywne.

Z racji, że nie mamy w RC46 mozliwosci indywidualnego ustawienia siły odbicia oraz dobicia, powinno się stosować do zaleceń producenta jeśli chodzi o olej. Otwory ssące teleskopu są ustawione na sztywno, ze srednicą otworu przewidzianą do pracy z olejem o lepkości X w danym zakresie temperatur.
Długotrwała praca oleju odbiegającego parametrami od zaleceń producenta, powoduje jego nadmierne przegrzanie. Co skutkuje pogorszeniem trakcji.
Klarkson

Awatar użytkownika
Niron
klepacz
klepacz
Posty: 636
Rejestracja: ndz 08 lut 2015, 23:20
Model VFR: RC46 '01
województwo: lubelskie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Siemień

Re: Utwardzenie przedniego zawieszenia RC46

Post autor: Niron » pt 19 sie 2016, 09:29

Nie wiem co to jest sag, po wpisaniu w google wyskakują różne pierdoły :P, ale wiem że jak dokręciłem "sprężyne" to przud stał się twardszy, czy tam zaczął się mniej uginać :wink:
„If everything seems under control you’re just not going fast enough”
CB 500 -> CBR 600 F3 -> VFR 800 FI

Maciek94
zadomowiony
zadomowiony
Posty: 78
Rejestracja: pt 11 mar 2016, 23:12
Model VFR: RC 46
Imię: Maciek
województwo: podkarpackie
Płeć: Mężczyzna

Re: Utwardzenie przedniego zawieszenia RC46

Post autor: Maciek94 » pt 19 sie 2016, 10:45

SAG to jest "wysokość" na jaką amortyzator tak jakby zapada się pod ciężarem motocykla, czy tam motocykla z pasażerem stojąc wolno :P

Awatar użytkownika
KidRackBrawura
pisarz
pisarz
Posty: 313
Rejestracja: pt 14 sty 2011, 18:50
Model VFR: Fi '01
Imię: Tomasz
województwo: wielkopolskie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Tuliszków

Re: Utwardzenie przedniego zawieszenia RC46

Post autor: KidRackBrawura » pt 19 sie 2016, 12:26

Wpisz suspension sag
It`s that old running wide problem again.
If in doubt, flat out.

Awatar użytkownika
veeefour
pisarz
pisarz
Posty: 258
Rejestracja: wt 12 maja 2015, 20:47
Model VFR: 1200F
Imię: Przemek
województwo: dolnośląskie
Płeć: Mężczyzna

Re: Utwardzenie przedniego zawieszenia RC46

Post autor: veeefour » pn 22 sie 2016, 08:13

"Sag" w wolnym tlumaczeniu to "zwis" ale wtedy jest to bardziej termin "medyczny" :wink:

Natomiast w jezyku technicznym uzywamy "ugiecie wstepne" badz "napiecie wstepne". Polszczyzna jest bogata i na wszystko jest okreslenie - zdecydowanie za duzo slow zapozyczamy, glownie z lenistwa :cool
Maciek94 pisze:SAG to jest "wysokość" na jaką amortyzator tak jakby zapada się pod ciężarem motocykla, czy tam motocykla z pasażerem stojąc wolno :P
A tak dokladniej to rozroznimy dwa (i nawet 3 ale free sag jest tu malo istotny co by nie mieszac) rodzaje ugiecia wstepnego. "Static sag" czyli ugiecie wstepne bez kierownika oraz "rider sag" czyli ugiecie z kierownikiem.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 5 gości