KOMBINACJE Z ZAWIESZENIEM
: pt 19 paź 2012, 12:36
Stale kombinujemy z tymi zawiechami... Pozwoliłem sobie spróbować uprzystępnić poradniczek ze strony WP Suspension:
Wersja oryginalna
UWAGA! Regulacji wszystkie motki mają pełną regulacje ale zawsze można skorzystać z pomocy
Mikroslowniczek:
SAG - magiczne zaklecie, pisane tez s.a.g. (?) to z ang. oklapniecie, opadniecie, itp. czyli "martwy skok zawieszenia", ktore osiada pod ciezarem masy resorowanej. Wielkosc w/w reguluje sie poprzez wstepne napiecie sprezyny lub jej wymiane. Tyle.
COMPRESSION - praca zawieszenia w sciskaniu, kompresji
REBOUND - praca zawieszenia w odbicu
DAMPING - dlawienie, tlumienie, w efekcie spowalnianie, pracy zawieszenia. Odpowiednio compression damping i rebound damping.
PRELOAD - wstepne napiecie sprzezyny zawieszenia; zwiekszenie P. usztywnia i obniza zawieszenie, ale tez ogranicza jego skok
KLOPOTY Z ZAWIESZENIEM:
TYLNE ZAWIESZENIE:
PROBLEM:
- za maly martwy skok zawieszenia (sag)
- szarpanie/bicie kierownica w koleinach lub przy przyspieszaniu
- amortyzator zdaje sie sie byc nieruchomy
- niewygodnie
- przesadna praca praca przedniego zawieszenia przy jezdzie w dol lub hamowaniu
PRZYCZYNA:
- zbyt duze wstepne napiecie sprezyny
ROZWIAZANIE:
- zmniejszyc napiecie wstepne
- wymienic ew. sprezyne na mieksza
PROBLEM:
- motorcykl osiada przesadnie na zawieszeniu
- przesadny martwy skok zawieszenia (sag)
- niewygodnie
- bicie z tylnego zawieszenia
- motocykl holendruje/myszkuje na nierownej drodze
PRZYCZYNA:
- wstepne napiecie sprzezyny (n.w.s.) zbyt male
ROZWIAZANIE:
- zwiekszyc n.w.s.
- wymienic ew. sprezyne na twardsza
PROBLEM:
- bardzo niekomfortowo
- tylne kolo podskakuje na szybkich zakretach, zwlaszcza przy przyspieszaniu
- tylne kolo podskakuje na nierownej nawierzchni
PRZYCZYNA:
- regulacja pracy-w-sprezaniu amortyzatora ustawiona zbyt twardo
- zuzyty amotryzator
ROZWIAZANIE:
- poprawic regulacje pracy-w-sprezaniu amortyzatora na bardziej miekko
- lub zmienic ustawienie tlumienia wewnatrz amortyzatora
- wymienic lub zregenerowac amortyzator
PROBLEM:
- tylne zawieszenie dobija
- nierownosci nie sa wytlumiane przez zawieszenie
- zauwazalne ruchy ramy, rama "pracuje", szczegolnie przy przyspieszaniu na wyjsciu z zakretu
PRZYCZYNA:
- regulacja pracy-w-sprezaniu amortyzatora ustawiona zbyt miekko
- zuzyty amotryzator
ROZWIAZANIE:
- poprawic regulacje pracy-w-sprezaniu amortyzatora na twardziej
- lub zmienic ustawienie tlumienia wewnatrz amortyzatora
- wymienic lub zregenerowac amortyzator
PROBLEM:
- zawieszenie reaguje bardzo powoli
- tylne kolo nie radzi sobie na nierownej nawierzchni
- skacze na nierownosciach
- niewygoda
- sklonnosc do myszkowania w koleinach
PRZYCZYNA:
- tlumienie odbicia ustawione zbyt twardo
- zuzyty amortyzator
ROZWIAZANIE:
- zmniejszyc tlumienie odbicia
- ewentualnie zwiekszyc wstepne napiecie sprezyny
- wymienic amortyzator
PROBLEM:
- zawieszenie reaguje bardzo powolnie
- tylne kolo traci przyczepnosc w nierownym terenie
- motocykl podskakuje na nierownosciach
- niewygoda
- motocykl dygoce w koleinach
PRZYCZYNA:
- dlawienie pracy-w-odbiciu zawieszenia ustawione zbyt twardo
ROZWIAZANIE:
- zmniejszyc dlawienie pracy-w-odbiciu zawieszenia
- ewentualnie zwiekszyc wstepne napiecie sprezyny
- wymienic amortyzator
PROBLEM:
- zawieszenie reaguje przesadnie, pracuje caly czas
- tylne zawieszenie nieustannie pracuje
- tylne kolo podskakuje, dygoce
PRZYCZYNA:
- dlawienie pracy-w-odbiciu zawieszenia ustawione zbyt miekko
ROZWIAZANIE:
- zwiekszyc dlawienie pracy-w-odbiciu zawieszenia
- ewentualnie zmniejszyc wstepne napiecie sprezyny
- zregenerowac lub wymienic zuzyte amortyzatory
PRZEDNIE ZAWIESZENIE:
PROBLEM:
- przednie zawieszenie zbyt wolno reaguje / prawie nieruchome
- kirownica skacze w reku przy przyspieszaniu lub przekraczaniu kolein
- niewygodnie
- przednie kolo skacze / wibruje na kiepskiej nawierzchni
PRZYCZYNA:
- zbyt wysokie wstepne napiecie sprezyn
- sprezyny zbyt twarde
- poduszka powietrzna zbyt mala
ROZWIAZANIE:
- zmniejsz wstepne napiecie sprezyn
- zmien sprezyny na mieksze lub progresywne o "miekszej" czesci o luznych zwojach
- zwieksz poduszke powietrzna (obniz poziom oleju w przednim widelcu)
PROBLEM:
- motorcykl osiada zbyt nisko na zawieszeniu
- przesadna praca zawieszenia
- zawieszenie dobija od czasu do czasu
- widelec dygoce przy hamowaniu i jezdzie w dol
PRZYCZYNA:
- zbyt niskie wstepne napiecie sprezyn
- sprezyny zbyt miekkie
- poduszka powietrzna zbyz duza
ROZWIAZANIE:
- zwieksz wstepne napiecie sprezyn
- zmien sprezyna na twardsze lub progresywne o "twardszej" czesci o luznych zwojach
- zmniejsz poduszke powietrzna (podnies poziom oleju w przednim widelcu)
PROBLEM:
- przednie zawieszenie zbyt wolno reaguje / prawie nieruchome
- bicie w ukladzie kierowniczym przy przyspieszaniu
- przednie kolo wibruje przy ostrym hamowaniu
PRZYCZYNA:
- dlawienie pracy-w-sciskaniu zawieszenia ustawione zbyt twardo
ROZWIAZANIE:
- zmniejsz dlawienie pracy-w-sciskaniu zawieszenia
- ew. wymien olej na inny o mniejszej lepkosci (np.: 10W na 7,5W)
PROBLEM:
- przednie zawieszenie bije przy hamowaniu i na nierownej nawierzchni oraz nurkuje przy hamowaniu
PRZYCZYNA:
- dlawienie pracy-w-sciskaniu zawieszenia ustawione zbyt miekko
ROZWIAZANIE::
- zmniejsz dlawienie pracy-w-sciskaniu zawieszenia
- ew. wymien olej na inny o wiekszej lepkosci (np.: 5W na 7,5W)
PROBLEM:
- przedni widelec odbija zbyt wolno
- niewygodnie
- przednie kolo nie radzi sobie w nieronym terenie (traci przyczepnosc?)
- utrudnione kierowanie motocyklem (nie slucha sie kierownicy?)
PRZYCZYNA:
- dlawienie pracy-w-odbiciu zawieszenia ustawione zbyt twardo
ROZWIAZANIE:
- zmniejsz dlawienie pracy-w-odbiciu zawieszenia
- ew. wymien olej na inny o mniejszej lepkosci (np.: 10W na 7,5W)
PROBLEM:
- przod motocykla zyje wlasnym zyciem
- skacze i bije w nierownym terenie
- przedni widelec odbija zbyt szybko
PRZYCZYNA:
- dlawienie pracy-w-odbiciu zawieszenia ustawione zbyt miekko
ROZWIAZANIE:
- zwieksz dlawienie pracy-w-odbiciu zawieszenia
- ew. wymien olej na inny o wiekszej lepkosci (np.: 5W na 7,5W)
PROBLEM:
- przedni widelec bije
- przednie kolo dygoce
- niewystarczajace twardnienie progresywne sprezyn blisko maksymalnej kompresjii
PRZYCZYNA:
- poduszka powietrzna zbyt duza
ROZWIAZANIE:
- zwiekszaj ilosc oleju w przednim zawieszeniu, podnoszac poziom lustra plynu o 5-10mm za jednym razem i sprawdzaj czy problem znikl
PROBLEM:
- widelec twardy
- bicie w ukladzie kierowniczym
- przednie kolo podskakuje przy hamowaniu z powodu blokowania sie amortyzatorow (?)
- niewygodnie
PRZYCZYNA:
- poduszka powietrzna zbyt mala
ROZWIAZANIE:
- zmniejszaj ilosc oleju w przednim zawieszeniu, obnizajac poziom lustra plynu o 5-10mm za jednym razem i sprawdzaj czy problem znikl
Wersja oryginalna
UWAGA! Regulacji wszystkie motki mają pełną regulacje ale zawsze można skorzystać z pomocy
Mikroslowniczek:
SAG - magiczne zaklecie, pisane tez s.a.g. (?) to z ang. oklapniecie, opadniecie, itp. czyli "martwy skok zawieszenia", ktore osiada pod ciezarem masy resorowanej. Wielkosc w/w reguluje sie poprzez wstepne napiecie sprezyny lub jej wymiane. Tyle.
COMPRESSION - praca zawieszenia w sciskaniu, kompresji
REBOUND - praca zawieszenia w odbicu
DAMPING - dlawienie, tlumienie, w efekcie spowalnianie, pracy zawieszenia. Odpowiednio compression damping i rebound damping.
PRELOAD - wstepne napiecie sprzezyny zawieszenia; zwiekszenie P. usztywnia i obniza zawieszenie, ale tez ogranicza jego skok
KLOPOTY Z ZAWIESZENIEM:
TYLNE ZAWIESZENIE:
PROBLEM:
- za maly martwy skok zawieszenia (sag)
- szarpanie/bicie kierownica w koleinach lub przy przyspieszaniu
- amortyzator zdaje sie sie byc nieruchomy
- niewygodnie
- przesadna praca praca przedniego zawieszenia przy jezdzie w dol lub hamowaniu
PRZYCZYNA:
- zbyt duze wstepne napiecie sprezyny
ROZWIAZANIE:
- zmniejszyc napiecie wstepne
- wymienic ew. sprezyne na mieksza
PROBLEM:
- motorcykl osiada przesadnie na zawieszeniu
- przesadny martwy skok zawieszenia (sag)
- niewygodnie
- bicie z tylnego zawieszenia
- motocykl holendruje/myszkuje na nierownej drodze
PRZYCZYNA:
- wstepne napiecie sprzezyny (n.w.s.) zbyt male
ROZWIAZANIE:
- zwiekszyc n.w.s.
- wymienic ew. sprezyne na twardsza
PROBLEM:
- bardzo niekomfortowo
- tylne kolo podskakuje na szybkich zakretach, zwlaszcza przy przyspieszaniu
- tylne kolo podskakuje na nierownej nawierzchni
PRZYCZYNA:
- regulacja pracy-w-sprezaniu amortyzatora ustawiona zbyt twardo
- zuzyty amotryzator
ROZWIAZANIE:
- poprawic regulacje pracy-w-sprezaniu amortyzatora na bardziej miekko
- lub zmienic ustawienie tlumienia wewnatrz amortyzatora
- wymienic lub zregenerowac amortyzator
PROBLEM:
- tylne zawieszenie dobija
- nierownosci nie sa wytlumiane przez zawieszenie
- zauwazalne ruchy ramy, rama "pracuje", szczegolnie przy przyspieszaniu na wyjsciu z zakretu
PRZYCZYNA:
- regulacja pracy-w-sprezaniu amortyzatora ustawiona zbyt miekko
- zuzyty amotryzator
ROZWIAZANIE:
- poprawic regulacje pracy-w-sprezaniu amortyzatora na twardziej
- lub zmienic ustawienie tlumienia wewnatrz amortyzatora
- wymienic lub zregenerowac amortyzator
PROBLEM:
- zawieszenie reaguje bardzo powoli
- tylne kolo nie radzi sobie na nierownej nawierzchni
- skacze na nierownosciach
- niewygoda
- sklonnosc do myszkowania w koleinach
PRZYCZYNA:
- tlumienie odbicia ustawione zbyt twardo
- zuzyty amortyzator
ROZWIAZANIE:
- zmniejszyc tlumienie odbicia
- ewentualnie zwiekszyc wstepne napiecie sprezyny
- wymienic amortyzator
PROBLEM:
- zawieszenie reaguje bardzo powolnie
- tylne kolo traci przyczepnosc w nierownym terenie
- motocykl podskakuje na nierownosciach
- niewygoda
- motocykl dygoce w koleinach
PRZYCZYNA:
- dlawienie pracy-w-odbiciu zawieszenia ustawione zbyt twardo
ROZWIAZANIE:
- zmniejszyc dlawienie pracy-w-odbiciu zawieszenia
- ewentualnie zwiekszyc wstepne napiecie sprezyny
- wymienic amortyzator
PROBLEM:
- zawieszenie reaguje przesadnie, pracuje caly czas
- tylne zawieszenie nieustannie pracuje
- tylne kolo podskakuje, dygoce
PRZYCZYNA:
- dlawienie pracy-w-odbiciu zawieszenia ustawione zbyt miekko
ROZWIAZANIE:
- zwiekszyc dlawienie pracy-w-odbiciu zawieszenia
- ewentualnie zmniejszyc wstepne napiecie sprezyny
- zregenerowac lub wymienic zuzyte amortyzatory
PRZEDNIE ZAWIESZENIE:
PROBLEM:
- przednie zawieszenie zbyt wolno reaguje / prawie nieruchome
- kirownica skacze w reku przy przyspieszaniu lub przekraczaniu kolein
- niewygodnie
- przednie kolo skacze / wibruje na kiepskiej nawierzchni
PRZYCZYNA:
- zbyt wysokie wstepne napiecie sprezyn
- sprezyny zbyt twarde
- poduszka powietrzna zbyt mala
ROZWIAZANIE:
- zmniejsz wstepne napiecie sprezyn
- zmien sprezyny na mieksze lub progresywne o "miekszej" czesci o luznych zwojach
- zwieksz poduszke powietrzna (obniz poziom oleju w przednim widelcu)
PROBLEM:
- motorcykl osiada zbyt nisko na zawieszeniu
- przesadna praca zawieszenia
- zawieszenie dobija od czasu do czasu
- widelec dygoce przy hamowaniu i jezdzie w dol
PRZYCZYNA:
- zbyt niskie wstepne napiecie sprezyn
- sprezyny zbyt miekkie
- poduszka powietrzna zbyz duza
ROZWIAZANIE:
- zwieksz wstepne napiecie sprezyn
- zmien sprezyna na twardsze lub progresywne o "twardszej" czesci o luznych zwojach
- zmniejsz poduszke powietrzna (podnies poziom oleju w przednim widelcu)
PROBLEM:
- przednie zawieszenie zbyt wolno reaguje / prawie nieruchome
- bicie w ukladzie kierowniczym przy przyspieszaniu
- przednie kolo wibruje przy ostrym hamowaniu
PRZYCZYNA:
- dlawienie pracy-w-sciskaniu zawieszenia ustawione zbyt twardo
ROZWIAZANIE:
- zmniejsz dlawienie pracy-w-sciskaniu zawieszenia
- ew. wymien olej na inny o mniejszej lepkosci (np.: 10W na 7,5W)
PROBLEM:
- przednie zawieszenie bije przy hamowaniu i na nierownej nawierzchni oraz nurkuje przy hamowaniu
PRZYCZYNA:
- dlawienie pracy-w-sciskaniu zawieszenia ustawione zbyt miekko
ROZWIAZANIE::
- zmniejsz dlawienie pracy-w-sciskaniu zawieszenia
- ew. wymien olej na inny o wiekszej lepkosci (np.: 5W na 7,5W)
PROBLEM:
- przedni widelec odbija zbyt wolno
- niewygodnie
- przednie kolo nie radzi sobie w nieronym terenie (traci przyczepnosc?)
- utrudnione kierowanie motocyklem (nie slucha sie kierownicy?)
PRZYCZYNA:
- dlawienie pracy-w-odbiciu zawieszenia ustawione zbyt twardo
ROZWIAZANIE:
- zmniejsz dlawienie pracy-w-odbiciu zawieszenia
- ew. wymien olej na inny o mniejszej lepkosci (np.: 10W na 7,5W)
PROBLEM:
- przod motocykla zyje wlasnym zyciem
- skacze i bije w nierownym terenie
- przedni widelec odbija zbyt szybko
PRZYCZYNA:
- dlawienie pracy-w-odbiciu zawieszenia ustawione zbyt miekko
ROZWIAZANIE:
- zwieksz dlawienie pracy-w-odbiciu zawieszenia
- ew. wymien olej na inny o wiekszej lepkosci (np.: 5W na 7,5W)
PROBLEM:
- przedni widelec bije
- przednie kolo dygoce
- niewystarczajace twardnienie progresywne sprezyn blisko maksymalnej kompresjii
PRZYCZYNA:
- poduszka powietrzna zbyt duza
ROZWIAZANIE:
- zwiekszaj ilosc oleju w przednim zawieszeniu, podnoszac poziom lustra plynu o 5-10mm za jednym razem i sprawdzaj czy problem znikl
PROBLEM:
- widelec twardy
- bicie w ukladzie kierowniczym
- przednie kolo podskakuje przy hamowaniu z powodu blokowania sie amortyzatorow (?)
- niewygodnie
PRZYCZYNA:
- poduszka powietrzna zbyt mala
ROZWIAZANIE:
- zmniejszaj ilosc oleju w przednim zawieszeniu, obnizajac poziom lustra plynu o 5-10mm za jednym razem i sprawdzaj czy problem znikl