Tak jak wyżej pisał Kolega_PL...
Poza tym albo ja jestem niewyspany albo Ty piszesz chaotycznie...

Ustalmy co jest:
1) Rozsadziło zacisk hamulca L przód
2) Tarcza tylna zardzewiała i przestał hamować tył.
Byłeś u mechanika i nie pomógł? To jak najszybciej go zmień.
Rozumiem, że masz system dual'a. Jest gdzieś temat jak go prawidłowo odpowietrzyć, może jednak nie jest dobrze odpowietrzony. Ja bym to obstawiał, tzn przy małej prędkości ma siłe docisnąć klocki i zahamować koło, podczas jazdy już nie.
Jeśli wszystko ok to może tylny zacisk się zapiekł i nie działa, wyjmij i przeczyść dokładnie.
To że tarcza jest zardzewiała to być może ją kwalifikuje ją do wymiany ale nie ma wiekszego wpływu na hamowanie, tzn hamulec powinien działać tylko gorzej. A tarcza mogła zardzewieć też od tego że zacisk nie hamuje i nie ma siły zetrzeć tej rdzy która jest czymś normalnym w wilgotnym klimacie po dłuższym czasie. Jeśli tarcza nie ma rantu, nie jest zwichrowana, jest równo wytarta a rdza jest powierzchniowa to sie nie przejmuj. Po kilku zahamowaniach tarcza powinna się wyczyścić, jeśli tak nie jest to tarcza do wymiany.
jeśli jednak nie czujesz się na siłach żeby w tym grzebać to idż do mechanika, bo z hamulcami nie ma żartów.