NA ZAKOŃCZENIE serialu O jak Olej
MIT ZWIĄZANY Z DOCIERANIE SILNIKA
- czy współczesne silniki nie wymagają docierania?
- Dlaczemu Honda San zaleca pierwsza wymianę po 1000km a potem od 12000 co 12000?
troszkę mojej ulubionej teorii
silnik składa się (dosłownie i w przenośni)
z wielu elementów wykonanych różnymi technikami wytwarzania: odlewanie, kucie, obróbka skrawaniem, honowanie, utwardzanie powierzchniowe (indukcyjne), nawęglanie, azotowanie, hartowanie, odpuszczanie, szlifowanie i polerowanie i inne.
Obróbka skrawaniem może byc wykonana na maszynach sterowanych ręcznie lub za pomoca systemów CNC (numerycznie).
Ponieważ nie da się wykonać części na wymiar idealny (nawet maszyna sterowaną CNC) np. 25mm. Wykonuje się go wg. pewnej klasy dokładności wykonania - tolerancji. To znaczy konstruktor podaje maksymalny i minimalny wymiar odbiegający od wymiaru bazowego.
Jest to tak zwana odchyłka - tolerancja górna np +0.15mm i dolna np. -0.05mm. Może tez być 0.00.
Różnica obu wielkości to
pole tolerancji. TA WIELKOŚĆ ZAWSZE JEST WIĘKSZA OD ZERA.
Np Tg= +0.15 i Td= -0.05 Tp= Tg - Td = (+0.15) - (-0.05) = +0.20
Im pole tolerancji jest mniejsze tym wyższa klasa dokładności wykonania.
Tym element jest lepszy, ale i droższy w produkcji i dłużej wykonywany.
Elementy silnika składane są w temperaturze otoczenia, a pracują w podwyższonych temperaturach np tłok +500C. Metale rozszerzają się pod wpływem ciepła, a więc trzeba założyc pewien luz pomiezy częściami aby można je było w ogóle złożyć ( nie wciśniesz wałka o fi 25mm w otwór o identycznej średnicy jesli są z metalu - znam przypadki ze udaje sie taka sztuka gdy wałek jest grubszy od otworu ale to juz LUKE specjalizuje sie w takich zabawach z zastosowanie durex long playa
)
Czasami wykonuje się wałek o większej średnicy, a otwór o mniejszej i montuje podgrzewając lub schładzając jeden z elementów. Pasowanie ciasne.
Dodatkowym problemem jest stan powierzchni po obróbce. To co gołym okiem wygląda na lustro - pod mikroskopem jest krajobrazem księżycowym pełnym kraterów i wzgórz, które będą się po sobie przemieszczały w przypadku współpracujących elementów. Jezeli ich różnica wysokości będzie większa niż grubość filmu smarnego to będziemy mieli do czynienia z taarciem półsuchym lub nawet suchym a nie hydrodynamicznym.
W pierwszym okresie pracy urządzenia te elementy wzajemnie się dopracują - dotrą mechanicznie. Dopiero wtedy będziemy mieli silnik o zakładanych parametrach bez groźby zatarcia.
W przypadku niewłaściwego docierania może nastąpić lokalne zespawanie elementów a siły przemieszczające je względem siebie spowodują rozerwanie połączenia. Co się stanie? Powstanie wyrwa , krater albo w jednym albo w drugim elemencie,a urwana drobinka zacznie rysować nam wszystko wokoło.
Jak temu zapobiec?
STOSOWAĆ SIĘ PRECYZYJNIE DO ZALECEŃ PRODUCENTA URZĄDZENIA W OKRESIE DOCIERANIA.
Jeden z mitów to -
zalewamy syntetykiem i w palnik bo inaczej moto będzie muliło do końca swoich dni, a współczesne silniki są już dotarte.
To jest MIT!!! ale nie Massachusetts Institute of Technology!
Nie ma jednej uniwersalnej metody docierania silników! To producent najlepiej wie jak to robić. A gdyby motocykle miałyby być wykonane w najwyższej klasie dokładności i docierane w fabryce to kosztowałyby tyle co Ducati Desmosedici RR
Dziisaj motocykle sa robione o niebo lepiej niz 25 lat temu ale NADAL WYMAGAJĄ DOCIERANIA
Dlaczego należy wymienić olej po 1000km w nowym moto?
Bo producent wlał tam
specjalny olej do docierania silnika - są takie.
Jest to olej na ogół mineralny (umożliwia powstawanie grubszych warstw filmu olejowego - brak tarcia suchego i ogranicza pół suche) bez dodatków zmniejszających tarcie, aby ten proces powstał w krótszym czasie (do 1000km).
Jeżeli w Manuału nie ma specjalnych restrykcji co do pierwszego 1000km to jedź jak uważasz, chociaż i tak lepiej nie dawać w palnik na zimnym silniku i na pierwszym kilometrze - o gumie to już nawet nie wspomnę
Ale np Triumph Sprint ST - ma precyzyjną instrukcję jakie obroty można osiągać po jakim przebiegu.
A jak ma się to do silnika po remoncie?
Dokładnie tak samo - wymaga takiego samego potraktowania! co chyba jest logiczne? Czy nie?
Powstaje często pytanie - a jak z hamowaniem silnikiem w okresie docierania?
Dwusuwowych silników nie wolno w tym okresie tak eksploatować bo olej jest podawany z paliwem więc zamknięcie przepustnicy powoduje, że jedziemy bez smarowania. Ale 4T ma niezalezny system smarowania od zasilania paliwem więc nie widzę przeciwwskazań
Na pewno warto różnicować obroty, ale z tymi najwyższymi (przez dłuższy czas) wstrzymać się do zakończenia procesu docierania. I nie dopuszczać do nadmiernego wzrostu temp. silnika bo to powoduje pocienienie filmu olejowego i niebezpieczeństwo powstania tarcia suchego.
Ponieważ w tym czasie może powstać trochę opiłków matalu w silniku więc warto może zainwestowac z koreczek z magnesikiem w śrubie do spuszczania oleju.
No to tak z grubsza
chyba mam już dosyć a dzisiaj mam dostać części więc zajmę sie praktyka ekploatcaji pojazdu jednośladowego a nie teorią - 0czus mi pewnie uciekł na niebotyczną odległość. Ale krótki wypad do Szkocji, albo Gibraltaru powinien zniwelować ten dystans