Strona 1 z 1

Dlaczego lepiej tankowac pb95 a nie pb98...

: śr 18 cze 2008, 12:26
autor: Kornik
Znalazłem bardzo ciekawy artykuł i pomijająć że ja do VFRki nigdy nielałem pb98 to juz napewno niebędę lał no chyba że zrobie jej tuning wiekszajacy stopień sprężenia :mrgreen: ale poczytajcie sobie sami jak to jest z tym Pb98 i niby jego "przyrostem" mocy (raczej od teraz powinno sie mówic spadkiem mocy).

Pb95 vs. Pb98

: śr 18 cze 2008, 14:31
autor: Janusz B.
Na wstępie podkreślam - NIE ZNAM SIĘ, moje wątpliwości to skutek analizy przeczytanego tekstu.

1. Przytoczony przez Kórnika tekst dotyczy spalania w seryjnych silnikach samochodowych.

2. cytat:
"Wspomnieliśmy na początku o zjawisku spalania stukowego. Pojawia się ono w momencie, gdy odporność mieszanki paliwowo-powietrznej na samozapłon jest zbyt mała, przez co spalanie przebiega bardzo gwałtownie, powodując destrukcyjne detonacje w silniku. Na zjawisko to zdecydowanie bardziej narażone są wysilone jednostki wyczynowych samochodów niż silniki aut seryjnych."

silnikowi VFR, gdzie z 800 ccm wyciągnięto 110 km, który "kręci się" do 13.000 obrotów bliżej jest do:
a) seryjnego silnika samochodowego, takiego jak badany silnik od cieniasa
b) do wysilonego silnika samochodowego pakowanego do rajdówek.

Jeżeli prawdziwa odpowiedź a), to zgodnie z przesłaniem tekstu 95 Rules!!
ALE
jeżeli prawdziwa jest odpowiedź b)

i: "Pojawia się ono [spalanie stukowe] w momencie, gdy odporność mieszanki paliwowo - powietrznej na samozapłon jest zbyt mała, przez co spalanie przebiega bardzo gwałtownie, powodując destrukcyjne detonacje w silniku. Na zjawisko to zdecydowanie bardziej narażone są wysilone jednostki wyczynowych samochodów niż silniki aut seryjnych"

i: "w tych pierwszych należy stosować wysokooktanowe paliwa - po to, aby spowolnić proces spalania. Jest to nieuchronny kompromis powodowany troską o żywotność sportowych silników."

to: stosowanie 98 nie wydaje się być takie absurdalne...

Oczywiście wszystko przy założeniu, że na stacji serwują paliwo zgodne z opisem, a nie ściemniony syf.

P.S. Nie wiem, nie znam się, niczego nie sugeruję, tak tylko sobie mącę...

: śr 18 cze 2008, 15:16
autor: tomaszb
Artykuł z WRC jest nieco pobieżny i mocno upraszcza sprawę.
Oto link (sorki za jakość) do artykułu z Auto Technika Motoryzacyjna:
http://www.dobrzyca.republika.pl/MOTO/Benzyny_test.pdf
Uwagi do artykułu
Testowane samochody mają następujące osiągi:
Panda 1,2 60KM, czyli 50KM z 1 litra pojemności
Panda 100HP 100KM 1,4, czyli 70KM z 1 litra pojemności
VW Eos 200KM 2,0 , czuli 100KM z 1 litra pojemności
Ile ma VRF ? 108KM z 800 cm czyli 135KM z litra

EOS z najlepszym paliwem miał 209,6KM a z najgorszym 202,8KM, czyli różnica ok 4%
natomiast max moment to 310,2Nm i 290,6Nm, czyli różnica ponad 6% , i to już bedzie odczuwalne.
Popatrzcie na osiągi (strona 6) 7,6 do 8,5 s to różnica ponad 10%

: śr 18 cze 2008, 15:18
autor: Kornik
Otóż Jano stosowanie pb98 ma sens kiedy stopień kompresji w silniku jest wyższy, np. kiedy zwiekszamy kompresje poprzez zwiekszenie skoku tloka i inne tego typu operacje tuningowe wtedy zwiększa sie cisnienie panujace w tloku i jak osiągnie wartośc taką że pb95 wywoluje detonacje przed iskrą świecy przy niemaksymalnym wysunięciu tloka to wtedy powinniśmy zacząc stosowac pb98 poniewaz ono ma moment spalania stukowego przy wiekszym ciśnieniu. :) To tak troche może nie skladnie i nieladnie napisane ale ;)

[ Dodano: 2008-06-18, 15:19 ]
Przy stopniu sprężenia 11.6:1 jaki jest w silniku VFR 800 Fi niema sensu lać pb 98 :)

[ Dodano: 2008-06-18, 15:24 ]
Pamiętam że keidys też gdzies byl test różnych paliw na motocyklu yamaha r6 lali tam pb 95, 98, shell V-power racing, pb ultimate, 3 rodzaje paliwa rajdowego, paliwo wyczynowe i chyba lotnicze. I robili testy na hamowni ale za wacława niemoge sobie przypomniec linku :( a w google niepamiętam co ja wtedy wpisywalem :(