Strona 1 z 1

System Vtec

: sob 05 mar 2011, 19:27
autor: KOdi
Pytanie odnośnie systemu Vtec. Po zimowych przygotowaniach i dopieszczaniach motocykla dzisiaj nastał ten dzien kiedy mogłem wyjechac moją VFR i stąd pytanie o działanie systemu Vtec. W egzemplarzach ktorymi miałem okazję jeździć system ten załączał sie z mocnym akcentem dzwiękowym w silnku. W dwóch VFR Vtec było słychać wręcz głośne stuknięcie powyżej 7tyś obrotów zmiana dzwięku silnika i wyczuwalna dodatkowa moc. W tym egzemplarzu który posiadam powyżej 7tyś motocykl zmiania dzwięk dostaje dodatkowego kopa ale nie ma tego stuknięcia w silniku. I teraz pytanie ;-) czy to stuknięcie przy uruchamianiu dodatkowych zaworów powinno występować czy powinno sie to odbywać płynnie bez dodatkowych efetków dzwiękowych dobiegających z silnika.

: sob 05 mar 2011, 20:03
autor: timi
U mnie, po włączeniu się dodatkowych zaworów silnik zmienia dźwięk na bardziej "groźny" moment przejścia jest odczuwalny tylko przy spokojnej jeździe, natomiast przy mocnym pałowaniu jest to praktycznie niezauważalne, żadnego stukania nie zanotowałem...

: sob 05 mar 2011, 21:17
autor: darqvader
dokładnie jak pisze timi, przy pałowaniu nie słychać, wyczuwalne jest tylko szarpnięcie

: sob 05 mar 2011, 21:32
autor: Lukaszny
"Stuknięcia" załączenia Vteca nie słychać - słychać po prostu bardziej mrukliwy dźwięk silnika w całym zakresie pracy Vteca na wszystkich zaworach.

: sob 05 mar 2011, 22:13
autor: Fakir
A ja się podłącze do tematu, co prawda śmigam VFR'ą bez vtec'a
ale na co dzień jeżdżę Civic'iem który ma vtec'a, tam czuć kopa ponieważ załącza się w zakresie 3000-3800 rpm.

przy depnięciu gazu do końca załącza się zaraz przy 3000 rpm, a przy powolnym przyspieszaniu przy 3800 rpm
silnik w civic'u ma moc 90KM, poj. 1.5, na jednym wałku rozrządu więc nie jest to demon mocy, ale jednak czuć takie "kopnięcie" oraz zmianę dźwięku silnika ale bez "cyknięcia"
to coś w tym stylu:
http://www.youtube.com/watch?v=lMbaZzeKJC8
http://www.youtube.com/watch?v=MoJB2Fckc-I
zamontowałem sobie nawet vtec-light i widzę kiedy załącza się 8)


i tu moje pytanie jak to się ma w VFR'kach?
czy podobne to wygląda jak w autach? z tego co przedstawiłem powyżej

pozdr :mrgreen:

: sob 05 mar 2011, 22:49
autor: darqvader
pamiętaj tylko, że vtec w moto i w samochodach to inny system. w moto działa to na zasadzie podciśnienia, więc to taki pseudo-vtec ;-)

: sob 05 mar 2011, 22:51
autor: Fakir
darqvader pisze:w moto działa to na zasadzie podciśnienia,
w aucie załącza się zawór olejowy który "puszcza" olej pod ciśnieniem, na rygiel i blokują się dwie dźwigienki zaworowe.

a w viferkach jak to jest rozwiązane?

: sob 05 mar 2011, 23:00
autor: kiciol
"W zakresie do 7000 obrotów pracuje tylko jeden zawór ssący w każdym z cylindrów. Przepływ mieszanki przez jeden zawór, a co za tym przez mniejszą średnicę przepływu przyśpiesza prędkość przemieszczania się mieszanki w kanałach ssących, a co za tym idzie poprawia zawirowanie mieszanki w komorze spalania. To z kolei ma bardzo dobry wpływ na proces spalania, co dla użytkownika oznacza lepszy przebieg momentu obrotowego i niższe spalanie. Przy wyższych obrotach gdy nie ma czasu na takie bzdety jak niskie spalanie, do akcji wchodzą wszystkie zawory i VFR zaczyna oddychać całą piersią rozwijając pełną moc"
Zaczerpnięte z internatu ;-)

: sob 05 mar 2011, 23:00
autor: PETER
Tez jest zawór olejowy tylko dźwigienek nie ma są szklanki z mechanizmem blokującym tak w uproszczeniu :grin:

: ndz 06 mar 2011, 15:04
autor: KOdi
No i dziękuje Panowie - pacjent uspokojony :mrgreen: pozostaje mi wymiana oleju w lagach i silniku. Zmiania płynów, filtrów i na podbój naszych dziurawych winkli ;-)

: ndz 06 mar 2011, 21:46
autor: Fakir
PETER pisze:Tez jest zawór olejowy tylko dźwigienek nie ma są szklanki z mechanizmem blokującym tak w uproszczeniu :grin:
czyli na jednym garze są dwie dźwigienki od ssących i wydechowych?
a co za tym idzie przypadają dwie płytki zaworowe na jeden gar?

dobrze dedukuje ? :biggrin

System Vtec

: ndz 06 mar 2011, 23:32
autor: PETER
Tak jak napisałem a ty chyba nieuważnie czytasz w tym układzie nie ma dźwigienek zawory są otwierane poprzez popychacze szklankowe naciskane bezpośrednio przez krzywki wałka rozrządu sa 4 zawory na cylinder 2 ssące i2 wydechowe do ok 6,5 tyś obr pracują tylko po jednym ssącym i wydechowym na cylinder powyżej tych obrotów zawór olejowy otwiera się i zaczynają pracować pozostałe zwory myślę że dość przejrzyście wyjaśniłem a jak to wygląda technicznie --warto pooglądać serwisówke

Re: System Vtec

: pn 07 mar 2011, 07:54
autor: Fakir
PETER pisze:Tak jak napisałem a ty chyba nieuważnie czytasz w tym układzie nie ma dźwigienek zawory są otwierane poprzez popychacze szklankowe naciskane bezpośrednio przez krzywki wałka rozrządu sa 4 zawory na cylinder 2 ssące i2 wydechowe do ok 6,5 tyś obr pracują tylko po jednym ssącym i wydechowym na cylinder powyżej tych obrotów zawór olejowy otwiera się i zaczynają pracować pozostałe zwory myślę że dość przejrzyście wyjaśniłem a jak to wygląda technicznie --warto pooglądać serwisówke
no to teraz wszystko jasne, dzięki za wyjaśnienie :bye

: pn 07 mar 2011, 08:44
autor: Piotrek82
A czy jest tu ktoś taki co jeździł fi oraz V-tec i może się wypowiedzieć czy v-tec faktycznie jest bardziej elastyczny i czy jest jakas duża różnica?