Geometria

Jakieś pytanko dotyczące VFR'ek? Dawaj tutaj
Awatar użytkownika
mors
stary wyjadacz
stary wyjadacz
Posty: 3001
Rejestracja: czw 28 wrz 2006, 10:14
Imię: Jacek
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Sopot
Kontakt:

Post autor: mors » wt 08 sty 2008, 10:39

Vlaad - jest dokładnie tak jak piszesz z jednym tylko nie moge sie zgodzić... z tym GURU :lol (chociaz miłe - łechce moją skromność, aaaaaa.... )

a powaznie:

jest dokładnie tak jak piszesz, do pkt pierwszego dodałbym jeszcze istotny czynnik - rozstaw osi (mocno determinuje stabilność na kursie i chętke do kladzenia sie w zakret) ja akurat ze względu na wzrost patrzę na max rozstaw osi. A ten parametr jest zawsze łatwy do odczytania z katalogu. Na pewno łatwiej szcunkowo porównac dwa modele gdy np. mają dwa parametry identyczne lub mocno zblizone, a trzeci istotnie różny.
Cały czas mam na mysli: kat główki, wyprzedzenie i rozstaw osi.

Warto zwrócić uwage na fakt iż może się zdarzyć że kat główki ramy jest identyczny, a wyprzedzenie jest różne - jaki z tego wniosek?

Może byc, ze przy teoretycznie mniej korzystnych parametrach np dla wchodzenia w zakręt dany model będzie sie zachowywał korzystniej od modelu, który ma tu niby korzystniejsze parametry. Zadecydowało o tym oddziaływanie innych układów i ich charakterystyk.

Warto próbowac oszacowac największe masy i ich wysokości. Silnik, rama, zbiornik paliwa, oleju.
Np VFR jest typową V-ką cylindry rozchylone o 90 stopni i symetryczne wzgledem osi pionowej. A jak np wygląda sprawa u Ducati 848? silnik typu L? Cylindry rozchylone też o 90 stopni, ale jeden jest poziomo. Który będzie miał korzystniej skupiona masę maksymalnie nisko?
Czy lżejsza bedzie stalowa kratownica czy odlew Alu, co bedzie sztywniejsze? itp itd.
Który układ jest sztywniejszy w lagach: tradycyjny czy upside down?
Czy zbiornik to plastikowa atrapa, a paliwo jest nisko umieszczone w konstrukcji podwozia, czy blaszane pudło na samej górze z wesolutko chlupocącą wachą na wysokości nabiału.
Wahacz jednoramienny na ogół będzie cięższy od tradycyjnego.
No i jakość zawieszeń, spręzyn, układów tłumiących itp.
Czy wał jest umieszczony wzdłużnie czy poprzecznie. Jeżeli wzdłużnie to przy odkręceniu w którą stronę nas przechyli, a w którą przy domknięciu gazu.
To wszystko sklada się potem na całość. Daje jakąś wynikową charakterystykę.
Bez osobistego zakręcenia paru kółek naprawdę ciężko cos powiedzieć na podstawie samych katalogowych parametrów.
A i tak potem możemy sami pobawić się w strojenie zawieszeń - no bo od czegoś przeca są te śrubki, a juz o agrotjuningu nawet nie wspomnę. :lol

lecę do przerębli bo się zgrzałem tym pisaniem. Kupujta motocykle z głową i sercem.
Jak się w nim nie zakochacie to lepiej dać se sianka (ze stajenki).

A czy wspominałek już który kolor jest najszybszy? :lol
alkohol - nawet pity bez umiaru, nie przyćmi bólu po stracie przyjaciela... 16.10.2007 ROADS

Awatar użytkownika
Grześ
pisarz
pisarz
Posty: 225
Rejestracja: ndz 09 lip 2006, 13:34
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: Grześ » czw 10 sty 2008, 21:45

Cudne i fachowe te twoje wykłady MORSIE,ale... :nikt nie pisze o bananie na gębie i radości z jazdy :!:tego nie da się zmierzyć w stopniach,milimetrach i takich tam!Znajomy raz mi dał(kazał!)jechać na Kawasaki W650.Taki klasyk wyglądający na klasycznego angola(królewski wałek i takie tam smaczki).Pomyślałem:blleeeeeeeeeeeee....ale jak wracałem i zobaczył mojego banana na gębie powiedział:własnie o to chodzi!!!!!!!!!!!!!Wspomnę tylko,że zdobył kilka pucharów w sperstockach na torze poznań....Przyjemność z jazdy jest najważniejsza!!!!

[ Dodano: 2008-01-10, 21:54 ]
A to W650 wyglada jak WSK....

Awatar użytkownika
mors
stary wyjadacz
stary wyjadacz
Posty: 3001
Rejestracja: czw 28 wrz 2006, 10:14
Imię: Jacek
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Sopot
Kontakt:

Post autor: mors » pt 11 sty 2008, 09:26

Grzesiu, masz zdecydowaną rację, ale wyrażnie napisałem, ze nie da się wszystkiego opisać matematycznie i ZAWSZE trzeba się karnąć, aby ocenić moto, a czy słowa o kupowaniu sercem nie są tego potwierdzeniem?

Niemniej jest to jednak konkretne pytanie w dziale technicznym, na które należy w miare precyzyjnie odpowiedziec zgodnie z profilem watku, a o emocjach pisać w działach Offtopowych.

No ale jak juz zacząłeś to ja się przyznaję, ze na cokolwiek bym nie wsiadł co ma dwa koła i warczy, może być IŻ czy WSK to banan robi mi się natychmiast i to od ucha do ucha. Nie jestem miarodajnym testerem bo mnie to się wszystko podoba.
A jak mi coś tam nie idzie to kłade to na karb braku moich umiejętności, a nie felerów motocykla.
Zresztą wydaje mi się, ze na każdym motocyklu można mieć przyjemność... ( z jazdy Wasyl, z jazdy :lol) jest to tylko kwestia wprawy. Są maszyny na które wsiadamy i od razu nam idzie, a niektóre trzeba po prostu wyczuć i znając ich charakterystykę wykorzystywać je na maksa. Przyznam, ze takie maszyny kręca mnie bardziej (zupełnie jak dziewczyny :lol)
Na torze przecież każde następne kółko jest szybsze od poprzedniego. A zresztą polski lotnik to poleci nawet na drzwiach od stodoły.
alkohol - nawet pity bez umiaru, nie przyćmi bólu po stracie przyjaciela... 16.10.2007 ROADS

SOWA
stary wyjadacz
stary wyjadacz
Posty: 3000
Rejestracja: pt 27 paź 2006, 21:31
Płeć: Mężczyzna

Post autor: SOWA » pt 11 sty 2008, 19:31

mors pisze:A zresztą polski lotnik to poleci nawet na drzwiach od stodoły.
:lol :lol To spróbuj morsie zejść na 50m pod lód na... kole ratunkowym. :lol :lol

Awatar użytkownika
Vlaad
klepacz
klepacz
Posty: 956
Rejestracja: pt 18 lis 2005, 08:27
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Warszawa/Olsztyn
Kontakt:

Post autor: Vlaad » sob 12 sty 2008, 09:04

Morsie... ekhmmmmm, nie na drzwiach od stodoły, tylko od hangaru. Skąd niby lotnik ma skombinować stodołę? A hangar zawsze pod ręką :mrgreen: . Wiem, bo sam byłem lotnikiem (licencja pilota szybowcowego) i latało się na tym i owym :lol .
A wracając do geometrii, to nie rozważyliśmy jeszcze jedne rzeczy: oprócz rozkładu mas, ważna jest masa motocykla. To chyba też ma istotny wpływ na zachowanie całości.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 232 gości