Problematyczne śruby krzyżowe.

Wymyśiłeś coś fajnego do Swojej VFR? To możesz się podzielić.
Awatar użytkownika
Yaco
klepacz
klepacz
Posty: 942
Rejestracja: wt 22 lis 2005, 09:13
Imię: Jacek
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Problematyczne śruby krzyżowe.

Post autor: Yaco » ndz 14 mar 2010, 17:08

Po lekturze jednego z tematów przyszedł mi do głowy pomysł na napisanie mini poradnika nt. odkręcania śrub. Mini, bo dotyczącego tylko śrub pod wkrętaki.

1. Typ nacięcia.
Podstawową kwestią przy odkręcaniu śrub z nacięciem krzyżowym jest dobranie odpowiedniej końcówki. Niestety wiele osób nie zdaje sobie sprawy z tego, że poza rozmiarem stosowanego wkrętaka równie ważny o ile nie ważniejszy jest jego typ. W przypadku naszych motocykli nacięcie płaskie w zasadzie nie występuje - wyjątki wynikają z twórczości artystycznej mechaników. Stosowane są końcówki typu PH i PZ. Nie będę rozpisywał się na temat różnic - wszystko co niezbędne znajdziecie pod linkiem:
http://en.wikipedia.org/wiki/Pozidriv
Po prawej stronie drugi i trzeci rysunek od góry to właśnie popularne Philips'y i Pozdirv'y. Stosowanie wkrętaka PH do śrub PZ (i odwrotnie) skutkuje szybszym zniszczeniem łba śruby. W skrajnych przypadkach uniemożliwia jej odkręcenie.
Także punkt pierwszy programu - zaopatrujemy się w komplet bitów oraz do pomocy komplet wkrętaków.
2. Rozmiar ma znaczenie.
Prawidłowo dobrana końcówka po wciśnięciu w śrubę zaklinuje się. Nie oznacza to, że do jej wyjęcia potrzebne są obcęgi, ale powinniście poczuć delikatny opór przy próbie wyjęcia bitu. Między innymi dlatego ważne jest, aby stosować bity - wkrętak nie pozwala wyczuć tego oporu. Objawem dobrze dobranej wielkości końcówki jest fakt, że wykręcona śruba nie spada z niej. Oczywiście nacięcie śruby musi zostać wcześniej oczyszczone.
3. Bity to nie wszystko.
Niestety same końcówki nie rozwiązują wszystkich problemów - trzeba dodatkowo zaopatrzyć się w przejściówkę bity<->1/4", grzechotkę 1/4" oraz komplet przedłużek 1/4". Głównym utrudnieniem podczas odkręcania śrub wkrętakiem, jest konieczność stosowania dodatkowej siły na ściskanie uchwyty śrubokręta. Często brakuje jej na "dopchnięcie narzędzia" :mrgreen: Po kilku próbach mamy pięknie zaokrąglony łeb śruby i wiertarkę w perspektywie. O grzechotkę można bez większego wysiłku zaprzeć się całym swoim ciężarem i resztę siły spożytkować na obrócenie śruby. Wkrętka używamy później jeśli śruba jest długa i stosowanie grzechotki staje się niewygodne.
4. Bez młota nie robota.
Kolejną niezaprzeczalną zaletą bitów jest to, że można w nie pierdyknąć impulsatorem kinetycznym. Oczywiście z wyczuciem :mrgreen: Kto wie, czy nie jest to najważniejszy punkt całej operacji. Wbijając bit w śrubę po pierwsze klinujemy końcówkę w nacięciu. Po drugie uderzenie takie zawsze przynajmniej minimalnie poluzuje gwint.

Podsumowując:
1. Jeśli jest to konieczne - czyścimy łeb śruby. Dobieramy odpowiednią końcówkę oraz przygotowujemy złożony komplet : grzechotka+przedłużka+przejściówka.
2. Wbijamy bit w łeb śruby.
3. Delikatnie zakładamy na bit nasz zestaw (tak aby nie wyrwać bitu z łba).
4. Jak możemy najmocniej dociskamy bit do śruby i obracamy grzechotkę.

Stosując tę metodę nigdy, w żadnym motocyklu nie uszkodziłem śruby.

Powodzenia
Leję na rzędówki, single i śmierdzące cwajtakty...
Od dzisiaj jeżdżę jak rzodkiewka

Awatar użytkownika
Vermilion
klepacz
klepacz
Posty: 814
Rejestracja: ndz 09 sie 2009, 19:33
Imię: Adam
województwo: wielkopolskie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Wałcz/Piła

Post autor: Vermilion » ndz 14 mar 2010, 20:56

Odkręciłem u siebie śrubki w pokrywie zbiorniczka płynu hamulcowego. W końcu. A w zasadzie kumpel mi pomógł. Wziął małego płaskiego, wybił nim rowek w śrubie przy pomocy młotka i klinując w rowku śrubokręt popukał go młotkiem :P W końcu się wykręciło. Problemem u mnie były tak bardzo zardzewiałe śrubki, że były aż miękkie. Jutro idę zakupić nowe :P
Honda NSR 125 JC22A > Honda CB 500 > Honda VFR 750 RC36I > Yamaha TDM 850 4TX > Honda VFR 800Fi 99' SF > Honda VFR 800Fi 98' !!
SPEED UP - CENTRUM MOTOCYKLISTY
https://www.facebook.com/SpeedUP.Pila

Awatar użytkownika
skybogus
bywalec
bywalec
Posty: 44
Rejestracja: wt 19 maja 2009, 21:21
Imię: Boguslaw
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Krakow PMK-GT

Post autor: skybogus » ndz 14 mar 2010, 22:29

Witam !
jak dla mnie z doswiadczenia to :
1. ZAWSZE CZYSCIC GNIAZDO SRUBY
2.CZESTO POMAGA UDERZENIE W ŁEB SRUBY
3.MOZNA STOSOWAC "SCHRAUBEN-DOCTOR" LUB PASTE DIAMENTOWA
DLA POSMAROWANIA BITA--DZIALA SWIETNIE W PRZYPADKU
OBROBIONYCH GNIAZD
4. ZAWSZE BITY WYSOKIEJ JAKOSCI - WIHA,WITTE, ITP
NAJLEPIEJ Z POKRYCIEM ZWIEKSZAJACYM TARCIE
5. STOSOWAC ROZPOZNANIE WZROKOWE A NIE WALKĄ
6 UWAGA NA SRUBY NIETYPOWE -TORQ-SET ,TRI-WING ITP.
tel 0601 49 49 00

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości