modyfikacja układu chłodzenia
-
- teksciarz
- Posty: 188
- Rejestracja: ndz 12 gru 2010, 21:37
- Imię: KAMIL
- województwo: śląskie
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: BYTOM
modyfikacja układu chłodzenia
Na sam początek sezonu poniosło mnie i jeszcze raz rozgrzebałem moto:) Miałem zamiar zrobić tego moda w okresie zimowym 2019/2020 lecz plany jak widać zastąpił spontan. Jak już wiadomo to moja druga vfr 800 vtec. Jak wszyscy wiecie moto jest zajebiste poza dwoma dolegliwościami takimi jak ładowanie oraz brak odpowiedniego chłodzenia poniżej 60 km/h. Poniekąd jedno z drugim jest powiązane ponieważ poniżej tych 60 km/h temp oscyluje w granicach 100 st i wentylator nieustannie o tym przypominając daje w dupsko układowi ładowania i akumulatorkowi. Z ładowaniem poradziłem sobie zapodając FH017AA i od tego momentu spokój , lecz wiecznie wyjący wentyl doprowadzał mnie do szału.Tak więc nadszedł czas na poprawienie fabryki w zakresie chłodzenia. Pomysł narodził się jak gdzieś przeglądając zdjęcia na necie natrafiłem na zdjęcia vfr 800f i dotarło do mnie że silnik ten sam, rama taka sama a jednak upchnęli chłodnicę z przodu. Zacząłem szukać zdjęć rozbitych vfr 800f z widocznym przodem a dokładnie z widocznymi chłodnicami i ich ułożeniem.
Okazuje się że zmodyfikowali kolektory a dokładnie ich prowadzenie - są bliżej silnika. W taki sposób uzyskali miejsce na jedną z chłodnic. Biorąc przykład z majstrów Hondy poszedłem za ciosem i również dokonałem modyfikacji kolektorów , trochę cięcia, spawania i włala. Tutaj jeszcze nie dospawane do kata lecz już spasowane i w celach izolacji termicznej owinięte bandażem bazaltowym.
Największy problem stanowiło dopasować z jakiegoś wehikułu chłodnicę bo tutaj znaczenie ma rozmiar samej chłodnicy , rozmieszczenie króćców oraz sam ich rozmiar. Oczywiście ma to być dodatkowa chłodnica cieczy która zamontowana od frontu ma wspomóc przy małych prędkościach dwie boczne . Pierwotnie rozglądałem się za ori z 800f lecz nic się nie nawinęło . Prawdopodobnie z prostej przyczyny , sprzęt młody a przy dzwonie ze względu na miejsce montażu - chłodnice szlag trafia. Cena nowej w aso wiadomo -zwala z nóg - coś koło 2500 pln. W związku z tym nie zostało nic innego tylko grzebanie w necie , no i za trzecim szczałem udało się....tak myślę (dwie pierwsze które kupiłem wykorzystam do czegoś ...mam nadzieję) Jestem na etapie przymiarek , cięcia węży i czekam na parę drobiazgów które są w drodze. Na chwilę obecną już jestem po demontażu całego układu wydechowego, jego ostatecznemu spawaniu, poskładaniu na nowych uszczelkach. Przez sobotę oraz niedzielę postaram się spasować chłodnice na wężach i zacznę walczyć z wykonaniem jej mocowania .
Kolejne zdjęcia i dalsza część niebawem
Okazuje się że zmodyfikowali kolektory a dokładnie ich prowadzenie - są bliżej silnika. W taki sposób uzyskali miejsce na jedną z chłodnic. Biorąc przykład z majstrów Hondy poszedłem za ciosem i również dokonałem modyfikacji kolektorów , trochę cięcia, spawania i włala. Tutaj jeszcze nie dospawane do kata lecz już spasowane i w celach izolacji termicznej owinięte bandażem bazaltowym.
Największy problem stanowiło dopasować z jakiegoś wehikułu chłodnicę bo tutaj znaczenie ma rozmiar samej chłodnicy , rozmieszczenie króćców oraz sam ich rozmiar. Oczywiście ma to być dodatkowa chłodnica cieczy która zamontowana od frontu ma wspomóc przy małych prędkościach dwie boczne . Pierwotnie rozglądałem się za ori z 800f lecz nic się nie nawinęło . Prawdopodobnie z prostej przyczyny , sprzęt młody a przy dzwonie ze względu na miejsce montażu - chłodnice szlag trafia. Cena nowej w aso wiadomo -zwala z nóg - coś koło 2500 pln. W związku z tym nie zostało nic innego tylko grzebanie w necie , no i za trzecim szczałem udało się....tak myślę (dwie pierwsze które kupiłem wykorzystam do czegoś ...mam nadzieję) Jestem na etapie przymiarek , cięcia węży i czekam na parę drobiazgów które są w drodze. Na chwilę obecną już jestem po demontażu całego układu wydechowego, jego ostatecznemu spawaniu, poskładaniu na nowych uszczelkach. Przez sobotę oraz niedzielę postaram się spasować chłodnice na wężach i zacznę walczyć z wykonaniem jej mocowania .
Kolejne zdjęcia i dalsza część niebawem
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
- Klarkson
- pisarz
- Posty: 366
- Rejestracja: pn 06 lis 2006, 17:00
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Czestochowa
- Kontakt:
Re: modyfikacja układu chłodzenia
1. w tym miejscu aluminiowa chlodnica bedzie miala ciezkie zycie.
2. Utrzymasz w trasie min 75C przy 3 chlodnicach ?
2. Utrzymasz w trasie min 75C przy 3 chlodnicach ?
Klarkson
-
- teksciarz
- Posty: 188
- Rejestracja: ndz 12 gru 2010, 21:37
- Imię: KAMIL
- województwo: śląskie
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: BYTOM
Re: modyfikacja układu chłodzenia
ad1. a w 800f z czego jest zrobiona ?
ad2. od utrzymania minimalnej temperatury z tego co pamiętam jest termostatNie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
- Klarkson
- pisarz
- Posty: 366
- Rejestracja: pn 06 lis 2006, 17:00
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Czestochowa
- Kontakt:
Re: modyfikacja układu chłodzenia
Nie umniejszając nic Twojemu projektowi.
Nie jest istotne z czego ta chłodnica, tylko gdzie ją montujesz.
Mnie osobiście to miejsce zupełnie nie odpowiada.
I faktycznie na zamkniętym obiegu da radę.
Powodzenia w pracach.
Nie jest istotne z czego ta chłodnica, tylko gdzie ją montujesz.
Mnie osobiście to miejsce zupełnie nie odpowiada.
I faktycznie na zamkniętym obiegu da radę.
Powodzenia w pracach.
Klarkson
- KidRackBrawura
- pisarz
- Posty: 313
- Rejestracja: pt 14 sty 2011, 18:50
- Imię: Tomasz
- województwo: wielkopolskie
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Tuliszków
Re: modyfikacja układu chłodzenia
Myślę, że taka swego rodzaju osłona typu "żaluzje" skierowana lekko do góry załatwi sprawę.
It`s that old running wide problem again.
If in doubt, flat out.
If in doubt, flat out.
-
- teksciarz
- Posty: 188
- Rejestracja: ndz 12 gru 2010, 21:37
- Imię: KAMIL
- województwo: śląskie
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: BYTOM
Re: modyfikacja układu chłodzenia
Nie ja wymyśliłem miejsce montażu tylko majstrowie HONDY - jak z resztą widać na zamieszczonym zdjęciu. Ja tylko się wzorowałem na tym rozwiązaniu z młodszego modelu. Jedynym problemem który może wystąpić to kamyczki spod przedniego koła lecz jak już jeden z kolegów zauważył wystarczy zastosować coś w rodzaju "żaluzji"/ dodatkowej osłony i po problemie. Poza tym w 800f błotnik od strony silnika kończy się dość wysoko w stosunku do vteca i jakoś i mimo to wszystko działa jak należy. Ja dodatkowo mam dokładkę przedłużającą błotnik, także "wyrzut" spod koła w chłodnicę również z tego powodu będzie ograniczony.
Na chwilę obecną mam już porobione uchwyty i wszystko spasowane - wygląda to obiecująco. Jutro muszę kupić kawałek wężyka,zostanie zalać układ , odpalić i modlić się aby wszystko poszło zgodnie z planem
Jak wszystko będzie ok to zostanie zabawa z szablonem dla żaluzji i samo jej wykonanie.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
- zbyl
- pisarz
- Posty: 456
- Rejestracja: wt 29 lis 2005, 12:45
- Imię: Zbyszek
- województwo: świętokrzyskie
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Kielce
Re: modyfikacja układu chłodzenia
A nie prościej jest wymusić pracę wiatraka wcześniej aby schłodzić ?
Może się da na drugiej chłodnicy zainstalować wiatrak
Robił ktoś modyfikację drugiej chłodnicy aby dołożyć wiatrak do niej ?
Może się da na drugiej chłodnicy zainstalować wiatrak
Robił ktoś modyfikację drugiej chłodnicy aby dołożyć wiatrak do niej ?
-
- pisarz
- Posty: 442
- Rejestracja: pt 18 lip 2014, 21:17
- Imię: Kamil
- województwo: mazowieckie
- Płeć: Mężczyzna
Re: modyfikacja układu chłodzenia
Kolego nie chcę cię zmartwić, ale z tak umiejscowioną chłodnicą VFR dalej się grzeje jak się grzała. Na pewno szybciej jest temperatura zbijana, ale grzać się grzeje. V4 tak ma poprostu. A w 800F tak umiejscowiona chłodnica miała na celu zmniejszenie wagi moto oraz zmiana kształtu owiewki która już nie pomieściłaby chłodnic po bokach moto. Miałem oba VTEki i mega różnicy nie odczułem pod względem łapania temperatury.
- Hefajstos
- klepacz
- Posty: 612
- Rejestracja: pt 06 lut 2009, 08:31
- Imię: Maciej
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Pniewy
Re: modyfikacja układu chłodzenia
Można kupić gotowe układy elektroniczne do sterowania wiatrakiem . Nastawiasz temperaturę przy jakiej ma się załączyć wiatrak i przy której ma sie wyłączyć. Czujnik montuje się np na przewodzie wodnym. Taki patent był stosowany w trajkach samoróbkach i przy dobrym zestrojeniu układ chłodzenia był wydajniejszy od oryginału.
-
- teksciarz
- Posty: 188
- Rejestracja: ndz 12 gru 2010, 21:37
- Imię: KAMIL
- województwo: śląskie
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: BYTOM
Re: modyfikacja układu chłodzenia
O tym właśnie pisałem że wentylator wyje praktycznie bez przerwy przy prędkościach poniżej 60 km i dlatego zdecydowałem się na modyfikacje układu. Jak zmierzysz ile bierze prądu jeden wentylator to się zdziwisz , ładowanie i aku dostają ładne baty. O dwóch wiatrakach nie chcę nawet myśleć .
Cimaj pisze: ↑ndz 31 mar 2019, 21:34Kolego nie chcę cię zmartwić, ale z tak umiejscowioną chłodnicą VFR dalej się grzeje jak się grzała. Na pewno szybciej jest temperatura zbijana, ale grzać się grzeje. V4 tak ma poprostu. A w 800F tak umiejscowiona chłodnica miała na celu zmniejszenie wagi moto oraz zmiana kształtu owiewki która już nie pomieściłaby chłodnic po bokach moto. Miałem oba VTEki i mega różnicy nie odczułem pod względem łapania temperatury.
To że się grzeje to sobie zdaję sprawę że to normalne, mi bardziej chodzi o to aby przy niższych prędkościach (poniżej tych nieszczęsnych 60km/h) chłodzenie w miarę dawało radę . Poza tym ja nie zamieniałem bocznych na czołowe tylko dołożyłem trzecią . W związku z tym powierzchnia radiatorów jak i pojemność układu wzrosła i do tego ta która została dołożona będzie dostawała nawiew czołowo.Więc idąc tym tokiem jak szybciej się będzie wychładzać to i dłużej powinna się nagrzewać Co z kolei prowadzi do tego że wentyl powinien się rzadziej załączać i o to głownie mi chodzi. Co do 800f to wagi za dużo nie zbili bo jak były dwie chłodnice tak i dwie zostały , tylko zamiast po bokach to teraz jedna nad drugą . Moim zdaniem zmiana ta był bardziej podyktowana właśnie wydajnością chłodzenia a nie kształtem owiewek których wygląd/ profilowanie raczej dostosowuje się do tego co mają zakryć a nie odwrotnie.
Mówisz o zwykłym termostacie elektronicznym z regulacją dwóch progów. Tak jak już pisałem powyżej nie chodzi tutaj o to aby wentylator załączał się w jakimś konkretnym zakresie tylko aby załączał się jak najrzadziej jak się tylko da. Zmiana zakresu na niższy ( bo na wyższy wogóle nie ma sensu) nic nie zmieni poza tym że wentylator będzie się prawdopodobnie załączał jeszcze częściej, ponieważ ten niższy zakres temperatur będzie uzyskiwany również częściej niż te 100-104 st.Hefajstos pisze: ↑pn 01 kwie 2019, 09:25Można kupić gotowe układy elektroniczne do sterowania wiatrakiem . Nastawiasz temperaturę przy jakiej ma się załączyć wiatrak i przy której ma sie wyłączyć. Czujnik montuje się np na przewodzie wodnym. Taki patent był stosowany w trajkach samoróbkach i przy dobrym zestrojeniu układ chłodzenia był wydajniejszy od oryginału.
I nie porównywał bym trajki do vfr z prostej przyczyny że tam jest miejsce na aku 50Ah lub większe i chłodnice np z jelcza
Tak na marginesie to wszystko już poskręcane zalane płynem i sprawdzone pod kątem szczelności. Zostały do założenia owiewki boczne i crash pady.
Także na dniach pierwsze testy Najbardziej będę wyczekiwał upałów aby stwierdzić czy uzyskałem efekt o który mi chodziło.
- PETER
- stary wyjadacz
- Posty: 4617
- Rejestracja: czw 03 lip 2008, 22:22
- Imię: PIOTR
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: PRUSZKÓW
Re: modyfikacja układu chłodzenia
testuj myślę ze uzyskasz zadowalający efekt czyli to o co walczysz czekam na opis jak sie sprawdza ,co do drugiego wentylatora niestety brak miejsca
"BO JA JESTEM NIESPOTYKANIE SPOKOINY CZŁOWIEK"
- kaamien
- teksciarz
- Posty: 113
- Rejestracja: ndz 22 paź 2017, 21:12
- Imię: Mateusz
- województwo: małopolskie
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Kraków
Re: modyfikacja układu chłodzenia
Umiejscowienie jest ok, nie wiem dlaczego niektórzy się boją że zaraz chłodnice coś trafi Wiadomo, jest bardziej narażona ale nie przesadzajmy. W wielu motocyklach jest w tym miejscu. Na foto moje poprzednie Ducati 848. Nie pamiętam dokładnie, ale z przodu na dole była chłodnica oleju, z przodu na górze chłodnica wody, czy na odwrót. Moto szybko się grzało, w korku wentylator włączał się non stop, ale wystarczył lekki podmuch (20km/h) i temperatura mocno leciała. W VFR VTEC i FI nie do osiągnięcia.
Gratuluję pomysłu i trzymam kciuki za efekty Powodzenia!
Gratuluję pomysłu i trzymam kciuki za efekty Powodzenia!
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
-
- teksciarz
- Posty: 188
- Rejestracja: ndz 12 gru 2010, 21:37
- Imię: KAMIL
- województwo: śląskie
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: BYTOM
Re: modyfikacja układu chłodzenia
Po paru przejażdżkach muszę stwierdzić że ta modyfikacja to szczał w 10 tkę. Przy temperaturze otoczenia 21st , prędkości około 45-50 km/h temperatura oscyluje w granicach 80-85 st. Poniżej tych prędkości , bez przerwy stojąc i ruszając ze świateł temperatura rośnie lecz bardzo powoli. Wystarczy osiągnąć 50km/h automatycznie jest zbijana (powoli) w granice 80-85st. Specjalnie kulając się po mieście z prędkością około 40 km/h - dość długo czekałem aż osiągnie około 100st - wystarczył dosłownie 1 km drogi z prędkością 60 -65 km/h aby na tym odcinku temp została zbita do 80 st. Wentylator nie załączył mi się ani razu a temp 100 st została osiągnięta tak w sumie na moje własne życzenie (katując siebie i moto dłuższą jazdą po mieście z prędkością 40km/h). Przy prędkości już od 70km/h temperatura oscyluje na poziomie 77-78 czyli na progu zadziałania termostatu - czego można chcieć więcej?. Podsumowując jestem bardzo zadowolony i czekam z niecierpliwością na upały rzędu 30 st w góre
- PETER
- stary wyjadacz
- Posty: 4617
- Rejestracja: czw 03 lip 2008, 22:22
- Imię: PIOTR
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: PRUSZKÓW
Re: modyfikacja układu chłodzenia
to może rozpisz technicznie swoja modyfikacje dal potomnych pewno się znajdą naśladownicy
"BO JA JESTEM NIESPOTYKANIE SPOKOINY CZŁOWIEK"
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 6 gości