modyfikacja układu chłodzenia

Wymyśiłeś coś fajnego do Swojej VFR? To możesz się podzielić.
K_L_A_M_A
teksciarz
teksciarz
Posty: 188
Rejestracja: ndz 12 gru 2010, 21:37
Model VFR: 800 V-TEC
Imię: KAMIL
województwo: śląskie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: BYTOM

modyfikacja układu chłodzenia

Post autor: K_L_A_M_A » pt 29 mar 2019, 21:02

Na sam początek sezonu poniosło mnie i jeszcze raz rozgrzebałem moto:) Miałem zamiar zrobić tego moda w okresie zimowym 2019/2020 lecz plany jak widać zastąpił spontan. Jak już wiadomo to moja druga vfr 800 vtec. Jak wszyscy wiecie moto jest zajebiste poza dwoma dolegliwościami takimi jak ładowanie oraz brak odpowiedniego chłodzenia poniżej 60 km/h. Poniekąd jedno z drugim jest powiązane ponieważ poniżej tych 60 km/h temp oscyluje w granicach 100 st i wentylator nieustannie o tym przypominając daje w dupsko układowi ładowania i akumulatorkowi. Z ładowaniem poradziłem sobie zapodając FH017AA i od tego momentu spokój , lecz wiecznie wyjący wentyl doprowadzał mnie do szału.Tak więc nadszedł czas na poprawienie fabryki w zakresie chłodzenia. Pomysł narodził się jak gdzieś przeglądając zdjęcia na necie natrafiłem na zdjęcia vfr 800f i dotarło do mnie że silnik ten sam, rama taka sama a jednak upchnęli chłodnicę z przodu. Zacząłem szukać zdjęć rozbitych vfr 800f z widocznym przodem a dokładnie z widocznymi chłodnicami i ich ułożeniem.
Okazuje się że zmodyfikowali kolektory a dokładnie ich prowadzenie - są bliżej silnika. W taki sposób uzyskali miejsce na jedną z chłodnic. Biorąc przykład z majstrów Hondy poszedłem za ciosem i również dokonałem modyfikacji kolektorów , trochę cięcia, spawania i włala.
IMAG0598a.JPG
Tutaj jeszcze nie dospawane do kata lecz już spasowane i w celach izolacji termicznej owinięte bandażem bazaltowym.
Największy problem stanowiło dopasować z jakiegoś wehikułu chłodnicę bo tutaj znaczenie ma rozmiar samej chłodnicy , rozmieszczenie króćców oraz sam ich rozmiar. Oczywiście ma to być dodatkowa chłodnica cieczy która zamontowana od frontu ma wspomóc przy małych prędkościach dwie boczne . Pierwotnie rozglądałem się za ori z 800f lecz nic się nie nawinęło . Prawdopodobnie z prostej przyczyny , sprzęt młody a przy dzwonie ze względu na miejsce montażu - chłodnice szlag trafia. Cena nowej w aso wiadomo -zwala z nóg - coś koło 2500 pln. W związku z tym nie zostało nic innego tylko grzebanie w necie , no i za trzecim szczałem udało się....tak myślę :) (dwie pierwsze które kupiłem wykorzystam do czegoś ...mam nadzieję) Jestem na etapie przymiarek , cięcia węży i czekam na parę drobiazgów które są w drodze. Na chwilę obecną już jestem po demontażu całego układu wydechowego, jego ostatecznemu spawaniu, poskładaniu na nowych uszczelkach. Przez sobotę oraz niedzielę postaram się spasować chłodnice na wężach i zacznę walczyć z wykonaniem jej mocowania .
Kolejne zdjęcia i dalsza część niebawem :)
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Awatar użytkownika
Klarkson
pisarz
pisarz
Posty: 366
Rejestracja: pn 06 lis 2006, 17:00
Model VFR: 781 ccm Ixil Edition
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Czestochowa
Kontakt:

Re: modyfikacja układu chłodzenia

Post autor: Klarkson » pt 29 mar 2019, 22:09

1. w tym miejscu aluminiowa chlodnica bedzie miala ciezkie zycie.
2. Utrzymasz w trasie min 75C przy 3 chlodnicach ?
Klarkson

K_L_A_M_A
teksciarz
teksciarz
Posty: 188
Rejestracja: ndz 12 gru 2010, 21:37
Model VFR: 800 V-TEC
Imię: KAMIL
województwo: śląskie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: BYTOM

Re: modyfikacja układu chłodzenia

Post autor: K_L_A_M_A » sob 30 mar 2019, 20:07

ad1. a w 800f z czego jest zrobiona ?
chłodnica vfr 2014-.jpg
ad2. od utrzymania minimalnej temperatury z tego co pamiętam jest termostat
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Awatar użytkownika
Klarkson
pisarz
pisarz
Posty: 366
Rejestracja: pn 06 lis 2006, 17:00
Model VFR: 781 ccm Ixil Edition
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Czestochowa
Kontakt:

Re: modyfikacja układu chłodzenia

Post autor: Klarkson » sob 30 mar 2019, 22:09

Nie umniejszając nic Twojemu projektowi.
Nie jest istotne z czego ta chłodnica, tylko gdzie ją montujesz.
Mnie osobiście to miejsce zupełnie nie odpowiada.
I faktycznie na zamkniętym obiegu da radę.
Powodzenia w pracach.
Klarkson

Awatar użytkownika
KidRackBrawura
pisarz
pisarz
Posty: 313
Rejestracja: pt 14 sty 2011, 18:50
Model VFR: Fi '01
Imię: Tomasz
województwo: wielkopolskie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Tuliszków

Re: modyfikacja układu chłodzenia

Post autor: KidRackBrawura » sob 30 mar 2019, 22:30

Klarkson pisze:
pt 29 mar 2019, 22:09
1. w tym miejscu aluminiowa chlodnica bedzie miala ciezkie zycie.
Myślę, że taka swego rodzaju osłona typu "żaluzje" skierowana lekko do góry załatwi sprawę.
It`s that old running wide problem again.
If in doubt, flat out.

K_L_A_M_A
teksciarz
teksciarz
Posty: 188
Rejestracja: ndz 12 gru 2010, 21:37
Model VFR: 800 V-TEC
Imię: KAMIL
województwo: śląskie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: BYTOM

Re: modyfikacja układu chłodzenia

Post autor: K_L_A_M_A » ndz 31 mar 2019, 19:23

Klarkson pisze:
sob 30 mar 2019, 22:09
Nie umniejszając nic Twojemu projektowi.
Nie jest istotne z czego ta chłodnica, tylko gdzie ją montujesz.
Mnie osobiście to miejsce zupełnie nie odpowiada.
I faktycznie na zamkniętym obiegu da radę.
Powodzenia w pracach.
Nie ja wymyśliłem miejsce montażu tylko majstrowie HONDY - jak z resztą widać na zamieszczonym zdjęciu. Ja tylko się wzorowałem na tym rozwiązaniu z młodszego modelu. Jedynym problemem który może wystąpić to kamyczki spod przedniego koła lecz jak już jeden z kolegów zauważył wystarczy zastosować coś w rodzaju "żaluzji"/ dodatkowej osłony i po problemie. Poza tym w 800f błotnik od strony silnika kończy się dość wysoko w stosunku do vteca i jakoś i mimo to wszystko działa jak należy. Ja dodatkowo mam dokładkę przedłużającą błotnik, także "wyrzut" spod koła w chłodnicę również z tego powodu będzie ograniczony.
Na chwilę obecną mam już porobione uchwyty i wszystko spasowane - wygląda to obiecująco. :)
IMAG0605a.JPG
Jutro muszę kupić kawałek wężyka,zostanie zalać układ , odpalić i modlić się aby wszystko poszło zgodnie z planem :)
Jak wszystko będzie ok to zostanie zabawa z szablonem dla żaluzji i samo jej wykonanie.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Awatar użytkownika
zbyl
pisarz
pisarz
Posty: 456
Rejestracja: wt 29 lis 2005, 12:45
Model VFR: RC46C VTEC
Imię: Zbyszek
województwo: świętokrzyskie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Kielce

Re: modyfikacja układu chłodzenia

Post autor: zbyl » ndz 31 mar 2019, 21:19

A nie prościej jest wymusić pracę wiatraka wcześniej aby schłodzić ?
Może się da na drugiej chłodnicy zainstalować wiatrak :)
Robił ktoś modyfikację drugiej chłodnicy aby dołożyć wiatrak do niej ?

Cimaj
pisarz
pisarz
Posty: 442
Rejestracja: pt 18 lip 2014, 21:17
Model VFR: Z1000SX 17-
Imię: Kamil
województwo: mazowieckie
Płeć: Mężczyzna

Re: modyfikacja układu chłodzenia

Post autor: Cimaj » ndz 31 mar 2019, 21:34

K_L_A_M_A pisze:
sob 30 mar 2019, 20:07
ad1. a w 800f z czego jest zrobiona ?
chłodnica vfr 2014-.jpg
ad2. od utrzymania minimalnej temperatury z tego co pamiętam jest termostat
Kolego nie chcę cię zmartwić, ale z tak umiejscowioną chłodnicą VFR dalej się grzeje jak się grzała. Na pewno szybciej jest temperatura zbijana, ale grzać się grzeje. V4 tak ma poprostu. A w 800F tak umiejscowiona chłodnica miała na celu zmniejszenie wagi moto oraz zmiana kształtu owiewki która już nie pomieściłaby chłodnic po bokach moto. Miałem oba VTEki i mega różnicy nie odczułem pod względem łapania temperatury.
:biggrin

Awatar użytkownika
Hefajstos
klepacz
klepacz
Posty: 612
Rejestracja: pt 06 lut 2009, 08:31
Model VFR: RC 46 '98
Imię: Maciej
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Pniewy

Re: modyfikacja układu chłodzenia

Post autor: Hefajstos » pn 01 kwie 2019, 09:25

Można kupić gotowe układy elektroniczne do sterowania wiatrakiem . Nastawiasz temperaturę przy jakiej ma się załączyć wiatrak i przy której ma sie wyłączyć. Czujnik montuje się np na przewodzie wodnym. Taki patent był stosowany w trajkach samoróbkach i przy dobrym zestrojeniu układ chłodzenia był wydajniejszy od oryginału.

K_L_A_M_A
teksciarz
teksciarz
Posty: 188
Rejestracja: ndz 12 gru 2010, 21:37
Model VFR: 800 V-TEC
Imię: KAMIL
województwo: śląskie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: BYTOM

Re: modyfikacja układu chłodzenia

Post autor: K_L_A_M_A » pn 01 kwie 2019, 15:53

zbyl pisze:
ndz 31 mar 2019, 21:19
A nie prościej jest wymusić pracę wiatraka wcześniej aby schłodzić ?
Może się da na drugiej chłodnicy zainstalować wiatrak :)
Robił ktoś modyfikację drugiej chłodnicy aby dołożyć wiatrak do niej ?
O tym właśnie pisałem że wentylator wyje praktycznie bez przerwy przy prędkościach poniżej 60 km i dlatego zdecydowałem się na modyfikacje układu. Jak zmierzysz ile bierze prądu jeden wentylator to się zdziwisz , ładowanie i aku dostają ładne baty. O dwóch wiatrakach nie chcę nawet myśleć .
Cimaj pisze:
ndz 31 mar 2019, 21:34
K_L_A_M_A pisze:
sob 30 mar 2019, 20:07
ad1. a w 800f z czego jest zrobiona ?
chłodnica vfr 2014-.jpg
ad2. od utrzymania minimalnej temperatury z tego co pamiętam jest termostat
Kolego nie chcę cię zmartwić, ale z tak umiejscowioną chłodnicą VFR dalej się grzeje jak się grzała. Na pewno szybciej jest temperatura zbijana, ale grzać się grzeje. V4 tak ma poprostu. A w 800F tak umiejscowiona chłodnica miała na celu zmniejszenie wagi moto oraz zmiana kształtu owiewki która już nie pomieściłaby chłodnic po bokach moto. Miałem oba VTEki i mega różnicy nie odczułem pod względem łapania temperatury.
:biggrin

To że się grzeje to sobie zdaję sprawę że to normalne, mi bardziej chodzi o to aby przy niższych prędkościach (poniżej tych nieszczęsnych 60km/h) chłodzenie w miarę dawało radę . Poza tym ja nie zamieniałem bocznych na czołowe tylko dołożyłem trzecią . W związku z tym powierzchnia radiatorów jak i pojemność układu wzrosła i do tego ta która została dołożona będzie dostawała nawiew czołowo.Więc idąc tym tokiem jak szybciej się będzie wychładzać to i dłużej powinna się nagrzewać :) Co z kolei prowadzi do tego że wentyl powinien się rzadziej załączać i o to głownie mi chodzi. Co do 800f to wagi za dużo nie zbili bo jak były dwie chłodnice tak i dwie zostały , tylko zamiast po bokach to teraz jedna nad drugą . Moim zdaniem zmiana ta był bardziej podyktowana właśnie wydajnością chłodzenia a nie kształtem owiewek których wygląd/ profilowanie raczej dostosowuje się do tego co mają zakryć :) a nie odwrotnie.
Hefajstos pisze:
pn 01 kwie 2019, 09:25
Można kupić gotowe układy elektroniczne do sterowania wiatrakiem . Nastawiasz temperaturę przy jakiej ma się załączyć wiatrak i przy której ma sie wyłączyć. Czujnik montuje się np na przewodzie wodnym. Taki patent był stosowany w trajkach samoróbkach i przy dobrym zestrojeniu układ chłodzenia był wydajniejszy od oryginału.
Mówisz o zwykłym termostacie elektronicznym z regulacją dwóch progów. Tak jak już pisałem powyżej nie chodzi tutaj o to aby wentylator załączał się w jakimś konkretnym zakresie tylko aby załączał się jak najrzadziej jak się tylko da. Zmiana zakresu na niższy ( bo na wyższy wogóle nie ma sensu) nic nie zmieni poza tym że wentylator będzie się prawdopodobnie załączał jeszcze częściej, ponieważ ten niższy zakres temperatur będzie uzyskiwany również częściej niż te 100-104 st.
I nie porównywał bym trajki do vfr z prostej przyczyny że tam jest miejsce na aku 50Ah lub większe i chłodnice np z jelcza :)


Tak na marginesie to wszystko już poskręcane zalane płynem i sprawdzone pod kątem szczelności. Zostały do założenia owiewki boczne i crash pady.
Także na dniach pierwsze testy :) Najbardziej będę wyczekiwał upałów aby stwierdzić czy uzyskałem efekt o który mi chodziło.

Awatar użytkownika
PETER
stary wyjadacz
stary wyjadacz
Posty: 4617
Rejestracja: czw 03 lip 2008, 22:22
Imię: PIOTR
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: PRUSZKÓW

Re: modyfikacja układu chłodzenia

Post autor: PETER » pn 01 kwie 2019, 18:06

testuj myślę ze uzyskasz zadowalający efekt czyli to o co walczysz czekam na opis jak sie sprawdza ,co do drugiego wentylatora niestety brak miejsca
"BO JA JESTEM NIESPOTYKANIE SPOKOINY CZŁOWIEK"

Awatar użytkownika
kaamien
teksciarz
teksciarz
Posty: 113
Rejestracja: ndz 22 paź 2017, 21:12
Model VFR: VTEC '08
Imię: Mateusz
województwo: małopolskie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Kraków

Re: modyfikacja układu chłodzenia

Post autor: kaamien » pn 01 kwie 2019, 19:14

Umiejscowienie jest ok, nie wiem dlaczego niektórzy się boją że zaraz chłodnice coś trafi :D Wiadomo, jest bardziej narażona ale nie przesadzajmy. W wielu motocyklach jest w tym miejscu. Na foto moje poprzednie Ducati 848. Nie pamiętam dokładnie, ale z przodu na dole była chłodnica oleju, z przodu na górze chłodnica wody, czy na odwrót. Moto szybko się grzało, w korku wentylator włączał się non stop, ale wystarczył lekki podmuch (20km/h) i temperatura mocno leciała. W VFR VTEC i FI nie do osiągnięcia.

Gratuluję pomysłu i trzymam kciuki za efekty :) Powodzenia!
24.jpg
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

K_L_A_M_A
teksciarz
teksciarz
Posty: 188
Rejestracja: ndz 12 gru 2010, 21:37
Model VFR: 800 V-TEC
Imię: KAMIL
województwo: śląskie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: BYTOM

Re: modyfikacja układu chłodzenia

Post autor: K_L_A_M_A » wt 02 kwie 2019, 08:42

kaamien pisze:
pn 01 kwie 2019, 19:14
... ale wystarczył lekki podmuch (20km/h) i temperatura mocno leciała....
I o to walczę :)

K_L_A_M_A
teksciarz
teksciarz
Posty: 188
Rejestracja: ndz 12 gru 2010, 21:37
Model VFR: 800 V-TEC
Imię: KAMIL
województwo: śląskie
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: BYTOM

Re: modyfikacja układu chłodzenia

Post autor: K_L_A_M_A » sob 20 kwie 2019, 15:32

Po paru przejażdżkach muszę stwierdzić że ta modyfikacja to szczał w 10 tkę. Przy temperaturze otoczenia 21st , prędkości około 45-50 km/h temperatura oscyluje w granicach 80-85 st. Poniżej tych prędkości , bez przerwy stojąc i ruszając ze świateł temperatura rośnie lecz bardzo powoli. Wystarczy osiągnąć 50km/h automatycznie jest zbijana (powoli) w granice 80-85st. Specjalnie kulając się po mieście z prędkością około 40 km/h - dość długo czekałem aż osiągnie około 100st - wystarczył dosłownie 1 km drogi z prędkością 60 -65 km/h aby na tym odcinku temp została zbita do 80 st. Wentylator nie załączył mi się ani razu a temp 100 st została osiągnięta tak w sumie na moje własne życzenie (katując siebie i moto dłuższą jazdą po mieście z prędkością 40km/h). Przy prędkości już od 70km/h temperatura oscyluje na poziomie 77-78 czyli na progu zadziałania termostatu - czego można chcieć więcej?. Podsumowując jestem bardzo zadowolony i czekam z niecierpliwością na upały rzędu 30 st w góre :)

Awatar użytkownika
PETER
stary wyjadacz
stary wyjadacz
Posty: 4617
Rejestracja: czw 03 lip 2008, 22:22
Imię: PIOTR
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: PRUSZKÓW

Re: modyfikacja układu chłodzenia

Post autor: PETER » sob 20 kwie 2019, 22:26

to może rozpisz technicznie swoja modyfikacje dal potomnych pewno się znajdą naśladownicy
"BO JA JESTEM NIESPOTYKANIE SPOKOINY CZŁOWIEK"

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 13 gości