Strona 1 z 2

napęd... i mniejsza przednia zębatka

: czw 23 cze 2011, 10:24
autor: espresso
Hej,

Pewnie większość uzna że to banał, ale są też tacy, którzy nie kumają mechanicznej czaczy a trafiają na forum.
Dla nich też moja refleksja nt. napędu w VFR 800 VTEC ABS (rc46c).

Otóż tydzień temu wymieniłem napęd na DID hiperwzmocniony z zębatkami SUNTAR (zestaw może dla niektórych drogi - jednak wg. mnie warto).
Ponieważ VFRa jest trochę ciężkawa, toteż i moment obrotowy wydaje się nieco za mały, wiadomo że zawsze chce się więcej i więcej, ale... :D jest jak jest.
A zatem postanowiłem założyć przednią zębatkę z mniejszą ilością zębów, a dokładnie o 1 ząb mniej. Niby tylko jeden, a różnica jest ogromna.
Fizycznie moment się nie zmienił, ale za to zmieniła się krzywa przebiegu momentu :D co zresztą bardzo mnie cieszy.
Wrażenie jest takie, jakby było co najmniej 20 Nm więcej, a co najlepsze, że od "samego dołu". Nie wiem czemu producent nie zakłada "mniejszych" przednich zębatek?!
Zmiana zębatki w żaden sposób nie wpłynęła na zużycie paliwa, choć teraz moto więcej pali - bo jak już ciągnie to i ręka robi się cięższa, ale to oczywiście moja wina :?

Zatem jeśli ktoś jest przed wymianą zestawu napędowego, a brakuje mu momentu/mocy - polecam ww. rozwiązanie :D

Re: napęd... i mniejsza przednia zębatka

: czw 23 cze 2011, 10:47
autor: KolczyK
zmierz prędkość maksymalną, jestem ciekaw :) jak wpłynelo na maxa

Re: napęd... i mniejsza przednia zębatka

: czw 23 cze 2011, 11:07
autor: PETER
kiedyś wkleiłem ale mogło zaginać dla tych co chcą pobawić sie z przełożeniami końcowymi:
http://www.gearingcommander.com/

Re: napęd... i mniejsza przednia zębatka

: czw 23 cze 2011, 12:03
autor: espresso
KolczyK pisze:zmierz prędkość maksymalną, jestem ciekaw :) jak wpłynelo na maxa
Vmax na pewno będzie mniejsza, ale to w przypadku tego moto nie jest jakiś wielki problem gdyż nie jest on dedykowany do wyścigów na torze.

Póki co nie bardzo mam gdzie sprawdzić Vmax, bo ostatnio służby mundurowe obdarzyły mnie 10 pkt karnymi :?, zatem muszę uważać

Re: napęd... i mniejsza przednia zębatka

: pt 24 cze 2011, 09:07
autor: ppamula
przeliczenie jest proste:
1 ząb zmniejszasz z 16 to masz o 1/16 wiekszy moment i o 1/16 mniejszą prędkośc maksymalną mierzoną GPSem,
czyli jakieś 6,5%.

oczywiście mówimy o memencie na kole bo moment silnika się nie zmieni.

Re: napęd... i mniejsza przednia zębatka

: pt 24 cze 2011, 09:11
autor: emil
nie do końca koledzy... przede wszystkim na tej zębatce jest czujnik prędkości, więc pomiar licznikiem odpada :D

po drugie, na szóstce mało który sprzęt poniżej litra, potrafi dojść do odcięcia, za to zmniejszając zębatkę zdawczą o 1 ząbek, umożliwiasz silnikowi dojście do czerwonego ;) więc powinien osiągnąć większą prędkość niż na standardzie.

Sprawdź, napisz ;)

Re: napęd... i mniejsza przednia zębatka

: pt 24 cze 2011, 09:53
autor: MC_Hammer
emil pisze:więc powinien osiągnąć większą prędkość niż na standardzie.
eminl z całym szacunkiem , ale zastanów się raz jeszcze nad tym stwierdzeniem :wink:

Re: napęd... i mniejsza przednia zębatka

: pt 24 cze 2011, 13:19
autor: emil
Maciek, nagraj filmik proszę, jak na szóstce jedziesz vfrą do odcięcia :) na seryjnej 17-stce.

to nie jest R1, że odetnie na ostatnim biegu, no chyba że się mylę, dlatego czekam na film :)

Co ciekawe, taki zabieg powoduje podniesienie obrotów przy danej prędkości o zaledwie 200-300/min, ale daje rade, zrobiłem tak w TDM :mrgreen:

Re: napęd... i mniejsza przednia zębatka

: pt 24 cze 2011, 22:37
autor: MC_Hammer
Nie ja oczywiście, bo ja to tylko przepisowo, ale Emilu na mojej obecnej CeBeRce na zmienionych zębatkach na 6 biegu doszedł "kolega" do odcinki a wskaźnik pokazał 2,8 :)

Ten sam "plac" ten sam kierownik tylko zębatki zmienione na seryjne i owszem więcej miejsca trzeba aby się rozpędzić ale przy 10k obr/min szafa znów pokazała 2,8 :)

Wniosek :
W pierwszej wersji jest wypiard, ale obroty kończą się przy prędkości około 2,50
W drugim przypadku, troszkę gorzej z przyśpieszeniem ale można szybciej :)

Oczywiście podkreślam, że to nie ja ale źródło baaaardzo pewne :biggrin

PS. Nie trzeba testować tych przełożeń na motungu, spróbuj na rowerze, ciekaw jestem jak szybko jesteś w stanie nogami pedałować hehe

Re: napęd... i mniejsza przednia zębatka

: ndz 26 cze 2011, 14:29
autor: emil
hmmm nono, a jaką masz tą cbr?? :>

Re: napęd... i mniejsza przednia zębatka

: pn 27 cze 2011, 16:06
autor: espresso
Odnośnie prędkości,
Vmax - jeszcze nie sprawdzona, natomiast od do 140 km/h - przekłamanie jest ok. 12% (v niższa na gpsie)

Re: napęd... i mniejsza przednia zębatka

: śr 27 lip 2011, 14:47
autor: Marecki800Fi
Prędkość maksymalna w moim przypadku spadła o 10 km - odczyt z licznika 240 wcześniej maksymalnie 250
obroty podskoczyły o +- 0,5 tysiąca
przy stałych prędkościach - z tego co pamiętam wczesniej przy 120 km/h miałem 5000 obr teraz przy tej samej prędkości jest jakieś 5500 obr.
oczywiście wzrosło spalanie - ale tu jest jeszcze kilka czynników.
znacznie większa frajda z jazdy
i tyle

Re: napęd... i mniejsza przednia zębatka

: pt 12 sie 2011, 10:49
autor: galki210
a jaką konkretnie zębatkę trzeba zakupić ? Zestawy występują tylko z 16 ....

Re: napęd... i mniejsza przednia zębatka

: śr 05 paź 2011, 06:53
autor: netto_88
Chciałbym tylko wtrącić minus takiej zmiany ...

Mniejsza zębatka skraca żywotność łańcucha.

Może się ktoś domyśli dlaczego ?

Dlatego lepiej dołożyć ząb z przodu wiecej a pobawić się tyłem :) i tam dodać.

Re: napęd... i mniejsza przednia zębatka

: czw 01 mar 2012, 21:33
autor: Art
Jakiś czas juz minął ale może podziele się swoimi spostrzeżeniami:
-z mniejszą zębatka osiagałem licznikowe ...280 km/h...:)
- wkręcałem się na obroty ok 500 większe
- znacznie czuć szybkość przyspieszenia
na większej :
- spadło spalanie o ok ,05 l
- słabiej przyspiesza
- osiagam ok 250 licznikowe

Osobiście nie mam potrzeby śmigac tak szybko- więc pozostałem przy większej
pozdro